Citaat:Wij lijken nu door deze problematiek steeds meer als groep te opereren 'tegen' moslims en immigranten, dat ontken ik niet.
Maar we lijken maar niet te willen zien, dat wij ook die groep zijn waartegen de probleemgroepen nu doen zoals ze doen. Op de een of andere manier lukt het maar niet om ook onszelf als die groep te zien waar mensen gewoon echt op tegen kunnen zijn.
Ik denk dat dit besef steeds meer doordringt. Maar dan nog denk ik dat je je niet moet laten verleiden tot hetzelfde gedrag. We kunnen het alleen maar bestrijden door het NIET terug te doen. Ook al is er een groep die ons ziet als anonieme groep - we kunnen het alleen doorbreken door gedrag te bestrijden en niet mee te gaan in dat terugtrekken in 'zij' en 'wij'. Het hele mechanisme van de groepsdruk (blauw-rood, het is in vele experimenten onderzocht) blijkt veel minder sterk te zijn als je zorgt dat mensen individuen blijven. Als ze individueel worden aangesproken, ook individueel beslissingen blijven nemen, er binnen een groep meer variatie is en minder druk om als groep te opereren.
En dat is dus precies wat we moeten doen: niet toestaan dat er zo'n groepsvorming komt.