Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:16

Je generaliseert weer. Dat is is hoogstwaarschijnlijk maar een klein groepje die daar ook weer een klein groepje mee bereikt. Je probeert deze beweging echt kapot te krijgen met alle controversiële dingetjes die je erover vindt, maar dat is nog steeds maar een minderheid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:19

Je probeert het wel erg te downplayen. Het zijn wel mensen die vanuit die club (en zelfs 'n politiek partijtje) hun kudde schapen toespreken en ophitsen.

Waarom was er ooit ophef over het minderminderminder van Wilders? Die werd zo ongeveer afgemaakt. En deze engerds krijgen gewoon een podium?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:40

elnienjo schreef:
Je probeert het wel erg te downplayen. Het zijn wel mensen die vanuit die club (en zelfs 'n politiek partijtje) hun kudde schapen toespreken en ophitsen.

Waarom was er ooit ophef over het minderminderminder van Wilders? Die werd zo ongeveer afgemaakt. En deze engerds krijgen gewoon een podium?

Ik blijf het positief vinden dat je zo voor je mening, land en cultuur opkomt

Maar besef dat je hier in dit topic vooral in een links kamp komt, die deze demonstraties verheerlijken, net als het afbreken van de tradities en cultuur van Nederland.
Dat is allang de reden dat ik alleen mijn mening geef en er inhoudelijk niet eens meer op in ga.
Kan mijn energie wel beter gebruiken, namelijk door nog steeds de schouders er onder zetten in de zorg, waar bij ons overigens nu twee bezoekers per keer mogen komen.
Maar ga vooral door met al die demonstraties.....

Dit topic word overigens door meer mensen gelezen dan dat er posten.
Tot mijn verbazing kreeg ik zelf enkele PB berichten van mensen die eigenlijk niet durven te zeggen wat hun mening is, puur door de negatieve sfeer binnen dit topic.
Eigenlijk best triest, dat dat dus al gaande is binnen een forum als Bokt.
Laat staan wat veel Nederlanders denken, en misschien ook niet meer durven te zeggen.
Bang om weggezet te worden als extreem rechts.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:53

ravellie schreef:
elnienjo schreef:

Ik blijf het positief vinden dat je zo voor je mening, land en cultuur opkomt

Maar besef dat je hier in dit topic vooral in een links kamp komt, die deze demonstraties verheerlijken, net als het afbreken van de tradities en cultuur van Nederland.
Dat is allang de reden dat ik alleen mijn mening geef en er inhoudelijk niet eens meer op in ga.
Kan mijn energie wel beter gebruiken, namelijk door nog steeds de schouders er onder zetten in de zorg, waar bij ons overigens nu twee bezoekers per keer mogen komen.
Maar ga vooral door met al die demonstraties.....

Dit topic word overigens door meer mensen gelezen dan dat er posten.
Tot mijn verbazing kreeg ik zelf enkele PB berichten van mensen die eigenlijk niet durven te zeggen wat hun mening is, puur door de negatieve sfeer binnen dit topic.
Eigenlijk best triest, dat dat dus al gaande is binnen een forum als Bokt.
Laat staan wat veel Nederlanders denken, en misschien ook niet meer durven te zeggen.
Bang om weggezet te worden als extreem rechts.

Herkenbaar. Ik kreeg ook een aantal positieve PB's nav dit topic.
Denk ook dat heel veel mensen zich niet meer in het openbaar durven uitspreken in het huidige politiek correcte klimaat wat op 'n slinkse wijze Nederland is binnengedruppelt.
Erg jammer. Maar vind het juist fijn dat je op dit forum wel de ruimte krijgt de discussie aan te gaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:03

Ik snap het niet: je hoeft niet links te zijn om begrip te hebben voor de BLM-beweging.

En uit dat begrip volgt zeker niet logischerwijs dat cultuur en tradities maar afgebroken moeten worden. (Al identificeer ik me zelf niet zo met cultuur en tradities, ik snap dat dat niet voor iedereen geldt).

