Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:31

Anoeska,
Dat zelfde geldt voor mij. Ik woon ook in de grote stad en in een oude wijk.
Maar als je dat hier zegt, dan steek je je kop in het zand, blabla. of je ziet de problemen gewoon niet.
Ik heb een hekel aan extremisme, maar van de "gewone" moslim in mijn buurt of op mijn werk, heb ik geen last of moeite mee.
Soms vind ik "ze" aardig, soms ook niet, en soms heb ik er geen mening over. Maar dat geldt ook voor "gewone" Nederlander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:40

kanniet schreef:
Flauw hoor, dat je valt over woorden. Je weet best wat met nederlandse waarden en normen bedoelt wordt. Woordspelletjes spelen daar doe ik niet aan mee.

Ik wil de vraag wel beantwoorden. Bij de meeste stellen die ik ken delen beide partners dezelfde geloofsovertuiging. (Moslim, christelijk, katholiek, geen.) En die geloofovertuiging speelt een rol in het leven: de katholieke kinderen zijn gedoopt, de moslimkinderen doen mee aan het suikerfeest (en later ook de ramadan.)
Verder geloof ik niet dat ik hele opmerkelijke dingen kan ontdekken. Als er grootschalige islamisering gepland wordt, dan niet in mijn bijzijn.

Nu ik die vraag beantwoord heb, ben ik echter wel benieuwd wat die nederlandse normen en waarden zijn. Want dat is iets dat ik echt niet weet. Zelf zou ik graag vrijheid en tolerantie noemen, maar ik geloof toch niet dat dat een gedeelde waarde is eigenlijk. Fatsoen en respect in de omgang zeker ook niet. Wat dan wel? Ik weet het niet. Volgens mij zijn er heel veel verschillende normen en waarden, die per regio, per klasse en per geloof verschillen. Ik zou geen overeenkomsten kunnen noemen tussen de kinderen afkomstig uit de (bij gebrek aan beter) toch 'linkse' alternatieve yuppen rondom het Wilhelminapark (veel idealen, veel eco en socio, veel wierook, veel kunstenaars), een standaardgezin in een Vinexlocatie (grote gezinsauto, 1,7 baan over 2 ouders), een typisch 'tokkie'-gezin, een moslimgezin of de zwartekousengemeenschap die hier vlakbij is.
Allemaal hebben ze eigen ideeen over opvoeding en omgang. Maar het zijn tegelijkertijd stereotypen: er zijn ook talloze varianten mogelijk die tussen het ene en het andere uiterste inliggen.

Maar de verschillen zijn groot en ik zou zo niets op kunnen noemen dat als typisch Nederlandse normen-en-waarden voor al die gezinnen (of op z'n best de meeste gezinnen) zou gelden, dus ik ben erg benieuwd: wat zijn die Nederlandse normen en waarden precies?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:25

kanniet schreef:
Vrijheid van geloof hoort ook tot de mensenrechten. Moeilijk hè.

Dat is de paradox van liberalisme, namelijk dat je soms intolerant moet zijn tegenover intolerantie. Vrijheid is een relatief begrip. En mensenrechten gaan imo altijd boven vrijheid van religie. Een grondwet die overigens in dat land niet bestaat.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:37

Anoeska schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Soms begrijp ik gewoon niet waar mensen allemaal een probleem van maken. Ik woon midden in een oude wijk in een grote stad. Kom dus doorlopend mensen met hoofddoekjes (en welke multiculturele uitingen je nog meer kan bedenken) tegen. Wat heb ik daar nou voor last van tijdens het boodschappen doen? En waarom zouden mijn medebuurtbewoners daarmee op moeten houden?

