Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:56

het leger is wel degelijk ingezet bij boerenprotesten in Den Haag.

XR en boeren zijn ook wel 2 uitersten in het spectrum, vandaar denk ik dat de meningen wat extremer zijn. Het maakt meer los dan bijvoorbeeld een apothekersassistente die met haar spandoek op het malieveld staat. Die daar ook goede reden voor heeft uiteraard!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:16

juval schreef:
het leger is wel degelijk ingezet bij boerenprotesten in Den Haag.

XR en boeren zijn ook wel 2 uitersten in het spectrum, vandaar denk ik dat de meningen wat extremer zijn. Het maakt meer los dan bijvoorbeeld een apothekersassistente die met haar spandoek op het malieveld staat. Die daar ook goede reden voor heeft uiteraard!

Uiteraard, van de demonstraties van de apotheekassistenten heeft echter bijna niemand last. De oplossing van hun probleem ligt meestal bij de werkgevers en werknemers.

Bij bijvoorbeeld de demonstraties van de boeren en XR spelen andere problemen en de oplossing ligt daar bij de politiek.
Maar als politieke partijen zich uitspreken tegen bepaalde demonstraties en aanvullende maatregelen willen en het gezag van burgemeesters ondermijnen, dan is de kans dat je in een glijdende schaal terecht komt, aanwezig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:54

Ondertussen in Den Haag 2 voorstellen die mensen weer gaan raken. Vooral diegenen met minder geld of minder gezondheid.

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-btw- ... nts-anchor

Laten we alles weer eveneen klein beetje meer duurder maken. Het is nog niet duur genoeg. :n De btw weer eens iets hoger maken.

https://www.ad.nl/politiek/regeling-voo ... nts-anchor

Ze willen de arbeidsongeschiktheid regelingen nog soberder maken, en dat met terugwerkende kracht invoeren. Dat terwijl de Wao, wia gewoon betaald is vanuit een verzekering waar je zelf als je werkt voor betaald hebt

Iedereen die toch al in de gezondheid kreukel zit en er niets aan kan doen zijn financiële situatie te verbeteren. en laten we het vooral met terugwerkende kracht (geen idee hoe ver terug) gaan invoeren. Geen idee hoe ze denken dat mensen dan hun al eerder gekregen geld moeten gaan terugkrijgen? En met de tekorten bij de UWV meer keuringen gaan doen terwijl ze nu de keuringen al niet aankunnen.

Je hebt al zo weinig zekerheid als je gezondheid in de steek laat. Laat dan vooral de stress van iedere vijf jaar herkeuren erbij komen. Ik kan me de ongelofelijke stress die ik toen had zo goed voor de geest halen nog. %) Dus soms onmenselijke willekeur van de keuringsartsen. De een vond dit de ander vond dat. De ene die het volledige meters dikke van de ziekenhuizen opzij schoof, want die wisten totaal niet waar ze het over hadden. 8)7 Een andere keuringsarts die de mening van keuringsarts een weer opzij schoof van keuringsarts 1 want die sprak uit z'n nek. De stress van jongens moet ik werken, maar ik heb het al zo lang geprobeerd en het lukt gewoon vier uur per week al niet eens om het lang vol te houden kom ik zonder geld te zitten? En nu dan dadelijk de terugwerkende kracht de hoelang terugwerkende kracht? Als ik nu moet gaan inleveren van weinig, houd ik gewoon helemaal niks meer over dan kan ik misschien net m'n ziektekostenverzekering betalen en dat is het dan.

En dan bij beide artikelen de commentaren eronder. De al deze maatregelen zijn doordat de linkse hobby's de afgelopen jaren te veel invloed hebben gehad. En iedereen die wat markeert stelt zich aan en is een fraudeur.

Is dat de mening van een paar toetsenbord ridders? Of is het een mening van groot deel van Nederland en ben je als je minder geld hebt of ziek gewoon een stuk afval geworden?

