[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:45

Winged schreef:
elnienjo schreef:
Je gunt dus mensen met 'n laag inkomen niet eens meer een doos diepvriesfrikandellen omdat zij zich geen biefstuk kunnen veroorloven bedoel je?
Mensen met 'n laag inkomen zou je 't liefst veroordelen tot alleen maar verantwoorde voedingsmiddelen waar al het genot uit weggeschrapt is?

Zouden we niet iedereen moeten 'veroordelen' tot verantwoorde voedingsmiddelen?
Met de BTW zou je op zich best wat kunnen doen. Nu vallen eigenlijk alle voedingsmiddelen onder het lage btw tarief. Er zou best wat voor te zeggen zijn dat vlees/vis, maar ook snoep/koek/frisdrank onder het hoge tarief gaat vallen. Die extra BTW zouden we kunnen gebruiken om boeren een eerlijkere prijs te betalen.

Over eten gesproken: Ik vind gezond eten eigenlijk helemaal niet duur, maar ben het wel met Urielle eens: als je alle zetmeelhoudende producten ook als ongezond gaat zien, dan wordt het wel lastig.
Wij eten met 2 voor 50 euro per week. Ik heb het idee dat het juist goedkoper is omdat wij geen dierlijke producten gebruiken. Hoewel bijvoorbeeld melk en vleesvervangers in verhouding wel duurder zijn dan hun dierlijke alternatief. Ik voel mij hierbij ook niet veroordeeld tot producten waarbij het 'plezier is weggeschrapt'. Dat is nogal persoonlijk natuurlijk, maar ook zonder vlees is het leven echt wel heel leuk.

Ik wil niet zeggen dat iedereen ineens moet stoppen met vlees eten hoor, maar wel dat mijn ervaring is dat veel 'vleeseters' een nogal gek beeld hebben van wat vegetariers eigenlijk eten en hoe duur dat is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:48

Urielle schreef:
Ik ben oprecht benieuwd naar wat je eet, misschien kan ik er nog wat van opsteken.
Hier is iedere cent er een :Y)

Ik koop veel lokaal, dus bij de boer zelf. Dat scheelt al het één en ander aan kosten. Daarnaast eet ik echt mee met het seizoen. Dus momenteel heel veel wortelen bijvoorbeeld ( :+ ). Verder huismerkproducten. Weinig tot geen frisdrank. Ranja of water. Alcohol is 1 glaasje in het weekend. Koken voor twee dagen (ik ben in mijn eentje) en dingen invriezen. Niet jezelf overeten 'omdat er nog wat in de pan zit'. Dat kan bijvoorbeeld ook lekker zijn tijdens de lunch. En ja, ik koop echt hier en daar wel een zak chips (lays sensations, de duurste.. dat wel) of een reep chocolade. Ik eet 3 a 4x per week vlees, maar dan ongeveer 100 gram per keer.

Maar ik ben de laatste tijd ook veel bewuster bezig met mijn afvalberg hoor. Daar word je ook wat creatiever van.

(Statistiek: 32 jaar, 168 hoog, 62kg, loopt 40km hard per week, vrijgezel, geen huisdieren, geen kinderen)

Berdien

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:49

Nou, dat gaat lekker met de formatie zo. De aantekeningen zo zichtbaar hebben is ook wel écht een enorme blunder, dat kan gewoon echt niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:51

Bonna schreef:
Ik wil niet zeggen dat iedereen ineens moet stoppen met vlees eten hoor, maar wel dat mijn ervaring is dat veel 'vleeseters' een nogal gek beeld hebben van wat vegetariers eigenlijk eten en hoe duur dat is.

Ik verbaas mij er soms over hoe groot sommige hompen vlees zijn. Van 1 portie kan ik vaak 2 dagen eten. Ik denk dat als mensen meer kijken naar de dagelijkse behoefte per persoon (hoogte/gewicht/gezondheid) je al een hele stap kan zetten. Het hoeft echt niet allemaal vega... Maar je kan wel creatief worden met producten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:52

Berdien schreef:
Nou, dat gaat lekker met de formatie zo. De aantekeningen zo zichtbaar hebben is ook wel écht een enorme blunder, dat kan gewoon echt niet.