Weetje wat ik dus echt niet kan begrijpen van meiden die vrijwillig een hoofddoek dragen? Iedereen weet, en zij moeten het toch wel het beste weten, dat lang niet ieder meisje vrijwillig een hoofddoek draagt. Er zijn tal van meisjes die op wat voor manier ook zich gedwongen of verplicht voelen een hoofddoek te dragen. Omdat dat moet van hun broer, man, vader, moeder, zusters. Omdat ze anders niet worden gerespecteerd door hun eigen mensen. Omdat ze anders worden verkracht en als prutsmuts worden bestempeld door hun eigen mensen. Je zult mij niet horen zeggen dat álle meiden worden gedwongen. Maar er zijn zeker meiden die weinig keuze hebben. Wat ik dan niet begrijp is waarom er meiden zijn die vrijwillig een hoofddoek willen dragen in de wetenschap dat andere meiden datzelfde (symbolische) kledingsstuk wordt opgedrongen. Hoe kun je vrijwillig iets willen dragen wanneer je weet dat er mensen zijn die geen keuze hebben? Ik begrijp, als vrouw zijnde, niet waarom iemand iets zou willen dragen wat voor sommigen geen vrijheid betekent maar dwang. Ik begrijp niet hoe er vrouwen zo niet-solidair kunnen zijn met hun mede-vrouwen. Dat is toch raar? Dat je op die manier je vrijheid van religie wilt uitbuiten over de rug van je mede-vrouw die niet de vrijheid heeft om te kiezen? Ik durf ergens wel te zeggen dat ik het egoïstisch vind, zo van kijk eens hoe vrij ik ben dat ik er zelf voor mag kiezen dat ik een hoofddoek draag. Ja, maar weet dan dat niet iedereen die keuze heeft. Ik vind het bizar.
Echter ben ik niet voor het verbieden van bepaalde kledij omdat dat tegen mijn liberaal gevoel in gaat, en het niet uitvoerbaar is. Ik ben wel voor neutrale kledingvoorschriften voor mensen die in functie zijn van de overheid. Politieagentes horen geen hoofddoek te dragen, geen uitzonderingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:57

christel1857 schreef:
Weetje wat ik dus echt niet kan begrijpen van meiden die vrijwillig een hoofddoek dragen?

Maar jij hoeft dat toch ook helemaal niet te begrijpen? Dat is toch een individuele keuze?

Citaat:
Iedereen weet, en zij moeten het toch wel het beste weten, dat lang niet ieder meisje vrijwillig een hoofddoek draagt. Er zijn tal van meisjes die op wat voor manier ook zich gedwongen of verplicht voelen een hoofddoek te dragen.

Dat geldt ook voor rokken. Vroeger mocht je als vrouw geen broek aan en was een rok of jurk verplicht. Dat is geen reden om nu alle vrouwen min of meer te verplichten uitsluitend broeken te dragen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:43

Shadow0 schreef:
christel1857 schreef:
Weetje wat ik dus echt niet kan begrijpen van meiden die vrijwillig een hoofddoek dragen?

Maar jij hoeft dat toch ook helemaal niet te begrijpen? Dat is toch een individuele keuze?

Citaat:
Iedereen weet, en zij moeten het toch wel het beste weten, dat lang niet ieder meisje vrijwillig een hoofddoek draagt. Er zijn tal van meisjes die op wat voor manier ook zich gedwongen of verplicht voelen een hoofddoek te dragen.

Dat geldt ook voor rokken. Vroeger mocht je als vrouw geen broek aan en was een rok of jurk verplicht. Dat is geen reden om nu alle vrouwen min of meer te verplichten uitsluitend broeken te dragen.

Dat is vroeger, en dat is godzijdank nu niet meer. Verplicht hoofddoekjes dragen bestaat nog wel. Ik zou ook niet vrijwillig zwartekousen een rok en een sluier willen dragen in de wetenschap dat er in de bible-belt meisjes verplicht naar de kerk moeten in die outfit, zelfde idee. Zou jij een hoofddoek willen dragen wanneer je weet dat er ook meisjes zijn die verplicht worden om een hoofddoek te dragen? Waarom zou je dat feit negeren puur en alleen omdat je zelf een hoofddoek wilt dragen? Ik begrijp dat niet, en je hebt gelijk dat ik dat ook niet hoef te begrijpen. Ik zal dat ook niet begrijpen denk ik. Ik vind wel dat ik mag uitdrukken dat ik er geen begrip voor heb. Ik denk dat het ook belangrijk is dat mensen zich bewust zijn van hun keuze, vandaar mijn onbegrip wanneer meiden beweren dat ze een bewuste keuze maken om een ´voor de ander´ symbool van dwang. Moslima´s zonder hoofddoek hebben het soms heel zwaar, en ze worden met minder respect behandeld. En dit kan ik als vriendinnetje van een turkse jongen, met heel veel zekerheid zeggen. Zijn familie draagt geen hoofddoek, en wordt door andere families daardoor met minder respect behandeld. Zo gaat dat. En dan ben je een hele knappe dame wanneer je in een gezin geboren bent waarbij iedereen een hoofddoek draagt, van je verwacht dat je die draagt, en als je dan beslist om dat niet te doen. Serieus respect voor die meiden, echt waar.
En dan nog iets waar veel mensen zich niet van bewust zijn. Mensen verwachten dat de meeste weerstand voor mijn relatie uit de hoek van de Nederlanders komt... dat is dus niet waar. Voornamelijk de Turkse gemeenschap heeft moeite met het feit dat er een turk met een Hollandse kaaskop chick heeft, en ze nemen de relatie dan ook pertinent niet serieus. Want uiteindelijk zal hij toch wel trouwen met een Turkse moslima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:00

