Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:03

Als je die groep bedoelt, moet je die groep noemen.. Generaliseren is gewoon niet oke.. volgens mij is dat jaren geleden al bedacht..

Zeker zijn er mensen die een uitkering makkelijk vinden, of gewoon heerlijk van alles doen omdat ze subsidie krijgen waar ze geen recht op hebben.

Maar de prijzen zijn gewoon hoog, en worden hoger, en mensen maken zich zorgen of ze de rekeningen nog kunnen betalen straks. Lijkt mij een zorg die mensen mogen uiten. En dat ze dan niet afgedaan worden met 'ja maar daar is oorlog, dat is pas erg'...

Voor een groep mensen is het gewoon pittig.. dat is toch gewoon zo? Of zien die het verkeerd?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:07

Spenk schreef:
IMANDRA schreef:
Mensen lezen prima. Maar door die groep als voorbeeld te noemen lijkt het net alsof die groep zo groot is. En dat is niet.

Dat zegt toch niemand?

Het was van Popstra volgensmij ook puur een voorbeeld van joh er zijn ook echt mensen die wel meer kunnen gaan werken ga dat doen en maar er het beste van. Daar haakte ik ook op in.

Mijn ouders hebben ook jarenlang dubbele baan gehad om het hoofd boven water te houden.

Nu lijkt. Let op lijkt niet dat het perse zo is, alsof mensen veel minder vaak bereid zijn dat te doen maar vooral roepen dat de overheid over de brug moet komen.

Maar waar moet de overheid dat van doen? Ze moeten al iets van 15 miljoen erbij zien te toveren op de begroting die zwaar tegenvalt. Dus daar hoeft niet veel van verwacht te worden denk ik zo.

Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.

Volgens mij lees jij ook niet ;). Je ziet mij niet zeggen dat jullie dat letterlijk schreven. Alleen dat door die groep op deze manier te noemen er geïmpliceerd lijkt te worden dat deze groep zo groot is (zo groot dat het verschil zal maken). Maar dat is dus niet, want gros zit er niet voor de lol.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:11

Spenk schreef:
Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.

Of ze moeten normaal betalen... (deze discussie is ook al een paar keer geweest) er waren echt wel mensen die dat werk wilde doen, maar ja, de werkgever kon/wilde niet normaal betalen, en nam liever goedkopere krachten (uit landen met goedkoper levensonderhoud bijvoorbeeld) en de rest van NL riep vanuit hun kantoorbaan dat andere Nederlanders lui waren...

maar goed, dat is wat offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:12

Cer schreef:
Spenk schreef:

Of ze moeten normaal betalen... (deze discussie is ook al een paar keer geweest) er waren echt wel mensen die dat werk wilde doen, maar ja, de werkgever kon/wilde niet normaal betalen, en nam liever goedkopere krachten (uit landen met goedkoper levensonderhoud bijvoorbeeld) en de rest van NL riep vanuit hun kantoorbaan dat andere Nederlanders lui waren...

maar goed, dat is wat offtopic..

De vacatures die ik hier voorbij zie komen zijn €16,25 bruto per uur. Dat klinkt mij niet als weinig in de oren :) wat de rest wil betalen weet ik natuurlijk ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:15

Cer schreef:
Als je die groep bedoelt, moet je die groep noemen.. Generaliseren is gewoon niet oke.. volgens mij is dat jaren geleden al bedacht..

Zeker zijn er mensen die een uitkering makkelijk vinden, of gewoon heerlijk van alles doen omdat ze subsidie krijgen waar ze geen recht op hebben.

Maar de prijzen zijn gewoon hoog, en worden hoger, en mensen maken zich zorgen of ze de rekeningen nog kunnen betalen straks. Lijkt mij een zorg die mensen mogen uiten. En dat ze dan niet afgedaan worden met 'ja maar daar is oorlog, dat is pas erg'...

Voor een groep mensen is het gewoon pittig.. dat is toch gewoon zo? Of zien die het verkeerd?

Hier ben ik het mee eens. :j Ja, een oorlog is veel erger, maar niet zolang geleden met corona werd er ook geklaagd over niet op wedstrijd of uiteten kunnen, terwijl anderen opgesloten zaten in huis. Die vergelijking dat je niet mocht klagen want... was ook nooit eerlijk, maar wordt nu wel weer gemaakt.

