Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:19

Citaat:
Ik heb (niet aan jou gericht) nog eens nagedacht over een aantal felle discussies hier waarin een aantal personen racist worden genoemd. Het brein is gemaakt vooroordelen te maken.

Dit is wel interessant, maar dan andersom..
Als ons brein zo snel is in vooroordelen, dan kan het wellicht ook zo zijn dat er heel snel 'racist' wordt geroepen tegen iemand die niet dat soort uitingen doet.. "Want het is een bepaald type, dus het is racistisch bedoeld"..
En het lijkt erop dat je wel vrij makkelijk iemand van racisme, of een fobie mag 'beschuldigen' en iedere vorm van uitleg wordt gezien als ontkenning oid... Want een racist is per definitie slecht, en iemand daarvan beschuldigen is per definitie aan de 'goede kant' staan (want daarmee zegt iemand zelf niet zo te zijn, en dat is ook weer goed)
Ik denk dat dat het gesprek niet heel veel eenvoudiger maakt...

Overigens, ook niet aan iemand gericht, maar ik moest eraan denken toen ik die zin las..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:22

Budel en omgeving hetzelfde.
En ook de echte vluchtelingen zijn bang van die lui, ook dat komt regelmatig naar voren.
Want er zijn net zoveel incidenten in het AZC als erbuiten.

Andere landen kunnen ook veiliglanders terug zetten, Nederland weer eens niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:28

Nee eens Cer. Beide kanten werken mee aan het verder van elkaar verwijderd worden. En je hebt wellicht wel een punt. Wellicht is er een soort angst/onbegrip naar degene die racist worden genoemd. Hoewel ik meer denk dat het een soort van verlies van grip op het gesprek is inhoudelijk gezien en je daarom maar een persoonlijke aanval maakt om controle te krijgen. Hou ik sowieso niet van.

Het woord “racisme” heeft (logisch) een hele zware lading gekregen. Maar het komt vanuit iets natuurlijks. En ik zeg niet hiermee: hè ga lekker verder met je vooroordelen. Maar eerste stap is wel erkennen van dit. Zonder direct jezelf (of een ander) uit te maken voor “G0r3 R@cisT!!!!!!!!!”. Als je echt gaat handelen of verwijten begint te maken naar andere vanuit die raciale vooroordelen dan vind ik het anders. Dan gaan we wel echt naar het begrip racisme toe denk ik.
Definitie volgens van Dale:
Je hebt gezocht op het woord: racisme.
ra·cis·me (het; o)
1
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2
discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:28

Bewoners/eigenaren van recreatiewoningen moeten weg maar asielzoekers worden er tegelijkertijd wel gehuisvest. Dit kan toch niet ongestraft zo doorgaan? De Nederlanders worden afgeknepen met torenhoge energieprijzen en in Velzen ligt een schip energie te sliepen op kosten van de belastingbetaler.

Elisa2

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:37

Ik vind dat mensen veel te snel schermen met racisme, ik wordt ook weleens racist genoemd terwijl ik toch echt heel genuanceerd ben. Ik zou mezelf eerder een realist noemen. Maar het is makkelijk om iemand in een hokje te duwen, persoonlijk te worden..in plaats van goed te luisteren naar wat degene zegt. Iedereen heeft recht op een eigen mening, gevormd door eigen ervaringen.

Ik zie nog steeds dat vooral het beleid veel schade doet, aan zowel statushouders als Nederlanders en dat zou nooit de bedoeling moeten zijn. In Ede gaat ook alle sociale nieuwbouw naar statushouders en veel Nederlanders komen in de problemen want die zijn dan of aangewezen op dure particuliere huur of kopen en voor beide is vaak niet genoeg inkomen. Logisch dat dat kwaad bloed zet, zeker ook nog als deze statushouders ook nog overlast gaan geven of zorgen voor een onveilige leefomgeving voor Nederlanders.

Daar kunnen zij wellicht niks aan doen, het zal ongetwijfeld schorten aan goede (trauma) begeleiding en integratie. Maar juist dan denk ik, haal er minder binnen en zorg er voor dat degene die je binnen haalt gewoon de begeleiding krijgen die ze nodig hebben zodat ze goed kunnen integreren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:08

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:55

Hmja aanpakken inderdaad, het loopt uit de klauwen maar hoe? is daar genoeg politie voor?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:58

Het zal wel moeten!
Nu lopen er BOA’s maar daar hebben ze maling aan want die durven ze niet aan te pakken zonder de politie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:08

Ja en dan? Boetes? Waarschijnlijk zijn ze omdat ze illigaal zijn niet te achterhalen..celstraf? Daar zijn ze misschien ook alleen maar bij gebaat..ik weet het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:18

