Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:34

mysa schreef:
De Nederlander bestaat niet. Die ophef over die uitspraak van Maxima vond ik ook onbegrijpelijk. Ik zei hier al eerder, wat heb ik gemeen met Truus uit Zoetermeer? Hooguit toevalligheden.

Jammer dat jij je, net zoals Maxima, niet cultureel verbonden voelt met je landgenoten. Dat zou een mooie band kunnen scheppen dat wat tegengas kan geven aan de "ik ik ik" cultuur.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:36

Ik ben niet echt het prototype van de ik-cultuur. Durf ik wel te beweren zonder eerst mijn familie, vrienden en buurtgenoten te consulteren. Dus zegt niets.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:37

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Maar eh noord koreaans communisme of andere schending van mensenrechten is toch geen cultuur? :o?
Bij Koreaanse cultuur is het eerste waar ik aan denk bijvoorbeeld K-pop of Koreaans eten. Het regime is van een totaal andere orde. De VVD is toch ook niet onze cultuur?

Dit vind ik vaak zo jammer aan discussies hier... mijn vraag is of je elke cultuur als gelijkwaardig moet zien ondanks dat er sommige culturen zijn die sterk afwijken met onze normen en waarden en dus abortus verbieden, vrouwen minder rechten geven, homo's als niet volwaardig zien, etc.

Je hoeft mijn woorden en voorbeelden niet onder een microscoop te leggen om te kijken of alles wel 100% waterdicht geformuleerd is, als je het punt niet begrijpt kan je het gewoon vragen en als je het punt wel begrijpt dan focus je toch op het antwoord?

Nou ik vind het anders vrij essentieel.
Nogmaals, bij cultuur denk ik aan muziek, kunst, gebruiken, feesten etc, en zeer zeker niet aan systematische schending van mensenrechten. Hoe is dat cultuur?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:48

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Maar eh noord koreaans communisme of andere schending van mensenrechten is toch geen cultuur? :o?
Bij Koreaanse cultuur is het eerste waar ik aan denk bijvoorbeeld K-pop of Koreaans eten. Het regime is van een totaal andere orde. De VVD is toch ook niet onze cultuur?

Dit vind ik vaak zo jammer aan discussies hier... mijn vraag is of je elke cultuur als gelijkwaardig moet zien ondanks dat er sommige culturen zijn die sterk afwijken met onze normen en waarden en dus abortus verbieden, vrouwen minder rechten geven, homo's als niet volwaardig zien, etc.

Je hoeft mijn woorden en voorbeelden niet onder een microscoop te leggen om te kijken of alles wel 100% waterdicht geformuleerd is, als je het punt niet begrijpt kan je het gewoon vragen en als je het punt wel begrijpt dan focus je toch op het antwoord?

Kom op zeg. Je kunt ook toegeven dat je je voorbeelden wat beter had kunnen kiezen. Je gebruikt ze immers om je standpunt te onderstrepen, dan mag daar toch wel kritisch naar gekeken worden?
Het lijkt me in dezen nou juist vrij essentieel dat je het begrip cultuur zorgvuldig gebruikt, en dus cultuur en staatsvorm niet door elkaar haalt.
Dat is niet meteen muggenzifterij.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:00

elnienjo schreef:
Het heeft toch niets met verheven voelen te maken? Iedereen is nu eenmaal 'the center of his own universe'. Dus ik ben blij met mijn westerse achtergrond en met het feit dat dankzij onze verre voorouders uit West Europa een groter deel van de wereld westers georienteerd is geworden. Waar we veilig en vertrouwd van de prachtige landschappen in Noord Amerika kunnen genieten, ligt dat in toch net even wat anders in bijv. Afghanistan.

Ik heb in landen gereisd op vrijwel alle continenten en genoten van verschillende culturen, maar landen met de westerse cultuur voelen voor mij toch echt als thuiskomen. En dan heb ik het dus over Noord Amerika, Australie, Nieuw Zeeland.
Spanje, hoewel ook zeker in trek bij mij als reisbestemming, heb ik veel minder aansluiting mee. Cultuurverschillen zijn veel groter.

