irmaz schreef:Het kort door de bocht antwoord is ja, er is vrijwel geen enkel ander land zo dichtbevolkt als Nederland en ook in veel andere landen zijn inmiddels regels, dus zelfs relocatie gaat je risico-winst opleveren.
Ik weet niet of je dat zo zeker kunt zeggen. Je hebt gelijk dat bijvoorbeeld een Saoedi-Arabië veel minder dichtbevolkt is dan Nederland. Maar daar staat tegenover dat daar melkveebedrijven uit de grond worden gestampt waar duizenden melkkoeien op 1 locatie staan, met als toppunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt) het bedrijf met 50.000 melkkoeien. Dat zijn er ruim 20 keer meer dan op het grootste melkveebedrijf in Nederland. Dat is toch een substantieel verschil. Daar staat een bevolkingsdichtheid tegenover die ruim 25 keer lager is dan in Nederland. Waar het uiteindelijk op neerkomt? Ik denk dat we dat beter aan deskundigen over kunnen laten.
irmaz schreef:Het wat genuanceerdere antwoord is ook ja. D66/GL/PvdD zeggen nergens dat er alleen een streep door de helft van de veestapel moet worden gezet, er horen een aantal maatregelen bij en het is een onderdeel van een grotere reorganisatie.
Klopt. Die grotere reorganisatie klinkt mij echter als heel veel wollige taal in de oren. Als in een 'beter verdienmodel voor boeren' waarvan niemand mij mét cijfers kan onderbouwen hoe dat er op een gemiddeld melkveebedrijf zoals die van ons eruit moet gaan zien. Voorlopig zie ik alleen nog maar kosten voor ons bedrijf, en geen markt die wil betalen voor onze duurder geproduceerde producten. Wij willen wel, op voorwaarde dat er een consument is die ervoor wil en kan betalen.
irmaz schreef:De intensieve veehouderij, en dan met name van varkens en de kippen, heeft helemaal niks meer met boeren te maken en heet niet voor niets bio-industrie. Het hoort m.i. dus ook niet in het buitengebied thuis maar op een industrieterrein waar het, net als ieder ander klein tot middengroot productiebedrijf aan de regels omtrend uitstoot en veiligheid moeten voldoen. Het zou mij niet verbazen wanneer er op niet al te lange tijd een bewijs moet komen dat er continu gemonitord gaat worden op dat er geen bacteriën en virussen het bedrijf kunnen verlaten, zoals ook voor o.a. bio-chemische laboratoria geldt.
Varkens- en pluimveebedrijven moeten net zo goed aan regels omtrent uitstoot en veiligheid voldoen, dus ik begrijp niet zo goed waarom je dit als argument aanvoert om deze bedrijven te verplaatsen naar een industrieterrein. Het is niet zo dat zij in het buitengebied hun gang mogen gaan, integendeel.
Trouwens. Als je graag wilt dat (ik noem het maar even) 'zoönose-gevoelige bedrijven' naar industrieterreinen verhuizen, geldt dat dan volgens jou ook voor de pluimveebedrijven met uitloop (dus inclusief de biologische)? Aangezien deze bedrijven een groter risico lopen op een AI-besmetting, een zoönose. Daarom geldt voor deze bedrijven een hogere monitoringsfrequentie.
irmaz schreef:Zonder mensen geen zoönoses, dus dat is een beetje een dooddoener.
Sinds wanneer is het plaatsen van context een dooddoener? Ik voer het niet aan als argument, dus ik begrijp deze opmerking niet.
irmaz schreef:Mijn antwoord op jouw vragen:
1: Vlees is geen eerste levensbehoefte voor de mens, sterker nog er zijn steeds meer aanwijzingen dat vlees een veroorzaker is van een groot aantal "welvaart"ziektes.
Door in de prijs van vlees de werkelijke kosten door te berekenen zal het al een stuk minder aantrekkelijk worden. Simpele oplossing zou zijn om de vleeslobby te stoppen.
2: Ik weet niet precies wie je onder dergelijke landen verstaat maar geen enkel land verdient het om met vlees welvaartsziektes op te lopen. Nog afgezien van de grote oppervlaktes land en water die nodig zijn voor de productie van vlees en dus niet gebruikt kunnen worden om in de eerste levensbehoefte van alle mansen te voorzien op het gebied van plantaardig voedsel.
