Elisa2 schreef:Ik vind dat mensen veel te snel schermen met racisme, ik wordt ook weleens racist genoemd terwijl ik toch echt heel genuanceerd ben. Ik zou mezelf eerder een realist noemen. Maar het is makkelijk om iemand in een hokje te duwen, persoonlijk te worden..in plaats van goed te luisteren naar wat degene zegt. Iedereen heeft recht op een eigen mening, gevormd door eigen ervaringen.
Ik zie nog steeds dat vooral het beleid veel schade doet, aan zowel statushouders als Nederlanders en dat zou nooit de bedoeling moeten zijn. In Ede gaat ook alle sociale nieuwbouw naar statushouders en veel Nederlanders komen in de problemen want die zijn dan of aangewezen op dure particuliere huur of kopen en voor beide is vaak niet genoeg inkomen. Logisch dat dat kwaad bloed zet, zeker ook nog als deze statushouders ook nog overlast gaan geven of zorgen voor een onveilige leefomgeving voor Nederlanders.
Daar kunnen zij wellicht niks aan doen, het zal ongetwijfeld schorten aan goede (trauma) begeleiding en integratie. Maar juist dan denk ik, haal er minder binnen en zorg er voor dat degene die je binnen haalt gewoon de begeleiding krijgen die ze nodig hebben zodat ze goed kunnen integreren.
Maar vind het ook echt onterecht om iedereen die wellicht een vooroordeel heeft of een mening die je niet direct begrijpt racist te noemen. Ik ben het niet altijd met je eens, maar vind dat echt veel te ver gaan. Wat ik zei: het is meer een stuk controle verlies. Op de inhoud kan niets meer gezegd worden dus men gaat over op persoonlijke aanvallen. Niets van aantrekken! Wat ik eerder zei: vooroordelen hebben is een natuurlijke staat van je hersenen. Mensen die zeggen dat ze geen racist zijn of geen vooroordelen hebben liegen (tegen zichzelf). Iedereen is het in meer of mindere mate. Dus hokjesdenken is stom, je doet jezelf en je gesprekspartner te kort. Geen enkel mens is eendimensionaal.
Iedereen heeft absoluut recht op een mening. Maar het gevaar is wel wanneer dat wanneer je het teveel op ervaringen baseert, dat je steeds sterker in je vooroordeel blijft hangen. Tuurlijk is dat ergens op gebaseerd. Maar vaak doe je degene die wel hier komen op juiste grond en met de juiste intentie te kort.
Wel denk ik dat er soms Posts zijn die wel echt te ver gaan. Maar dat komt altijd uit dezelfde hoek en vind het zonde van m’n energie daar tijd aan te besteden.
Ik lees altijd de volgende punten die sterk terugkomen bij mensen die een ander idee hebben over het asielzoekers beleid dan ik:
1. Zorgen om toekomst. Dat lijkt me iets heel natuurlijks
2. Zorgen om mensenrechten gezien er niet goed kan worden gezorgd voor sommige asielzoekers
Ik denk dat dit de intentie is (als ik zo vrij mag zijn) en dat is het belangrijkste. Vaak wil je hetzelfde maar is het idee anders. Daarom zei ik eerder: individueel racisme vind ik matig, maar laten we niet hypocriet doen. Ik heb ook vooroordelen. Persoonlijke aanvallen vind ik nog veel slechter. Ik trek een absolute grens bij institutioneel racisme. Dat is niet oké gezien mensen worden benadeeld en overheids resources niet effectief kunnen worden ingezet hierdoor.