Het gaat er meer om wat je als aanval op je cultuur beschouwt. Is dat standbeeld van een zeeheld op een prominente plek nou werkelijk een onvervreemdbaar stukje van jouzelf?

Tot slotte zie ik niet veel negativiteit. Maar harde reacties lokken een hard weerwoord uit, dat is altijd zo in discussies.
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-06-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:15

mysa schreef:
Ik snap het niet: je hoeft niet links te zijn om begrip te hebben voor de BLM-beweging.

En uit dat begrip volgt zeker niet logischerwijs dat cultuur en tradities maar afgebroken moeten worden. (Al identificeer ik me zelf niet zo met cultuur en tradities, ik snap dat dat niet voor iedereen geldt).

Het gaat er meer om wat je als aanval op je cultuur beschouwt. Is dat standbeeld van een zeeheld op een prominente plek nou werkelijk een onvervreemdbaar stukje van jouzelf?

Tot slote zie ik niet veel negativiteit. Maar harde reacties lokken een hard weerwoord uit, dat is altijd zo in discussies.

Heel veel dingen die ik als vanzelfsprekend zag (zoals even langs Michiel wandelen als we een boulevardje gaan pikken in Vlissingen) krijgen door deze discussie juist méér betekenis voor mij. Juist omdat het niet meer vanzelfsprekend is dat wij hier beelden uit onze cultuur hebben staan als het aan die enge oprukkende groepering ligt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:21

Wij maken hier toch geen beleid? En de telegraaf niet altijd serieus nemen, dat is toch ook niet helemaal onverklaarbaar?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:23

mysa schreef:

Tot slote zie ik niet veel negativiteit. Maar harde reacties lokken een hard weerwoord uit, dat is altijd zo in discussies.

Ben ik het mee eens. Sinds wanneer moet je links zijn BLM te ondersteunen? Is hetzelfde idee als dat je persé links moet zijn om je zorgen te maken over klimaatverandering. Er moet écht verandering komen in die mentaliteit :+
En ik zie ook niet zoveel negativiteit, maar als ik het zie is het altijd vanuit de kant die zegt dat Nederland kapot gaat en onze cultuur wordt afgepakt. Er wordt hier zoveel over geklaagd, maar ik zie gewoon echt geen bedreiging. Ik weet wel andere zaken die een bedreiging zijn, maar die zijn niet relevant voor dit topic.
En jammer dat mensen niet durven te reageren, het is niet alsof er agressief wordt gereageerd oid? Ik vind het er hier redelijk netjes aan toe gaan. Maar dat bepaalde reacties soms worden uitgelokt vind ik niet heel gek als je ziet wat voor berichten hier soms worden geplaatst, allemachtig. :Y)
Afdwingen om je gelijk te krijgen zie ik hier trouwens niet gebeuren.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:29

Met Mysa en Lynnepinny eens, ik snap niet waarom het opkomen voor mensenrechten of natuur iets links zou zijn? En ik snap ook niet dat mensen denken dat "links" Nederland wil "vernietigen"? Echt klinkklare onzin is dat. Ik durf er best voor uit te komen dat ik links ben, ik wil gewoon een fijn land voor alle mensen, niet alleen voor witte mensen, en ik ben zelf de bleekste zo ongeveer :') .
Dat andere mensen meer rechten krijgen betekent niet dat jij zelf minder rechten krijgt, het is geen taart die verdeeld wordt op een verjaardag. Jij verliest echt niks als andere mensen gelijke rechten krijgen.