Ja, wij zijn veilig, godzijdank, maar we mogen het ook lastig vinden. Anders mag nooit iemand wat zeggen want er is altijd iemand die het erger heeft.

Plus dat er geschreven werd over mensen met een uitkering, punt. Geen enkel onderscheid en dat zijn juist de vooroordelen die ik benoemde in een voorgaande post. Reken maar dat degene die wel kunnen werken aan alle kanten gepushd worden. Ze zullen nooit allemaal aan het werk gaan, maar gewoon nee zeggen en in bijstand blijven zitten is er niet bij, hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:19

Ik heb daar ook geen idee van, en ik weet ook niet als je net boven de grens van subsidie zit, en je kosten gaan omhoog, maar de subsidie grens niet, of je dan nog rond kan komen.

Ik heb dat gelukkig nu niet, maar omdat ik niet weet hoe het werkt, ga ik ook niet zeggen dat anderen zich aanstellen...
huursubsidie krijg je bij een inkomen tot 1900 bruto ofzo? Wat als je daar 200 boven zit? En wat hou je netto dan over?.. en wat voor huur heb je dan? En als je dan per maand 300 meer moet betalen voor boodschappen, of je gas of iets?
Ik heb geen flauw idee, misschien kan het allemaal uit, maar misschien ook niet.. ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:20

Popstra schreef:
Ik mis een beetje sterke positieve mentaliteit hier.
Vroeger had men ook armoede. Men ging toen meer werken voor extra centen ipv alleen maar lopen zagen over hoe klote en oneerlijk het leven is.
Heb zelf gelukkig het goede voorbeeld gehad van mijn vader die 2 jobs had en mn moeder 3 toen ze aan de grond zaten en er zo bovenop kwamen.
Heb hun ook nooit horen klagen zoals men nu doet. Wel verdrietig gezien.
Zelfde geld voor hun ouders. Die van Amsterdam naar Drenthe fierste voor brood en boter om hun 6 kinderen te kunnen voeden tijdens de oorlog

Wat doet men nu, subsidies e.d afwachten. Kom op zeg. Steek je handen uit je mouwen en ga wat extras doen. Overal is personeels tekort.
Sommigen zitten liever ganse dag te Bokken en ander social media.

Zelf zit ik in de IVA dus geen mogelijkheid bij te verdienen (ook niet zwart vanwege mijn aandoening)
Maar mensen die al in een laagbetaald baantje zitten en die er nog een extra baan bij zouden nemen, verliezen juist weer toeslagen waardoor ze er onder de streep niets mee opschieten.
Voor mensen die lichamelijk fit zijn en goed met de handen kunnen werken is het vast een gouden tijd, die kunnen zwart bijklussen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:26

tamary schreef:
Spenk schreef:
Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.

Vergis je niet wat er bv bijstand heeft wegens zgn "restverdiencapaciteit" en dus niet afgekeurd is (bezuinigingsmaatregel zijnde wet poortwachter). Verder is het aandeel werkzoekend lager dan eigenlijk ooit en kans is groot dat dit zo blijft/erger wordt ivm pensioenering babyboom generatie. Ondanks een groeiend aantal mensen, is ons geboortecijfer lager dan vervangingsgetal van 2.1 kind per vrouw en dat cijfer zakt overal ter wereld. Maakt het op langere termijn ook ronduit lastig om vervangende arbeidskrachten te importeren, ze zijn er niet en door ontwikkeling blijven er ook daar meer in eigen land. Tussen milieuvervuiling, klimaatveranderingen en dus krimpende beroepsbevolking zullen we naar een heel ander economisch systeem moeten. Hoe het vroeger ging heeft ons veel gebracht, maar er zat ook een bak ellende onder. Het kan en moet gezien de omstandigheden anders en dat is inclusief het niet verstoppen van ongewenste kanten van het economische systeem.

De arbeidsmigrant op expatbasis is de beste oplossing. Jonge fitte mensen die hier in de kracht van hun leven komen werken en bij ziekte/ouderdom/werkeloosheid, gewoon weer terug naar hun thuisland gaan met 'n zak geld, want ze hoeven dan uiteraard ook niet bij te dragen aan ons sociale vangnet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:29

Spenk schreef:

De vacatures die ik hier voorbij zie komen zijn €16,25 bruto per uur. Dat klinkt mij niet als weinig in de oren :) wat de rest wil betalen weet ik natuurlijk ook niet.[/quote]

Wat daar staat wil niet zeggen dat het ook uitbetaald word.
Ik heb jaren in de tuinbouw gewerkt.
Dan kwamen er Polen en die kregen netjes het minimumloon uitbetaald...op papier.
werkweek van 40 uur.

