Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:37

Tinderavonturen deel 5: op zoek naar een goeie vent of een topwijf, vind ik leuker

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:38

Ik vind wijf eigenlijk helemaal niet zo'n leuk woord :o.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:49

_San87_ schreef:
Ik vind wijf eigenlijk helemaal niet zo'n leuk woord :o.

Same :\

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:50

Zou de term “wijf” in dit geval een cross over kunnen zijn naar t topic over feminisme?

Ik zag t ook staan maar ik vind er eigenlijk niet zoveel van.. en toen vroeg ik me af of dat dan wel oké is.. zou ik er wat van moeten vinden.. lastig ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:54

Mja, ieder zijn woordkeuze. Wijf heeft voor mij een negatieve klank.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:54

Ik vind dat afhangen van wie het zegt. Als mijn vriend het zegt maakt het me niet uit, als iemand me naroept op straat bedank ik.

Vind dit wel een beetje vergezocht om over dit soort dingen te zeuren. Het moest gewoon rijmen op 5. Was het 4 dan was het "lekker dier". _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:57

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat afhangen van wie het zegt. Als mijn vriend het zegt maakt het me niet uit, als iemand me naroept op straat bedank ik.

Vind dit wel een beetje vergezocht om over dit soort dingen te zeuren. Het moest gewoon rijmen op 5. Was het 4 dan was het "lekker dier". _O-

Het maakt me verder ook niet uit, of zo. Ik volg dat topic niet. Het gaat me gewoon om het woordje an sich, daar heb ik niet veel mee :P.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:59

MarlindeRooz schreef:

Ja, vergezocht idd. Had ook lekker lijf kunnen zijn, maar dan vergeet je weer de vrouwen in de titel. Of iemand vindt dat ook weer te ver.

Het is gewoon een grappig rijmende titel. Ik hoef ook niet zo genoemd te worden in het echt, maar dit vind ik wel leuk

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:03

GamblersCup schreef:
Misschien iets te vergezocht voor dit topic, maar valt mij wel op nu iedereen het erover heeft... kijk eens naar deze topictitel:

Tinderavonturen deel 5: Op zoek naar een mooie vent of een lekker wijf

"Lekker wijf"?? En dat wordt dan als gewoon normaal beschouwd? Waar slaat dat "Lekker" op dan? Staat voor mij niet gelijk aan "mooi" ofzo.

Ik persoonlijk val hier niet over, maar ik vind het wel een voorbeeld van hoe "normaal" het is om zulk soort taal te gebruiken, wat door andere vrouwen als grensoverschrijdend wordt gezien.
Come on _O-

Cer

Is er een mannelijke versie voor “wijf”, of “mokkel” of “doos”? Ik heb t idee dat er meer termen voor vrouwen dan voor mannen zijn.. of ik weet er gewoon niet zoveel :P

Oh ik vind het niet grens overschrijdend trouwens.. (even voor de duidelijkheid)
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-02-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Het gaat om de context. Volgens mij is 99% van de posts in dat topic van dames, die onderling lekker lopen te geinen en te grappen.
Heel wat anders dan door een hiërarchisch bovengeschikte in je werkomgeving zo genoemd te worden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:08

Topwijf vind ik niet negatief. Maar zet je k*t voor wijf dan zal niemand zeggen , dat klinkt positief

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:52

Cer schreef:
Is er een mannelijke versie voor “wijf”, of “mokkel” of “doos”? Ik heb t idee dat er meer termen voor vrouwen dan voor mannen zijn.. of ik weet er gewoon niet zoveel :P

Oh ik vind het niet grens overschrijdend trouwens.. (even voor de duidelijkheid)

Zak klojo gast

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:59

GamblersCup schreef:
Misschien iets te vergezocht voor dit topic, maar valt mij wel op nu iedereen het erover heeft... kijk eens naar deze topictitel:

Tinderavonturen deel 5: Op zoek naar een mooie vent of een lekker wijf

"Lekker wijf"?? En dat wordt dan als gewoon normaal beschouwd? Waar slaat dat "Lekker" op dan? Staat voor mij niet gelijk aan "mooi" ofzo.

