Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:31

Askja: misschien omdat lang niet iedereen zich in die cultuur herkent? (De inrichting van het landschap natuurlijk wel.) Maar heel veel details zijn helemaal niet relevant of voor iedereen van toepassing. Daar geforceerd een soort 'wij-gevoel' uit proberen te trekken (vooral om dan vervolgens een aantal anderen in te delen bij 'zij') vind ik heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:36

Askja schreef:
MCE schreef:
mooie actie in plaats van bloemen leggen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6399850 ... -de-ruyter

sorry weer telegraaf

Wel een beetje overbodig, aangezien de lokale BLM-afdeling zich heeft uitgesproken tegen de 'beeldenstorm' (dat staat ook in het artikel)

je hebt gelijk, als blanke mag je niet laten zien waar je voor staat,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:36

Aksja, ik denk dat iedereen anders over identiteit denkt. In Amerika kennen ze de Nederlanders alleen van Amsterdam tulpen en drugs. En als Nederlander heeft iedereen zijn eigen kleine dingen die hij prettig of minder prettig vind. Ik ben blij hier te wonen omdat bvb je gewoon thuis kon bevallen, in veel landen niet mogelijk, de vroedvrouw hoort bij Nederland , vind ik. Iemand anders vind het homohuwelijk een belangrijk iets, de ander de stroopwafels of kaas of drop. Ik denk dat je het helemaal niet zo groot moet maken met Deltawerken enz . Natuurlijk zijn die belangrijk voor het grote collectief maar individueel zijn er honderden kleine dingen waarom je trots kunt zijn op het land waar je woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:38

Karl66 schreef:
Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.

Deze reactie zegt wat mij betreft meer over jou dan over het wel of niet bestaan van een Nederlandse cultuur. Ten eerste omdat de post leest als "als je de echte waarheid wilt weten dan moet je bij mij zijn, want mijn kennis staat boven die van iedereen want ik heb dit en dat gedaan in het verleden en daarom heb ik gelijk". En ten tweede omdat je gewoon een verschillende focus hebt: jij kijkt naar de verschillen terwijl de meeste anderen kijken naar de overeenkomsten. En die overeenkomsten maken juist de cultuur, niet de verschillen. Als je focused op de verschillen dan vind je dingen die juist geen cultuur zijn en kan je dus niet oordelen of er überhaupt een cultuur is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:39

MCE schreef:
Askja schreef:
Wel een beetje overbodig, aangezien de lokale BLM-afdeling zich heeft uitgesproken tegen de 'beeldenstorm' (dat staat ook in het artikel)

je hebt gelijk, als blanke mag je niet laten zien waar je voor staat,

Wit.

Principieel ga ik eigenlijk niet in discussie met mensen die Telegraaf nieuws vinden. Dat niveau kan ik niet verwerken.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:50

MarlindeRooz schreef:
Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden. ;)

Mee eens !

Uitwisselen kan zonder het 1 helemaal slecht te vinden en het andere helemaal goed.
Bij mij in de familie zijn mensen echt van diverse komaf, andere levens ervaringen ander geloof en niemand kraakt iets af van elkaar. Je kan anders denken en dat kan naast elkaar bestaan.

De huidige trent ervaar ik als een soort van borderline maarschappij , heel zwart wit denken. Ofterwijl adoreren of verguisen.

Zelf ook in het buitenland gezeten, en de kijk en mentaliteit ( oa zoals midden jaren 90 ) zoals wij die hebben in Nederland op dingen vind ik heel mooi.
En ook juist de democratie is iets om trots op te zijn.

En er zijn zaken die beter kunnen of anders maar dat kan ook aan gedragen worden op een redelijke manier zonder andere te verguisen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:51

Askja schreef:
Mysa, waarom zou je je eigen cultuur wegrelativeren. Natuurlijk bestaat er wel een Nederlandse cultuur.
We hebben een eigen taal en eigen gewoonten. Inderdaad, dat kringetje op verjaardagen ( ;) ), één koekje bij de koffie, 's avonds veelal de gordijnen open houden (dat vinden ze dus echt heel raar in het buitenland), fietsen door weer en wind, hagelslag op brood. Schaatsen. We hebben de Deltawerken en de dijken. De daaruit voortgekomen expertise wordt wereldwijd ingezet om overstromingen te voorkomen. Etcetera. Daarnaast hebben we door de eeuwen heen elementen en invloeden in onze cultuur opgenomen uit andere culturen (woorden, gebruiken, bloembollen :D ).
Waarom ontkennen dat er een Nederlandse cultuur bestaat en dat deze deel uitmaakt van je identiteit?