Maar dan werd ze verteld dat ze x planten per uur moesten verzorgen.
Dat aantal lag natuurlijk veel te hoog.
Dat haalde ze dus niet end an werd er gezegd, ja dat jullie sloom zijn is jullie eigen schuld, haal dat maar in in eigen tijd.
Die Polen werkte dus 50-60 per week voor dat loon.
Hoeveel is het dan uiteindelijk per uur?

Als ze ziek waren stonden ze met koorts te werken.
Want thuis blijven mocht niet, want dat was alleen voor als je je been brak oid.

Ze werkte allemaal voor een uitzendbureau. Tegen de tijd dat ze rechten op gingen bouwen gingen ze van uitzendbureau X naar Y en weer door naar Z.

En kregen ze in de gatend ater dingen niet klopte zeiden ze niets want dan werden ze eruit gegooid.

Dit werkte blijkbaar heel goed. Want de Nederlanders die geen 60 uur voor 40 uur gingen werken wilde ze niet meer.

Transport, BV-tje in Polen/Bulgarije komen daar in dienst en krijgen het loon van daar. Niet van hier.
Dus de Nederlandse chauffeur willen ze niet.

Enz enz enz.

En uiteraard zo doet niet elk bedrijf dat, maar teveel wel.

Dus..... daar ga je al met de luie Nederlanders willen niet en word toch goed betaald....

Maar deze uitleg is al erg vaak geweest , maar dat blijft dan weer niet hangen om de een of andere vage reden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:32

Dit bedrijf wat ik benoem (fabriek) daar werkt mijn man en daar werk je gewoon de uren die je moet maken en niks extra's in ploegen dat wel maar ook daarvan zijn de tijden en ploegen vooraf bekend.. Daar zijn geen rare schimmige constructies en die 16,25 is je bruto salaris.

Natuurlijk is dat niet netto maar dat is mijn salaris ook niet? Wat ik bruto verdien gaat ook flink wat af. Maar het is wel gelijk aan wat in de vacature stond :)

Wat jij noemt zal vast ook gebeuren maar er zijn ook nette bedrijven zoals ik hierboven noem. Dat is het enige dat ik benoemde. Je kunt ook alles wantrouwen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-22 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:33

Spenk schreef:
Wat jij noemt zal vast ook gebeuren maar er zijn ook nette bedrijven zoals ik hierboven noem. Dat is het enige dat ik benoemde.

Nou.. jij zegt dat 'de mensen hier' het niet willen doen.
Dat is iets anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:36

Cer schreef:
Spenk schreef:
Wat jij noemt zal vast ook gebeuren maar er zijn ook nette bedrijven zoals ik hierboven noem. Dat is het enige dat ik benoemde.

Nou.. jij zegt dat 'de mensen hier' het niet willen doen.
Dat is iets anders..

Leg eens uit? Ze kunnen inderdaad vrijwel geen mensen uit de omgeving meer krijgen nee die vinden het werk niet leuk (lopende band werk). Dat is de voornaamste reden waarom mensen afhaken uiteindelijk. Bij dit specifieke bedrijf he! Niet alle bedrijven dat weet ik natuurlijk niet.

Daarom zijn bedrijven steeds meer genoodzaakt gastarbeiders aan te nemen om te voorkomen dat de fabriek stil komt te staan.

Natuurlijk zijn er ook schimmige bedrijven maar echt niet alleen maar hoor.

DuoPenotti

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:38

En jou man weet hoe de lonen over gemakt worden van iedereen, hij ziet hun gewerkte uren en loonstroken?

Ik, en mijn Nederlandse collega's, zijn er op 3 bedrijven zo uitgegooid.
En als je dat andere vertelde, nee niet dat bedrijf, dat is toch zo'n aardige man....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:41

DuoPenotti schreef:
En jou man weet hoe de lonen over gemakt worden van iedereen, hij ziet hun gewerkte uren en loonstroken?

