Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Electra63

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:04

Christel, ik zou ook nooit een hoofddoek willen/kunnen dragen, want ik ben geen moslima.
Maar ik snap niet waarom sommigen in deze topics, en dan bedoel ik niet jou, zo'n moeite hebben met de hoofddoekjes.
En dan begrijp ik nog wel een beetje jouw onderbouwing, maar als ik lees dat meisjes achter de kassa geen hoofddoekje mogen dragen, dan denk ik: WTF ik zie die hoofddoekjes niets eens. Waar maken mensen zich druk om?
Je kan je beter druk maken om je baan, hypotheek, zorg of pensioen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:07

Is goed Christel, ik kan soms idd ook wat te fel uit de hoek komen :)

Jij post gewoon meer persoonlijk uit je gevoel, ik vanuit een meer algemene, afstandelijke blik. In een politieke discussie is het lastig met iemands gevoel te discussiëren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:07

Ik kan me niet herinneren dat is gezegd dat het achter de kassa niet mag.
Alleen vind ik wel dat je als werkgever best mag weigeren als jij dat totaal niet passend vindt, neutrale uitstraling enzo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:09

Electra63 schreef:

Ja en dan is er wellicht voor een hoop mensen weinig om over te juichen als er een rechts kabinet komt. Aan alle kanten begint het al te kraken. De pensioenen waar mensen hun hele werkzame leven voor gespaard hebben zullen zo maar verlaagd worden en Donner weigert om in te grijpen.
Het zijn allemaal tekenen van een algehele teruggang juist voor die mensen die het al niet zo breed hebben.
En Geert stemt vrolijk in met het programma waar heel rechts zijn vingers bij aflikt......, dat is toch geen chinees, waarom begrijpen mensen dat niet :?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:15

sarabande schreef:
Electra63 schreef:

Ja en dan is er wellicht voor een hoop mensen weinig om over te juichen als er een rechts kabinet komt. Aan alle kanten begint het al te kraken. De pensioenen waar mensen hun hele werkzame leven voor gespaard hebben zullen zo maar verlaagd worden en Donner weigert om in te grijpen.
Het zijn allemaal tekenen van een algehele teruggang juist voor die mensen die het al niet zo breed hebben.
En Geert stemt vrolijk in met het programma waar heel rechts zijn vingers bij aflikt......, dat is toch geen chinees, waarom begrijpen mensen dat niet :?

Dat begrijp ik ook niet, mensen die juichen voor Wilders juichen ook voor een verhoogd eigen risico in de zorg, een lagere/kortere uitkering als je je baan verliest, een hogere eigen bijdrage in de psychische zorg etc etc.

En dat is echt niet omdat er zoveel allochtonen nu misbruik zouden maken van die voorzieningen zoals Wilders graag wil doen geloven. Dat is simpelweg omdat deze partijen als ideologie hebben dat de overheid zo min mogelijk verantwoordelijk is voor de burger. Staat totaal los van allochtonen. Maar goed, misschien weten mensen dat niet of geloven ze dat niet. Of denken ze dat het wel mee zal vallen. Ik vind het naïef. En ja, dat is een oordeel ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:16

Nicolletje schreef:
Ik kan me niet herinneren dat is gezegd dat het achter de kassa niet mag.
Alleen vind ik wel dat je als werkgever best mag weigeren als jij dat totaal niet passend vindt, neutrale uitstraling enzo.

Dan moet je maar eens goed nalezen al de politieke topics.
Het is al vaak gezegd, wel vaak door van die posters die dan weer verdwijnen.
Hetzelfde geldt voor aanpassen aan onze nederlandse cultuur.

Ik maak me drukker om mijn pensioen. De meeste pensioeninstellingen en banken hebben vaak (oud-) VVD-ers in de Raad van Bestuur. Daarom gaat het daar ook zo goed mee.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:28

christel1857 schreef:
CtjeLief schreef:
HEEL sterk Waves, kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten..

sterk? Ze verdraait kompleet wat ik zeg, maar dat maakt je niet uit? Dat het ff duidelijk is dat wat zij zegt totaal niet is wat ik bedoel. Maargoed, ik kan het ook niet beter uitleggen dan ik al heb gedaan. Sorry.