christel1857 schreef:
Dat is vroeger, en dat is godzijdank nu niet meer.

Daarmee hou je jezelf voor de gek. Er zijn nog genoeg plekken waar het dragen van een rok meer is dan geheel vrije keuze. (Bv [LZP] Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets? )

Citaat:
Zou jij een hoofddoek willen dragen wanneer je weet dat er ook meisjes zijn die verplicht worden om een hoofddoek te dragen?

Het zou geen absolute reden zijn om het niet te doen. Ik wilde het namelijk maar houden bij mijn verantwoordelijkheid voor mijn eigen handelen, en niet ook nog voor de rest van de wereld. Alles wat je doet en draagt kun je opvatten als een boodschap 'tegen' anderen. Men kan een broek opvatten als een steek onder water naar de zwartekousenkerk. Men kan een onverzorgd uiterlijk tijdens werktijd opvatten als gebrek aan respect voor mijn werkgever. En een te verleidelijk uiterlijk als een seksistische manier om je gelijk te krijgen. Het dragen van een rok als een eerbetoon aan de vrouwenonderdrukking. Het dragen van een bh als teken van onderdrukking.
Ik neem de boodschap die mensen in mijn kleding kunnen lezen mee... maar IK ben uiteindelijk degene die de afweging maakt. En als ik vind dat ik zwaarwegende redenen heb om bepaalde kledingstukken te dragen (of niet te dragen) dan doe ik dat. Want dat vind IK een belangrijk deel van het concept vrijheid: dat ik die afweging zelf maak, dat die me niet opgelegd wordt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:02

Even terzijde, twee weken geleden was ik op een jongerendebat en daar ging het over dit soort onderwerpen, ik werd geraakt door een emotioneel meisje wat het volgende zei: ,,Men roept altijd maar dat moslima's met hoofddoek worden onderdrukt, maar ik voel me onderdrukt door de Nederlandse maatschappij, ik zou namelijk graag een hoofddoek WILLEN dragen, maar heb ervoor gekozen dit niet te doen omdat ik dan geen gelijke kansen meer krijg, omdat alles mij dan moeilijker wordt gemaakt, omdat je dan aangekeken wordt alsof je iets doet wat vreselijk is, ik zie het om me heen, bij familie, vriendinnen, andere vrouwen. Dus nee, ik word NIET onderdrukt door de Islam, of mijn vader/broers of wat dan ook, ik word onderdrukt door de Nederlanders."

Ik werd hierdoor geraakt en ik denk dat ze hiermee een grote waarheid benoemde. En ja er zullen vast moslima's gedwongen worden een hoofddoek te dragen, net als dat er nog steeds gereformeerden een rok verplicht moeten dragen, want sommigen doen alsof het hier in Nederland niet gebeurt, er worden zoveel vrouwen (niet alleen vrouwen) in Nederland onderdrukt/gedwongen in bepaalde situatie, daar hoef je niet perse gelovig voor te zijn. Er zijn ontzettend veel moslima's die zelf de keuze hebben of ze wel of niet een hoofddoek willen dragen, en zoals bovenstaande meisje haar situatie ervaart, dat vind ik in en in triest, dat een maatschappij als de onze, in feite haar die keuze ontneemt. Want daar komt het wel op neer!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:10

