Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:MCE schreef:mooie actie in plaats van bloemen leggen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6399850 ... -de-ruyter
sorry weer telegraaf
Wel een beetje overbodig, aangezien de lokale BLM-afdeling zich heeft uitgesproken tegen de 'beeldenstorm' (dat staat ook in het artikel)
Karl66 schreef:Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.
MCE schreef:Askja schreef:Wel een beetje overbodig, aangezien de lokale BLM-afdeling zich heeft uitgesproken tegen de 'beeldenstorm' (dat staat ook in het artikel)
je hebt gelijk, als blanke mag je niet laten zien waar je voor staat,
MarlindeRooz schreef:Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden.
Askja schreef:Mysa, waarom zou je je eigen cultuur wegrelativeren. Natuurlijk bestaat er wel een Nederlandse cultuur.
We hebben een eigen taal en eigen gewoonten. Inderdaad, dat kringetje op verjaardagen (), één koekje bij de koffie, 's avonds veelal de gordijnen open houden (dat vinden ze dus echt heel raar in het buitenland), fietsen door weer en wind, hagelslag op brood. Schaatsen. We hebben de Deltawerken en de dijken. De daaruit voortgekomen expertise wordt wereldwijd ingezet om overstromingen te voorkomen. Etcetera. Daarnaast hebben we door de eeuwen heen elementen en invloeden in onze cultuur opgenomen uit andere culturen (woorden, gebruiken, bloembollen
).
Waarom ontkennen dat er een Nederlandse cultuur bestaat en dat deze deel uitmaakt van je identiteit?
Askja schreef:MCE schreef:mooie actie in plaats van bloemen leggen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6399850 ... -de-ruyter
sorry weer telegraaf
Wel een beetje overbodig, aangezien de lokale BLM-afdeling zich heeft uitgesproken tegen de 'beeldenstorm' (dat staat ook in het artikel)
mysa schreef:En ja, die deltawerken zijn een staaltje van technisch vernuft, maar daar heb ik geen enkel aandeel in gehad.
MarlindeRooz schreef:Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden.
enzino schreef:Karl66 schreef:Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.
Deze reactie zegt wat mij betreft meer over jou dan over het wel of niet bestaan van een Nederlandse cultuur. Ten eerste omdat de post leest als "als je de echte waarheid wilt weten dan moet je bij mij zijn, want mijn kennis staat boven die van iedereen want ik heb dit en dat gedaan in het verleden en daarom heb ik gelijk". En ten tweede omdat je gewoon een verschillende focus hebt: jij kijkt naar de verschillen terwijl de meeste anderen kijken naar de overeenkomsten. En die overeenkomsten maken juist de cultuur, niet de verschillen. Als je focused op de verschillen dan vind je dingen die juist geen cultuur zijn en kan je dus niet oordelen of er überhaupt een cultuur is.
MarlindeRooz schreef:Wit.
Principieel ga ik eigenlijk niet in discussie met mensen die Telegraaf nieuws vinden. Dat niveau kan ik niet verwerken.
Citaat:Voorheen maakte ik me alleen zorgen om de oprukkende moslimcultuur in ons land. Nu blijkt toch een veel groter deel van mensen met andere roots anti-Nederlandse sentimenten te kennen. Ik vind dat bedreigend voor onze westerse samenleving eerlijk gezegd.
En van historische beelden moet men afblijven. Prima als de juiste context erbij wordt geplaatst, maar we moeten niet al onze cultuur laten vernietigen.
Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik wil niet eindigen als de Indianen in een reservaat terwijl we overheerst worden door een andere cultuur.
enzino schreef:MarlindeRooz schreef:Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden.
Echt?
Enkele voorbeelden uit buitenlandse culturen die dus niet beter of slechter zijn dan hoe wij het in Nederland doen:
- vrouwen mogen geen auto rijden in Saudi Arabië
- homo's hebben geen rechten en vrezen voor hun leven in veel landen
- in noord korea ben je slaaf van de overheid
- in Azië is het redelijk normaal ongewenste huisdieren ergens te dumpen, is het normaal honden te vergiftigen en kost het erg veel moeite om huisdieren die lijden te euthanaseren.
- in Vaticaanstad hebben vrouwen geen stemrecht
Zelfs als collectief mag ik hopen dat je de algehele Nederlandse cultuur als beter ziet dan de algehele cultuur in Vaticaanstad, Noord-Korea, China of in Saudi Arabië.
Popstra schreef:MarlindeRooz schreef:Wit.
Principieel ga ik eigenlijk niet in discussie met mensen die Telegraaf nieuws vinden. Dat niveau kan ik niet verwerken.
Want? Zijn mensen die de Telegraaf lezen dom ofzo??
Dit bedoel ik nou met hoe arrogant men hier reageert.
Of je van alleen van een bepaalt ,,niveau,, recht van spreken hebt!
Poepen doen we allemaal uit hetzelfde gaatje hoor!
enzino schreef:mysa schreef:En ja, die deltawerken zijn een staaltje van technisch vernuft, maar daar heb ik geen enkel aandeel in gehad.
Jij gebruikt gewoon een andere definitie voor het woordje "trots".
Net zoals je "respect voor iemand hebben" kan zien als respect voor hem hebben als persoon en hem daarom normaal behandelen of respect voor iemand hebben voor zijn handelen omdat het bewijst dat hij in jouw ogen een goed persoon is.
Stel je vader gaat morgen naar de supermarkt en een oud mannetje krijgt daar een hartaanval. Niemand weet wat ze moeten doen maar jouw vader wel en hij red het leven van die man, dan ben je toch ook trots op je vader? Ondanks dat jij er geen enkel aandeel in hebt gehad?
Lynnepinny schreef:elnienjo schreef:Ik zie Nederland alleen maar toegeven aan alle grillen van buitenaf ipv zich sterk maken voor behoud van cultuur en tradities.
En dan zeggen 'de Nederlander bestaat niet' Nee, als je alles verkwanselt en opoffert bestaat die niet meer.
Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten. Stel je voor dat we nog dezelfde cultuur en tradities hadden als in 1700! Zelfs 40 jaar geleden zag het er op veel gebieden anders uit. En dat hoeft heus niet altijd slecht te zijn, dat is normaal. Maar zo zie je niet alleen dat onze cultuur langzaam veranderd, ook de cultuur van mensen die hier van buitenaf zijn komen wonen decennia geleden veranderd ook langzaam. Er is al een groot (tolerantie)verschil tussen de islam in Nederland en die in Marokko, bijvoorbeeld. En dat zal ook nog altijd zo doorgaan, aan beide kanten.
Magrathea schreef:Maar eh noord koreaans communisme of andere schending van mensenrechten is toch geen cultuur?
Bij Koreaanse cultuur is het eerste waar ik aan denk bijvoorbeeld K-pop of Koreaans eten. Het regime is van een totaal andere orde. De VVD is toch ook niet onze cultuur?
Citaat:- in Vaticaanstad hebben vrouwen geen stemrechtCitaat:Vergeet verder niet dat vrouwen hier in (NL) relatief gezien ook nog niet zo gek lang stemrecht hebben, en dat het traditionele Christendom, dat een belangrijke bakermat vormt voor onze cultuur, homoseksualiteit als ziekte/afwijking beschouwde (en deels nog steeds beschouwt, SGP).