Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:42

Nikass schreef:
Relatief veel asielzoekers in Nederland? Sinds wanneer??

Laat ik het anders stellen. Voor een land waarvan de buren al een tijdje geen oorlogen kennen, krijgen we toch best veel mensen die juist hier een veilige plek zoeken. Dat zijn geen mensen die Duitsland of België ontvluchten, en ook niet uit Frankrijk, Luxemburg, Denemarken, Zwitserland of Polen. Er komen dus mensen specifiek hierheen die de tussenliggende landen overslaan. En die ook bewust koers zetten richting dit deel van de wereld.

Zie ook de vragen uit mijn vorige post.
oomens schreef:
Hoeveel Syriërs zijn er naar Rwanda gevlucht? Hoeveel hebben er asiel aangevraagd in Cambodja? Of in Senegal?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 01:27

Ja en dat maakt uit want?
Beetje eerlijke verdeling binnen Europa was toch de afspraak? En Nederland doet zo minimaal mogelijk mee, dus waar hebben we het nou eigenlijk over?

En de landen die jij noemt, serieus? Is het echt voor de hand liggend om naar een land te vluchten waar je ook geen toekomst hebt?

Je weet toch volgens mij inmiddels wel dat 85% van de vluchtelingen in de buurlanden wordt opgevangen?
En voornamelijk in landen die zelf niet al te rijk zijn. De rijkere landen dragen het minste bij. Alleen Duitsland is daarop een uitzondering.

Karl66

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:27

Je weet dat die buurlanden veel meer asielzoekers per 100.000 inwoners opnemen dan wij? Omdat Nederland helemaal niet zo populair is bij de asielzoekers?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:29

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:45

oomens schreef:
Laat ik het anders stellen. Voor een land waarvan de buren al een tijdje geen oorlogen kennen, krijgen we toch best veel mensen die juist hier een veilige plek zoeken. Dat zijn geen mensen die Duitsland of België ontvluchten, en ook niet uit Frankrijk, Luxemburg, Denemarken, Zwitserland of Polen. Er komen dus mensen specifiek hierheen die de tussenliggende landen overslaan. En die ook bewust koers zetten richting dit deel van de wereld.

Sizzle schreef:
Het grootste deel van de immigranten heeft een migratieachtergrond uit Europa: 133 427 personen. Dat is 52,8 procent van de totale immigratie in 2021.

Deze mensen zoeken allemaal per meteen een woning, als we het over woningcrisis hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:53

Je mag toch inderdaad in Europa 'gewoon' in een ander europees land gaan wonen?

Er is een verschil tussen vluchtelingen, asielzoekers en migranten natuurlijk..

Overigens, Venezuelanen komen hier toch niet eens in de buurt? En Syrie.. sjees.. je zal er geboren worden... :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:01

Als we het over vol=vol hebben dan maakt het natuurlijk niet uit waar het vandaan gekomen is.
Juist de Europese of Amerikaanse migrant „kaapt“ ook de woningen van de Nederlander.
Echter gaat het eigenlijk niet echt over vol, maar over: het is vol voor mensen uit ver weg landen.

Dat is een mening die iemand uiteraard mag hebben, maar dan is het argument „vol“ en woningsnood niet bepaald de sterkste.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:05

ja daarom vroeg ik of je binnen Europa gewoon mag verhuizen, ik meen van wel (maar dan moet je wel zelf een huis kunnen vinden, neem ik aan?)

Je kunt volgens mij niet zomaar naar Amerika, of Canada of Australie.. volgens mij moet je dan werkgarantie hebben, en/of een pak geld meenemen.
(en omgekeerd, ik meen dat bijv Amerikanen niet zomaar hier mogen komen wonen).
Maar binnen Europa kan je, dacht ik, wel ergens anders gaan wonen, als je een woning kunt vinden..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:09

Cer schreef:
ja daarom vroeg ik of je binnen Europa gewoon mag verhuizen, ik meen van wel (maar dan moet je wel zelf een huis kunnen vinden, neem ik aan?)

Je kunt volgens mij niet zomaar naar Amerika, of Canada of Australie.. volgens mij moet je dan werkgarantie hebben, en/of een pak geld meenemen.
(en omgekeerd, ik meen dat bijv Amerikanen niet zomaar hier mogen komen wonen).
Maar binnen Europa kan je, dacht ik, wel ergens anders gaan wonen, als je een woning kunt vinden..

