Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:30

Nikass schreef:
Al Jazeera-correspondent verliest na vrouw en zoon opnieuw kind door luchtaanval - https://nos.nl/l/2504074

Hij vraagt terecht hoe hij dit moet verdragen.. zo ontzettend verdrietig |(

Ja en ze wisten precies wie er in de auto zaten, maar verschuilen zich weer achter van alles, er klopt niks van.

Het Viva forum is nog steeds vreselijk pro Israëlisch. Walgelijk.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie- ... ges/503263

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:11

https://jacobin.nl/nakba-palestina-salah-hamouri/

Lang stuk, maar interessant.
Als ik lees over de gebeurtenissen van 21-04-1948, doet dat me denken aan Ouradour Sur Glane. Ook zo'n relatief onbekende tragedie. Afschuwelijk dat Israël dit ook gewoon ontkent!
Ik begin wel steeds meer te begrijpen van de houding van de moslims/Palestijnen.
Ik groeide vroeger op met - even gechargeerd gezegd - Israël was goed en de PLO was fout. Jammer dat ik toen niet heb geweten hoe het echt zit. Mijn ouders ook niet, daar ben ik van overtuigd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:55

Haifa en Ouradour zijn niet hetzelfde.
Ouradour was een pure wraakactie van de Nazi's, Haifa was gericht op verovering en verdrijving.
Andere tijden heeft er destijds een documentaire aan gewijd. Ik heb die niet gezien maar eronder staat een informatieve tekst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:00

Jezus Mysa dat zèg ik toch ook niet??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:10

Bij 'doet me denken aan' neem ik aan dat het om ongeveer dezelfde dingen gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:40

Het doet me aan iets denken. Daarmee zeg ik niet dat iets hetzelfde is. Sorry ik bedoelde het niet onaardig, maar ik vind dat zo'n suffe reactie. :roll:

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:04

De dood van die journalist, zoon van die journalist die eerder zijn familie verloor (sorry, geen zin om naam te zoeken, iets met Al-D.. ) was geen misser, maar een gerichte actie, volgens Israël zat er een terrorist in de auto (yeah right, iedereen die kritiek heeft op Israël behoort volgens hen tot de Hamas-fanclub). Blijkbaar heeft ook Motaz Azaiza al telefonische doodsbedreigingen ontvangen, maar hij gaat ook dapper door. Israël wil gewoon geen pottenkijkers, maar te laat hoor, we hebben het allemaal al gezien.

Nu vraag ik me 2 dingen af:
1) Als Israël echt overal spyware heeft (gelezen in laatste artikel dat Nikass deelde), ben ik dan gek als ik me durf afvragen of Israël weet had van 7 oktober (ze hadden het "plan" sowieso al een jaar in hun bezit), maar het heeft laten gebeuren voor een "hoger doel"? Ik zie Ben Gvir daar wel toe in staat.
2) Met die gerichte aanslagen op hoger geplaatste functionarissen van Hamas, Hezbollah... buiten Gaza, begint het dan in de wereld (of dat deel van de wereld dat nog niet wakker geworden is) niet door te dringen dat de bombardementen op Gaza helemaal geen doelgerichte acties tegen Hamas zijn, maar vernietiging en verdrijving van alles en iedereen in Gaza?

Edit: ik was nog eens aan het bijlezen op MiddleEastMonitor, en blijkbaar heeft "jullie" Geert Wilders daar ook de headlines gehaald, met het terugtrekken van zijn anti-islam "charter" (of hoe moet ik het noemen?)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:28

Geert Wilders is opgegroeid in een kibboets, ik denk dat daarin een groot verband is met zijn haatdragendheid

Wat ik begrepen heb begrepen beheerst Israël de telefoonmaatschappijen en staan ze inderdaad bekend om hun spyware. Ze zeggen dat er een derde in de auto zat, die had iets met het aansturen van drones van doen en die was zogenaamd een gevaar

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:01

Wilders is er niet opgegroeid, hij heeft er een tijdje gewerkt als jongere. Zoals best veel Europeanen destijds deden. Dus dat lijkt me minder een stempel drukken dan wanneer je ergens opgroeit. Maar kennelijk is het bij hem wel blijven hangen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:18

mysa schreef:
Wilders is er niet opgegroeid, hij heeft er een tijdje gewerkt als jongere. Zoals best veel Europeanen destijds deden. Dus dat lijkt me minder een stempel drukken dan wanneer je ergens opgroeit. Maar kennelijk is het bij hem wel blijven hangen.