CtjeLief schreef:
Even terzijde, twee weken geleden was ik op een jongerendebat en daar ging het over dit soort onderwerpen, ik werd geraakt door een emotioneel meisje wat het volgende zei: ,,Men roept altijd maar dat moslima's met hoofddoek worden onderdrukt, maar ik voel me onderdrukt door de Nederlandse maatschappij, ik zou namelijk graag een hoofddoek WILLEN dragen, maar heb ervoor gekozen dit niet te doen omdat ik dan geen gelijke kansen meer krijg, omdat alles mij dan moeilijker wordt gemaakt, omdat je dan aangekeken wordt alsof je iets doet wat vreselijk is, ik zie het om me heen, bij familie, vriendinnen, andere vrouwen. Dus nee, ik word NIET onderdrukt door de Islam, of mijn vader/broers of wat dan ook, ik word onderdrukt door de Nederlanders."

Ik werd hierdoor geraakt en ik denk dat ze hiermee een grote waarheid benoemde. En ja er zullen vast moslima's gedwongen worden een hoofddoek te dragen, net als dat er nog steeds gereformeerden een rok verplicht moeten dragen, want sommigen doen alsof het hier in Nederland niet gebeurt, er worden zoveel vrouwen (niet alleen vrouwen) in Nederland onderdrukt/gedwongen in bepaalde situatie, daar hoef je niet perse gelovig voor te zijn. Er zijn ontzettend veel moslima's die zelf de keuze hebben of ze wel of niet een hoofddoek willen dragen, en zoals bovenstaande meisje haar situatie ervaart, dat vind ik in en in triest, dat een maatschappij als de onze, in feite haar die keuze ontneemt. Want daar komt het wel op neer!

Ik denk dat hiermee inderdaad het grote gelijk, en de andere kant van het verhaal duidelijk wordt beschreven. Maar dat neemt niet weg dat iemand die argumenten heeft tegen het dragen van een hoofddoek misschien ook wel een beetje gelijk heeft. Beide partijen zeggen imo dingen die je als waarheid kunt beschouwen. De vraag is alleen, met wie is de Nederlandse bevolking het t meeste eens. Ik ben het ook met het meisje eens, maar ik ben het ook eens met de mensen die een hoofddoek als symbool van onderdrukking zien. Wat ik echter niet kan begrijpen is waarom iemand een hoofddoek zou willen dragen in de wetenschap dat een ander meisje verplicht wordt om er een te dragen (sociale druk en andere dwangmiddelen). Ik heb moeite met het begrijpen van mensen die een hoofddoek willen dragen, en het feit dat iemand anders het niet wil dragen... dat dát feit maar voor lief wordt genomen. Ik keur het goed op basis van de vrijheid. Ik keur het als vrouw zijnde op basis van solidariteit met andere vrouwen af. Ik heb er morele problemen mee, uit bestwil voor degenen die geen keuze hebben.

Alet74

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:28

Precies Shadow: je zou ze de kost eens moeten geven, al die vrouwen en meisjes die verplicht een rok dragen! Dat zijn er meer dan je denkt Christel1857! Voor mijn werk kom ik ook wel eens op een school waar dit nog zo is. In het begin vond ik het lastig te bepalen wat ik dan aan zou moeten doen en koos ik ook voor een rok. Maar nu, wat jaren later en wijzer ;), ga ik er ook gewoon naar toe in een spijkerbroek. En ze kijken me er heus niet anders om aan. Ik heb de keuze dit te doen.

Mooi gesproken Ctje! Triest dat zo'n meisje door onze maatschappij zich zo gepushed voelt, dat ze geen hoofddoek draagt.
We denken wel dat Nederland tolerant is, maar het is alles behalve waar. Een man als Wilders is daar wel het toonbeeld van in mijn ogen.

Ik snap jouw gedachten best wel Cristel, maar ik denk niet dat je de ene groep een soort van schuldgevoel zou moeten aanpraten voor dat wat de andere groep wordt opgedragen. Dat is ook niet solidair denk ik.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:43

Alet74 schreef:
Precies Shadow: je zou ze de kost eens moeten geven, al die vrouwen en meisjes die verplicht een rok dragen! Dat zijn er meer dan je denkt Christel1857! Voor mijn werk kom ik ook wel eens op een school waar dit nog zo is. In het begin vond ik het lastig te bepalen wat ik dan aan zou moeten doen en koos ik ook voor een rok. Maar nu, wat jaren later en wijzer ;), ga ik er ook gewoon naar toe in een spijkerbroek. En ze kijken me er heus niet anders om aan. Ik heb de keuze dit te doen.