Ik persoonlijk val hier niet over, maar ik vind het wel een voorbeeld van hoe "normaal" het is om zulk soort taal te gebruiken, wat door andere vrouwen als grensoverschrijdend wordt gezien.

_O-
Inderdaad erg vergezocht hoor. Het moest rijmen op vijf en lekker lijf had dan ook grensoverschrijdend geweest waarschijnlijk. Niet zo doorslaan in dat hele ‘woke’ gedoe hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:03

Cer schreef:

Vent, kerel, gozer, bink, gast, pief, snuiter, knakker, knul

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:07

Suzanne F. schreef:
Cer schreef:

Vent, kerel, gozer, bink, gast, pief, snuiter, knakker, knul

Knul, gast, bink.. gozer…
Kom, “wij” hebben prutsmuts, snol, slet, sloerie etc.. voor mannen ook nog iets in die range?
:P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:12

Cer schreef:
Knul, gast, bink.. gozer…
Kom, “wij” hebben prutsmuts, snol, slet, sloerie etc.. voor mannen ook nog iets in die range?
:P

We vergeten l*l, hufter maar voor vrouwen wel meer negatieve benamingen ja, nog wel een paar die er niet bij staan
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 09-02-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:13

En ho ho ho, wijffie is geen scheldwoord :+ En van origine is wijf ook geen scheldwoord. Laten we vooral woorden weer terugbrengen naar hun oorspronkelijke staat, in plaats van ze te laten verzieken als scheldwoord :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:14

Ik denk dat dit meer over feminisme gaat en de ruimere keuze uit scheld woorden voor vrouwen.. (waar ik me al langer over verbaas)

Nb, niet in relatie tot het tinder topic, voor de duidelijkheid

Overigens, een woord kan in de loop van tijd een negatieve betekenis krijgen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:15

Als een vrouw mij een wijf noemt vind ik het super leuk. Dan denk ik: jij ook wijffie <3
Context is alles. Vind de topic titel niet schokkend. Vooral omdat het 95% vrouwen zijn en de sfeer vriendschappelijk is. Maar wie weet zie ik dit over een aantal jaar anders.

Denk dat sommige hier mij ook behoorlijke woke vinden. We moeten niet blind gaan worden voor de onderliggende toon ook.
Noem mezelf tegen vriendinnen ook een set slet, want ik koop veel setjes

Terwijl ik anti het woord slet ben. Maar dat is in informele sferen. En privé.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:24

Danique_G schreef:
Als een vrouw mij een wijf noemt vind ik het super leuk. Dan denk ik: jij ook wijffie <3
Context is alles. Vind de topic titel niet schokkend. Vooral omdat het 95% vrouwen zijn en de sfeer vriendschappelijk is. Maar wie weet zie ik dit over een aantal jaar anders.

Denk dat sommige hier mij ook behoorlijke woke vinden. We moeten niet blind gaan worden voor de onderliggende toon ook.

Wat is woke?

Mijn schoonpa noemt me altijd wijffie :') :)).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:26

_San87_ schreef:
Danique_G schreef:

Wat is woke?

Mijn schoonpa noemt me altijd wijffie :') :)).

Vind het meer een woord dat te pas en te onpas wordt genoemd wanneer het buiten het het conservatieve boekje van een paar boomers te buiten gaat
:Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:31

Oh ik gebruik het altijd voor van die hypocriete "woke" types met hun canvastasje, haarclip en vega dieet. En maar haten op dingen die niet woke zijn. Behalve wanneer ze dronken zijn want dan vreten ze mac nuggets. Gewoon van die mensen die doen alsof ze heel woke en hip zijn maar eigenlijk doen alsof. Hypocriet. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:32

Ik ga wel even googlen :)).

Edit:

alert op maatschappelijke misstanden. alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch.

Okay dan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:42

Hier in het Amsterdamse is wijfie ook een koosnaam voor vrouwen onderling. Net als liefie en schat. Nu ik er over nadenk is dat best gek; van mijn vrouwelijke collega's kan ik dat wel hebben. Van de mannelijke in sommige gevallen wat minder. Aan de andere kant heb je pik en maat, dat zou ik dan zelf niet gebruiken naar een mannelijke collega.