Ik relativeer het niet weg, veel van wat je opnoemt is mij vreemd. Ik zal wel een afwijkende Nederlander zijn? Maar dan ook met een afwijkende familie en vriendenkring.

En ja, die deltawerken zijn een staaltje van technisch vernuft, maar daar heb ik geen enkel aandeel in gehad.

Maar ook andere landen hebben wel dergelijke hoogstandjes ontwikkeld, op een ander vlak.

Edit: okay, ik geef toe dat ik me wel eens erger aan het te pas en te onpas gebruiken van Engelse woorden. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:01

Askja schreef:
MCE schreef:
mooie actie in plaats van bloemen leggen

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6399850 ... -de-ruyter

sorry weer telegraaf

Maar wél een goed statement!

Ik vind dit veel meer te bewonderen dan die deug-BN-ers die achter elke linkse hype aan rennen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:14

Nou inderdaad daar heb ik bewondering voor en dat vind ik een mooie manier om je te uiten.
Het maakt niet uit in welke plaats , en of het daar een functie heeft; het is ee prachtig statement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:15

mysa schreef:
En ja, die deltawerken zijn een staaltje van technisch vernuft, maar daar heb ik geen enkel aandeel in gehad.

Jij gebruikt gewoon een andere definitie voor het woordje "trots".

Net zoals je "respect voor iemand hebben" kan zien als respect voor hem hebben als persoon en hem daarom normaal behandelen of respect voor iemand hebben voor zijn handelen omdat het bewijst dat hij in jouw ogen een goed persoon is.

Stel je vader gaat morgen naar de supermarkt en een oud mannetje krijgt daar een hartaanval. Niemand weet wat ze moeten doen maar jouw vader wel en hij red het leven van die man, dan ben je toch ook trots op je vader? Ondanks dat jij er geen enkel aandeel in hebt gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:34

MarlindeRooz schreef:
Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden. ;)

Echt?

Enkele voorbeelden uit buitenlandse culturen die dus niet beter of slechter zijn dan hoe wij het in Nederland doen:
- vrouwen mogen geen auto rijden in Saudi Arabië
- homo's hebben geen rechten en vrezen voor hun leven in veel landen
- in noord korea ben je slaaf van de overheid
- in Azië is het redelijk normaal ongewenste huisdieren ergens te dumpen, is het normaal honden te vergiftigen en kost het erg veel moeite om huisdieren die lijden te euthanaseren.
- in Vaticaanstad hebben vrouwen geen stemrecht

Zelfs als collectief mag ik hopen dat je de algehele Nederlandse cultuur als beter ziet dan de algehele cultuur in Vaticaanstad, Noord-Korea, China of in Saudi Arabië.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:38

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.

Deze reactie zegt wat mij betreft meer over jou dan over het wel of niet bestaan van een Nederlandse cultuur. Ten eerste omdat de post leest als "als je de echte waarheid wilt weten dan moet je bij mij zijn, want mijn kennis staat boven die van iedereen want ik heb dit en dat gedaan in het verleden en daarom heb ik gelijk". En ten tweede omdat je gewoon een verschillende focus hebt: jij kijkt naar de verschillen terwijl de meeste anderen kijken naar de overeenkomsten. En die overeenkomsten maken juist de cultuur, niet de verschillen. Als je focused op de verschillen dan vind je dingen die juist geen cultuur zijn en kan je dus niet oordelen of er überhaupt een cultuur is.