Mooi gesproken Ctje! Triest dat zo'n meisje door onze maatschappij zich zo gepushed voelt, dat ze geen hoofddoek draagt.
We denken wel dat Nederland tolerant is, maar het is alles behalve waar. Een man als Wilders is daar wel het toonbeeld van in mijn ogen.

Ik snap jouw gedachten best wel Cristel, maar ik denk niet dat je de ene groep een soort van schuldgevoel zou moeten aanpraten voor dat wat de andere groep wordt opgedragen. Dat is ook niet solidair denk ik.

Dus ik mag het ene niet afkeuren omdat het andere ook nog steeds gebeurt? Dat is toch wel een beetje raar. Vul voor hoofddoek ´zwarte kousen´ in, en ik heb precies hetzelfde punt. Ik maak geen onderscheid tussen de ene en de andere religie, zo werkt dat niet hoor. Ik ben ook tegen indoctrinatie praktijken binnen andere religies.
Bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen, dat is de definitie van solidair. Dit heb ik letterlijk opgezocht in het woordenboek. Leg mij dan maar eens uit waarom het goed te praten valt om bewust een keuze te maken in de wetenschap dat andere mensen die keuze is ontnomen? Ik praat niemand een schuldgevoel aan, immers is het niet hun schuld dat andere meisjes geen keuze hebben. Dat hebben zij niet veroorzaakt, daar kunnen zij onmogelijk voor aansprakelijk worden gesteld. Ik besef me dat heel erg goed.

Er is geen mogelijke manier dat iemand die een hoofddoek draagt schuldig is aan de situatie van een ander meisje.

Dus schuldgevoel aanpraten is echt niet terecht.
Maarrrrr Ik mag als individu wel zeggen dat ik er problemen mee heb dat iemand die keuze kan maken in de wetenschap dat iemand anders die keuze is ontnomen. Ik val wel een beetje in herhaling, maar wat ik wil zeggen is heel duidelijk. Wanneer er mensen een actie verzinnen om een hoofddoek te dragen uit SOLIDARITEIT met de mensen die graag een hoofddoek willen, dan is het ook SOLIDAIR dat mensen geen hoofddoek dragen met respect voor de mensen die niet graag een hoofddoek dragen. Snappie? Ik ben niet zo goed in mezelf duidelijk verwoorden, dus ik hoop dat je de tendens een beetje begrijpt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:49

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat dit soort 'moeten' niet alleen binnen de Islam gebeurt, maar ook binnen meer 'westers-geaccepteerde' godsdiensten. Iets wat jij misschien wel weet, maar andere (stille) meelezers wellicht niet.

Ik snap wel wat je bedoelt met je laatste alinea, en ik begrijp het ook wel. Maar ik kijk er gewoon anders tegenaan. Ik vind dat mensen, wanneer ze de keuze hebben, de keuze moeten kunnen maken zonder het gevoel te hebben anders te moeten kiezen vanuit een solidariteitsgevoel met zij dit de keuze niet hebben. Want waar blijft je vrije keuze dan?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:57

Ik zie niet wat dat met vrije keuze te maken heeft? Waarom zou je iets willen dragen, wat voor iemand anders een manier van onderdrukking is? Waarom moet dat per se geen waarde hebben voor jouw vrije keuze? Ik vind het een heel belangrijk argument voor het niet dragen van een hoofddoek, meer niet. Wat voor afweging andere mensen maken laat ik over aan die mensen. Maar het is een keuze die ik maar moeilijk kan begrijpen omdat dit voor mij een soort breekpunt zou zijn. En aan de andere kant kan ik me weer heel goed inleven in het meisje van het verhaal van Ctjelief.
En dan ga ik afwegen wat ik het ergste vind, en dat is dan helaas niet het verhaal van Ctjelief, maar het verhaal van het meisje wat haar eigen partner niet mag kiezen, wat verplicht op zondag naar de kerk moet, degene die verplicht wordt om bepaalde kledij te dragen. Dat meisje zal van mij altijd meer sympathie krijgen, zonder dat het andere meisje minder sympathie verdient. Ik vind het allebei erg.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:04