Het is geen geheim dat Pieter aardig wordt weggepest in de kamer dacht ik. Iemand die de bek opentrekt moet er zo snel mogelijk uit natuurlijk.
Ik hoop dat Pieter gewoon in de kamer blijft trouwens. Goede politicus.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:55

Berdien schreef:

Man man man.......wat een amateuristisch gedoe. Voor straf een handvol commissariaten erbij en het voorzitterschap van een werkgeversvereniging!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:57

De verkenners gaan dan ook per direct stoppen las ik net op de NOS site.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:11

Ja maar ook wel heel simpel... je zorgt toch dat je zoiets in een map oid hebt opgeborgen...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:12

Inderdaad. Hoe moeilijk is het om papieren in een map of tas te doen. Of desnoods dubbel te vouwen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:12

Bonna schreef:

Nee, het is de taak van je vader en moeder om je gezond en compleet te laten eten tot je 18e, daarna moet je oud en wijs genoeg zijn die verantwoording zelf te dragen. Daar mag de overheid wat mij betreft volledig buiten blijven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 14:13

enzino schreef:
Bonna schreef:

Nee, het is de taak van je vader en moeder om je gezond en compleet te laten eten tot je 18e, daarna moet je oud en wijs genoeg zijn die verantwoording zelf te dragen. Daar mag de overheid wat mij betreft volledig buiten blijven.

En als die keuzes invloed gaan hebben op anderen?
Theoretisch: als er zo veel mensen overgewicht hebben dat de zorgverzekeringen nog veel duurder worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:21

enzino schreef:
Bonna schreef:

Ook als de maatschappij daar de kosten van moet dragen?

En wat als je ouders dat verzaken?

Ik heb bij mensen in de klas gezeten waarbij het ontbijt bestond uit chips en cola.
Was eerste klas van de basisschool..
(leek mij toen geweldig zo een ontbijt).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:24

idinn schreef:
Qua extensief moeten we nog iets verzinnen zie ik :D

Ik denk dat het daar wel eens goed mee kan komen :)

Hier is het wat uitgebreidere landbouwprogramma van D66 te vinden:
https://d66.nl/standpunten/we-ontketene ... -landbouw/

Groenlinks heeft een wat vager plan:
https://groenlinks.nl/standpunten/klimaat/landbouw

Partij van de dieren geeft uitleg over hun plan B:
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... en-voedsel

En de BBB die de landbouw door het hele verkiezingsprogramma heeft verweven en vooral de huidige praktische problemen voor de sector wil aanpakken:
https://boerburgerbeweging.nl/boerburge ... programma/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:35

Ann schreef:

Ze willen omtzigt blijkaar lozen. Eerlijke mensen zijn natuurlijk niet handig in de buurt van een neo liberaal kabinet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:38

Hoeft niet per se. Hij kan dat ook zelf aangegeven hebben. Wel vreselijk onprofessionele actie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:41

Loretta schreef:
Ann schreef:

Ze willen omtzigt blijkaar lozen. Eerlijke mensen zijn natuurlijk niet handig in de buurt van een neo liberaal kabinet.

Als dat de bedoeling was, hebben ze zichzelf nu flink in de vingers gesneden...
Geen idee wat de opzet van die notities was, maar er worden nu sowieso andere verkenners aangesteld.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:49

irmaz schreef:
Het kort door de bocht antwoord is ja, er is vrijwel geen enkel ander land zo dichtbevolkt als Nederland en ook in veel andere landen zijn inmiddels regels, dus zelfs relocatie gaat je risico-winst opleveren.