Het is eigenlijk best hypocriet dat je daar zo blij mee bent. Hebben we hun eeuwen oude cultuur niet ook om zeep geholpen door overal het westen als standaard te maken? En Noord-Amerika en Australië, waar de inheemse bevolking bijvoorbeeld is weggejaagd of vermoord door de westerlingen. Hoe jij loopt te klagen over hoe "andere culturen Nederland overnemen" hebben wij dat nog veel erger gedaan bij andere landen, en dat vind ik niet persé iets waar we zo ontzettend trots op mogen zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:05

Lynnepinny schreef:
elnienjo schreef:
Het heeft toch niets met verheven voelen te maken? Iedereen is nu eenmaal 'the center of his own universe'. Dus ik ben blij met mijn westerse achtergrond en met het feit dat dankzij onze verre voorouders uit West Europa een groter deel van de wereld westers georienteerd is geworden. Waar we veilig en vertrouwd van de prachtige landschappen in Noord Amerika kunnen genieten, ligt dat in toch net even wat anders in bijv. Afghanistan.

Ik heb in landen gereisd op vrijwel alle continenten en genoten van verschillende culturen, maar landen met de westerse cultuur voelen voor mij toch echt als thuiskomen. En dan heb ik het dus over Noord Amerika, Australie, Nieuw Zeeland.
Spanje, hoewel ook zeker in trek bij mij als reisbestemming, heb ik veel minder aansluiting mee. Cultuurverschillen zijn veel groter.

Het is eigenlijk best hypocriet dat je daar zo blij mee bent. Hebben we hun eeuwen oude cultuur niet ook om zeep geholpen door overal het westen als standaard te maken? En Noord-Amerika en Australië, waar de inheemse bevolking bijvoorbeeld is weggejaagd of vermoord door de westerlingen. Hoe jij loopt te klagen over hoe "andere culturen Nederland overnemen" hebben wij dat nog veel erger gedaan bij andere landen, en dat vind ik niet persé iets waar we zo ontzettend trots op mogen zijn.

Maar we plukken er als westerling wél de vruchten van. En daarom moeten we er juist voor waken dat ons niet hetzelfde kan overkomen als de Aboriginals, Indianen, Maori.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:11

Askja schreef:
Kom op zeg. Je kunt ook toegeven dat je je voorbeelden wat beter had kunnen kiezen. Je gebruikt ze immers om je standpunt te onderstrepen, dan mag daar toch wel kritisch naar gekeken worden?
Het lijkt me in dezen nou juist vrij essentieel dat je het begrip cultuur zorgvuldig gebruikt, en dus cultuur en staatsvorm niet door elkaar haalt.
Dat is niet meteen muggenzifterij.

Okay, slecht gekozen voorbeelden.

(en jij geeft tenminste antwoord gevolgd door een kritische noot, wat een stuk constructiever is dan slechts die kritische noot geven en het daar bij laten, dank daarvoor)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:57

Dank voor je dank ;) Sportief opgevat.

Ik vind het belangrijk om te blijven discussiëren op basis van wederzijds respect, dus dat probeer ik ook. Alleen maar oneliners tegen elkaar roepen als je het oneens bent is zo weinig constructief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:05

Ik citeer Shadow met instemming
"Lieve wereld,
ok, jullie leven met de schade die wij hebben gedaan, maar met ons gaat het gelukkig erg goed. We zijn dan ook dankbaar voor onze positie, en zullen die goed voor onszelf houden. We hopen dat jullie dat begrijpen! Het zou toch vervelend zijn als wij wat van onze rijkdom zouden moeten delen met meer mensen.

Lieve groetjes,
het rijke westen."

Ik zou trouwens meteen een CC'tje naar Groningen doen.

"Lief Groningen,
ok, jullie leven met de schade die wij hebben gedaan, maar met ons gaat het gelukkig erg goed. We zijn dan ook dankbaar voor onze positie, en zullen die goed voor onszelf houden. We hopen dat jullie dat begrijpen! Het zou toch vervelend zijn als wij wat van onze rijkdom zouden moeten delen met meer mensen.

Lieve groetjes,
het rijke westen."

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:22

elnienjo schreef:
Lynnepinny schreef:

Maar we plukken er als westerling wél de vruchten van. En daarom moeten we er juist voor waken dat ons niet hetzelfde kan overkomen als de Aboriginals, Indianen, Maori.

Waarom ben je daar zo bang voor?

In ieder geval ben je door eerlijk toe te geven dat we er als westerling de vruchten van plukken, m.i. juist niet hypocriet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:32

enzino schreef:

Maar je vindt toch juist dat Trump goede dingen doet? Dit zijn stuk voor stuk dingen die Trump, Pence en McConnell aan het bewerkstelligen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:41

Shadow0 schreef:
Maar je vindt toch juist dat Trump goede dingen doet? Dit zijn stuk voor stuk dingen die Trump, Pence en McConnell aan het bewerkstelligen zijn.