We worden het hier toch niet over eens, maar ik respecteer jouw gedachtengang.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:22

Even on topic, rechts kabinet lijkt er toch aan te komen :)

en jantergouw heeft straks mooi gelijk met zijn voorspelling. Overwinning hahaha 8-)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:16

Overwinning? Het is een regelrecht zooitje, en nu is aangetoond dat het hele rechtse kabinet zo instabiel is als het maar zijn kan.. Als Wilders het ergens niet mee eens is begint ie te janken en zorgt ie weer voor chaos, problemen en wanorde, dat is nu weer gebleken. Zal weer een kwestie van tijd zijn voordat de boel weer klapt.. Ons land gaat hier echt niet mee geholpen zijn helaas. Maar daar zullen we vanzelf achterkomen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:49

christel1857 schreef:
Ik zie niet wat dat met vrije keuze te maken heeft? Waarom zou je iets willen dragen, wat voor iemand anders een manier van onderdrukking is?

Nee, zo lust ik er nog wel een paar. Jij VINDT de hoofddoek een symbool van onderdrukking. Dat IS het niet. Het is een hoofddoek, een stuk stof. En iedereen hecht daar een andere betekenis aan. Voor de één is het een symbool van onderdrukking (meestal voor blanke mannen die teveel waterstofperoxide hebben ingeademd), voor de ander een symbool van emancipatie, voor weer een ander een symbool van haar eigen persoonlijke band met God.

Wie ben jij om te zeggen wat de hoofddoek betekent en wie ben jij om daar en passant anderen, die er een andere betekenis aan hechten, te veroordelen?

Zoals Shadow ook al zei, er zijn zoveel kledingstukken die voor sommigen een negatieve lading hebben. Ook kledingstukken die jij zonder nadenken misschien elke dag draagt. Moet ik jou daarom veroordelen? Nee, hoor. Als jij hoge hakken en make-up wil dragen dan doe je dat maar lekker. Ondanks dat dat in de ogen van veel mensen symbolen zijn van de vrouw als lustobject en vrouwen daar in de jaren 60 nog fel voor gestreden hebben om van die onderdrukking af te komen. Maar jij hecht daar een andere betekenis aan, die vrijheid heb je. Gun een ander die persoonlijke vrijheid ook.

Solidariteit is prima, maar niet als dat ten koste gaat van je eigen ideeen en principes. Waarom zouden alle moslima's solidair met elkaar moeten zijn? Westerse vrouwen of christelijke vrouwen zijn dat toch ook niet? Omdat ze in staphorst verplicht een rok moeten dragen moet ik solidair zijn door niet vrijwillig een rok te dragen? Onzin. Maar om een of andere reden verwacht je dat van moslima's wel.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:12

HEEL sterk Waves, kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:18

CtjeLief schreef:
HEEL sterk Waves, kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten..

sterk? Ze verdraait kompleet wat ik zeg, maar dat maakt je niet uit? Dat het ff duidelijk is dat wat zij zegt totaal niet is wat ik bedoel. Maargoed, ik kan het ook niet beter uitleggen dan ik al heb gedaan. Sorry.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:21

Wat ik begrijp uit jouw woorden is in jip en janneke taal dat jij meisjes die vrijwillig en met trots een hoofddoekje dragen (daar kan ik me ook niets bij voorstellen maar ook niet bij een piercing door iemands neus en dat moet ook kunnen) dat kwalijk neemt omdat anderen gedwongen worden dat te dragen.

Ik zie absoluut niet in wat het een met het ander te maken heeft en Waves onderschrijft dat goed.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:27

sarabande schreef:
Wat ik begrijp uit jouw woorden is in jip en janneke taal dat jij meisjes die vrijwillig en met trots een hoofddoekje dragen (daar kan ik me ook niets bij voorstellen maar ook niet bij een piercing door iemands neus en dat moet ook kunnen) dat kwalijk neemt omdat anderen gedwongen worden dat te dragen.