En voor mensen die vinden dat de politie maar harder moet optreden tegen vreedzame demonstranten, kennen jullie überhaupt de grondwet? Of zien jullie het liefst zoiets als dit (triggerwarning, verschrikkelijke beelden). Dit gaat dan niet over een demonstratie, maar wel over triggerhappy politie in volle militiagear: https://twitter.com/AnarchistFed/status ... 3613527040

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:35

Dat is toch gek.. dat jij geen bedreiging ziet wil niet zeggen dat anderen dat ook zo zien. Die zien of voelen dat wel. Maar die hebben klaarblijkelijk geen recht op hun gevoel..

dat vind ik zo raar aan dit verhaal... iedereen mag van alles voelen behalve als het niet strookt met iemands mening.. :+
Jij ziet geen bedreiging.. nou prima :j

Er wordt niet perse aggresief gereageerd, maar er worden richting beide kanten mensen belachelijk gemaakt en er worden imo de meest waanzinnige argumenten genoemd, waarvoor je soms historicus moet zijn om er ook maar een beetje soep van te koken. Ik vind dat hautaine hoogdraverij en persoonlijk heb ik dan niks meer met een discussie.
De hele rechtse statements die hier soms staan vind ik ook niks...
Op zich wel weer mooi om te zien dat het lijkt alsof nu de mensen die het meest tegenover elkaar staan, overblijven en de meeste gematigde mensen waarschijnlijk denken 'zo, zoeken jullie het maar uit' :D Precies zoals de maatschappij eigenlijk.... :j

Afdwingen om je gelijk te krijgen gebeurd wellicht niet hier, maar 'buiten' wel..
Wat ik persoonlijk ook storend vind is dat bijv Afriyie en Akwasi echt wel een paar hele rare dingen zeggen, maar daar wordt voor het gemak overheen gelezen... Erken dan op zn minst dat ze wel een beetje typisch bezig zijn...

Dat maakt dan voor mij persoonlijk dat een discussie zoals deze niet meer interessant is.. maar dat is geheel persoonlijk. Ik ben niet bang om mn mening te geven, maar als ik het nut er niet van inzie zal ik het niet doen

NB, volgens mij zegt níemand dat je harder moet optreden tegen vreedzame demonstranten. maar wél tegen mensen die spullen van anderen slopen, mensen bespugen en slaan en bedreigen etc...
Dit is precies zo'n argument waardoor een groot deel van deze discussie voor mij persoonlijk waardeloos wordt... Dingen erbij halen die er niet staan :j Dan heeft het ook niet zoveel zin meer om het ergens over te hebben, denk ik.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:38

Maar ik heb nog helemaal geen concrete bewijzen gezien voor "dat gevoel dat "ze" (wie dat ook mogen zijn) de Nederlandse cultuur willen vernietigen". Zijn dat zwarte mensen? Moslims? Ben ik dat die een fijn land wil voor alle mensen samen? Terwijl er wel concrete bewijzen zijn voor institutioneel racisme en die worden dan weggewuifd?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:38

Lynnepinny schreef:
mysa schreef:

Ben ik het mee eens. Sinds wanneer moet je links zijn BLM te ondersteunen? Is hetzelfde idee als dat je persé links moet zijn om je zorgen te maken over klimaatverandering. Er moet écht verandering komen in die mentaliteit :+
En ik zie ook niet zoveel negativiteit, maar als ik het zie is het altijd vanuit de kant die zegt dat Nederland kapot gaat en onze cultuur wordt afgepakt. Er wordt hier zoveel over geklaagd, maar ik zie gewoon echt geen bedreiging. Ik weet wel andere zaken die een bedreiging zijn, maar die zijn niet relevant voor dit topic.
En jammer dat mensen niet durven te reageren, het is niet alsof er agressief wordt gereageerd oid? Ik vind het er hier redelijk netjes aan toe gaan. Maar dat bepaalde reacties soms worden uitgelokt vind ik niet heel gek als je ziet wat voor berichten hier soms worden geplaatst, allemachtig. :Y)
Afdwingen om je gelijk te krijgen zie ik hier trouwens niet gebeuren.

Ik vind het fijn dat we op dit forum ruimte krijgen voor een wat pittigere discussie zonder dat het kapot gemodereerd wordt.

