Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:41

bigone schreef:
Klopt loretta, maar armoede is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven. Helaas want ik gun iedereen een leven waar ook nog iets extra kan. Maar we moeten niet net doen alsof dat van de laatste paar jaar is, het was er altijd al.

Denk je niet dat het voor een groep mensen die het net aan nog oke hadden, nu wel een beetje zwaar wordt?
En dat het dan niet over iets extra's gaat, maar gewoon het betalen van de energierekening en de boodschappen?
Het is ook niet zo dat de benzine nu ineens goedkoop is geworden.. het is minder duur, maar dat is het ook wel.

Dat anderen al eerder een crisis meegemaakt hebben, doet natuurlijk niks af aan de mensen die m nu meemaken. Of voor de tweede keer meemaken..

Dat er makkelijk gedaan 'lijkt' te worden over eventuele uithuiszetting vind ik best apart...

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:01

Mensen die in de armoede zitten zullen niet zo snel dit toegeven. Er heerst nog steeds een vorm van schaamte onder die groep.
Ook zal het aankomende jaar meer failliesementen met zich meebrengen.
Dus de armoede zal alleen maar meer toenemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:08

purny schreef:
Shae schreef:
Maar het kost toch ook echt meer door schaarste?

Benzine toch ook? En daar komt de overheid toch ook in tegemoet.

Maar als je geen auto hebt, gebruik je geen benzine. Dus ik zie niet in waarom dat oneerlijk is.
Benzineprijs gaat iets omlaag. Ik betaal dus x min iets omlaag. Jij betaalt 0. Jij bent goedkoper uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:54

purny schreef:
_San87_ schreef:

Welke kosten hebben 'ze' omhoog gegooid, dan?

Grondstoffen voor bepaalde boodschappen. En de boodschappen zelf.
Dat is een logisch gevolg van de gebeurtenissen in de wereld. Geen leuk gevolg, maar waar tekorten zijn, gaan de prijzen omhoog. Waar energie duurder wordt, gaan de prijzen omhoog. En zo voorts.

Het is niet dat iemand besloot de prijzen eens lekker te verhogen omdat het kan, of zo.

Ik blijf het raar vinden dat NL dan nog minder boeren wil in NL en afhankelijk wil blijven van het buitenland qua voedselproductie etc. Als NL zou zorgen dat het zelfvoorzienend zou zijn en de boeren zou supporten dan raken dit soort zaken de bevolking veel minder. Zelfde met gas..waarom leveren wij aan Duitsland en halen het uit Rusland? Waarom is er niet voor gekozen destijds om NL gas gewoon in NL te gebruiken? heeft niemand dan een lange termijnvisie?

Korte ketens zijn beter voor het milieu en beter voor de portomonee, hier zou imo een hele mentaliteitsverandering in plaats mogen vinden. Maar goed, dat is wellicht een andere discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:12

purny schreef:
Mensen die in de armoede zitten zullen niet zo snel dit toegeven. Er heerst nog steeds een vorm van schaamte onder die groep.
Ook zal het aankomende jaar meer failliesementen met zich meebrengen.
Dus de armoede zal alleen maar meer toenemen.

Ik zie niet in waarom deze groep zich zou moeten schamen. Nee, ik roep het niet van de daken en vertel het niet tegen iemand die ik net leer kennen, maar geld is sowieso iets waar minder over gepraat wordt. Aan de andere kant word je gedwongen om het toe te geven om hulp te krijgen.

Juist door er gewoon over te praten heb ik enorm lieve mensen leren kennen. Hulp, steun en noem maar op in allerlei vormen. Ook in dit topic of nav.

Het zou wel fijn zijn als er minder vooroordelen zouden zijn, ja.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:25

Elisa2 schreef:
Ik blijf het raar vinden dat NL dan nog minder boeren wil in NL en afhankelijk wil blijven van het buitenland qua voedselproductie etc. Als NL zou zorgen dat het zelfvoorzienend zou zijn en de boeren zou supporten dan raken dit soort zaken de bevolking veel minder. Zelfde met gas..waarom leveren wij aan Duitsland en halen het uit Rusland? Waarom is er niet voor gekozen destijds om NL gas gewoon in NL te gebruiken? heeft niemand dan een lange termijnvisie?

Korte ketens zijn beter voor het milieu en beter voor de portomonee, hier zou imo een hele mentaliteitsverandering in plaats mogen vinden. Maar goed, dat is wellicht een andere discussie.