Ik weet niet of je dat zo zeker kunt zeggen. Je hebt gelijk dat bijvoorbeeld een Saoedi-Arabië veel minder dichtbevolkt is dan Nederland. Maar daar staat tegenover dat daar melkveebedrijven uit de grond worden gestampt waar duizenden melkkoeien op 1 locatie staan, met als toppunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt) het bedrijf met 50.000 melkkoeien. Dat zijn er ruim 20 keer meer dan op het grootste melkveebedrijf in Nederland. Dat is toch een substantieel verschil. Daar staat een bevolkingsdichtheid tegenover die ruim 25 keer lager is dan in Nederland. Waar het uiteindelijk op neerkomt? Ik denk dat we dat beter aan deskundigen over kunnen laten.

irmaz schreef:
Het wat genuanceerdere antwoord is ook ja. D66/GL/PvdD zeggen nergens dat er alleen een streep door de helft van de veestapel moet worden gezet, er horen een aantal maatregelen bij en het is een onderdeel van een grotere reorganisatie.

Klopt. Die grotere reorganisatie klinkt mij echter als heel veel wollige taal in de oren. Als in een 'beter verdienmodel voor boeren' waarvan niemand mij mét cijfers kan onderbouwen hoe dat er op een gemiddeld melkveebedrijf zoals die van ons eruit moet gaan zien. Voorlopig zie ik alleen nog maar kosten voor ons bedrijf, en geen markt die wil betalen voor onze duurder geproduceerde producten. Wij willen wel, op voorwaarde dat er een consument is die ervoor wil en kan betalen.

irmaz schreef:
De intensieve veehouderij, en dan met name van varkens en de kippen, heeft helemaal niks meer met boeren te maken en heet niet voor niets bio-industrie. Het hoort m.i. dus ook niet in het buitengebied thuis maar op een industrieterrein waar het, net als ieder ander klein tot middengroot productiebedrijf aan de regels omtrend uitstoot en veiligheid moeten voldoen. Het zou mij niet verbazen wanneer er op niet al te lange tijd een bewijs moet komen dat er continu gemonitord gaat worden op dat er geen bacteriën en virussen het bedrijf kunnen verlaten, zoals ook voor o.a. bio-chemische laboratoria geldt.

Varkens- en pluimveebedrijven moeten net zo goed aan regels omtrent uitstoot en veiligheid voldoen, dus ik begrijp niet zo goed waarom je dit als argument aanvoert om deze bedrijven te verplaatsen naar een industrieterrein. Het is niet zo dat zij in het buitengebied hun gang mogen gaan, integendeel.

Trouwens. Als je graag wilt dat (ik noem het maar even) 'zoönose-gevoelige bedrijven' naar industrieterreinen verhuizen, geldt dat dan volgens jou ook voor de pluimveebedrijven met uitloop (dus inclusief de biologische)? Aangezien deze bedrijven een groter risico lopen op een AI-besmetting, een zoönose. Daarom geldt voor deze bedrijven een hogere monitoringsfrequentie.

irmaz schreef:
Zonder mensen geen zoönoses, dus dat is een beetje een dooddoener.

Sinds wanneer is het plaatsen van context een dooddoener? Ik voer het niet aan als argument, dus ik begrijp deze opmerking niet.

irmaz schreef:
Mijn antwoord op jouw vragen:
1: Vlees is geen eerste levensbehoefte voor de mens, sterker nog er zijn steeds meer aanwijzingen dat vlees een veroorzaker is van een groot aantal "welvaart"ziektes.
Door in de prijs van vlees de werkelijke kosten door te berekenen zal het al een stuk minder aantrekkelijk worden. Simpele oplossing zou zijn om de vleeslobby te stoppen.
2: Ik weet niet precies wie je onder dergelijke landen verstaat maar geen enkel land verdient het om met vlees welvaartsziektes op te lopen. Nog afgezien van de grote oppervlaktes land en water die nodig zijn voor de productie van vlees en dus niet gebruikt kunnen worden om in de eerste levensbehoefte van alle mansen te voorzien op het gebied van plantaardig voedsel.

Welvaartsziekten zijn volgens mij veel complexer dan 'vlees is een veroorzaker ervan'. Het gaat om een combinatie van factoren die samenhangen met onze luxe Westerse levensstijl. We eten te veel, te ongezond, we bewegen te weinig, we roken, etc., met diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, obesitas, ed, tot gevolg.