En als je dat andere vertelde, nee niet dat bedrijf, dat is toch zo'n aardige man....

Als je alles zo wantrouwt houdt het op hoor :)

Dan kan je bij elke vacature wel denken ja maar dit is vast de waarheid niet.

Maar vooruit mijn vader heeft er ook gewerkt in de productie bij dit bedrijf waar ze nu dus bijna niemand meer vinden terwijl de vraag naar de producten als maar stijgt en steeds meer personeel nodig is.. En die kreeg gewoon uitbetaald wat beloofd. Dus echt niet elk bedrijf is schimmig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:41

Nou, als het daar dan zo goed geregeld is, dan snap ik niet dat de pakketbezorgers niet aan de lopende band gaan staan? Want dat is, naar wat ik lees, echt een klotebaan die slecht betaalt... ?

Maar goed, daar ging het hier niet helemaal over. Ik dacht dat het ging over mensen die qua inkomen rond een grens hangen, en dan twee banen moeten gaan werken (s nachts ofzo, net als in de USA?).

Ik ben het ermee eens dat in NL veel zaken goed geregeld zijn. Maar een aantal zaken (ouderenzorg bijv) niet. Maar ik vind ook dat mensen best mogen zeggen dat het leven duurder wordt, en ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal mensen echt niet tof is.
De reacties die ik dan vervolgens lees vind ik.. niet heel sociaal ofzo zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:46

Je hebt gelijk dat dat voor hier niet de juiste discussie is.

Maar ik ben dan wel benieuwd wat mensen als oplossing zien voor de mensen die net boven de grens zitten? Want de overheid gaat geen geld vrijmaken voor boodschappen etc. Ik denk dat dat heel moeilijk is en je ook niet veel meer kan dan proberen toch te bezuinigen of inderdaad een extra baan erbij of meer gaan werken wanneer je niet volttijd werkt.

Je blijft altijd houden dat mensen net buiten de boot vallen helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:49

Tip voor de klagers. Lees even Lau haar post in het "waar heb je je aan geërgerd topic."

Oorlog zuigt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:50

Spenk schreef:
Maar ik ben dan wel benieuwd wat mensen als oplossing zien voor de mensen die net boven de grens zitten?
Dat is aan de mensen die daarvoor geleerd hebben en werken op plekken waar ze zich daarmee bezig houden.
Als je als persoon je leven ziet veranderen, mag je daar echt wel wat van zeggen zonder meteen met een oplossing te hoeven komen..

Citaat:
Want de overheid gaat geen geld vrijmaken voor boodschappen etc. Ik denk dat dat heel moeilijk is en je ook niet veel meer kan dan proberen toch te bezuinigen of inderdaad een extra baan erbij of meer gaan werken wanneer je niet volttijd werkt.
Ik denk zelf dat de overheid best wel aan een paar kanten geld in de sloot gooit.. het fijne weet ik er niet van, maar wellicht kunnen ze een paar uitgaven herzien ofzo...
ze kunnen in ieder geval de mensen die er wat over zeggen, serieus nemen en luisteren, om te beginnen..

Citaat:
Je blijft altijd houden dat mensen net buiten de boot vallen helaas.

je zal maar net zo iemand zijn.... das toch wel iets meer dan helaas denk hoor...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:51

rien10 schreef:
Tip voor de klagers. Lees even Lau haar post in het "waar heb je je aan geërgerd topic."
Oorlog zuigt.

Ik zie de connectie niet helemaal.... oh wacht, mensen mogen helemaal nergens meer wat over zeggen... ?

Oorlog is helaas van alle tijden.. dan moet iedereen voortaan overal maar zn mond over houden?
Dat kan je niet bedoelen denk :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:53

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:

Als je alles zo wantrouwt houdt het op hoor :)

Dan kan je bij elke vacature wel denken ja maar dit is vast de waarheid niet.

Maar vooruit mijn vader heeft er ook gewerkt in de productie bij dit bedrijf waar ze nu dus bijna niemand meer vinden terwijl de vraag naar de producten als maar stijgt en steeds meer personeel nodig is.. En die kreeg gewoon uitbetaald wat beloofd. Dus echt niet elk bedrijf is schimmig.