Nederland is qua landbouwexport het tweede land ter wereld achter de VS, terwijl Nederland zo'n 4% van het oppervlak van de VS beslaat. Dat Nederland niet zelfvoorzienend is heeft niet met het aantal boeren te maken. Wat betreft gas, Nederland heeft daar jaarlijks miljarden aan verdiend. Dat we ondanks contractuele verplichtingen jegens Duitsland hebben besloten de hoeveelheid gas die we oppompen te verlagen, betekent niet dat we plots kunnen stoppen met leveren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:44

Cer schreef:
bigone schreef:
Klopt loretta, maar armoede is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven. Helaas want ik gun iedereen een leven waar ook nog iets extra kan. Maar we moeten niet net doen alsof dat van de laatste paar jaar is, het was er altijd al.

Denk je niet dat het voor een groep mensen die het net aan nog oke hadden, nu wel een beetje zwaar wordt?
En dat het dan niet over iets extra's gaat, maar gewoon het betalen van de energierekening en de boodschappen?
Het is ook niet zo dat de benzine nu ineens goedkoop is geworden.. het is minder duur, maar dat is het ook wel.

Dat anderen al eerder een crisis meegemaakt hebben, doet natuurlijk niks af aan de mensen die m nu meemaken. Of voor de tweede keer meemaken..

Dat er makkelijk gedaan 'lijkt' te worden over eventuele uithuiszetting vind ik best apart...

Ik weet zeker dat er mensen kopje onder gaan, dat kan niet anders met de crisis die er is en nog aankomt en dat vind ik echt erg.
En daar gaan er nog meer bijkomen. Diegenen die het de afgelopen jaren alsnog gelukt is om een woning te kopen zullen met stijgende rentes en mindere koopprijzen ook voor de kiezen krijgen. Net als begin jaren 80, huizenprijzen kelderden en hypotheekrente steeg tot dik boven de 10 %. Ook tijdens de vorige oliecrisis gingen er mensen kopje onder.
De groep is nu groter, modaal gaat het hardst getroffen worden, ze vallen buiten zorg/huur/gemeentelijke bijstand.
De energieprijzen zullen veel mensen de armoede indrijven.
Maar het gaat wel beter worden, daar ben ik van overtuigd. Heb al een aantal crisissen meegemaakt en het kwam weer goed.
Slachtoffers zullen er altijd zijn want we zijn een verzorgingsstaat en daar zit ook het gevaar in , dat moet betaald worden. Dat is nu gewoon ontzettend moeilijk en de staat kan niet alles blijven ondersteunen. Zonder Corona uitgaven hadden we er beter voor gestaan maar nu is het gewoon niet anders. Wanneer mensen rekenen op de regering om de lasten te blijven compenseren dan komt er een moment dat alles in gevaar komt en er helemaal geen verzorging meer is. Triest voor diegene die het treft maar het is weer de buikriem aanhalen in de hoop dat hij nog een gaatje strakker kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:19

purny schreef:
Shae schreef:
Maar het kost toch ook echt meer door schaarste?

Benzine toch ook? En daar komt de overheid toch ook in tegemoet.

rien10 schreef:
Maar als je geen auto hebt, gebruik je geen benzine. Dus ik zie niet in waarom dat oneerlijk is.
Benzineprijs gaat iets omlaag. Ik betaal dus x min iets omlaag. Jij betaalt 0. Jij bent goedkoper uit.

De hele economie draait op fossiel. Van de trekker van de boer tot de ovens van de bakker tot de vrachtwagen die het naar de winkel brengt ... Het is nog steeds de fundering onder alles en als de duurder wordt, wordt alles duurder. Wel of geen fossiel vervoermiddel zelf maakt niet uit, vaste lasten gaan voor iedereen omhoog. Incl. de sociale huur zometeen met de inflatie (en die mag je 6 maanden voorschieten, huurtoeslag naberekening komt volgende kalenderjaar, maar verhoging in juli.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:29

Ja, prima. Maar waar zit dan de oneerlijkheid Tamary?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:05

Ik mis een beetje sterke positieve mentaliteit hier.
Vroeger had men ook armoede. Men ging toen meer werken voor extra centen ipv alleen maar lopen zagen over hoe klote en oneerlijk het leven is.
Heb zelf gelukkig het goede voorbeeld gehad van mijn vader die 2 jobs had en mn moeder 3 toen ze aan de grond zaten en er zo bovenop kwamen.
Heb hun ook nooit horen klagen zoals men nu doet. Wel verdrietig gezien.
Zelfde geld voor hun ouders. Die van Amsterdam naar Drenthe fierste voor brood en boter om hun 6 kinderen te kunnen voeden tijdens de oorlog

Wat doet men nu, subsidies e.d afwachten. Kom op zeg. Steek je handen uit je mouwen en ga wat extras doen. Overal is personeels tekort.
Sommigen zitten liever ganse dag te Bokken en ander social media.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:26

Assumption is the mother of all fiets ups.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:36

Popstra schreef:
Vroeger had men ook armoede. Men ging toen meer werken voor extra centen ipv alleen maar lopen zagen over hoe klote en oneerlijk het leven is.
Heb zelf gelukkig het goede voorbeeld gehad van mijn vader die 2 jobs had en mn moeder 3 toen ze aan de grond zaten en er zo bovenop kwamen.
Zelfde geld voor hun ouders. Die van Amsterdam naar Drenthe fierste voor brood en boter om hun 6 kinderen te kunnen voeden tijdens de oorlog

Wat doet men nu, subsidies e.d afwachten. Kom op zeg. Steek je handen uit je mouwen en ga wat extras doen. Overal is personeels tekort.