Zoals hierboven al benoemd is de huidige wetenschap het er toch echt over eens dat vlees (met mate) een gezonde bron kan zijn van eiwitten, vitaminen en mineralen en dus heel goed past in een gezond voedingspatroon.

Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk (gevarieerd!) te koken met basisproducten, of het nu gaat om plantaardig of dierlijk. Ik wil graag weten wat ik eet. In bewerkt voedsel zit bijvoorbeeld vaak veel suiker en zout dat je ongemerkt opeet. Daarom gebruik ik al langere tijd (bijna) geen potjes, pakjes, zakjes, bewerkt(e) vlees(waren), ed meer. Maar goed, dat is mijn manier. Een ander kan ervoor kiezen om minder/geen vlees te eten en ik denk dat ook zeker op een gezonde manier kan. Prima toch?

irmaz schreef:
Ik ben niet voor een verbod op vlees maar ik denk wel dat we vleesconsumptie in het juiste licht moeten plaatsen: het is een luxe-product waar, bij de productie in grote hoeveelheden, een aantal risico's zitten waarvan ik de risico's omtrend volksgezondheid in de omgeving van grote concentraties vee in de buurt van mensen eigenlijk onaanvaardbaar vind. Ik heb het dan nog niet over het stikstof-probleem omdat voor mij een gelukkige boer belangrijker is dan een minuscuul plantje op de hei. Kunnen daardoor een hoop mensen zich geen dak boven hun hoofd veroorloven dan gaat, wat mij betreft, het geluk van deze mensen boven dat van die ene boer. En dat laatste lijkt nu in Nederland aan de hand.

Ik denk dat je met 'die ene boer' het probleem behoorlijk onderschat. Zo moeten alle Brabantse veehouders (dat zijn er niet 'een paar' of 'een handvol') voor 2024 hun stallen aangepast hebben naar de nieuwste emissie-eisen voor stikstof. Bij veel mensen zal deze regel wellicht als muziek in de oren klinken. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat van een dergelijke korte termijn tegenovergesteld zal zijn van wat 'de maatschappij' zo graag ziet: grote Brabantse varkensboeren kunnen die slag wel maken, de kleintjes niet.

irmaz schreef:
En als je dan weet dat er ieder jaar in Nederland 550.000.000 (ruim een half miljard!) dieren wordt geslacht dan vraag ik me toch echt af waar we mee bezig zijn. En bedenk eens al die energie die gebruikt wordt om de beestjes groot te krijgen en het vervoer van al die lapjes vlees van en naar diverse locaties...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Landbouw_in_Nederland

Zulke cijfers zeggen mij niet zoveel. We leven met heel veel mensen op de wereld en die moeten allemaal eten. En Nederland kan dat nu eenmaal zeer efficiënt. Nogmaals, Nature (2019) concludeert dat het Nederlandse voedselsysteem (van productie tot consumptie) in de top 5 meest duurzame voedselsystemen ter wereld hoort.

Als we het gaan hebben over energie die nodig is voor de voedselproductie: hoe denk je dat het giga-melkveebedrijf midden in de woestijn van Saoedi-Arabië aan ruwvoer komt en het stalklimaat geschikt maakt voor melkvee? Het ruwvoer daar bestaat vooral uit luzerne en maïs. Je begrijpt dat in grote delen van Saoedi-Arabië weinig/niks groeit. De maïs wordt aangekocht uit het noorden van Saudi-Arabië (een 'kleine' 800 km verderop) en de luzerne komt uit Oekraïne en Spanje. Ter vergelijking: vrijwel ieder Nederlands melkveebedrijf kan grotendeels (of volledig) zelf voorzien in haar ruwvoer. Wij halen op ons bedrijf het ruwvoer binnen een straal van 5 km.

De gemiddelde temperatuur is imo met 32 graden Celcius (in de zomermaanden boven de 40) véél te warm voor een melkkoe die een topprestatie moet leveren. Hier thuis heb ik medelijden met onze koeien als het 30 graden is.

https://www.nature.com/articles/s41597- ... t=deeplink

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:52

Citaat:
Met de BTW zou je op zich best wat kunnen doen. Nu vallen eigenlijk alle voedingsmiddelen onder het lage btw tarief. Er zou best wat voor te zeggen zijn dat vlees/vis, maar ook snoep/koek/frisdrank onder het hoge tarief gaat vallen. Die extra BTW zouden we kunnen gebruiken om boeren een eerlijkere prijs te betalen.