Vastzetten, geen tv, geen recreatie, zeker geen gsm. Alleen in de cel. Eten in de cel, verder niets.
En dan elke dag de keuze geven begeleiding naar het vliegveld en daar krijg je een enkeltje thuisland.
humaan, nee is het niet. Maar dat is ze wat ze zelf doen tegenover andere ook niet.
Het zijn gewoon gezonde mannen die in hun thuisland gewoon kunnen werken net als andere daar ook doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:20

Nouja zachte heelmeesters maken stinkende wonden he..ik denk haast inderdaad dat dit de enige manier is wat jij zegt. Maar er zullen vast ook veel haken en ogen aan zitten vrees ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:25

oh vast, zoals gezegd dat word vast niet als humaan gezien.
Ik denk dan, ze krijgen eten en onderdak en voor hun criminele gedrag zitten ze gewoon vast. Met ook nog eens de keuze dat ze vandaag nog vrij kunnen komen. Dat is een voorrecht die andere gevangen niet hebben..... toch zal het wel discriminatie zijn :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 15:44

Elisa2 schreef:
Hmja aanpakken inderdaad, het loopt uit de klauwen maar hoe? is daar genoeg politie voor?

Nee, daarom word er opgeroepen tot internationale samenwerking. In andere landen hebben ze ook overlast. Er moet toch echt iets gaan gebeuren met wetten om te voorkomen dat zulk uitschot overal maar binnen kan wandelen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:51

Elisa2 schreef:
Ik vind dat mensen veel te snel schermen met racisme, ik wordt ook weleens racist genoemd terwijl ik toch echt heel genuanceerd ben. Ik zou mezelf eerder een realist noemen. Maar het is makkelijk om iemand in een hokje te duwen, persoonlijk te worden..in plaats van goed te luisteren naar wat degene zegt. Iedereen heeft recht op een eigen mening, gevormd door eigen ervaringen.

Ik zie nog steeds dat vooral het beleid veel schade doet, aan zowel statushouders als Nederlanders en dat zou nooit de bedoeling moeten zijn. In Ede gaat ook alle sociale nieuwbouw naar statushouders en veel Nederlanders komen in de problemen want die zijn dan of aangewezen op dure particuliere huur of kopen en voor beide is vaak niet genoeg inkomen. Logisch dat dat kwaad bloed zet, zeker ook nog als deze statushouders ook nog overlast gaan geven of zorgen voor een onveilige leefomgeving voor Nederlanders.

Daar kunnen zij wellicht niks aan doen, het zal ongetwijfeld schorten aan goede (trauma) begeleiding en integratie. Maar juist dan denk ik, haal er minder binnen en zorg er voor dat degene die je binnen haalt gewoon de begeleiding krijgen die ze nodig hebben zodat ze goed kunnen integreren.

Maar vind het ook echt onterecht om iedereen die wellicht een vooroordeel heeft of een mening die je niet direct begrijpt racist te noemen. Ik ben het niet altijd met je eens, maar vind dat echt veel te ver gaan. Wat ik zei: het is meer een stuk controle verlies. Op de inhoud kan niets meer gezegd worden dus men gaat over op persoonlijke aanvallen. Niets van aantrekken! Wat ik eerder zei: vooroordelen hebben is een natuurlijke staat van je hersenen. Mensen die zeggen dat ze geen racist zijn of geen vooroordelen hebben liegen (tegen zichzelf). Iedereen is het in meer of mindere mate. Dus hokjesdenken is stom, je doet jezelf en je gesprekspartner te kort. Geen enkel mens is eendimensionaal.

Iedereen heeft absoluut recht op een mening. Maar het gevaar is wel wanneer dat wanneer je het teveel op ervaringen baseert, dat je steeds sterker in je vooroordeel blijft hangen. Tuurlijk is dat ergens op gebaseerd. Maar vaak doe je degene die wel hier komen op juiste grond en met de juiste intentie te kort.

Wel denk ik dat er soms Posts zijn die wel echt te ver gaan. Maar dat komt altijd uit dezelfde hoek en vind het zonde van m’n energie daar tijd aan te besteden.