Ik meende dat hij er heeft doorgebracht op 2/3 jarige leeftijd en veel aanvallen heeft meegemaakt, maargoed, mocht dat van die aanvallen wel kloppen, op welke leeftijd dan ook, de aanvallen dragen bij aan haat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:37

Oh, dat weet ik niet, wat hij daar heeft meegemaakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:48

Hoe komen jullie aan die informatie dan?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:54

Meen ik ooit ergens gelezen te hebben maar het staat me dus niet meer heel helder voor de geest. Maar ik vond toen dat dat de islamofobie wel verklaarde. Ik heb het niet opnieuw gelezen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:51

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:49

"Het is een vrij land" zegt hij, maar hij gaat wel werken in een illegale kolonie in bezet gebied en noemt het zelf bevrijd gebied. Die staat toch ook duidelijk aan de verkeerde kant van de geschiedenis hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:19

Ja en ben benieuwd welke "onzin" hij destijds hoorde. Beetje met tunnelvisie geluisterd waarschijnlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:21

HWN , je had het over spyware, ik heb me redelijk snel terug getrokken uit dit topic omdat je geen kritiek op Israël mocht hebben maar ik heb in het begin geopperd dat Israël wel wist wat er stond te gebeuren op 7 okt en dit heeft laten gebeuren om de Palestijnen voor end en altijd eronder te krijgen. En gezien wat ze tot nu toe gedaan hebben lijkt het steeds waarschijnlijker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:43

Nikass schreef:
Hoe zijn verblijf in Israël Geert Wilders gevormd heeft - https://nos.nl/l/2230019

Dit vond ik

Er ging daar iemand met oude schoenen naar de Moskee en kwam er met nieuwe Nikes weer uit. LOL _O- _O- _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:01

Loretta schreef:
Nikass schreef:
Hoe zijn verblijf in Israël Geert Wilders gevormd heeft - https://nos.nl/l/2230019

Dit vond ik

Er ging daar iemand met oude schoenen naar de Moskee en kwam er met nieuwe Nikes weer uit. LOL _O- _O- _O-

Alleen was Nike begin 80-er jaren nog niet het gewilde item als nu, dat kwam pas in de 2e helft. Een beetje een kletsverhaal is het dus wel. https://clickamericana.com/topics/beaut ... ir-jordans

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:29

Ik vond het gewoon een grappige anekdote. Net zoals iemand die met een oude jas naar het cafe gaat en er met een nieuwe jas weer uit komt. Geert Wilders overkomt dat in de moskee. _O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:31

Dacht ik ook meteen. Het is bijna speurwerk om de waarheid te vinden tegenwoordig. Dit Nike-gevalletje is natuurlijk gedaan om het jongere publiek aan te spreken.

Maar het verhaal op zich is natuurlijk wel grappig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:42

mysa schreef:
Dacht ik ook meteen. Het is bijna speurwerk om de waarheid te vinden tegenwoordig. Dit Nike-gevalletje is natuurlijk gedaan om het jongere publiek aan te spreken.

Zeker :D
Maar ik vraag me dan meteen af of hij het zelf was die de wisseltruc uit heeft gehaald. Ben ik nu heel slecht? :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:29

Verdorven geest!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:35

mysa schreef:

Maar was dat dan dezelfde reis? Ik hoorde hem ook zeggen dat dat later met zijn vrouw was.
Dus dan kan het ook jaren later geweest zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:42

BigOne schreef:
HWN , je had het over spyware, ik heb me redelijk snel terug getrokken uit dit topic omdat je geen kritiek op Israël mocht hebben maar ik heb in het begin geopperd dat Israël wel wist wat er stond te gebeuren op 7 okt en dit heeft laten gebeuren om de Palestijnen voor end en altijd eronder te krijgen. En gezien wat ze tot nu toe gedaan hebben lijkt het steeds waarschijnlijker.

Ik zou zeggen: welkom terug! Kritiek op Israël is intussen al heel lang toegestaan hoor (ik denk dat ik pas later ingestapt ben), denk trouwens dat de die-hard Israël-fans (als die nog bestaan) het intussen afgetrapt zijn.

Ja, ben meestal niet zo'n fan van complottheorieën, maar ik ben al bijna een halve eeuw oud en hier en daar begint er toch al eens een kwartje te vallen.