Wat gaan jullie stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gaan jullie stemmen?

VVD
122 (14%)
D66
12 (1%)
PvdA
84 (9%)
CDA
102 (11%)
Groenlinks
57 (6%)
SP
186 (21%)
ChristenUnie
19 (2%)
Lijst Fortuyn
12 (1%)
Eén NL
5 (0%)
Partij voor de Dieren
96 (11%)
Groep Wilders
124 (14%)
SGP
2 (0%)
Weet nog niet!
40 (4%)

Totaal aantal stemmen: 861

Ronja

Re: Wat gaan jullie stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:20

Aimee schreef:
Één keer overstappen, een extra stage, een buitenland verblijf of een naar persoonlijk voorval en je zit zo aan die zes jaar.... mag je vervolgens minstens 10.000 euro per studiejaar gaan betalen om überhaupt nog af te kunnen studeren.

Dat is inderdaad schandalig... doorstuderen zou aangemoedigd moeten worden in plaats van onmogelijk gemaakt.

Citaat:
Toevallig las ik vanochtend iets in de Folia (blad van de UvA) over dat studentenbaantjes nauwelijks voor studie-oponthoud zorgen, onderzoekers kunnen zelfs geen sluitende verklaringen vinden voor studie-oponthoud.

Ik wel; bier Haha!
Nee zonder gekheid, als ze voor mij 70 uur studielast PER WEEK berekenen... (blok van zes weken waarin je 15 etcs moet behalen waarvan elk etcs voor 28 studie-klokuren staat... reken maar uit) dan komt een bijbaantje er echt niet tussen... ja, het moet wel, en ik doe het ook, maar EIGENLIJK kan het niet. In ieder geval zeker geen baan op basis van een contract, omdat je de ene keer minder uren beschikbaar bent dan de andere keer. Daar zijn werkgevers ook niet blij mee.

Maar goed, het kán. Het wordt studenten naar mijn gevoel alleen te moeilijk gemaakt. Per maand betaal je omgerekend ongeveer 120 euro aan collegegeld. Stalgeld voor een leuke shetlandpony. Dus als je je een shetlandpony kunt veroorloven, dan kun je ook studeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:41

Ik doe ook een studie, studiekosten mag je toch aftrekken van de belasting? De eerste 500 euro is voor jezelf. Ik denk dat iedereen kan studeren.

120 euro per maand is snel verdiend hoor. 1 poetsbaantje per week en je hebt je studie...., die 3 uur kan je toch wel missen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:10

russel schreef:
Ik doe ook een studie, studiekosten mag je toch aftrekken van de belasting? De eerste 500 euro is voor jezelf. Ik denk dat iedereen kan studeren.

120 euro per maand is snel verdiend hoor. 1 poetsbaantje per week en je hebt je studie...., die 3 uur kan je toch wel missen?

Studeren kost natuurlijk meer dan 120 euro in de maand. Sowieso aan directe studiekosten, zonder boeken is studeren immers zeer lastig. Maar fulltime studeren houdt in dat er niet fulltime geld verdient kan worden terwijl ook een student in z'n basislevensvoorzieningen moet voorzien als een dak boven het hoofd, ziektekostenverzekering, gas, water, licht, eten, kleding.

Ouders mogen studiekosten die ze voor hun kinderen maken inderdaad aftrekken van de belasting.... een beetje slimme student laat dus de ouders het collegegeld betalen ookal komt het uiteindelijk uit eigen zak, zodat zij het van de belasting af kunnen trekken en de studiekosten daardoor omlaag gaan. Haha!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:20

tita schreef:
chevax schreef:
En dat is nou typisch het volgen van iemand en dingen roepen zonder precies te weten waar het over gaat, maar de buurman doet het, dus jij ook. En als je er pas achter komt hoe de vork in de steel zit als het al te laat is, kun je niet meer anders en moet je wel mee (anders was het voor de mensen die tegen Hitler opkwamen ook direct "einde oefening").