:j.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:11

Binnen de EU mag je gewoon heen en weer lopen waar je wilt. Niemand die het echt boeit waar je zit zolang je maar ergens in de EU een adres hebt en (in iedergeval op papier) ergens belasting betaald.
Binnen Schengen ligt het er een beetje aan om welk land het gaat, soms moet je binnen een bepaalde tijd ook werk hebben. Binnen Europa in zijn geheel, zonder EU of Schengen ligt het aan de overeenkomsten, meestal 3 maanden.
Daarnaast zijn er nog andere niet Europese landen met een makkelijke toestroom. Voorheen had Rusland ook een vereenvoudigde visa overeenkomst, maar inmiddels niet meer.
Binnen de EU kun je trouwens tot op zekere hoogte ook je uitkering meenemen.

Ik snap ergens wel dat men schermt net: ja maar die werken tenminste gewoon. Maar kom dan niet met het argument dat er geen plek is.
Juist normaal verdienende migranten nemen woningen weg en drijven potentieel de prijs omhoog omdat ze binnen het particuliere circuit moeten zoeken, of zelfs kopen in de al krappe markt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:16

Sizzle schreef:
Binnen de EU mag je gewoon heen en weer lopen waar je wilt. Niemand die het echt boeit waar je zit zolang je maar ergens in de EU een adres hebt en (in iedergeval op papier) ergens belasting betaald.
Binnen Schengen ligt het er een beetje aan om welk land het gaat, soms moet je binnen een bepaalde tijd ook werk hebben. Binnen Europa in zijn geheel, zonder EU of Schengen ligt het aan de overeenkomsten, meestal 3 maanden.
Daarnaast zijn er nog andere niet Europese landen met een makkelijke toestroom. Voorheen had Rusland ook een vereenvoudigde visa overeenkomst, maar inmiddels niet meer.

Ik snap ergens wel dat men schermt net: ja maar die werken tenminste gewoon. Maar kom dan niet met het argument dat er geen plek is.
Juist normaal verdienende migranten nemen woningen weg en drijven potentieel de prijs omhoog omdat ze binnen het particuliere circuit moeten zoeken, of zelfs kopen in de al krappe markt.

Mensen die hun eigen broek kunnen ophouden, dus werk of ander inkomen hebben doen geen of veel minder een beroep op het sociale vangnet en meer inkomen = gezonder = minder zorgvraag. Probleem hoge huren vrije sector is ook een stuk overheidsbeslissingen. Ellende met tekort aan sociale huur ook, maar daar komen dan mensen terecht die op alle punten het sociale vangnet nodig hebben wat al piept en kraakt aan alle kanten. Daar boven op nog eens een flink probleem qua aansluiting met en begrijpen van de basis ongeschreven regels en wat hier fatsoenlijk en acceptabel gedrag is en de fundering die dat vormt onder de welvaart die zo aantrekkelijk was om hier te komen. Dat wrikt.

Wie maar blijft hameren op maar alle mensen van buiten de grens die hier langere periode komen wonen dragen bij aan de schaarste van X, Y, Z en daarbij asielzoekers, expats en arbeidsmigranten op een hoop vegen hebben wat gemist.
Er zijn tekorten die vooral de onderste groepen van de samenleving raken en daar komen meer mensen terecht incl. bijbehorende problemen. Daar zitten de mensen die door gebrekkig onderwijs, gezondheids problemen, huisvesting, etc. een stuk aansluiting missen wat niet even zomaar op te lossen is. En gezien hoe belangrijk de 1e 7 jaar in een kinder/mensen leven is voor grote kans op succes aka genoeg inkomen om zelf rond te komen, moet daar flink in geinvesteerd worden. Verplicht kinderopvang eigenlijk dus al vanaf heel jong (max. 1 jaar) al dan niet deels samen met de moeder EN goed opgeleide mensen om die kinderen een kans te geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 10:41

Dan heb je nog veel ,migranten, vanuit ons land die naar het zuiden verhuizen vanwege het klimaat enz..

Keren vaak weer terug met het besef het allemaal toch niet zo slecht geregeld was in NL :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:46

Gemeente Amsterdam wilt wel de instroom van expats (en toeristen) wat beperken om de stad betaalbaar te houden. Zij duwen in de middenklasse woningen juist weer enorm omhoog. Wat hypocriet van mij is gezien m’n partner is een expat. :')
Zij betalen boven een bepaald salaris tevens 30% minder belasting 5 jaar lang en doen wel mee aan het sociale vangnet. Deze personen keren ook vaak terug naar land van herkomst. Niet allemaal, soms bouwen ze wel hier een leven op. Wij willen gaan kopen maar sluiten niet uit binnen de EU nog eens te willen verhuizen (weer). Hoewel, Nederland is simpelweg een paradijs. Alles is extreem goed geregeld hier en het werkklimaat is fijn. Ik heb in andere landen gewoond ook binnen en buiten de EU en eerlijk, vooral met instanties verlangde ik naar Nederland. We zijn echt kampioen klagen maar we zijn oprecht stront en stront verwend hier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:35