.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:19

@Karuna, toetsenbord ridders zeker te weten. Natuurlijk zullen er ook een paar meelopers tussen zitten en mensen die daadwerkelijk zo denken, maar ik moet dan altijd denken aan het filmpje van de kwis die ooit op zaterdagavond te zien was. Daarin hadden ze een scène waarin ze buitenshuis poeslief tegen elkaar deden en achter de gesloten deuren duivels werden achter de computer om het zo even makkelijk uit te leggen. Om die reden lees ik die reacties eigenlijk ook niet meer. Ik kan er niets mee en het maakt mij alleen verdrietig dat men zo doet en zo zonde van de tijd.

Maar dat het zeer kwalijk is, ben ik het helemaal mee eens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:45

Ik las het artikel gisteren Karuna en dacht al: wat is dit nou weer voor iets achterlijks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:06

Ze zijn zeker bestaanszekerheid vergeten. En het zou allemaal zo goed voor iedereen worden... :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:13

Wel weer een mooi voorbeeld. Alles moet anders, maar we willen er zelf vooral géén last van hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:29

De belofte was dat er wat gedaan zou worden aan bestaanszekerheid.
Met een verhoging van o.a. huur, zorgverzekering en nu bijv. BTW, wordt deze belofte niet waargemaakt.

Maar met een VVD en PVV in een regering kan je ook niet verwachten dat zij iets doen voor de mensen met een laag inkomen, dat is niet hun doelgroep.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:39

Electra63 schreef:
Met een verhoging van o.a. huur, zorgverzekering en nu bijv. BTW, wordt deze belofte niet waargemaakt.

Maar met een VVD en PVV in een regering kan je ook niet verwachten dat zij iets doen voor de mensen met een laag inkomen, dat is niet hun doelgroep.

En dan stap je dus volledig over deze punten heen:
''in plaats daarvan moet er één eenvoudige regeling komen, waarbij lagere inkomens eerder recht krijgen op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en de hoogste uitkeringen juist worden verlaagd.''

''Nu moet iemand door een keuringsarts voor minimaal 35 procent worden afgekeurd om een uitkering te kunnen krijgen. Vooral mensen met een laag inkomen worden in dat systeem benadeeld.''

Qua belasting willen we het begrotingstekort niet te ver op laten lopen, maar we willen ook niet meer BTW betalen en van alles vooral niets waar we zelf last van hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:55

We gaan het zien....... persoonlijk heb ik er geen last van, maar Henk en Ingrid met een minimuminkomen waarschijnlijk wel, die hadden gehoopt dat Nederland weer betaalbaar wordt voor de Nederlanders en niet te vergeten veilig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:56

En we willen vooral niet dat 1,4 miljard van aandeelhouders wordt afgepakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:58

BigOne schreef:

Met een VVD en PVV ?

:D :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:59

Electra63 schreef:
BigOne schreef:

Met een VVD en PVV ?

:D :D

Juist ja, vooral vvd !

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:04

Tja met een kabinet van VVD en PVV verwacht ik geen lastenverlichting voor de lage inkomens en lastenverzwaring voor de hoge inkomens.

Dus ik kan me niet voorstellen dat dit voor iemand een verassing is.

Wilders roeptoetert misschien sociaal, maar stemt dik rechts

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:06

996981 schreef:
Electra63 schreef:

En dan stap je dus volledig over deze punten heen:
''in plaats daarvan moet er één eenvoudige regeling komen, waarbij lagere inkomens eerder recht krijgen op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en de hoogste uitkeringen juist worden verlaagd.''

''Nu moet iemand door een keuringsarts voor minimaal 35 procent worden afgekeurd om een uitkering te kunnen krijgen. Vooral mensen met een laag inkomen worden in dat systeem benadeeld.''

Qua belasting willen we het begrotingstekort niet te ver op laten lopen, maar we willen ook niet meer BTW betalen en van alles vooral niets waar we zelf last van hebben.

Jij hebt helemaal gelijk 99..