huh???? ik niet snappe Bloos

Hier in het Emsland waren in de tijd dat Hitler in Duitsland aan de macht was een heel stel concentratiekampen voor Duitsers die het niet eens waren met hem of die hem om een andere reden niet aanstonden! En denk maar niet dat het er daar veel anders aan toe ging dan in de bij ons zo bekende concentratiekampen zoals Auschwitz e.d.
Het was dus voor de Duitsers ook "slikken of stikken"...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:05

maargoed. mijn stem gaat naar : Wilders of naar de dieren. Maar dieren weet ik niet zeker aangezien ze de proefdieren willen verbieden. op cosmetica ben ik het er mee eens, maar als je er ziektes mee kan genezen vind ik het wel kunnen..
Laatst bijgewerkt door Justy op 28-11-06 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:06

Ehmm Jolandaa..de verkiezingen zijn al geweest Knipoog

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:07

weet ik .. maar als ik mocht stemmen Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:08

@ Jolandaa_: iets beter opletten voortaan, de verkiezingen zijn vorige weeek al geweest Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:39

Marigold schreef:
christenunie, doe ik altijd.

Lekker makkelijk dan,

Door dit soort mensen staat de cda dus nog boven aan.

Ik heb op sp gestemd Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:47

Da's pas makkelijk, door dat soort mensen heeft de SP nu zoveel zetels Clown

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:42

Het topic loopt wel een beetje dood nu..

Is er nog iemand die zijn licht wil laten schijnen over de geluiden over een eventuele formatie van CDA, PvdA en de SP?

Ik ben zelf een SP-stemmer, en heb zo mijn twijfels over de werkbaarheid van een dergelijk kabinet, dan moeten de partijen wel veel van hun unieke standpunten inleveren en wordt het zo'n onderonsjes kabinet waar ik dus echt mijn twijfels over heb.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:10

Persoonlijk denk ik dat een CDA/PvdA/CU-kabinet beter zou zijn. In dit kabinet is er een evenwichtigere verdeling tussen het CDA aan de ene kant met 41 zetels tegen 39 voor PvdA/CU als het om de sociale thema's gaat. Zou de SP meedoen, dan wordt de verdeling veel schever, met een grote kans op een vechtkabinet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:24

Als de Balk met de revolutionaire bolsjewieken in zee gaat zijn de rapen gaar bij zijn achterban vrees ik....... Dat doet ie nooit.....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:25

Dat ligt er natuurlijk aan, als Jan zo machtsgeil is dat hij alle CDA-wensen inwilligt dan zullen ze vast niet klagen Haha! Haha! Haha!

Ik ben alleen bang dat Jan dat niet zal doen Bloos

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 07:23

Karl66 schreef:
Dat ligt er natuurlijk aan, als Jan zo machtsgeil is dat hij alle CDA-wensen inwilligt dan zullen ze vast niet klagen Haha! Haha! Haha!

Juist heel blij dat Jan dat niet zal doen Vork
Ben het wel met je eens dat het waarschijnlijk een zeeer moeizame formatie zal worden en dat een coalitie (welke het dan ook mag worden) een instabiele of onnatuurlijke zal zijn.

Wacht in spanning af....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:37

Karl66 schreef:

Goed hè, van Jan?! Tong uitsteken Haha!

Ik ben erg benieuwd... in mijn dromen heeft ie CDA de hypotheekrenteaftrek en liberalisering van de huurwet gegeven, om op andere terreinen zelf meer wensen door te kunnen voeren (onderwijs!!!) Clown

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:39

oooh...fijn, misschien weet iemand dat wel..stufi moet je terugbetalen toch ?
wanneer e.d.
maar tegemoetkoming dan ?, de naam zegt namelijk van niet ?
ben 19 en zit in het examenjaar havo, dus stufi krijg je dan niet....ik hoop dat iemand me hie rmee kan helpen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:04

ladylay schreef:
oooh...fijn, misschien weet iemand dat wel..stufi moet je terugbetalen toch ?
wanneer e.d.
maar tegemoetkoming dan ?, de naam zegt namelijk van niet ?
ben 19 en zit in het examenjaar havo, dus stufi krijg je dan niet....ik hoop dat iemand me hie rmee kan helpen

Deze vraag hoort niet in dit topic, maar ik wil wel even antwoorden hoor Haha!

