Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kanniet schreef:Flauw hoor, dat je valt over woorden. Je weet best wat met nederlandse waarden en normen bedoelt wordt. Woordspelletjes spelen daar doe ik niet aan mee.
kanniet schreef:Vrijheid van geloof hoort ook tot de mensenrechten. Moeilijk hè.
Anoeska schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Soms begrijp ik gewoon niet waar mensen allemaal een probleem van maken. Ik woon midden in een oude wijk in een grote stad. Kom dus doorlopend mensen met hoofddoekjes (en welke multiculturele uitingen je nog meer kan bedenken) tegen. Wat heb ik daar nou voor last van tijdens het boodschappen doen? En waarom zouden mijn medebuurtbewoners daarmee op moeten houden?
christel1857 schreef:Weetje wat ik dus echt niet kan begrijpen van meiden die vrijwillig een hoofddoek dragen?
Citaat:Iedereen weet, en zij moeten het toch wel het beste weten, dat lang niet ieder meisje vrijwillig een hoofddoek draagt. Er zijn tal van meisjes die op wat voor manier ook zich gedwongen of verplicht voelen een hoofddoek te dragen.
Shadow0 schreef:christel1857 schreef:Weetje wat ik dus echt niet kan begrijpen van meiden die vrijwillig een hoofddoek dragen?
Maar jij hoeft dat toch ook helemaal niet te begrijpen? Dat is toch een individuele keuze?Citaat:Iedereen weet, en zij moeten het toch wel het beste weten, dat lang niet ieder meisje vrijwillig een hoofddoek draagt. Er zijn tal van meisjes die op wat voor manier ook zich gedwongen of verplicht voelen een hoofddoek te dragen.
Dat geldt ook voor rokken. Vroeger mocht je als vrouw geen broek aan en was een rok of jurk verplicht. Dat is geen reden om nu alle vrouwen min of meer te verplichten uitsluitend broeken te dragen.
christel1857 schreef:Dat is vroeger, en dat is godzijdank nu niet meer.
Citaat:Zou jij een hoofddoek willen dragen wanneer je weet dat er ook meisjes zijn die verplicht worden om een hoofddoek te dragen?
CtjeLief schreef:Even terzijde, twee weken geleden was ik op een jongerendebat en daar ging het over dit soort onderwerpen, ik werd geraakt door een emotioneel meisje wat het volgende zei: ,,Men roept altijd maar dat moslima's met hoofddoek worden onderdrukt, maar ik voel me onderdrukt door de Nederlandse maatschappij, ik zou namelijk graag een hoofddoek WILLEN dragen, maar heb ervoor gekozen dit niet te doen omdat ik dan geen gelijke kansen meer krijg, omdat alles mij dan moeilijker wordt gemaakt, omdat je dan aangekeken wordt alsof je iets doet wat vreselijk is, ik zie het om me heen, bij familie, vriendinnen, andere vrouwen. Dus nee, ik word NIET onderdrukt door de Islam, of mijn vader/broers of wat dan ook, ik word onderdrukt door de Nederlanders."
Ik werd hierdoor geraakt en ik denk dat ze hiermee een grote waarheid benoemde. En ja er zullen vast moslima's gedwongen worden een hoofddoek te dragen, net als dat er nog steeds gereformeerden een rok verplicht moeten dragen, want sommigen doen alsof het hier in Nederland niet gebeurt, er worden zoveel vrouwen (niet alleen vrouwen) in Nederland onderdrukt/gedwongen in bepaalde situatie, daar hoef je niet perse gelovig voor te zijn. Er zijn ontzettend veel moslima's die zelf de keuze hebben of ze wel of niet een hoofddoek willen dragen, en zoals bovenstaande meisje haar situatie ervaart, dat vind ik in en in triest, dat een maatschappij als de onze, in feite haar die keuze ontneemt. Want daar komt het wel op neer!
Alet74 schreef:Precies Shadow: je zou ze de kost eens moeten geven, al die vrouwen en meisjes die verplicht een rok dragen! Dat zijn er meer dan je denkt Christel1857! Voor mijn werk kom ik ook wel eens op een school waar dit nog zo is. In het begin vond ik het lastig te bepalen wat ik dan aan zou moeten doen en koos ik ook voor een rok. Maar nu, wat jaren later en wijzer, ga ik er ook gewoon naar toe in een spijkerbroek. En ze kijken me er heus niet anders om aan. Ik heb de keuze dit te doen.
Mooi gesproken Ctje! Triest dat zo'n meisje door onze maatschappij zich zo gepushed voelt, dat ze geen hoofddoek draagt.
We denken wel dat Nederland tolerant is, maar het is alles behalve waar. Een man als Wilders is daar wel het toonbeeld van in mijn ogen.
Ik snap jouw gedachten best wel Cristel, maar ik denk niet dat je de ene groep een soort van schuldgevoel zou moeten aanpraten voor dat wat de andere groep wordt opgedragen. Dat is ook niet solidair denk ik.
christel1857 schreef:Ik zie niet wat dat met vrije keuze te maken heeft? Waarom zou je iets willen dragen, wat voor iemand anders een manier van onderdrukking is?
sarabande schreef:Wat ik begrijp uit jouw woorden is in jip en janneke taal dat jij meisjes die vrijwillig en met trots een hoofddoekje dragen (daar kan ik me ook niets bij voorstellen maar ook niet bij een piercing door iemands neus en dat moet ook kunnen) dat kwalijk neemt omdat anderen gedwongen worden dat te dragen.
Ik zie absoluut niet in wat het een met het ander te maken heeft en Waves onderschrijft dat goed.
christel1857 schreef:sarabande schreef:Wat ik begrijp uit jouw woorden is in jip en janneke taal dat jij meisjes die vrijwillig en met trots een hoofddoekje dragen (daar kan ik me ook niets bij voorstellen maar ook niet bij een piercing door iemands neus en dat moet ook kunnen) dat kwalijk neemt omdat anderen gedwongen worden dat te dragen.
Ik zie absoluut niet in wat het een met het ander te maken heeft en Waves onderschrijft dat goed.
ik zeg alleen dat het voor mij een reden zou zijn om ervoor te kiezen geen hoofddoek te dragen. Ik spreek volledig uit mezelf, ik veroordeel mensen die het wel doen niet, en ik ben tegen het verbieden van hoofddoekjes. En dan nog vinden mensen het nodig om mij om die redenen te portretteren als zijnde anti-moslima's? Mag er dan helemaal niks meer gezegd worden zonder dat het wordt afgeschilderd als "jij gunt ze de vrijheid van het dragen wat ze willen niet" Dat is verdomme precies wat ik niet wil zeggen, en het is werkelijk belachelijk dat het op de een of andere manier nu zo wordt gedraaid.
christel1857 schreef:Even on topic, rechts kabinet lijkt er toch aan te komen
en jantergouw heeft straks mooi gelijk met zijn voorspelling. Overwinning hahaha