Natuurlijk Enzino :roll: Ik deel gewoon mijn ervaring over de cultuurverschillen in Nederland. En mijn ervaring is dat de verschillen veel groter zijn dan de overeenkomsten. De overeenkomst tussen Amsterdammers van verschillende etnische achtergronden is echt veel groter dan de overeenkomst tussen een Amsterdammer en bijvoorbeeld een Elimiet (Elim is een dorp in Drenthe, wat ik maar even als voorbeeld aanhaal) Daarom is het raar om te zeggen dat al die andere etnische culturen met hun verschillen niet in onze cultuur passen en tegelijkertijd te zeggen dat die Amsterdammer en Elimiet wel dezelfde cultuur hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:42

MarlindeRooz schreef:

Het heeft toch niets met verheven voelen te maken? Iedereen is nu eenmaal 'the center of his own universe'. Dus ik ben blij met mijn westerse achtergrond en met het feit dat dankzij onze verre voorouders uit West Europa een groter deel van de wereld westers georienteerd is geworden. Waar we veilig en vertrouwd van de prachtige landschappen in Noord Amerika kunnen genieten, ligt dat in toch net even wat anders in bijv. Afghanistan.

Ik heb in landen gereisd op vrijwel alle continenten en genoten van verschillende culturen, maar landen met de westerse cultuur voelen voor mij toch echt als thuiskomen. En dan heb ik het dus over Noord Amerika, Australie, Nieuw Zeeland.
Spanje, hoewel ook zeker in trek bij mij als reisbestemming, heb ik veel minder aansluiting mee. Cultuurverschillen zijn veel groter.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 16-06-20 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:44

MarlindeRooz schreef:
Wit.

Principieel ga ik eigenlijk niet in discussie met mensen die Telegraaf nieuws vinden. Dat niveau kan ik niet verwerken.

Want? Zijn mensen die de Telegraaf lezen dom ofzo??

Dit bedoel ik nou met hoe arrogant men hier reageert.
Of je van alleen van een bepaalt ,,niveau,, recht van spreken hebt!

Poepen doen we allemaal uit hetzelfde gaatje hoor!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:56

Citaat:
Voorheen maakte ik me alleen zorgen om de oprukkende moslimcultuur in ons land. Nu blijkt toch een veel groter deel van mensen met andere roots anti-Nederlandse sentimenten te kennen. Ik vind dat bedreigend voor onze westerse samenleving eerlijk gezegd.

En van historische beelden moet men afblijven. Prima als de juiste context erbij wordt geplaatst, maar we moeten niet al onze cultuur laten vernietigen.

Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik wil niet eindigen als de Indianen in een reservaat terwijl we overheerst worden door een andere cultuur.

Als gezegd: ik ben een rechtgeaarde calviniste en kan mij goed vinden in beeldenstormers.
Standbeelden van Napoleon?
Hitler...?

Het zijn bezetters, maar wel luitjes die deel uitmaken van de geschiedenis van Nederland.

Je vernietigt echt geen geschiedenis als je in elk geval die laatste engerd van zijn sokkel haalt.

Daarna komt uiteraard de vraag: wie willen we dan wel op sokkels hebben - en waarom.
Aletta Jacobs, Suus Groenewegen, Max Euwe, Ard Schenk...?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:58

enzino schreef:
MarlindeRooz schreef:

Echt?

Enkele voorbeelden uit buitenlandse culturen die dus niet beter of slechter zijn dan hoe wij het in Nederland doen:
- vrouwen mogen geen auto rijden in Saudi Arabië
- homo's hebben geen rechten en vrezen voor hun leven in veel landen
- in noord korea ben je slaaf van de overheid
- in Azië is het redelijk normaal ongewenste huisdieren ergens te dumpen, is het normaal honden te vergiftigen en kost het erg veel moeite om huisdieren die lijden te euthanaseren.

Zelfs als collectief mag ik hopen dat je de algehele Nederlandse cultuur als beter ziet dan de algehele cultuur in Vaticaanstad, Noord-Korea, China of in Saudi Arabië.

Eens. Cultuurrelativisme vind ik persoonlijk (!) een vorm van doorgeslagen politiek correct denken, woke zijn of hoe je het ook wilt noemen.

De voorbeelden die je geeft, vind ik alleen niet helemaal adequaat gekozen. Er bestaat inderdaad een Arabische cultuur en een Chinese cultuur met helaas de door jou beschreven uitwassen, maar ik vind niet dat je het dictatoriale regime in Noord-Korea een cultuur kunt noemen. Noord-Korea is een kunstmatig gecreëerd land met een staatsvorm/ideologie waarvan de oorsprong in een heel ander werelddeel ligt.
Vaticaanstad vind ik in dit op zich ook een beetje een vreemde eend in de bijt.