Nou amen ja.

Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:42

Jeetje. 3,6% van de beroepsbevolking is werkloos, maar men zit liever met een uitkering op de bank, lees ik hier.

Wie is men?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:42

Oeiiii, veel te kort door de bocht. Er wordt nog steeds geselecteerd op opleiding, ervaring, zelfs leeftijd. Ik hoef de gemiddelde fabriek niet in te lopen voor een baan, 'want ik ben overgekwalificeerd' (niet dat ik op zoek ben, ik heb werk te veel, maar bij wijze van spreken). Tekorten zitten voor een heel groot deel bij politie, zorg, onderwijs, bepaalde technische beroepen. Allemaal van die dingen die je zonder gerichte opleiding toch niet oppakt. Moet je ook niet willen.
Ja, je kunt ook in de horeca of de supermarkt aan de slag, maar daar geldt hetzelfde als voor de fabrieken die ik net al noemde.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:43

Wat een vooroordeel. Niet iedereen vind het fijn om op de bank te zitten.
En niet iedereen komt zomaar aan de bak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:46

Spenk schreef:
Nou amen ja.

Tegenwoordig zit men met de uitkering op de bank de hand op te houden. Ga aan het werk overal is een schreeuwend persooneels tekort loop een willekeurige fabriek in en je kan morgen beginnen.

Wait..whut??
Oef.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:50

_San87_ schreef:
Jeetje. 3,6% van de beroepsbevolking is werkloos, maar men zit liever met een uitkering op de bank, lees ik hier.

Wie is men?

De mensen die het hardste schreeuwen dat ze geen zin in werken hebben maar alles zo duur wordt en de uitkering niet stijgt. Dat is gewoon op social media te lezen hoor! Komt niet uit de lucht vallen.

Natuurlijk mensen die om medische reden of wat thuis zitten niet maar komop dat kan je zelf toch wel bedenken?

Nee ik heb het over de mensen die niet aan willen pakken die op het internet letterlijk zetten ik ga niet werken als ik voor hetzelfde bedrag een uitkering heb zonder werk. Maar wél klagen dat alles zo duur is.

Die groep daar heb ik het over. En dat bedoelt Popstra gok ik ook met dat mensen nu gaan zitten afwachten op subsidies in plaats van de handen uit de mouwen te steken en aan het werk te gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:53

Soooo lekker kort door de bocht weer.

Sommige l.llen zo lekker in een blijkbaar veilige positie.
Idd veel te korten waar je lichamelijk heel fit moet zijn en andere waar gewoon de juiste diploma's voor nodig zijn en die niet in een half jaartje gehaald zijn.

En uiteraard zitten er fitte en gezonde mensen in de bijstand die daar niet horen.
Die krijgen ze om de een of andere reden niet aan het werk. Ja kan me daar ook boos om maken, maar nut heeft het niet.
Maar dan mag je niet de andere over 1 kan scheren, dat is niet terecht en zeer onrechtvaardig.

Dat zelfde geldt over een extra baan erbij doen. Fijn als je dat lichamelijk en geestelijk kan.
Sowieso is de tijd veranderd.
Meer stress, werkdruk op de werkvloer vergeleken met vroeger, dus dat is al niet eens meer te vergelijken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:53

Oh dat gesprek over dat de uitkering niet stijgt.. had ik in dit topic even gemist... excuse me...

Veel zaken zijn gewoon duurder geworden.. net doen alsof dat niet zo is, is gewoon raar.
Laatst bijgewerkt door Cer op 11-04-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:54

_San87_ schreef:

Wie is men?

En hoe groot is de groep die “lekker op de bank” zit, waarbij er geen sprake is van een medische of psychische reden voor de werkloosheid? (Neem aan dat in die 3,6% beide groepen zitten, en dus is de groep die lekker lui doet nóg veel kleiner..)

Beetje inlevingsvermogen en empathie zou niet misstaan. Er zullen best mensen met die mentaliteit zijn, maar laten we niet de hele groep werklozen over die kan scheren, dat is echt niet eerlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:55

Popstra schreef:

Waar is de positieve mentaliteit in jouw eigen post dan, want ik zie je vooral opscheppen, en oordelen over mensen wiens situatie je niet kent.