Wat klimaat betreft snap ik nu de spagaat beter. Zelf vlieg ik graag en wil m'n autootje kunnen blijven betalen en uberhaupt nog wat geld overhouden na het afrekenen van mijn energiekosten. Maar wat 'n enorm zen-gevoel bracht die eerste week van lockdown met zich mee! Zo rustig en zo stil overal.
Als ik op dat moment de keuze had tussen altijd zo stil of weer kunnen vliegen, had ik voor altijd zo stil gekozen. Maar helaas, onze overbevolking is te groot en het merendeel van die mensen zijn afhankelijk van transport en toerisme. En het merendeel van de bevolking blijft liever niet in hun kot hebben we kunnen zien. Het is dus onbegonnen werk, of je krijgt helemaal een klassemaatschappij waarin elke vorm van luxe alleen voor de rijksten is weggelegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:49

Rinske schreef:
Maar ik heb nog helemaal geen concrete bewijzen gezien voor "dat gevoel dat "ze" (wie dat ook mogen zijn) de Nederlandse cultuur willen vernietigen". Zijn dat zwarte mensen? Moslims? Ben ik dat die een fijn land wil voor alle mensen samen? Terwijl er wel concrete bewijzen zijn voor institutioneel racisme en die worden dan weggewuifd?

Hier staan echt zoveel suggestieve zaken in dat ik persoonlijk echt geen moed heb om een antwoord te maken.. Mensen hebben een 'gevoel' .. sinds wanneer moet je een gevoel bewijzen?
"Ik voel me in het donker onveilig op straat".. dat ik 9 van de 10 keer veilig over straat kan, neemt dat gevoel niet weg.

Ik heb zelf wel het gevoel een Nederlandse te zijn... als hier dan mensen aangeven dat DE nederlander niet bestaat en dat DE nederlander niets heeft om trots op te zijn dan vraag ik me af wie dat voor mij kan bepalen... ? Ik zie persoonlijk niks in het omgooien van standbeelden, verwijderen van series,films,boeken, misschien volgt er nog wel andere kunst..
Ik heb ook niks met excuses maken voor zaken die redelijk ver in het verleden liggen..

En ik heb echt heel regelmatig hier posts gezien waarvan iemand steeds maar aangaf:'racisme is verkeerd en dat hoort niet en daar moeten we vanaf' en steeds werd deze persoon ervan beschuldigt racisme in stand te houden... Ik vind dat een lastige manier van een 'gesprek' voeren..

"Ik erken dat er racisme is, maar ik twijfel aan een aantal dingen" -> reactie "oh dus je vind racisme oke, en je vind dat het niet bestaat" .. echt hoor.. hoe dan :')

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:56

Wat hebben "buitenlanders" dan actief gedaan, of wat doen ze actief om onze cultuur te vernietigen? Of wat doe ik actief om onze cultuur te vernietigen? Wat die cultuur dan ook moge zijn?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:57

Elnienjo: Ik snap je probleem niet zo met het feit dat de beweging nog een demonstratie heeft aangekondigd. Zolang deze netjes op afstand verloopt is dat toch hun goedrecht? Waarom zou Rutte die moeten verbieden? Kermishouders, touringcars etc. is het ook toegestaan om te demonstreren. Waarom zou de BLM beweging niet weer van dit recht gebruik mogen maken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:02

Rinske schreef:
Wat hebben "buitenlanders" dan actief gedaan, of wat doen ze actief om onze cultuur te vernietigen? Of wat doe ik actief om onze cultuur te vernietigen? Wat die cultuur dan ook moge zijn?

Reageer je hiermee op mijn post?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:22

Ik krijg ook pb's van mensen die niet in het topic willen reageren, maar wel even willen zeggen dat ze het met mij eens zijn. Dat is redelijk standaard bij dit soort discussies. Je kan trouwens veel van mij zeggen, maar niet dat ik links ben. Ik zie mezelf als een centrumdemocraat.