Vergeet verder niet dat vrouwen hier in (NL) relatief gezien ook nog niet zo gek lang stemrecht hebben, en dat het traditionele Christendom, dat een belangrijke bakermat vormt voor onze cultuur, homoseksualiteit als ziekte/afwijking beschouwde (en deels nog steeds beschouwt, SGP).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:00

Karl66 schreef:
Daarom is het raar om te zeggen dat al die andere etnische culturen met hun verschillen niet in onze cultuur passen en tegelijkertijd te zeggen dat die Amsterdammer en Elimiet wel dezelfde cultuur hebben.

Haal je misschien wat posters door elkaar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:03

Maar eh noord koreaans communisme of andere schending van mensenrechten is toch geen cultuur? :o?
Bij Koreaanse cultuur is het eerste waar ik aan denk bijvoorbeeld K-pop of Koreaans eten. Het regime is van een totaal andere orde. De VVD is toch ook niet onze cultuur?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:05

Ik vind dus ook dat mensen zich verheven lijken te voelen in het topic omdat ze in hun beleving voor de goede zaak strijden en daarbij dus van alles kunnen maken.

En daarbij niet zien hoe ze anderen daarbij onheus bejegenen.
Terwijl ze daar dus tegen zouden zijn.

Dmv kleineren , dingen in het belachlijke te trekken. Er allerlei andere zaken bij halen om te vergelijken. En maar het eigen gelijk aan te tonen.

Maar als diegene met een andere mening dat doet ; dan moeten er geen zaken uit de USA bijgehaald worden.

Of opinie stukken erbij halen is niet feitelijk.
Terwijl ik zo een opinie stuk wat diegene zelf heeft gepost terug kan vinden.

Dat is jammer, dat het meer competief lijkt dan constructief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:07

Popstra schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wit.

Want? Zijn mensen die de Telegraaf lezen dom ofzo??

Dit bedoel ik nou met hoe arrogant men hier reageert.
Of je van alleen van een bepaalt ,,niveau,, recht van spreken hebt!

Poepen doen we allemaal uit hetzelfde gaatje hoor!

dank je wel Postra, Elnienjo, Svadilfari
als je altijd maar een kant van het verhaal wil horen krijg je deze reacties, ik lees diverse kranten en opinie bladen, juist om door alle info die dan heel divers is - voor mezelf - een goed beeld te krijgen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-20 15:51, in het totaal 3 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:10

enzino schreef:
mysa schreef:

Jij gebruikt gewoon een andere definitie voor het woordje "trots".

Net zoals je "respect voor iemand hebben" kan zien als respect voor hem hebben als persoon en hem daarom normaal behandelen of respect voor iemand hebben voor zijn handelen omdat het bewijst dat hij in jouw ogen een goed persoon is.

Stel je vader gaat morgen naar de supermarkt en een oud mannetje krijgt daar een hartaanval. Niemand weet wat ze moeten doen maar jouw vader wel en hij red het leven van die man, dan ben je toch ook trots op je vader? Ondanks dat jij er geen enkel aandeel in hebt gehad?

Jawel, dat vind ik knap van de ingenieurs die dat bedacht hebben. Maar als daar Russen of Chinezen bijvoorbeeld een aandeel in hebben gehad, vind ik het niet minder knap. Het doet er gewoon niet toe, in Nederland was er de noodzaak en dus is er een mooie oplossing gezocht.

Mijn vader heb ik maar acht jaar gekend, maar mijn jongste zoon heeft wel de moed en koelbloedigheid gehad om een ernstig gewonde man onder een auto vandaan te halen en overig verkeer bijtijds te waarschuwen. Ja, heel knap van hem en fijn dat hij dat aankon.