Je bent met een hoog inkomen veel sneller volledig AO dan met een laag inkomen. Met precies dezelfde kwaal kan het zo zijn dat de advocaat 60% AO is en de postbezorger minder dan 35% (dus geen uitkering)

Maar waarom zou een VVD of PVV ( en BBB eigenlijk ook) daar iets aan willen doen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:43

Tango1979 schreef:
Tja met een kabinet van VVD en PVV verwacht ik geen lastenverlichting voor de lage inkomens en lastenverzwaring voor de hoge inkomens.

Dat laatste klopt zeker en het wrange in dit verhaal is dat de groepen die hij heeft aangesproken nog steeds niet doorhebben dat ze gepiepeld zijn. Maar dat komt misschien ook door de wijze waarop ze nieuws lezen (niet) of kijken (SBS6). Gelukkig is er nu op SBS6 dat nieuwsprogramma, hopelijk helpt het.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:46

VVD is al weer aan het campagne draaien. 1 miljard lastenverlichting voor de middenklassers. Bijstand naar beneden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:51

996981 schreef:
Wel weer een mooi voorbeeld. Alles moet anders, maar we willen er zelf vooral géén last van hebben.

En laten we het vooral van de kwetsbare groepen afpakken, dat zijn we toch wel gewend hier in dit land.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:04

purny schreef:
996981 schreef:

En laten we het vooral van de kwetsbare groepen afpakken, dat zijn we toch wel gewend hier in dit land.

We hebben collectief zo’n hekel aan praten op basis van onderbuikgevoel in dit topic toch? Nederland heeft nog steeds een van de beste sociale stelsels ter wereld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:05

Veronica2 schreef:
Tango1979 schreef:

Dat laatste klopt zeker en het wrange in dit verhaal is dat de groepen die hij heeft aangesproken nog steeds niet doorhebben dat ze gepiepeld zijn. Maar dat komt misschien ook door de wijze waarop ze nieuws lezen (niet) of kijken (SBS6). Gelukkig is er nu op SBS6 dat nieuwsprogramma, hopelijk helpt het.

Worden we ooit niet gepiepeld door de politiek? :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:06

Veronica2 schreef:
Tango1979 schreef:

Wilders komt uit de conservatieve rechterkant van de VVD, dus dit is gewoon niet verrassend.
Alleen sneu voor mensen met een laag inkomen, die daar op gestemd hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:07

996981 schreef:
We hebben collectief zo’n hekel aan praten op basis van onderbuikgevoel in dit topic toch? Nederland heeft nog steeds een van de beste sociale stelsels ter wereld.

Wat wel steeds meer wordt uitgekleed door de hele roverheid.
Maar hee, alles voor Oekraïne en voor de multinationals...
Laatst bijgewerkt door purny op 29-01-25 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:08

Dat krijg je Purny met de laatste decennia VVD in het kabinet. In het verleden met PvdA en CU/D66 werd dat wellicht wat geremd.

In dit kabinet is het Remmen Los!

Nou heb ik er zelf weinig last van, want prima inkomen uit loondienst, maar ik vind het diep en diep triest. Niks sterke schouders....

Weten we alle ophef nog over Timmermans en de erfbelasting? Schandalig werd het gevonden!! Iedereen sprak erover. En nu? Ik hoor maar weinig over hoe de sociale voorzieningen worden afgebroken.

Ik kan me daar dus echt heel kwaad om maken.

99... dit is geen onderbuikgevoel. De minima gaan er gewoon veel minder op vooruit dan midden en hoge inkomens. Dat is gewoon doorgerekend. Als je dan ook nog bedenkt dat minima een groter percentage van het inkomen kwijt zijn aan vaste lasten en veel vaker huren, zijn ze dubbel gen@@it.

Huurstijgingen van 4 a 7%. Boodschappen fors duurder. Zorgverzekering fors gestegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:16

Is dat ook niet (deels) het gevolg van de gestegen minimum lonen? Daardoor worden producten en diensten evenredig duurder.

Bij ons in het bedrijf zijn door die gestegen minimum lonen, alle loonschalen meegegroeid. En ik kan me voorstellen dat dat bij meer bedijven zo werkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:22

Je hoor weinig over de afbraak van sociale voorzieningen? Sorry hoor, maar de kranten staan er vol mee?