Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:IMANDRA schreef:Mensen lezen prima. Maar door die groep als voorbeeld te noemen lijkt het net alsof die groep zo groot is. En dat is niet.
Dat zegt toch niemand?
Het was van Popstra volgensmij ook puur een voorbeeld van joh er zijn ook echt mensen die wel meer kunnen gaan werken ga dat doen en maar er het beste van. Daar haakte ik ook op in.
Mijn ouders hebben ook jarenlang dubbele baan gehad om het hoofd boven water te houden.
Nu lijkt. Let op lijkt niet dat het perse zo is, alsof mensen veel minder vaak bereid zijn dat te doen maar vooral roepen dat de overheid over de brug moet komen.
Maar waar moet de overheid dat van doen? Ze moeten al iets van 15 miljoen erbij zien te toveren op de begroting die zwaar tegenvalt. Dus daar hoeft niet veel van verwacht te worden denk ik zo.
Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.
Spenk schreef:Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.
Cer schreef:Spenk schreef:Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.
Of ze moeten normaal betalen... (deze discussie is ook al een paar keer geweest) er waren echt wel mensen die dat werk wilde doen, maar ja, de werkgever kon/wilde niet normaal betalen, en nam liever goedkopere krachten (uit landen met goedkoper levensonderhoud bijvoorbeeld) en de rest van NL riep vanuit hun kantoorbaan dat andere Nederlanders lui waren...
maar goed, dat is wat offtopic..
Cer schreef:Als je die groep bedoelt, moet je die groep noemen.. Generaliseren is gewoon niet oke.. volgens mij is dat jaren geleden al bedacht..
Zeker zijn er mensen die een uitkering makkelijk vinden, of gewoon heerlijk van alles doen omdat ze subsidie krijgen waar ze geen recht op hebben.
Maar de prijzen zijn gewoon hoog, en worden hoger, en mensen maken zich zorgen of ze de rekeningen nog kunnen betalen straks. Lijkt mij een zorg die mensen mogen uiten. En dat ze dan niet afgedaan worden met 'ja maar daar is oorlog, dat is pas erg'...
Voor een groep mensen is het gewoon pittig.. dat is toch gewoon zo? Of zien die het verkeerd?
Popstra schreef:Ik mis een beetje sterke positieve mentaliteit hier.
Vroeger had men ook armoede. Men ging toen meer werken voor extra centen ipv alleen maar lopen zagen over hoe klote en oneerlijk het leven is.
Heb zelf gelukkig het goede voorbeeld gehad van mijn vader die 2 jobs had en mn moeder 3 toen ze aan de grond zaten en er zo bovenop kwamen.
Heb hun ook nooit horen klagen zoals men nu doet. Wel verdrietig gezien.
Zelfde geld voor hun ouders. Die van Amsterdam naar Drenthe fierste voor brood en boter om hun 6 kinderen te kunnen voeden tijdens de oorlog
Wat doet men nu, subsidies e.d afwachten. Kom op zeg. Steek je handen uit je mouwen en ga wat extras doen. Overal is personeels tekort.
Sommigen zitten liever ganse dag te Bokken en ander social media.
tamary schreef:Spenk schreef:Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.
Vergis je niet wat er bv bijstand heeft wegens zgn "restverdiencapaciteit" en dus niet afgekeurd is (bezuinigingsmaatregel zijnde wet poortwachter). Verder is het aandeel werkzoekend lager dan eigenlijk ooit en kans is groot dat dit zo blijft/erger wordt ivm pensioenering babyboom generatie. Ondanks een groeiend aantal mensen, is ons geboortecijfer lager dan vervangingsgetal van 2.1 kind per vrouw en dat cijfer zakt overal ter wereld. Maakt het op langere termijn ook ronduit lastig om vervangende arbeidskrachten te importeren, ze zijn er niet en door ontwikkeling blijven er ook daar meer in eigen land. Tussen milieuvervuiling, klimaatveranderingen en dus krimpende beroepsbevolking zullen we naar een heel ander economisch systeem moeten. Hoe het vroeger ging heeft ons veel gebracht, maar er zat ook een bak ellende onder. Het kan en moet gezien de omstandigheden anders en dat is inclusief het niet verstoppen van ongewenste kanten van het economische systeem.
Spenk schreef:Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.
Cer schreef:Spenk schreef:Wat jij noemt zal vast ook gebeuren maar er zijn ook nette bedrijven zoals ik hierboven noem. Dat is het enige dat ik benoemde.
Nou.. jij zegt dat 'de mensen hier' het niet willen doen.
Dat is iets anders..
DuoPenotti schreef:En jou man weet hoe de lonen over gemakt worden van iedereen, hij ziet hun gewerkte uren en loonstroken?
Ik, en mijn Nederlandse collega's, zijn er op 3 bedrijven zo uitgegooid.
En als je dat andere vertelde, nee niet dat bedrijf, dat is toch zo'n aardige man....
Spenk schreef:Dat is aan de mensen die daarvoor geleerd hebben en werken op plekken waar ze zich daarmee bezig houden.Maar ik ben dan wel benieuwd wat mensen als oplossing zien voor de mensen die net boven de grens zitten?
Ik denk zelf dat de overheid best wel aan een paar kanten geld in de sloot gooit.. het fijne weet ik er niet van, maar wellicht kunnen ze een paar uitgaven herzien ofzo...Citaat:Want de overheid gaat geen geld vrijmaken voor boodschappen etc. Ik denk dat dat heel moeilijk is en je ook niet veel meer kan dan proberen toch te bezuinigen of inderdaad een extra baan erbij of meer gaan werken wanneer je niet volttijd werkt.
Citaat:Je blijft altijd houden dat mensen net buiten de boot vallen helaas.
rien10 schreef:Tip voor de klagers. Lees even Lau haar post in het "waar heb je je aan geërgerd topic."
Oorlog zuigt.
Spenk schreef:DuoPenotti schreef:En jou man weet hoe de lonen over gemakt worden van iedereen, hij ziet hun gewerkte uren en loonstroken?
Ik, en mijn Nederlandse collega's, zijn er op 3 bedrijven zo uitgegooid.
En als je dat andere vertelde, nee niet dat bedrijf, dat is toch zo'n aardige man....
Als je alles zo wantrouwt houdt het op hoor
Dan kan je bij elke vacature wel denken ja maar dit is vast de waarheid niet.
Maar vooruit mijn vader heeft er ook gewerkt in de productie bij dit bedrijf waar ze nu dus bijna niemand meer vinden terwijl de vraag naar de producten als maar stijgt en steeds meer personeel nodig is.. En die kreeg gewoon uitbetaald wat beloofd. Dus echt niet elk bedrijf is schimmig.
Spenk schreef:Nou amen ja.
Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.
Cer schreef:Nou, als het daar dan zo goed geregeld is, dan snap ik niet dat de pakketbezorgers niet aan de lopende band gaan staan? Want dat is, naar wat ik lees, echt een klotebaan die slecht betaalt... ?
Maar goed, daar ging het hier niet helemaal over. Ik dacht dat het ging over mensen die qua inkomen rond een grens hangen, en dan twee banen moeten gaan werken (s nachts ofzo, net als in de USA?).
Ik ben het ermee eens dat in NL veel zaken goed geregeld zijn. Maar een aantal zaken (ouderenzorg bijv) niet. Maar ik vind ook dat mensen best mogen zeggen dat het leven duurder wordt, en ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal mensen echt niet tof is.
De reacties die ik dan vervolgens lees vind ik.. niet heel sociaal ofzo zeg maar...