Ik word er ook een beetje moe van dat de mensen die begrip hebben voor BLM, gelijk de kritiek krijgen dat ze volledig kritiekloos alles accepteren van BLM. Er is volop kritiek op de opmerking van Afwas, er is volop kritiek op de beeldenstorm en er is volop kritiek op het importeren van de Amerikaanse rassenstrijd en polarisatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:24

"Volop" vind ik persoonlijk een overstatement .. maar misschien heb ik niet alles gelezen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:25

Hier een stille meelezer,
Ik post hier niet, omdat ik er veel minder mee bezig ben als sommige anderen hier, ik weet er domweg veel minder van af en daarom lees ik mee om er meer over te weten te komen. Ik geloof daarbij ook in het gezegde: better remain silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt. Als ik hier iets ga neerpennen, dan weet ik gewoon dat meerdere users dat makkelijk onderuit zullen, en kunnen halen.
Waar ik mij het meest in kan vinden, zijn de posts van Karl (dank daarvoor!)

Wat mij hier in het topic specifiek opvalt is dat (imo) heel erge dingen soort van weg worden gemaakt, met als argument ja maar x persoon heeft het zwaar en nu ontploft die, daarom is het acceptabel. Voor mij zijn die dingen niet acceptabel, gelijkheid betekend niet dat je meer mag als een ander wanneer je boos bent, gelijkheid betekend ook dat daden dezelfde consequenties hebben als bij ieder ander. Zoals het met 5000 man protesteren op de dam: van mij hadden daar echt 5000 boetes mogen vallen. En de uitspraak in het gezicht trappen van zwarte piet. Dan ben je imo niet bezig met gelijkheid, dan wil je jezelf verheffen boven een ander en jouw wil met geweld doordrukken, ook al kan een ander daar gewond van raken, ziek worden of dood gaan. Het plunderen, de vernielingen, die mensen willen zich imo helemaal niet gelijk voelen en ik vind zulke gedrag echt heel naar.

Op mij komt her vooral over als een angry mob zonder duidelijk doel, zonder stappenplan. Waarvan een deel ook geweld gebruikt en gaat plunderen, en daar stopt voor mij alle wens om ook maar iets met de demonstraties te maken te willen hebben. Terwijl ik wel voor gelijkheid ben, en tegen discriminatie en racisme ben.

De quote van vorige pagina over legaliseren van meer politiegeweld vind ik ook nergens op slaan, dit is NL, niet Amerika. Maar goed wat politie in NL betreft is mijn mening sowieso al gekleurd omdat ik vrienden heb die politieagent zijn, ik hoor ook hun verhalen. Ik zie ook graag dat mijn vrienden levend door deze corona crisis komen, en personen die hun dat niet gunnen (door dit soort uitspraken, door bespugen, bedreigingen en whatnot) kan ik eigenlijk alleen maar boos worden. Politieagenten zijn ook mensen! Net zoals mensen in een zwarte pieten pak! Als je voor gelijkheid wilt gaan, dan zijn die mensen net zo goed en gelijk als jezelf, net zoals de eigenaren van geplunderde winkels, en zo door. Ik zie hier geen gelijkheid, ik zie mensen die boven de wet en boven anderen willen staan. Ik walg daarvan.

Over de vreedzaam verlopen demonstraties heb ik het dan natuurlijk niet, daar kan ik echt alleen maar de duim omhoog geven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:48

Ja, demonstreren tegen politiegeweld in Nederland is niet veel meer dan het importeren van de Amerikaanse rassenstrijd en polarisatie. Je kan veel van de Nederlandse politie zeggen, maar niet dat ze extreem gewelddadig zijn en ook niet dat ze zonder onderzoek met dat geweld wegkomen. We hebben in Nederland wel een probleem met etnisch profileren, het lijkt me dus een stuk zinniger om je daar op te richten en proberen daar een verandering te bewerkstelligen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:55

Karl66 schreef:
Ik zie mezelf als een centrumdemocraat.

Afbeelding

(sorry, grapje moet kunnen soms)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:19

ravellie schreef:

Dat is jammer, want dat is wel de kern van een discussie.