Ik lees altijd de volgende punten die sterk terugkomen bij mensen die een ander idee hebben over het asielzoekers beleid dan ik:
1. Zorgen om toekomst. Dat lijkt me iets heel natuurlijks
2. Zorgen om mensenrechten gezien er niet goed kan worden gezorgd voor sommige asielzoekers

Ik denk dat dit de intentie is (als ik zo vrij mag zijn) en dat is het belangrijkste. Vaak wil je hetzelfde maar is het idee anders. Daarom zei ik eerder: individueel racisme vind ik matig, maar laten we niet hypocriet doen. Ik heb ook vooroordelen. Persoonlijke aanvallen vind ik nog veel slechter. Ik trek een absolute grens bij institutioneel racisme. Dat is niet oké gezien mensen worden benadeeld en overheids resources niet effectief kunnen worden ingezet hierdoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:37

Zolang ze vanuit Den Haag geen ballen tonen blijf je dit houden en als er nog draagvlak is voor asielzoekers wordt dat hiermee wel verpest.
Ze hebben totáál geen respect, het is echt als ik het hoor en denken dat ze heer en meester zijn daar.
Ik weet wel een oplossing hoor maar die zeg ik beter niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:06

DuoPenotti schreef:
Vastzetten, geen tv, geen recreatie, zeker geen gsm. Alleen in de cel. Eten in de cel, verder niets.
En dan elke dag de keuze geven begeleiding naar het vliegveld en daar krijg je een enkeltje thuisland.
humaan, nee is het niet. Maar dat is ze wat ze zelf doen tegenover andere ook niet.
Het zijn gewoon gezonde mannen die in hun thuisland gewoon kunnen werken net als andere daar ook doen.

En de verwarming niet hoger dan 17 graden, solidair laten zijn met de Nederlandse belastingbetalers die ook massaal in de kou moeten zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:47

DuoPenotti schreef:

Heb je überhaupt een idee van hoe een huis van bewaring in Nederland eruit ziet?
Tv is er, mits je daarvoor betaald (en illegalen hebben meestal geen bankrekening)
Recreatie is er bijna niet meer (bezuinigingen)
Gsm is verboden.
En mensen die illegaal zijn gaan meestal in vreemdelingen bewaring: gericht op terugkeer.
Dus wat jij hier oppert, wordt over het algemeen allang toegepast.
Iemand die illegaal is kan bij het plegen van een strafbaar feit in het traject komen voor een inreisverbod of status "ongewenst vreemdeling". Dan is je aanwezigheid in Nederland strafbaar. Dit overkomt soms ook mensen die niet terug kunnen naar hun land van herkomst.
Zij mogen dus niet in Nederland zijn, maar kunnen ook niet weg. Zij worden regelmatig opgepakt. Het strafbare feit is dan de aanwezigheid in Nederland (dus verder gaan criminele activiteiten)
Je kunt daar met gemak een maand of acht detentie voor krijgen. Omdat diegene niet terug kan komt hij na die acht maanden weer in Nederland op straat. Maar hier zijn is strafbaar. Hij kan dus soms al diezelfde dag weer worden opgepakt en weer acht maanden detentie krijgen etc etc
Ik ken situaties van mensen die op die manier al een jaar of zes, zeven in detentie hebben doorgebracht voor het niet in Nederland aanwezig mogen zijn. De vraag is of dat nog humaan te noemen is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 05:55

“Gsm is verboden”…. In theorie wellicht .. :+ In praktijk kunnen er soms hele kartels aangestuurd worden vanuit t gevang ..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:54

Ja heb er stage gelopen/gewerkt dus ja weet hoe het zit.

En je zit daar in Nederland niet voor zweetvoeten.
Ja wil je een deur door moet je dat vragen. Dat kan zwaar zijn.
Maar verder is er een gebedsruimte, sportschool, recreatie ruimte, naaikamertje, niet om kleding te maken.
En gsm verboden... Ja... En droom verder Cer zegt al waarom.

En als dit toegepast werd waarom is het dan in elke stad hetzelfde?
Rondom elke azc in de dorpen hetzelfde... Precies... Droom verder zoals de regering doet. In de slaap ver van de werkelijkheid. In dromen waar alles werkt zoals het in theorie zou horen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:24

Ik vraag me af in hoeverre die groep mensen in utrecht niet terug kunnen naar waar ze vandaan komen?
En, als ze zich gedragen, worden ze in het verhaal van DuoPenotti, niet opgepakt.. dan komen ze ook niet in die 'onmenselijke' situatie terecht, zou je denken?
"gedragen" is voor verschillende uitleg vatbaar, maar op dat bollenplein (of hoe heet dat daar) zijn ze niet rustig aan het kaarten, zeg maar...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:42

Cer schreef:
Ik vraag me af in hoeverre die groep mensen in utrecht niet terug kunnen naar waar ze vandaan komen?
En, als ze zich gedragen, worden ze in het verhaal van DuoPenotti, niet opgepakt.. dan komen ze ook niet in die 'onmenselijke' situatie terecht, zou je denken?
"gedragen" is voor verschillende uitleg vatbaar, maar op dat bollenplein (of hoe heet dat daar) zijn ze niet rustig aan het kaarten, zeg maar...