Ik zie absoluut niet in wat het een met het ander te maken heeft en Waves onderschrijft dat goed.

ik zeg alleen dat het voor mij een reden zou zijn om ervoor te kiezen geen hoofddoek te dragen. Ik spreek volledig uit mezelf, ik veroordeel mensen die het wel doen niet (ik begrijp het niet dat is anders) , en ik ben tegen het verbieden van hoofddoekjes. En dan nog vinden mensen het nodig om mij om die redenen te portretteren als zijnde anti-moslima's? Mag er dan helemaal niks meer gezegd worden zonder dat het wordt afgeschilderd als "jij gunt ze de vrijheid van het dragen wat ze willen niet" Dat is verdomme precies wat ik niet wil zeggen, en het is werkelijk belachelijk dat het op de een of andere manier nu zo wordt gedraaid.
Laatst bijgewerkt door christel1857 op 08-09-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:30

Ik denk dat je het dan niet zo neerzet als je bedoelt, want bovenstaande is precies wat men uit jouw woorden begrijpt
Wel begrijpelijk vanuit je persoonlijke situatie overigens

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:43

christel1857 schreef:
sarabande schreef:

ik zeg alleen dat het voor mij een reden zou zijn om ervoor te kiezen geen hoofddoek te dragen. Ik spreek volledig uit mezelf, ik veroordeel mensen die het wel doen niet, en ik ben tegen het verbieden van hoofddoekjes. En dan nog vinden mensen het nodig om mij om die redenen te portretteren als zijnde anti-moslima's? Mag er dan helemaal niks meer gezegd worden zonder dat het wordt afgeschilderd als "jij gunt ze de vrijheid van het dragen wat ze willen niet" Dat is verdomme precies wat ik niet wil zeggen, en het is werkelijk belachelijk dat het op de een of andere manier nu zo wordt gedraaid.

Wat Sarabrande zegt is duidelijk ook hoe ik het begrepen heb. Je zegt dat dit is hoe jij het persoonlijk zou ervaren maar ondertussen benadruk je in meerdere posts hier dat je het echt niet begrijpt dat mensen dat wel doen etc. Ook al bedoel je het dan misschien niet zo, dat komt toch echt over als veroordelen.

Ik probeer je niet te portretteren, ik ga in op zoals ik begrijp dat jij iets zegt en geef je een stelling over hoe het andersom ook kan werken met die solidariteit (of heb ik dat ook verkeerd begrepen?). Daar kan je ook gewoon op in gaan. Ik weet dat ik dingen wat scherp neerzet maar dat doe je zelf ook dus dan verwacht ik dat je daar gewoon inhoudelijk op door kan gaan toch? Is niks persoonlijks hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:55

christel1857 schreef:
Even on topic, rechts kabinet lijkt er toch aan te komen :)

en jantergouw heeft straks mooi gelijk met zijn voorspelling. Overwinning hahaha 8-)

Ik zou nog maar even wachten met de vlag uithangen.
Ten eerste is het rechtse kabinet er nog niet.
Je weet maar nooit met Wilders en het CDA, die zich nog moeten uitspreken als het akkoord er is.
En verder, je hebt het regeerakkoord nog niet gelezen, misschien is het wel heel nadelig voor jou en/of Nederland.

En ten tweede,
Hoe lang denk je dat dit kabinet het dan volhoudt? 4 jaar?
Rutte is niet sterk genoeg om Verhagen en Wilders onder de duim te houden.
En als er flink wat bezuinigingen aankomen, ben ik benieuwd of de achterban van met name de PVV nog wel zo blij is.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:57

Ik zit net mijn post terug te lezen, wellicht heb ik iets te enthousiast gereageerd. Echter heb ik het niet zo bedoeld. Ik zou alleen mezelf niet in de ogen kunnen kijken wanneer ik alles op een rijtje zou zetten en nog steeds een hoofddoek zou dragen. In principe veroordeel ik daarmee inderdaad andere mensen die een andere keuze maken. Maar aan de andere kant, ik spreek wel vanuit mezelf. Ik snap gewoon niet waarom dat voor sommige mensen niet belangrijk is, terwijl anderen niet snappen waarom dat voor mij belangrijk is. Religie specifiek ben ik echter niet, en ik zou daarom ook hetzelfde kunnen zeggen over zwarte kousen en rokken, of over het verplicht dragen van een keppeltje voor mijn part.
Excuses voor mijn felle reactie op jouw felle reactie waves. Je hebt in principe wel gelijk over mijn post.