En ja, een groep die gewoon lui is zal inderdaad liever op de kont zitten en geld vangen, maar dat is maar een deel. Dit soort reacties over mensen met een uitkering, vind ik net zo lelijk als reacties dat bijvoorbeeld een religie niet deugt omdat er ook extremisten tussen zitten, of een groep mensen (ik roep maar wat, marokkanen, mensen uit de stad, russen) allemaal over 1 kam scheren en er lelijk over praten omdat je eens een verhaal of nieuwsbericht hebt gezien over eentje die de kantjes er vanaf loopt. Dat zegt helemaal niets over de grote groep!

Voor mij persoonlijk: ik KAN niet meer werken, maximaal een paar uur per week en ook dat lukt niet altijd. Ik heb gvd pijn, kan dagen van de kaart zijn bij overbelasting. Ga maar werken? Dat doe ik al, voor zo ver het nog kan, en inmiddels ben ik zo kapot dat ik al weken helemaal niets meer heb kunnen doen. Als het hier de norm wordt om op de fiets lange afstanden te moeten overbruggen voor eten, dan ga ik dus gewoon dood. Opmerkingen zoals die van jou Popstra, maken mij razend. Als je geen idee hebt wat het is, hoe het is, en over wat voor mensen het gaat dan is het meest positieve wat je kunt doen eerder gewoon om vragen te stellen of om je mond te houden, ipv mensen tussen neus en lippen door voor lui uit te maken en een trap na te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:57

Volgensmij lezen mensen helemaal niet. Er wordt niks gezegd ook door Popstra niet over mensen met medische problemen of wat dan ook!

Enkel over de groep die niet wil werken of niet extra wil werken maar die alleen maar wil dat de overheid geld geeft. Maar die prima in staat zijn om (extra) te werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:58

Spenk schreef:

Vergis je niet wat er bv bijstand heeft wegens zgn "restverdiencapaciteit" en dus niet afgekeurd is (bezuinigingsmaatregel zijnde wet poortwachter). Verder is het aandeel werkzoekend lager dan eigenlijk ooit en kans is groot dat dit zo blijft/erger wordt ivm pensioenering babyboom generatie. Ondanks een groeiend aantal mensen, is ons geboortecijfer lager dan vervangingsgetal van 2.1 kind per vrouw en dat cijfer zakt overal ter wereld. Maakt het op langere termijn ook ronduit lastig om vervangende arbeidskrachten te importeren, ze zijn er niet en door ontwikkeling blijven er ook daar meer in eigen land. Tussen milieuvervuiling, klimaatveranderingen en dus krimpende beroepsbevolking zullen we naar een heel ander economisch systeem moeten. Hoe het vroeger ging heeft ons veel gebracht, maar er zat ook een bak ellende onder. Het kan en moet gezien de omstandigheden anders en dat is inclusief het niet verstoppen van ongewenste kanten van het economische systeem.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:59

Spenk schreef:
Volgensmij lezen mensen helemaal niet. Er wordt niks gezegd ook door Popstra niet over mensen met medische problemen of wat dan ook!

Enkel over de groep die niet wil werken of niet extra wil werken maar die alleen maar wil dat de overheid geld geeft. Maar die prima in staat zijn om (extra) te werken.

Mensen lezen prima. Maar door die groep als voorbeeld te noemen lijkt het net alsof die groep zo groot is. En dat is niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:02

IMANDRA schreef:
Spenk schreef:

Mensen lezen prima. Maar door die groep als voorbeeld te noemen lijkt het net alsof die groep zo groot is. En dat is niet.

Dat zegt toch niemand?

Het was van Popstra volgensmij ook puur een voorbeeld van joh er zijn ook echt mensen die wel meer kunnen gaan werken ga dat doen en maar er het beste van. Daar haakte ik ook op in.

Mijn ouders hebben ook jarenlang dubbele baan gehad om het hoofd boven water te houden.

Nu lijkt. Let op lijkt niet dat het perse zo is, alsof mensen veel minder vaak bereid zijn dat te doen maar vooral roepen dat de overheid over de brug moet komen.

Maar waar moet de overheid dat van doen? Ze moeten al iets van 15 miljoen erbij zien te toveren op de begroting die zwaar tegenvalt. Dus daar hoeft niet veel van verwacht te worden denk ik zo.

Hier in de omgeving zijn best wat fabrieken en veel kassen maar die komen niet aan personeel hoor.. Bijna alles zijn polen etc. Want de mensen hier willen het niet doen. Eisen zijn er niet iedereen die wil kan komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt