Askja schreef:Goeie vraag, geen idee.
Iemand anders een antwoord op deze interessante vraag?
Aanvulling: dit geeft Wikipedia. Uitspraak Nixon vs Fitzgerald:
Opinion. In a 5-4 decision, the Supreme Court ruled that the President is entitled to absolute immunity from liability for civil damages based on his official acts. The court emphasized that the President is not immune from criminal charges stemming from his official (or unofficial) acts while in office.
N.B. Vetmarkering toegevoegd
Zeker denk maar aan het watergate schandaal in de jaren zeventig met Nixon
https://nl.wikipedia.org/wiki/Watergateschandaal
Hij is afgetreden toen in 1974 om een impeachment te voorkomen. Hij is toen zeker veroordeeld alleen zijn opvolger Gerald Ford gaf hem amnestie voor alle strafbare feiten die hij toen gedaan heeft. Ik was toen 16 jaar en het was een drama voor dat dit allemaal boven tafel kwam en later ben ik nog n aar de watergate film gegaan om nu precies te kijken hoe het allemaal gegaan was.
Het kwalijke hiervan vond ik toen, dat ik als jonge idealistische tiener, toch wel zwaar geschokt was over deze hele gang van zaken (en met mij heel veel mensen toen) en dat dit echt iets doet met de geloofwaardigheid van dit soort hoge Pieten.
En de watergate himself (afluisterapparatuur is geplaatst bij de democraten na inbraak) als ook de latere amnestie op alle strafbare feiten.
Het was toen een gebed zonder einde en het ging maar door en door. Ook een republikein was Nixon net als Ford! Ik vond het toen echt niet OK en nog niet.