Ik merk wel dat ik persoonlijk moeite heb met het echt 100% kunnen scheiden van feiten en propaganda. Eén van mijn voormalige vrienden (intussen al lang niet meer

) is een hardcore marxist en schaart veel westerse berichtgeving ook onder propaganda. Nu ontkent hij ook Holodomor, dus wat dat betreft zie ik hem niet echt als betrouwbare bron van informatie als het gaat om Oekraïne en diens geschiedenis.
Maar, nu komt er dus wel bij dat ik twijfel bij de berichtgeving. Als je bijvoorbeeld een foto ziet van een lachende Zelenskyy met zijn minister van buitenlandse zaken vs Putin aan het uiteinde van een tafel, wordt je beeld natuurlijk wel heel erg gestuurd en beïnvloed. Nu ben ik voor mezelf wel overtuigd van de termen 'Russische invasie' en dat Oekraïne in deze zin zeker het slachtoffer is, omdat Rusland feitelijk al een langer verleden heeft met imperialisme. Alleen nu komt een beetje mijn 'vraag' aan jullie: hoe scheiden jullie propaganda van feiten? Welke bronnen zien jullie als écht betrouwbaar in dit geval?
Vanuit mijn journalistieke achtergrond kom ik wel al een heel eind, maar ik merk dat ik 'onbewust' toch al heel snel zonder kritische noot wordt meegezogen in de informatiestroom. Want hoe sympathiek ik Zelenskyy ook vind, uiteindelijk 'ken' ik hem alleen maar door de huidige situatie. Als ik een stapje terugneem, merk ik dat mijn gehele beeld van hem vast zit aan de beelden die ik van hem heb gezien rondom de oorlog, zoals zijn ijzersterke speech en zijn foto's vanaf het front.
Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel en lezen jullie dit wel als een tekst van iemand die volwaardig aan de kant van Oekraïne staat.