JA ZEER sterk, ik zeg niets over jouw post ik zeg dat ik me 100% aansluit bij hetgeen Waves post..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:05

Electra63 schreef:
Ik maak me drukker om mijn pensioen. De meeste pensioeninstellingen en banken hebben vaak (oud-) VVD-ers in de Raad van Bestuur. Daarom gaat het daar ook zo goed mee.

Bedoel je dat laatste cynisch of serieus? :o

Wat betreft aanpassen, ik vind het kort door de bocht om dat te roepen maar ik vind zeker wel dat dat mogelijk moet zijn ja.
Er zijn een paar basisdingen waar je je in principe aan houdt in dit land (taal leren spreken, niet crimineel zijn en gewoon werken voor je geld) , maar zelfs dat wordt door onze eigen overheid tegengehouden met alle sociale bedoelingen.

In Spanje (waar ik nu ben) is trouwens het conflict mbt. geloof nieteens de grootste, maar taal. Spanje is een katholiek land en wijkt daar niet vanaf en moslims of wie dan ook weten dat en accepteren dat.
Het schijnt dat na die aanslagen de moslims hier ook verder niet raar aangekeken werden ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:18

Nicolletje schreef:
Electra63 schreef:

Bedoel je dat laatste cynisch of serieus? :o

Wat betreft aanpassen, ik vind het kort door de bocht om dat te roepen maar ik vind zeker wel dat dat mogelijk moet zijn ja.
Er zijn een paar basisdingen waar je je in principe aan houdt in dit land (taal leren spreken, niet crimineel zijn en gewoon werken voor je geld) , maar zelfs dat wordt door onze eigen overheid tegengehouden met alle sociale bedoelingen.

In Spanje (waar ik nu ben) is trouwens het conflict mbt. geloof nieteens de grootste, maar taal. Spanje is een katholiek land en wijkt daar niet vanaf en moslims of wie dan ook weten dat en accepteren dat.
Het schijnt dat na die aanslagen de moslims hier ook verder niet raar aangekeken werden ofzo.

Als je het nieuws goed volgt, dan weet je dat ik dit cynisch bedoel.

Aanpassen in de zin van taal, werken, scholing enz. heb je natuurlijk gelijk.
Op de 1e generatie na, spreekt iedereen hier Nederlands, immers de 2e/3e generatie is hier naar school gegaan.
Wat werken betreft, het zijn niet alleen de buitenlanders die werkeloos zijn of een uitkering hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:49

Electra63 schreef:

Niet echt eigenlijk, hier is effe geen Nederlands journaal. Volgende week weer.

Wat het laatste betreft vind ik het een rare redenatie. Dus daarom hoeven zij ook niet te werken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:09

Nicolletje schreef:
Electra63 schreef:

Niet echt eigenlijk, hier is effe geen Nederlands journaal. Volgende week weer.

Wat het laatste betreft vind ik het een rare redenatie. Dus daarom hoeven zij ook niet te werken?

Nee, natuurlijk niet.
Maar als iemand geen werk heeft, wil dat niet zeggen dat hij zich niet heeft aangepast aan de Nederlandse maatschappij (daar ging het hier toch over?).
Er kunnen omstandigheden zijn, waarom iemand geen baan heeft. En er zijn klaplopers.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:13

Persoonlijk vind ik werken 1 van de belangrijkste manieren om te kunnen integreren.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:57

Nicolletje schreef:

Als ik onderstaande lees dan geloof ik idd echt dat ze gek geworden zijn, zoiets zet toch kwaad bloed bij autochtonen, lees de reacties maar eens op het artikel.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... ieuwsbrief

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:11

Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:00

De mensen waarom het gaat (een relatief kleine groep ook nog eens in mijn ogen) hebben zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn, recht op een bepaalde uitkering. En nu worden ze misschien door die knip-actie erop attent gemaakt. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet zo wat een probleem zou kunnen zijn? Die gratis knipbeurt misschien? Daar maak ik me echt niet druk over hoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:10