Stufi = studiefinanciering.
Dat impliceert dus al dat het een regeling is voor studerenden, niet voor scholieren.
Voor scholieren is er geen bijdrage, scholieren zijn in principe thuiswonend en minderjarig, zij behoren door hun ouders te worden onderhouden.... voorheen konden ouders met een minimum inkomen wel het lesgeld terug krijgen, maar hoe dat nu is weet ik ook niet.

Iedere student kan vier jaar lang een basisbeurs krijgen... dat is ongeveer 75 euro in de maand voor thuiswonenden, zeg ik uit m'n hoofd. Voor uitwonende studenten is het bedrag aanzienlijk hoger, rond de 250 euro.
Daarnaast kan een student aanspraak maken op een aanvullende beurs, dit is afhankelijk van het inkomen van de ouders. De IBG bepaald de hoogte van dit bedrag aan de hand van de gegevens die zij over het inkomen van de ouders krijgen.
Daarnaast kunnen studenten een OV-studentenkaart krijgen.
Bovendien is er de mogelijkheid om te lenen.

De basisbeurs en de aanvullende beurs hoeft een student met een afgerond diploma (en minimaal 30 studiepunten behaald in het eerste studiejaar) niet terug te betalen, dat is een gift. Datzelfde geldt voor de OV-kaart.
Maarrrrr.... rondt de student de studie níet af, dan wordt de beurs omgezet in een lening.
De lening moet per definitie terug betaald worden. Terugbetaling begint twee jaar na het stoppen met studeren.

Studeert een student langer dan vier jaar, dan kan nog eens vier jaar lang geleend worden. Dat moet dus ook allemaal terugbetaald worden.

Als het aan CDA/VVD ligt, wordt dit echter allemaal anders Clown

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:14

Aimee: als je 18 bent en nog niet studeert krijg je een tegemoetkoming scholieren Knipoog
Volgens mij hoef je die niet terug te betalen..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:24

steeffie schreef:
Aimee: als je 18 bent en nog niet studeert krijg je een tegemoetkoming scholieren Knipoog
Volgens mij hoef je die niet terug te betalen..

Aha... is dat een nieuw fenomeen ofzo? Haha!

(hoe kun je trouwens op je 19e in 5havo zitten Verward )

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:40

Ik weet het niet ik kreeg het iig 2 jaar geleden Lachen
En 19 en 5 havo, ehh een paar keer blijven zitten, of eerst vmbo doen?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:23

Bestaat al jaren, kreeg ik ook toen ik in 1998 18 werd en in VWO 6 zat.Dat geld is bedoeld als tegemoetkoming in je studiekosten (boeken e.d). Dat hoef je inderdaad niet terug te betalen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:48

Bealy schreef:
Bestaat al jaren, kreeg ik ook toen ik in 1998 18 werd en in VWO 6 zat.Dat geld is bedoeld als tegemoetkoming in je studiekosten (boeken e.d). Dat hoef je inderdaad niet terug te betalen.

Dat gaat automatisch? Verward

Dan heb ik nog wat geld te goed van de overheid Clown

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:08

Nee, dat moest je zelf aanvragen (en ik had geluk omdat ik al vroeg in het schooljaar 18 werd, je kreeg het namelijk vanaf het eerstvolgende kwartaal na je 18e verjaardag). Vorderen met terugwerkende kracht gaat helaas niet. Knipoog

Tegenwoordig heb je volgens mij ook tegemoetkoming voor ouders van schoolgaande kinderen < 18 maar hoe dat allemaal zit weet ik ook niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:20

Haha... ik ging er ook niet vanuit dat het nog met teruggaande kracht te vorderen was.
Maar goed, de informatieverstrekking hierover is imo héél erg slecht. Heb een informatierondje gedaan en helemaal niemand was hiervan op de hoogte... allemaal mensen die een keer zijn blijven zitten in het VWO en zodoende t/m hun negentiende op school zaten, niemand die deze tegemoedkoming heeft aangevraagd ivm niet op de hoogte zijn van deze mogelijkheid.