Of dat nou trots is, ik geloof het niet. Maar als het dat wel is, dan komt er wat nurture&nature bij kijken ;)
Dat is iets anders dan trots op een willekeurige landgenoot die Indië er onder heeft weten te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:14

Lynnepinny schreef:
elnienjo schreef:
Ik zie Nederland alleen maar toegeven aan alle grillen van buitenaf ipv zich sterk maken voor behoud van cultuur en tradities.
En dan zeggen 'de Nederlander bestaat niet' Nee, als je alles verkwanselt en opoffert bestaat die niet meer.

Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten. Stel je voor dat we nog dezelfde cultuur en tradities hadden als in 1700! Zelfs 40 jaar geleden zag het er op veel gebieden anders uit. En dat hoeft heus niet altijd slecht te zijn, dat is normaal. Maar zo zie je niet alleen dat onze cultuur langzaam veranderd, ook de cultuur van mensen die hier van buitenaf zijn komen wonen decennia geleden veranderd ook langzaam. Er is al een groot (tolerantie)verschil tussen de islam in Nederland en die in Marokko, bijvoorbeeld. En dat zal ook nog altijd zo doorgaan, aan beide kanten.

Dat was onze eigen Maxima: 'De Nederlander bestaat niet'.
En ze heeft groot gelijk: ik ben als Randstedeling in Drenthe gaan wonen en kan hier van meepraten.
Ik heb vrienden in Fryslân.
En in Noord Limburg (waar ze vertellen dat Mestreech een totaal andere cultuur heeft).
Een kennis uit Zeeland vertelde ooit van de verschillen tussen de verschillende eilanden, en dan heb ik Gruns en Broabant nog niet genoemd.

En al gebruikt ik het woord Randstedeling: reken maar dat de grotere steden weer anders zijn dan het Hollandse groene hart.

En veel mensen die bang zijn voor moslims weten er (ergens logisch en begrijpelijk) doorgaans weinig van af.

Als feministe gesproken:
de sociaal-economische positie van moslima's is hartstikke sterk: binnen een huwelijk is er gewoon geld dat van haar is en waar manlief niet aan mag komen.
Nederlandse getrouwde vrouwen waren tot 1956 handelingsonbekwaam.
Accoord, dat is meer dan 60 jaar geleden, maar het is afgeschaft door het harde werk van feministes.
Dus NIET omdat 'de Nederlandse cultuur zo vrouwvriendelijk zou zijn' ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:17

Magrathea schreef:
Maar eh noord koreaans communisme of andere schending van mensenrechten is toch geen cultuur? :o?
Bij Koreaanse cultuur is het eerste waar ik aan denk bijvoorbeeld K-pop of Koreaans eten. Het regime is van een totaal andere orde. De VVD is toch ook niet onze cultuur?

Dit vind ik vaak zo jammer aan discussies hier... mijn vraag is of je elke cultuur als gelijkwaardig moet zien ondanks dat er sommige culturen zijn die sterk afwijken met onze normen en waarden en dus abortus verbieden, vrouwen minder rechten geven, homo's als niet volwaardig zien, etc.

Je hoeft mijn woorden en voorbeelden niet onder een microscoop te leggen om te kijken of alles wel 100% waterdicht geformuleerd is, als je het punt niet begrijpt kan je het gewoon vragen en als je het punt wel begrijpt dan focus je toch op het antwoord?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:18

De Nederlander bestaat niet. Die ophef over die uitspraak van Maxima vond ik ook onbegrijpelijk. Ik zei hier al eerder, wat heb ik gemeen met Truus uit Zoetermeer? Hooguit toevalligheden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:22

Citaat:
Citaat:
Vergeet verder niet dat vrouwen hier in (NL) relatief gezien ook nog niet zo gek lang stemrecht hebben, en dat het traditionele Christendom, dat een belangrijke bakermat vormt voor onze cultuur, homoseksualiteit als ziekte/afwijking beschouwde (en deels nog steeds beschouwt, SGP).

Gesteld dat het christendom hoort tot de bakermat van de Nederlandse cultuur, nou - dan staat het er niet best voor.

Vaticaanstad wordt autocratisch geregeerd, mannen hebben ook geen stemrecht.
(Die kardinalen die de paus kiezen komen uit alle delen van de wereldkerk)

En homoseksualiteit zien als een ziekte is hartstikke modern.
Met een beroep op David en Jonthan is het ook hele periodes geen issue geweest.