We hebben allang geen laag BTW tarief meer: 9% voor eerste levensbehoeftes vind ik behoorlijk hoog. Het zou tijdelijk zijn die BTW verhoging, maar net als 't kwartje van Kok (nog uit de gulden tijd) zullen we daar nooit iets van terug zien vrees ik. Het zou een goede zaak zijn dat gezonde eerste levensbehoeftes een tarief van maximaal 5% zouden krijgen. Daar vallen dierlijke eiwitten dan uiteraard ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:14

IMANDRA schreef:
En als die keuzes invloed gaan hebben op anderen?
Theoretisch: als er zo veel mensen overgewicht hebben dat de zorgverzekeringen nog veel duurder worden?

Hopelijk weet iedereen dat calories in = calories out (CICO) wetenschappelijk onderbouwd is (law of thermodynamics) en je daarom moet kijken naar hoeveel calorieën iemand eet en hoeveel die er verbrand om een relatie met overgewicht te leggen. Puur kijken naar de producten die ze eten zegt redelijk weinig: je kan afvallen op een McDonalds dieet en aankomen op een vegetarisch dieet.

Je zou mensen dan dus moeten belasten op basis van het aantal kcal dat ze eten en dan mogen ze hun activiteiten daar weer vanaf trekken. Dat zal echter een hoop rekenen worden: laag BTW tarief op een zak chips als je aan kan tonen dat je net 45 minuten naar de sportschool bent geweest en een hoog tarief op aardappelen als je alleen maar op de bank zit.

Daarom is het misschien beter het nog simpeler te maken, en meteen je zorgen over de dure zorgverzekering weg te nemen: iedereen met overgewicht betaald meer voor de zorgverzekering. Bij overgewicht betaal je voortaan maar 30% meer en bij obesitas 60% meer (ik noem maar wat getallen). Dan komen de extra kosten van de zorg mooi te liggen bij de mensen die de extra kosten veroorzaken. Iemands keuze om teveel te eten, wat de veroorzaker van overgewicht is en niet perse de keuze in producten, komen dan direct terug bij die persoon zdat het geen invloed meer heeft op anderen.

fransje23 schreef:
En wat als je ouders dat verzaken?

Hierboven opgelost: extra betalen voor kinderen met overgewicht, dat geeft de ouders meteen een reden om hun kinderen minder calorieën te laten eten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:23

En laten we de rokers dan ook maar gelijk een hogere premie betalen. Zij krijgen immers een hogere kans op longkanker.
En mensen die in het weekend of meer graag alcohol nuttigen hebben meer kans op leverschade.

Ik vind het nog al wat om iemand financiëel te pakken op het feit dat hij of zij overgewicht heeft terwijl hij of zij er ook niks aan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:32

Maar het heeft wel invloed op anderen en de zorgpremies zullen verder omhoog gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:37

enzino schreef:
Maar het heeft wel invloed op anderen en de zorgpremies zullen verder omhoog gaan.

Niet zozeer. Zorg word nou eenmaal duurder en dat heeft echt niet te maken met het aantal mensen dat in overgewicht stijgt.
We hebben nu eenmaal een stuk meer mogelijkheden om ernstig zieke mensen te behandelen.
Maar om het nou op de zware mensen te schuiven vind ik niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:40

Dan stel ik voor het idee om "onverantwoord voedsel" (wat dat dan ook precies mag zijn) niet hoger te gaan belasten omdat er geen duidelijk verband is tussen de keuze van bepaald voedsel en "kosten voor de maatschappij".

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:47

Je kunt ook van verantwoord voedsel, onverantwoorde gerechten maken (met bloem, eieren, boter en fruit maak je een heerlijke taart of cake en van aardappels kun je zelf chips of friet maken)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:53

Of je kan sporters een hogere premie laten betalen. Zij hebben immers een grotere kans op blessures