De werknemer bescherming voor langdurige ziekte is bijna nergens zo langdurig geregeld. Ik weet ook wel dat er nog steeds veel te veel mensen tussen wal en schip vallen, maar in bijna alle andere landen wordt je gewoon ontslagen als je teveel ziek bent of je vakantieverlof wordt afgenomen.
In het algemeen is de werknemer bescherming in NL ontzettend sterk. Een vast contract in een ander land betekend bijna niets, die reorganiseren je er met een poep en scheet uit. De eerste 6 jaar na mijn emigratie heb ik een aaneenschakeling van 3-9 maanden contractjes gehad bij dezelfde werkgever. Dat betekend dat je ook heel vaak je vergunning moet verlengen wat niet bepaald gratis is. Uiteindelijk werd ik met 8 maanden zwanger natuurlijk niet meer verlengt.
Voltijd in Nederland is part-time in andere landen.
Voor ons is voltijd 41-42 uur per week. Mijn vorige werkgever was niet bereid om mij een 90% contract te geven (hoeven ze ook niet te overwegen), terwijl dat altijd nog meer is dan voltijd in NL.
Frankrijk is ook knalhard voor werkende ouders, daar is het ook meestal 40 uur of oprotten.
Het feit dat part-time überhaupt via de wetgeving geregeld is, is niet standaard.

Maar goed, dat is off-topic

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:46

tamary schreef:
Sizzle schreef:

Mensen die hun eigen broek kunnen ophouden, dus werk of ander inkomen hebben doen geen of veel minder een beroep op het sociale vangnet en meer inkomen = gezonder = minder zorgvraag. Probleem hoge huren vrije sector is ook een stuk overheidsbeslissingen. Ellende met tekort aan sociale huur ook, maar daar komen dan mensen terecht die op alle punten het sociale vangnet nodig hebben wat al piept en kraakt aan alle kanten. Daar boven op nog eens een flink probleem qua aansluiting met en begrijpen van de basis ongeschreven regels en wat hier fatsoenlijk en acceptabel gedrag is en de fundering die dat vormt onder de welvaart die zo aantrekkelijk was om hier te komen. Dat wrikt.

Wie maar blijft hameren op maar alle mensen van buiten de grens die hier langere periode komen wonen dragen bij aan de schaarste van X, Y, Z en daarbij asielzoekers, expats en arbeidsmigranten op een hoop vegen hebben wat gemist.
Er zijn tekorten die vooral de onderste groepen van de samenleving raken en daar komen meer mensen terecht incl. bijbehorende problemen. Daar zitten de mensen die door gebrekkig onderwijs, gezondheids problemen, huisvesting, etc. een stuk aansluiting missen wat niet even zomaar op te lossen is. En gezien hoe belangrijk de 1e 7 jaar in een kinder/mensen leven is voor grote kans op succes aka genoeg inkomen om zelf rond te komen, moet daar flink in geinvesteerd worden. Verplicht kinderopvang eigenlijk dus al vanaf heel jong (max. 1 jaar) al dan niet deels samen met de moeder EN goed opgeleide mensen om die kinderen een kans te geven.

Volgens mij bestrijd niemand hier dat er problemen zijn in de Nederlandse samenleving, en dat vooral de onderste groepen van de samenleving hier last van hebben (zoals meestal)
Dit heeft echter te maken met politieke keuzes. In de laatste 10+ jaar, is de samenleving verrechtst, en verhard. De kloof tussen arm en rijk is toegenomen. Dit kun je onmogelijk toeschrijven aan- of überhaupt in verband brengen met asielzoekers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:07

Moderatoropmerking:
ivm auteurrechten is het niet toegestaan om een foto van een artikel online te plaatsen. Zoek in plaats hier van een digitale bron van het artikel om hiernaar te verwijzen
Laatst bijgewerkt door ynskek op 26-09-22 06:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:11

Ik denk dat je het ombouwen van zolders verkeerd leest/opvat.

Zoals ik het lees, willen ze de zolders van gezinswoningen ombouwen zodat in die woning ook erg grote gezinnen kunnen wonen. Als in, extra kamer(s) op de zolder, zodat een huis van 2 of 3, naar 4 of 5 kamers gaat. Ik zie niet in wat daar raar aan is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-09-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:15

Elisa, ja doen alsof er niks aan de hand is, is imo struisvogelpolitiek.
Heerlen had vorig jaar ook drama's met een Syrie's gezin.