Ik denk dat je dit in het verkeerde topic post want dit topic gaat niet over Trump. Bovendien heb ik in dat andere topic al aangeven daar niet achter te staan. Jammer, geen "got you" momentje voor jou. Misschien morgen beter...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:44

enzino schreef:

Een vriendin studeerde culturele antropologie, en haar reactie mbt dit soort algeme kwesties kwam er doorgaans op neer, dat de problemen doorgaans wel degelijk in cultuur X werden opgelost, alleen soms een beetje anders dan wij het zouden doen, gewoon omdat het hele referentiekader anders is.

Het riedeltje 'dat de westerse cultuur hoogstaand is, vanwege de feministische successen' vind ik altijd wat merkwaardig.

Als feministe weet ik drommels goed dat NUL eisen van de vrouwenbeweging mbt abortus zijn ingewilligd, en die homorechten daar is hard voor geknokt.

In principe ben ik blij met de feministische verworvenheden, maar ik vind het uiterst bedenkelijk hoe 'rechts' eerst de boel tegen heeft gehouden
(ik heb het over de kabinetten met vvd en cda)
...en nu opeens het harde werk van feministes misbruikt
....niets minder dan dat....
om andere bevolkingsgroepen en culturen mee om de oren te slaan: "Kijk ons eens vooruitstrevend zijn!"
(Terwijl ze het eerst zo hard tegen hebben gehouden.)

En er zijn in de verschillende 'niet-westerse' culturen de meest creatieve 'oplossingen' bedacht rondom kwesties als hosex, abortus, ongewenste kinderloosheid, transseksualiteit, menstruatie en nog een heleboel andere dingen.
De moeite van het leren kennen waard...!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-06-20 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:45

Askja schreef:
Waarom ben je daar zo bang voor?

In ieder geval ben je door eerlijk toe te geven dat we er als westerling de vruchten van plukken, m.i. juist niet hypocriet.

Ik ben er bang voor doordat NL teveel ruimte geeft. Ik las vanochtend dat Macron zich sterk uitspreekt tegen de beeldenstorm en er niet over peinst om historische beelden te gaan weghalen. Ik zou graag zien dat Rutte zich ook sterk maakt voor onze cultuur.

En nee, ik ben niet hypocriet en denk dat veel Nederlanders ook liever blijven waar we zitten. Daarom geloof ik die nep BN-ers ook niet die altijd een politiek correcte mening volgen. Er is er niet eentje die zich sterk maakt tégen de beeldenstorm en tegen de demonstraties en vooral vóór het behoud van onze Nederlands/westerse cultuur en historie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:27

@elnienjo, omdat er een paar extremisten in een beweging voor een beeldenstorm zijn, wil dat niet zeggen dat die beweging er volledig achterstaat. Laat staan dat de rest van de samenleving erachter staat.

@Janneke, dat zijn de mensen die luidkeels tekeergaan tegen de moslims die aan onze homo's komen. Om een dag later te staan juichen bij Trump zijn voorstel om de rechten van de LHBT+ in te perken. Want ze moeten natuurlijk geen te grote mond krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:35

Karl66 schreef:
@elnienjo, omdat er een paar extremisten in een beweging voor een beeldenstorm zijn, wil dat niet zeggen dat die beweging er volledig achterstaat. Laat staan dat de rest van de samenleving erachter staat.

Er spreekt zich ook geen enkele BN-er echt uit tégen de beeldenstorm en het onverantwoordelijk gedrag van de demonstranten.
De marinier die Michiel de Ruiter staat te bewaken zou veel meer bijval moeten krijgen vanuit zijn beroepsgroep maar ook van BN-ers.
Het collectieve wegkijken en goedpraten vind ik echt doodeng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:45

Karl66 schreef:
@Janneke, dat zijn de mensen die luidkeels tekeergaan tegen de moslims die aan onze homo's komen. Om een dag later te staan juichen bij Trump zijn voorstel om de rechten van de LHBT+ in te perken. Want ze moeten natuurlijk geen te grote mond krijgen.

Dat soort mensen ken ik gelukkig niet, maar jij bent er ongetwijfeld enkele tegen gekomen toen je door heel Nederland werkte om bedrijven op te zetten en ontdekte dat er geen Nederlandse cultuur bestaat.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:55

Janneke2 schreef:
Ik citeer Shadow met instemming
"Lieve wereld,

Lieve groetjes,
het rijke westen."

Ik zou trouwens meteen een CC'tje naar Groningen doen.

"Lief Groningen,

Lieve groetjes,
het rijke westen."