Probleem van "positieve" discriminatie!
Ik vind het schandalig. Zeker die knipbeurd is ver over de top!
Maar ook dat er op deze manier voor gezorgd wordt, dat die mensen niet worden gemotiveerd om de Nederlandse taal te beheersen. Wel de baten, maar niet de lasten. :n
Hoezo iedereen gelijk?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:24

positieve discriminatie? Dat kun je ook andersom zien dan, want de oudere generatie die de taal niet meester is (en waarvan je dat op een bep. leeftijd niet meer echt kan verwachten) loopt nu mede door gebrek aan taalkennis een uitkering mis waar ze recht op hebben, terwijl autochtonen hiervan veel makkelijker op de hoogte kan worden gebracht/zal zijn, dat is ook niet echt gelijk he ;) Dus 'positieve discriminatie' is in deze situatie wel erg ver gezocht, ik vind het een positieve actie, want ook deze oudere mensen hebben hier recht op. (denk ook aan ouderen die ooit ook goed genoeg waren om hier werk op te komen knappen voor weinig loon)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:29

Het is een aanvulling voor mensen die onder het sociaal minimum zitten las ik ergens. Ik zie het punt van positieve discriminatie ook niet zo in deze?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:32

Er is ook geen sprake van positieve discriminatie, daar de omstandigheden niet gelijk zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:33

CtjeLief schreef:
positieve discriminatie? Dat kun je ook andersom zien dan, want de oudere generatie die de taal niet meester is (en waarvan je dat op een bep. leeftijd niet meer echt kan verwachten) loopt nu mede door gebrek aan taalkennis een uitkering mis waar ze recht op hebben, terwijl autochtonen hiervan veel makkelijker op de hoogte kan worden gebracht/zal zijn, dat is ook niet echt gelijk he ;) Dus 'positieve discriminatie' is in deze situatie wel erg ver gezocht, ik vind het een positieve actie, want ook deze oudere mensen hebben hier recht op. (denk ook aan ouderen die ooit ook goed genoeg waren om hier werk op te komen knappen voor weinig loon)

Waarom is dit volgens jou geen discriminatie?
Als deze zelfde groep extra werd gecontoleerd op op het 1 of ander in negatieve zin, dan spreekt men toch wel van discriminatie of dan ook niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:35

dat leg ik net uit.. Als deze allochtonen perfect Nederlands zouden spreken, en toch die gratis knipbeurt/info krijgen dan zou er mogelijk sprake zijn van positieve discriminatie. Maar de allochtonen in dit verhaal zijn de taal niet/nauwelijks machtig dus zijn de omstandigheden niet gelijk, en is dit dus juist een actie om voor gelijkere kansen te zorgen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:38

Er staat toch niet dat je als autochtone nederlander niet mag deelnemen? Wanneer er iets wordt georganiseerd voor een bepaalde groep is het toch niet het uitsluiten van een andere groep. Organiseer jij een informatie avond voor bouwvakkers, zijn dan de schilders gediscrimineerd? Of de bouwvakkers gediscrimineerd?

Het gaat hier om het inlichten van een 'probleemgroep' of een 'risicogroep'. Het is niet anders dan een bijeenkomst voor tienermoeders, een bepaalde groep heeft extra inlichting nodig om te weten waar ze recht op hebben. Dan kan voor iedereen georganiseerd worden, maar enkel bepaalde groepen in de samenleving hebben extra inlichtingen nodig.
Laatst bijgewerkt door Krips op 09-09-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:39

Dat ze de taal van het land waar ze wonen niet spreken is toch echt hun eigen keuze. Uitzondering zijn de geestelijk gehandicapte allochtonen die daadwerkelijk geen keuze hebben.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:41

@Kanniet, ontzettend zwart wit gedacht maar ok, dat is jouw mening en die mag je uiteraard hebben ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:41

Krips schreef:
Er staat toch niet dat je als autochtone nederlander niet mag deelnemen? Wanneer er iets wordt georganiseerd voor een bepaalde groep is het toch niet het uitsluiten van een andere groep. Organiseer jij een informatie avond voor bouwvakkers, zijn dan de schilders gediscrimineerd? Of de bouwvakkers gediscrimineerd?

Het gaat hier om het inlichten van een 'probleemgroep' of een 'risicogroep'. Het is niet anders dan een bijeenkomst voor tienermoeders, een bepaalde groep heeft extra inlichting nodig om te weten waar ze recht op hebben. Dan kan voor iedereen georganiseerd worden, maar enkel bepaalde groepen in de samenleving hebben extra inlichtingen nodig.

Jij legt het een stuk beter uit dan ik, fijn! :)