Inderdaad!
En ze zijn beter af met een dak boven hun hoofd en drie maaltijden per dag dan in de buitenlucht slapen dus daar heb je ze niet mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:49

Cer schreef:

Ik gok dat het om Marokkanen gaat zonder papieren, en Marokko neemt op die manier geen onderdanen terug. Nog niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:06

Die hebben wel papieren, maar laten ze ons niet zien want dan kunnen ze hier blijven.
Dus zet ze raddraaiers vast, heel sober, en laat ze elke dag maar kiezen. Cel of terug.
Ik denk dat ze wel papieren hebben dan....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:10

Danique_G schreef:
Elisa2 schreef:

Maar vind het ook echt onterecht om iedereen die wellicht een vooroordeel heeft of een mening die je niet direct begrijpt racist te noemen. Ik ben het niet altijd met je eens, maar vind dat echt veel te ver gaan. Wat ik zei: het is meer een stuk controle verlies. Op de inhoud kan niets meer gezegd worden dus men gaat over op persoonlijke aanvallen. Niets van aantrekken! Wat ik eerder zei: vooroordelen hebben is een natuurlijke staat van je hersenen. Mensen die zeggen dat ze geen racist zijn of geen vooroordelen hebben liegen (tegen zichzelf). Iedereen is het in meer of mindere mate. Dus hokjesdenken is stom, je doet jezelf en je gesprekspartner te kort. Geen enkel mens is eendimensionaal.

Iedereen heeft absoluut recht op een mening. Maar het gevaar is wel wanneer dat wanneer je het teveel op ervaringen baseert, dat je steeds sterker in je vooroordeel blijft hangen. Tuurlijk is dat ergens op gebaseerd. Maar vaak doe je degene die wel hier komen op juiste grond en met de juiste intentie te kort.

Wel denk ik dat er soms Posts zijn die wel echt te ver gaan. Maar dat komt altijd uit dezelfde hoek en vind het zonde van m’n energie daar tijd aan te besteden.

Ik lees altijd de volgende punten die sterk terugkomen bij mensen die een ander idee hebben over het asielzoekers beleid dan ik:
1. Zorgen om toekomst. Dat lijkt me iets heel natuurlijks
2. Zorgen om mensenrechten gezien er niet goed kan worden gezorgd voor sommige asielzoekers

Ik denk dat dit de intentie is (als ik zo vrij mag zijn) en dat is het belangrijkste. Vaak wil je hetzelfde maar is het idee anders. Daarom zei ik eerder: individueel racisme vind ik matig, maar laten we niet hypocriet doen. Ik heb ook vooroordelen. Persoonlijke aanvallen vind ik nog veel slechter. Ik trek een absolute grens bij institutioneel racisme. Dat is niet oké gezien mensen worden benadeeld en overheids resources niet effectief kunnen worden ingezet hierdoor.

Ik ben het helemaal met je eens, verschil van mening hebben daar is ook niets mis mee maar hoe ermee omgegaan wordt vaak wel.

Ik schaar mezelf onder degenen die zich zorgen maakt om de toekomst, asielzoekers zijn daar een onderdeel van maar zeker niet de hoofd reden. Voor mij staat vooral het wanbeleid van de regering/ EU
en de gehele westerse samenleving voorop waardoor er gewoon een heleboel ontstaat wat niet goed is voor zowel asielzoeker als Nederlander. Mijn ervaringen met statushouders zijn gelukkig ook niet zwart/ wit en zelf beoordeel ik een persoon altijd op gedrag en niet op uiterlijk/ afkomst.

In Utrecht heb ik begrepen dat het om steeds verschillende mensen gaat uit verschillende landen, Algerije oa. Ik vind het lastig wat je ermee aan moet, in ieder geval het gedrag niet tolereren maar hoe? En ja..misschien is terugsturen wel een oplossing maar dan wederom tussen zoiets zeggen en de praktijk zit een wereld van verschil. Ze kunnen dan natuurlijk ook weer net zo makkelijk met het volgende vliegtuig (al dan niet illigaal) mee terug komen en dan zit je met hetzelfde probleem.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:12

DuoPenotti schreef:
Die hebben wel papieren, maar laten ze ons niet zien want dan kunnen ze hier blijven.
Dus zet ze raddraaiers vast, heel sober, en laat ze elke dag maar kiezen. Cel of terug.
Ik denk dat ze wel papieren hebben dan....

Meestal gooien ze die weg zodat ze niet teruggestuurd kunnen worden.
Heb ik een tijdje terug op tv gezien en ik snap het ook wel maar dan heb je kans dat ze in de illegaliteit belanden met alle gevolgen van dien.