Ik had jouw zin over die zolders even verkeerd begrepen. Dacht al, watblief?
Het gaat blijkbaar om zolders van de beschikbare woningen ombouwen, zodat een groter gezin hier ook plek in heeft:
https://www.ede.nl/nieuws/ede-helpt-mee ... een-woning

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:58

Ow dan heb ik die zin inderdaad (gelukkig maar) verkeerd geïnterpreteerd.

Ik heb echt een broertje dood aan die struisvogel politiek. Daarmee wordt er ook alleen maar meer wrijving en frictie gecreëerd tussen bevolkingsgroepen volgens mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 20:26

Utrecht vraagt om internationale aanpak van overlast gevende asielzoekers. Ze schijnen daar veel overlast te geven omgeving Centraal Station/ Hoog Cathrijne. Er moet veel politie aan te pas komen om de boel in het gareel te houden.
O.a intimiderend gedrag, criminaliteit, onder invloed zijn, rotzooi maken..
Is waar zij zich mee bezig houden.
En nee, zij kunnen dus niet uitgezet worden zoals sommigen hier beweren van wel.

Jammer, Hoog Cathrijne was net weer paar jaar aantrekkelijker geworden voor winkelend publiek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:40

Klopt, zelfs de Boa’s durven niet in te grijpen.
Afgelopen week weer een man mishandeld, te gek voor woorden maar volgens sommigen hier valtvdat allemaal wel mee.
Mensen durven niet meer over het station te lopen!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:01

Popstra schreef:
Utrecht vraagt om internationale aanpak van overlast gevende asielzoekers. Ze schijnen daar veel overlast te geven omgeving Centraal Station/ Hoog Cathrijne. Er moet veel politie aan te pas komen om de boel in het gareel te houden.
O.a intimiderend gedrag, criminaliteit, onder invloed zijn, rotzooi maken..
Is waar zij zich mee bezig houden.
En nee, zij kunnen dus niet uitgezet worden zoals sommigen hier beweren van wel.

Jammer, Hoog Cathrijne was net weer paar jaar aantrekkelijker geworden voor winkelend publiek.

Merkte idd ook de laatste tijd dat het daar flink onrustig was. Vriend van mij is bijna beroofd maar heeft die vent zelf een paar tikken verkocht.

Wil ik er wel aan toevoegen dat correlatie geen causatie is. Ja is vaker onrustiger, maar zijn het echt vaker vluchtelingen? Zogezegd… vriend van mij is in elkaar getimmerd door een paar Hollandse gozers en beroofd .. met z’n 2en tegen 1… heel zwak..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:00

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:14

Cer schreef:
https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-u ... ionsplein/

gaat dat dan om dingen zoals in dit artikel? (mbt drugsverslaafden / vreemdelingen uit veilige landen)

Als er data is die het ondersteund dat er ook causatie is dan is het zo. Ik wil enkel aangeven dat vaak sommige conclusies wel bevooroordeeld zijn.
Voorbeeld:
Stel je hebt het dorpje schubbekutteveen met 500 inwoners en daar zet je 100 vluchtelingen. Het aantal winkeldiefstallen gaat omhoog. Ja er is correlatie tussen moment van introductie van de vluchtelingen en tussen het gestegen aantal winkeldiefstallen. Maar wat blijkt? De jongeren daar weten dat de vluchtelingen als zondebok worden afgeschilderd en zijn meer gaan stelen. Is fictief. Maar dat er een verband is tussen getallen wil niet zeggen dat vluchtelingen altijd stelen of voor onrust zorgen. Ik geloof dat lage lichte criminaliteit eerder aan welvaartsklasse is gekoppeld dan aan achtergrond.

Ik heb (niet aan jou gericht) nog eens nagedacht over een aantal felle discussies hier waarin een aantal personen racist worden genoemd. Het brein is gemaakt vooroordelen te maken. Dat is een natuurlijke staat van ons. toen wij vroeger in de jungle leefde en we zagen iets met grote tanden moesten wij wel bevooroordeeld zijn om meteen weg te rennen of te reageren uit instinct. Reageren vanuit het “reptielenbrein” was onze redding. Iedereen is daarom in een bepaalde mate “racistisch”. Ik ook. Ik heb soms echt wel gedachtes die bevoordelend zijn. Dat is niet erg, slechts natuurlijk. Maar zodra ik mij er bewust van ben kan ik dingen veranderen. Ik denk dat ik de grens trek bij institutioneel racisme en niet zo zeer personen die bevooroordeeld zijn. Zij hebben vaak helemaal niet de intentie anderen een naar gevoel te geven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:18

Er staat op RTV Utrecht dat het een ‘grote’ groep veilige landers zijn.
Ik ken ook chauffeurs die daar komen en die spreken er ook schande van dat die voor zoveel overlast zorgen.