Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Door gerrymandering kan Trump nog winnen als Biden 4% meer van de popular vote krijgt. Het gemiddelde van de peilingen die fivethirtyeight gebruikt, heeft een foutmarge van 2%. Dus met een marge van ca 6% of groter zit Biden redelijk safe. Daarnaast kan de fout natuurlijk net zo goed in het nadeel van Trump uitpakken en dan heeft Biden maar een voorsprong van 2% nodig. Daarnaast heeft Trump nog twee problemen, de trend is negatief voor hem en er zijn al meer dan vijf miljoen stemmen uitgebracht, dus die stemmen zijn niet meer gevoelig voor nieuwe ontwikkelingen die voordelig voor Trump zouden kunnen zijn.
Ja, Biden kan nog steeds 4% kwijtraken de komende weken en zo de verkiezingen verliezen. Maar op dit moment is er geen enkele indicator die daar op wijst. Trump is dan ook ondertussen teruggezakt naar een 15% kans dat hij de verkiezingen wint.
Karl66 schreef:Hij is op dit moment zo volledig irrationeel. Hij staat op achterstand, hij moet dat ombuigen, dus voor hem is het debat belangrijker dan voor Biden.
Eergisteren tweete hij dat hij zijn onderhandelaars opdracht had gegeven om te stoppen met de onderhandelingen over de verlenging van het steunpakket aan coronamaatregelen. Daarmee neemt hij expliciet de schuld op zich van het klappen van de onderhandelingen en dus de problemen, die de Amerikaanse burgers daar door krijgen. Op het moment dat de beursen daar negatief op reageren, tweet hij weer in paniek dat hij natuurlijk best wat wetten met coronamaatregelen wil tekenen. De dag daarvoor vergeleek hij corona weer met de griep. Hij zegt alleen maar dingen waar 80% van de Amerikanen het niet mee eens is. Zijn peilingen vertonen een vrije val, zelfs Rasmussen, een heel sterk rechts vertekenend peilingsbureau gaf Biden een 14% voorsprong.
En in de plaats van even rustig te gaan zitten, de zaak te analyseren en met een coherent plan te komen, blijven ze als een blinde om zich heen slaan. Het is volledig irrationeel wat er nu gebeurt.
IMANDRA schreef:Enzino is trouwens wel rustig nu. Mocht je meelezen: ik ben wel oprecht benieuwd naar jouw take op dit hele gebeuren.
bigone schreef:Er is er op dit moment maar eentje die zorgt dat hij er steeds slechter voorstaat : Hijzelf, Pien kan nog wel eens gelijk hebben met zijn steroid inname,
https://www.cnn.com/2020/10/08/politics ... index.html
enzino schreef:IMANDRA schreef:Enzino is trouwens wel rustig nu. Mocht je meelezen: ik ben wel oprecht benieuwd naar jouw take op dit hele gebeuren.
Als er iets is dat weinig voorspellende kracht heeft dan zijn het wel de polls. Vier jaar geleden had Trump 9% kans om te winnen en deze ronde heb je de mail-in votes er nog bij die het nog ondoorzichtiger maken. Maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit, want deze verkiezingen zijn pure armoede.
Aan de ene kant heb je Trump die gewoon maar doet waar hij zin in heeft en alles op twitter gooit. De ene dag is dit het probleem, de volgende dag is het iets anders, dan komt er een tweet dat hij zus of zo gaat doen en vervolgens hoor je er niets meer over. Aan de andere kant heb je Biden/Harris, beide zonder een visie. Op elke vraag in het debat met Harris kwam een ontwijkend antwoord en Biden zegt ronduit "als je wilt weten wat mijn posities zijn dan moet je mij verkiezen en dan laat ik het zien" (niemand weet zijn visie over de green new deal, niemand weet zijn visie over packing the courts, niemand weet zijn visie over fracking, niemand weet zijn aanpak van corona). Ik vraag me dan ook af waar Amerikanen precies op stemmen: niet op een lange termijn visie of een mogelijke oplossing voor hun problemen.
Amerika is momenteel verdeeld tussen 2 kampen, de pro-Trump en de anti-Trump. Ik heb nog niemand met overtuigende argumenten gehoord waarom ze pro-Biden zijn. Mogelijk omdat hij geen energie en geen visie heeft. Scroll voor de grap eens door de 97 pagina's discussie in dit topic... 80% van de berichten gaan over Trump en de enige keren dat Biden in beeld komt is als vergelijking dat hij weinig goed is maar altijd nog beter dan Trump. Nogmaals, pure armoede.
Als je kijkt naar Amerika en alles wat daar goed of slecht is, ligt de verantwoordelijkheid nooit bij 1 president, of bij 1 van de twee partijen. Het maakt dan ook niet zoveel uit of het een democraat of republikein is die de verkiezing wint, de tendens in de maatschappij blijft hetzelfde. Hogere studieschulden, meer drugsgebruik, meer zelfmoorden, langere werkdagen, minder uitzicht op betere huisvesting, iedereen diep in de schulden, meer daklozen, enkele grote bedrijven die maar groter en rijker worden, meer mensen naar de universiteit maar geen kans op een baan, etc. En geen van de kandidaten komt hier met een oplossing of durft het probleem zelfs maar aan te stippen. Een grappige tweet die ik vorige week langs zag komen bracht de beangstigde realisatie naar boven dat de republikeinen en democraten eigenlijk helemaal geen tegenstanders zijn, maar gewoon dezelfde partij die elke 4 jaar een openbaar gevecht voeren ter vermaak en om het volk het idee te geven dat ze iets te kiezen hebben. Want beide partijen zijn in de zak van dezelfde bedrijven en rijke mensen: die schrijven gewoon een cheque uit aan beide kanten en wie er ook wint, hun belangen worden behartigd.
En toch hoop ik dat Trump wint. Enerzijds omdat hij bewezen heeft redelijk ongevaarlijk te zijn op het internationale toneel (geen nieuwe oorlogen gestart, betere relatie met Noord-Korea, middenoosten vredesdeal, etc) en omdat hij soms per ongeluk iets aanpakt dat al tijden aangepakt had moeten worden. Per ongeluk omdat hij het tweet en dan is opeens de kat uit de zak en kan zijn broodheer (de GOP) het niet meer wegstoppen. Met Biden is die kans er niet want na 400 jaar in de politiek en zijn lage energieniveau komt er waarschijnlijk niets uit in 4 jaar. Grote kans dat hij de 4 jaar niet vol maakt, maar Harris is nog erger en die draait 180 graden op elk gebied als dat beter is volgens de peilingen. Wat mij betreft is Harris precies hetzelfde als Trump maar dan aan de andere kant van de scheidslijn: arrogant, onbetrouwbaar en visieloos (om Trump kan ik tenminste nog lachen).
Ander voordeel is dat Trump zijn gedrag zo absurd is dat ik hoopte dat het de democraten aan het denken zou zetten en mogelijk met een betere kandidaat zou komen (en de media eens op de inhoud zou gaan in plaats van propaganda te publiceren). Maar net zoals 4 jaar geleden toen ze met Clinton aan kwamen, komen ze deze keer weer met een totaal ongeschikt persoon aan die niets gedaan zal kunnen krijgen. Helaas, maar er zal dus niets veranderen de komende jaren want ze blijven het op precies dezelfde manier proberen en zolang dat soms goed gaat is er ook geen reden om te veranderen.
De enige persoon die wat mij betreft als held uit deze hele verkiezingsstrijd is gekomen is Andrew Yang. Er zijn veel grappen over hem gemaakt met zijn 1,000 dollar voor iedere Amerikaan, maar als je zijn boek leest (of naar zijn interview met Joe Rogan (#1245) luistert voor een verkorte versie) dan komt naar voren dat hij niet alleen een lange termijn visie heeft om Amerika substantieel beter te maken maar ook nog eens een stel plannen om dat ook daadwerkelijk te doen. Alleen was hij nooit een serieuze kandidaat in de strijd: hij wist dat hij het nooit zou redden en heeft zijn campagne alleen gebruikt om zijn ideeën te delen in de hoop dat iemand anders het op zal pikken in de toekomst (universal basic income, het verwijderen van de invloed van bedrijven op politieke partijen met zijn "100 democracy dollars", het oplossen van studieschulden met "10x10", etc).
8nnemiek schreef:Ik vind Biden helemaal niet zo slecht. Tuurlijk, als je hem vergelijkt met Obama bijvoorbeeld mist hij was charisma en is hij wat minder goed in speeches, maar dat maakt hem nog geen slechte president. Ik denk dat hij het prima gaat doen.
Persoonlijk vond ik Bernie Sanders erg goed, maar doordat die wel erg links is denk ik dat Biden een betere kandidaat is die ook de stem van de zwevende kiezer makkelijker kan winnen.