Welvaartsziekten zijn volgens mij veel complexer dan 'vlees is een veroorzaker ervan'. Het gaat om een combinatie van factoren die samenhangen met onze luxe Westerse levensstijl. We eten te veel, te ongezond, we bewegen te weinig, we roken, etc., met diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, obesitas, ed, tot gevolg.
Zoals hierboven al benoemd is de huidige wetenschap het er toch echt over eens dat vlees (met mate) een gezonde bron kan zijn van eiwitten, vitaminen en mineralen en dus heel goed past in een gezond voedingspatroon.
Persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk (gevarieerd!) te koken met basisproducten, of het nu gaat om plantaardig of dierlijk. Ik wil graag weten wat ik eet. In bewerkt voedsel zit bijvoorbeeld vaak veel suiker en zout dat je ongemerkt opeet. Daarom gebruik ik al langere tijd (bijna) geen potjes, pakjes, zakjes, bewerkt(e) vlees(waren), ed meer. Maar goed, dat is mijn manier. Een ander kan ervoor kiezen om minder/geen vlees te eten en ik denk dat ook zeker op een gezonde manier kan. Prima toch?
irmaz schreef:Ik ben niet voor een verbod op vlees maar ik denk wel dat we vleesconsumptie in het juiste licht moeten plaatsen: het is een luxe-product waar, bij de productie in grote hoeveelheden, een aantal risico's zitten waarvan ik de risico's omtrend volksgezondheid in de omgeving van grote concentraties vee in de buurt van mensen eigenlijk onaanvaardbaar vind. Ik heb het dan nog niet over het stikstof-probleem omdat voor mij een gelukkige boer belangrijker is dan een minuscuul plantje op de hei. Kunnen daardoor een hoop mensen zich geen dak boven hun hoofd veroorloven dan gaat, wat mij betreft, het geluk van deze mensen boven dat van die ene boer. En dat laatste lijkt nu in Nederland aan de hand.
Ik denk dat je met 'die ene boer' het probleem behoorlijk onderschat. Zo moeten alle Brabantse veehouders (dat zijn er niet 'een paar' of 'een handvol') voor 2024 hun stallen aangepast hebben naar de nieuwste emissie-eisen voor stikstof. Bij veel mensen zal deze regel wellicht als muziek in de oren klinken. Ik denk dat het uiteindelijke resultaat van een dergelijke korte termijn tegenovergesteld zal zijn van wat 'de maatschappij' zo graag ziet: grote Brabantse varkensboeren kunnen die slag wel maken, de kleintjes niet.
irmaz schreef:En als je dan weet dat er ieder jaar in Nederland 550.000.000 (ruim een half miljard!) dieren wordt geslacht dan vraag ik me toch echt af waar we mee bezig zijn. En bedenk eens al die energie die gebruikt wordt om de beestjes groot te krijgen en het vervoer van al die lapjes vlees van en naar diverse locaties...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Landbouw_in_Nederland
Zulke cijfers zeggen mij niet zoveel. We leven met heel veel mensen op de wereld en die moeten allemaal eten. En Nederland kan dat nu eenmaal zeer efficiënt. Nogmaals, Nature (2019) concludeert dat het Nederlandse voedselsysteem (van productie tot consumptie) in de top 5 meest duurzame voedselsystemen ter wereld hoort.
Als we het gaan hebben over energie die nodig is voor de voedselproductie: hoe denk je dat het giga-melkveebedrijf midden in de woestijn van Saoedi-Arabië aan ruwvoer komt en het stalklimaat geschikt maakt voor melkvee? Het ruwvoer daar bestaat vooral uit luzerne en maïs. Je begrijpt dat in grote delen van Saoedi-Arabië weinig/niks groeit. De maïs wordt aangekocht uit het noorden van Saudi-Arabië (een 'kleine' 800 km verderop) en de luzerne komt uit Oekraïne en Spanje. Ter vergelijking: vrijwel ieder Nederlands melkveebedrijf kan grotendeels (of volledig) zelf voorzien in haar ruwvoer. Wij halen op ons bedrijf het ruwvoer binnen een straal van 5 km.
De gemiddelde temperatuur is imo met 32 graden Celcius (in de zomermaanden boven de 40) véél te warm voor een melkkoe die een topprestatie moet leveren. Hier thuis heb ik medelijden met onze koeien als het 30 graden is.
https://www.nature.com/articles/s41597- ... t=deeplink