Dat heb ik inderdaad wel geleerd ja daarna, niet elke vacature is wat het is.
Later ook toen ik in de beveiliging werkte, totaal andere omschrijving van de werkzaamheden dan de werkelijkheid.
Ook elk overwerk, onregelmatigheidstoeslagen 10 keer om moeten zeuren enz.

Ik ben er wel achter dat zeker in de minder betaalde beroepen er veel mis kan zijn.
En nee niet allemaal. Want heb ook echt bij hele fijne werkgevers gewerkt.

En waarom dan geen Nederlanders bij de wel nette bedrijven?
Misschien wel door die oplichters? Dat mensen al snel denken, heb je er weer zo een.
En als ze dan in een andere branche wat krijgen komen ze ook nooit meer terug.

Al zou ik nu stel op sprong gezond worden...ik weet niet of ik de tuinbouw nog zou willen doen.
Ondanks dat ik het werk prima vond. Van mijn collega's toen is ook iedereen wat anders gaan doen, hadden ook echt een hekel aan tuinbouw gekregen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:55

Goede uitleg van je DuoPenotti.

Zo krom als wat dus. Ik heb op tv ook eens iets gezien over Poolse meiden die in een slachterij werken, en werden uitgebuit door teveel uren te moeten werken en slechte huisvesting te krijgen. Had echt met ze te doen.
Ik vind het echt schandalig dat ‘we’ zo met de Poolse werknemers omgaan, er is hier toch een tekort dus wees netjes voor degenen elders uit Europa die hier willen werken zou ik zeggen..

Juist nu zouden we als Europa in onze kracht moeten gaan staan. De maak industrie terug, de landbouw en energiewinning Europabreed goed verdelen en inrichten, respectvol samenwerken aan een sterk Europa.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:06

Over duur gesproken. Omdat ik een zwak gebit heb gebruik ik oral b tandpasta.
Ik dacht dat ze nog in de aanbieding waren bij de kruitvat.
Kom ik bij de kassa kostte mij een tube tandpasta maar liefst 6,35.

Op advies van een vrouw achter mij naar de action boven gelopen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:31

Spenk schreef:
Nou amen ja.

Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.

Zou zo graag normaal en pijnloos fulltime aan het werk gaan, maar helaas dat lukt mij niet. Dus een klein beetje kort door de bocht.

Oh heb trouwens de 800 euro ontvangen automatisch van de sociale dienst. Totaal niet verwacht, maar zal wel ook met einde dienstverband te maken hebben. En dat ze laatste loonstroken gekregen hebben van mij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:49

Cer schreef:
Nou, als het daar dan zo goed geregeld is, dan snap ik niet dat de pakketbezorgers niet aan de lopende band gaan staan? Want dat is, naar wat ik lees, echt een klotebaan die slecht betaalt... ?

Maar goed, daar ging het hier niet helemaal over. Ik dacht dat het ging over mensen die qua inkomen rond een grens hangen, en dan twee banen moeten gaan werken (s nachts ofzo, net als in de USA?).

Ik ben het ermee eens dat in NL veel zaken goed geregeld zijn. Maar een aantal zaken (ouderenzorg bijv) niet. Maar ik vind ook dat mensen best mogen zeggen dat het leven duurder wordt, en ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal mensen echt niet tof is.
De reacties die ik dan vervolgens lees vind ik.. niet heel sociaal ofzo zeg maar...

Dit is ook tekort door de bocht.
Ik ken aardig wat (vroeg-)gepensioneerden met.een fantastisch pensioen (bijv. ex-Shell) en bijv. huis afbetaalt.

De tegemoetkoming voor energie geldt ook voor mensen die nog een vast contract hebben en dus helemaal nog niet meer zijn gaan betalen voor gas.

En zo kan iedereen tientallen voorbeelden noemen.

Feit is dat iedereen er op achteruit gaat. De één kan (nog) de buikriem aanhalen en de ander niet (meer).
De één heeft wel recht op allerlei toeslagen of compensatie en de ander niet.

Echter kan niet iedereen gecompenseerd worden, er zijn altijd mensen de dupe.
Het is gewoon een poedersuiker-tijd.
Eerst Corona en de gevolgen en nu de oorlog in Oekraïne.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:56

Wat is te kort door de bocht?
Als je degene bent die de broekriem niet meer kan aanhalen, dan is dat toch we iets meer dan 'jammer', denk ik? Je zal het maar zijn..