Ik heb het gelezen. De eerste keer ook al.
Ik vermoed alleen niet dat we echt heel veel begrip gaan krijgen van 'de wereld'. Lijkt het je dan wel echt een goed idee om ze deze vraag te stellen?
Nee toch? Precies.

@Karl66: natuurlijk. Dat wij niet zo netjes zijn naar onze minderheden, wil niet zeggen dat vreemde minderheden dat dan ook maar mogen gaan doen? We kunnen misschien tegen ze tekeer gaan op het voetbalveld, maar op dat moment worden het wel ineens ónze homo's.

Magrathea schreef:
Nou ik vind het anders vrij essentieel.
Nogmaals, bij cultuur denk ik aan muziek, kunst, gebruiken, feesten etc, en zeer zeker niet aan systematische schending van mensenrechten. Hoe is dat cultuur?
Is niet het hele idee dat er universele mensenrechten zouden bestaan en wat daar dan toe zou behoren, cultureel bepaald?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:07

@ Elnienjo: vergeet niet dat Macron een Fransman is.

1789 is een tijdje terug, maar er is heel wat gebeeldenstormd in Frankrijk.
En van Petain hebben ze nauwelijks standbeelden gemaakt.

...ik ben overigens wel benieuwd wat de ensen in de Periferique, de buitensteden van Parijs hiervan vinden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:49

enzino schreef:
Karl66 schreef:

Dat soort mensen ken ik gelukkig niet, maar jij bent er ongetwijfeld enkele tegen gekomen toen je door heel Nederland werkte om bedrijven op te zetten en ontdekte dat er geen Nederlandse cultuur bestaat.

Nee hoor, daarvoor hoef je alleen maar de reacties onder nieuwsberichten te lezen. Maar vind je zelf ook niet dat je een beetje flauw loopt te reageren?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:52

Hij heeft zijn dag niet zo, geloof ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 04:57

mysa schreef:
Hij heeft zijn dag niet zo, geloof ik. ;)

Eigenlijk had ik mijn dag wel, het trainen ging hartstikke lekker en ik heb heerlijk 45 minuten in het zwembad liggen dobberen in de zon. Maar ik weet niet zo goed of dit wel in dit topic past, want het onderwerp is de "demonstratie op de dam" en niet of ik me dag heb of niet.

Misschien dat je in het vervolg je vragen over mijn persoonlijke leven en hoe mijn dag gaat via PM wil stellen? Dan raakt het topic niet zo ontspoort. Als je wilt kan ik je dan ook wel foto's sturen van het zwembad hier of van de hond die lekker ondeugend in de modder is gesprongen omdat het zo warm buiten is.

Dank je.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:47

Dit is een bericht van BLM wat mij gisteren onder ogen kwam:
Citaat:
BlackLivesMatterNL
@BlmNederland
·
19 u
We houden al weken de pleinen van Nederland bezet, en toch blijft de politiek onze boodschap negeren. Door het overhaast legaliseren van nog meer politiegeweld spuugt het kabinet en politiek opnieuw op gemeenschappen van kleur in NL. 20 juni demonstreren we weer op het Maliveld

En dat terwijl de politie en andere hulpdiensten structureel agressief benaderd worden door het tuig waar ze mee te maken krijgen. Politie moet juist meer mogelijkheden krijgen, ze durven hier al nauwelijks een wapen te gebruiken ter verdediging omdat ze dan zelf door de mangel worden gehaald ipv de daders.
En BLM blijft maar doorprovoceren. Waarom steekt Rutte hier niet gewoon 'n stokje voor?
Doordrammen en zuigen terwijl er verdomme aan 'n pandemie gewerkt moet worden. Echt hoor, deze organisatie heeft geen greintje fatsoen. En dan willen ze respect? Denk dat ze vooral respect verliezen.
Zag ook nog 'n toespraak voorbij komen van een eng BIJ1 mannetje die de blanke aanhangers opdroeg in het dagelijks leven te gaan snitchen. Dat geeft wel heel nare associaties.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:11

Maar het gebeurt hier toch heel vredig? Ik vind dat ze zich heel sterk maken door 'door te drammen' in plaats van met hangende pootjes weer thuis te gaan zitten als er niet op wordt gereageerd. Dr afgelopen protesten zijn gewoon keurig verlopen met iedereen op afstand, dat zal op het malieveld vast weer zo zijn ;)
Daarnaast is het niet alsof de wereld stil staat door het virus. Er is ook nog steeds aandacht voor andere zaken beschikbaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:13

Jij vind het vredig dat de blanke meelopers aangespoord worden in hun dagelijks leven te gaan snitchen?
Klinkt als iets van 75 jaar geleden.