Het Nederland waar ik van houd, heeft oeroude 'polder'wortels: we overleggen met elkaar en er zijn wel bazen enzo, maar geen absolute macht.
Graaf Floris en 5e heette de 'Kerelen Gods', niet omdat hij absolute godgevevenmmacht zou hebben, hij was "een gouden goser", die uitgebreid overlegde en doorgaans populair was.
En het Nederland waar ik van houd heeft een oeroude traditie van het uitnodigen van tegenspekers, van het publiceren van gedachtegoed waarvoor je elders gewoon op de brandstapel kwam.
(Die hadden ze in het buitenland, maar Descartes, Erasmus, Moore en vele anderen konden schrijven en publiceren zonder angst voor dit soort van consequenties.)

Dus ik snap het ook niet echt, 'het linkse kamp dat tradities afbreekt als het gaat om anti racisme, of nare, discriminerende uitspraken van Wilders.'

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:53

Janneke2 schreef:
ravellie schreef:

Dat is jammer, want dat is wel de kern van een discussie.

Het Nederland waar ik van houd, heeft oeroude 'polder'wortels: we overleggen met elkaar en er zijn wel bazen enzo, maar geen absolute macht.
Graaf Floris en 5e heette de 'Kerelen Gods', niet omdat hij absolute godgevevenmmacht zou hebben, hij was "een gouden goser", die uitgebreid overlegde en doorgaans populair was.
En het Nederland waar ik van houd heeft een oeroude traditie van het uitnodigen van tegenspekers, van het publiceren van gedachtegoed waarvoor je elders gewoon op de brandstapel kwam.
(Die hadden ze in het buitenland, maar Descartes, Erasmus, Moore en vele anderen konden schrijven en publiceren zonder angst voor dit soort van consequenties.)

Dus ik snap het ook niet echt, 'het linkse kamp dat tradities afbreekt als het gaat om anti racisme, of nare, discriminerende uitspraken van Wilders.'

Anno nu heb je kans van straat geschraapt te moeten worden zoals Pim Fortuijn en Theo van Gogh als je je gedachtengoed uitspreekt. Nederland heeft die veiligheid dus al jaren niet meer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:56

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Ik zie mezelf als een centrumdemocraat.

[ [url=m/HuPpGz.png]Afbeelding[/url] ]

(sorry, grapje moet kunnen soms)

Je was me voor :D

Verder vind ik het jammer voor het verloop van de discussie:

- Dat een aantal mensen alleen maar bezig is zich in zijn eigen gelijk in te graven zonder echt naar anderen te luisteren (voor alle duidelijkheid: aan beide kanten)
- Dat sommige mensen gaan steigeren als niet alles in Jip en Janneke taal wordt geformuleerd (ingewikkelde woorden gebruiken en zaken in een historische context plaatsen is 'arrogant')
- Dat sommige mensen hier wel heel snel roepen dat ze monddood worden gemaakt en dat je hier maar 1 mening/visie mag uiten (hoe dan? Wie maakt jou monddood?)
- Dat er door sommigen wel heel gemakkelijk (en m.i. vaak bewust) over bepaalde nuances heen gelezen wordt

Wat ik me ondertussen afvraag, is of er ook Bokkers meelezen in dit topic die vanwege hun huidskleur zelf al dan niet racisme en discriminatie aan den lijve hebben ondervonden. Die hebben zich (misschiem op 1 na?) hier nog niet gemeld. Ik zou heel benieuwd zijn naar hun ervaringen, en ook naar hun mening over de acties van BLM in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:59

Askja schreef:
Dat sommige mensen gaan steigeren als niet alles in Jip en Janneke taal wordt geformuleerd (ingewikkelde woorden gebruiken en zaken in een historische context plaatsen is 'arrogant')
:')

Een aantal van deze moest ik even googlen, en heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Aletta Jacobs, Rudolf Thorbecke, koning Lodewijk Napoleon, Snouck Hurgonje, Multatuli/Eduard Douwes Dekker, Javaanse wingewest", zie de Max Havelaar, Hollandse waterlinie die ons buiten 'the great war' (1914-18) hield, tariefmuren, Leopold, Banda eilanden...
Onder andere..

Ik neem aan dat je half op mijn post reageert, gezien ik iets van die strekking schreef.. maar ik had het dan weer niet over Jip en Janneke taal, dat zal iemand anders misschien geschreven hebben.. :j