Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:15

geef eens voorbeelden elnienjo?
En hoe zit dat dan precies met universiteiten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:18

Daar is de laatste tijd veel over geschreven, maar heb de artikelen niet paraat. Met name over de UVA.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:38

Lees je de kranten wel goed? Ik zie dat de NRC, Volkskrant en Trouw (ik lees alleen de weekendedities) vol staan met opinie-artikelen van diverse pluimage. De feitelijke berichtgeving is dat ook daadwerkelijk, tenzij je alleen de koppen leest. Die soms sensationele koppen, die de lading vaak niet eens dekken, daar zou wel eens wat aan mogen gebeuren. Maar ja, ook een serieuze krant heeft click baits nodig, anders gaan ze failliet. En zeg nou zelf, wat je ook van Trump mag vinden: zijn uitspraken zijn ook wel vaak sensationeel.
Laatst bijgewerkt door mysa op 07-10-20 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:53

Andere (maar zeker interessante) discussie, kun je beter een apart topic over starten.

Column van Helen Mees in de Volkskrant van vanochtend:
'Ik wil dat superspreader Trump blijft leven, zodat hij straks terecht kan staan'
https://www.volkskrant.nl/a-b5702455 
Vat nog eens duidelijk samen hoe schandelijk en kwalijk Trumps doen en laten gedurende de hele Coronacrisis is geweest. Spelen met mensenlevens voor eigen gewin. Liegen, feiten verdraaien. Anderen de schuld geven. En nu Jezus spelen die Corona overwonnen heeft voor het volk, en ondertussen onbekommerd anderen besmetten.
Helemaal eens met Mees, Trump hoort hiervoor terecht te staan na de verkiezingen. Alleen daarom al is het te hopen dat Biden, zijns ondanks, een stevige overwinning gaat behalen straks.

Verbijsterend overigens dat Trumps omgeving dit allemaal slikt.
En dat zijn achterban het geweldig blijft vinden:
https://www.bbc.com/news/election-us-2020-54443147 

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:22

Askja schreef:
Andere (maar zeker interessante) discussie, kun je beter een apart topic over starten.

'Ik wil dat superspreader Trump blijft leven, zodat hij straks terecht kan staan'
Vat nog eens duidelijk samen hoe schandelijk en kwalijk Trumps doen en laten gedurende de hele Coronacrisis is geweest. Spelen met mensenlevens voor eigen gewin. Liegen, feiten verdraaien. Anderen de schuld geven. En nu Jezus spelen die Corona overwonnen heeft voor het volk, en ondertussen onbekommerd anderen besmetten.
Helemaal eens met Mees, Trump hoort hiervoor terecht te staan na de verkiezingen. Alleen daarom al is het te hopen dat Biden, zijns ondanks, een stevige overwinning gaat behalen straks.

Dan neem ik aan dat je Rutte hier ook terecht wil laten staan? Die heeft geen enkele maatregel getroffen omdat er geen rechtstreekse vluchten uit wuhan kwamen. Die hebben wekenlang de situatie niet onder controle gehad omdat het niet nodig was om te inventariseren hoeveel hulpmiddelen etc in voorraad waren. Onze eigen RIVM die het zeer onwaarschijnlijk achtte dat het virus hier uberhaupt zou komen.

En uiteraard is de hele coronacrisis in de VS de schuld van trump, net alsof daar niet een heel ambtenaren apparaat zit op niveau van de staat en in de centrale overheid die het beleid bepalen.

heb niet de illusie dat wanneer Biden er gezeten had de problemen anders waren geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:26

Dan kan elke leider van een land wel terecht staan. Corona is gewoon een hele grote pandemie, waarvan niemand maar dan ook niemand de impact ervan wist te voorzien

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:49

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:59

robert45 schreef:
Askja schreef:

Dan neem ik aan dat je Rutte hier ook terecht wil laten staan? Die heeft geen enkele maatregel getroffen omdat er geen rechtstreekse vluchten uit wuhan kwamen. Die hebben wekenlang de situatie niet onder controle gehad omdat het niet nodig was om te inventariseren hoeveel hulpmiddelen etc in voorraad waren. Onze eigen RIVM die het zeer onwaarschijnlijk achtte dat het virus hier uberhaupt zou komen.

En uiteraard is de hele coronacrisis in de VS de schuld van trump, net alsof daar niet een heel ambtenaren apparaat zit op niveau van de staat en in de centrale overheid die het beleid bepalen.

heb niet de illusie dat wanneer Biden er gezeten had de problemen anders waren geweest.

Niet anders, wel minder.

En de Nederlandse overheid doet volgens mij toch hard zijn best om een goede balans te vinden tussen economie, volk tevreden houden en medische maatregelen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:10

Robert45 en Purny, verschil is dat Trump willens en wetens wetenschappelijke bevindingen in de wind slaat, willens en wetens zonder mondkapje rond heeft gelopen terwijl hij wist dat hij besmet was, willens en wetens de feiten en cijfers heeft verdraaid omdat hem dat beter uitkwam.

Van Rutte kun je zeggen dat hij een inconsequent beleid heeft gevoerd en dat hij te ln onrechte te veel heeft vertrouwd op de zelfdiscipline van de Nederlandse burger. Dat is echt van een totaal ander niveau dan Trump.

Verschil is dat je ervan uit kunt gaan dat Rutte als politicus, premier en mens te goeder trouw is (als je de overheid per definitie ziet als vijand denk je daar misschien anders over) en handelt vanuit oogpunt van het algemeen belang. Daarin moet hij balanceren tussen het beschermen van de volksgezondheid en het beschermen van de economie. Je kunt vragen stellen bij de invulling en uitvoering van zijn beleid, maar m.i. niet bij zijn intentie.
Trump daarentegen handelt overduidelijk enkel en alleen vanuit zijn eigen belang, hij wil simpelweg overal de beste, grootste en sterkste in zijn, de rest - dus ook het lot van de gemiddelde Amerikaan, zelfs van zijn directe omgeving, interesseert hem niet.

Of zijn gedrag in dezen letterlijk strafbaar is, het zal vast ingewikkeld worden daar een zaak van te maken. Maar moreel is het in ieder geval verwerpelijk en in strijd met het dienen van het landsbelang. Gedrag een president onwaardig.

Maar als Trump hier niet voor aangeklaagd wordt (ervan uitgaande dat Biden wint, wat helaas nog te bezien valt), dan blijven er nog genoeg andere zaken over die vragen om een gerechtelijk onderzoek, zoals de vraag of hij zich schuldig heeft gemaakt aan belastingontduiking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:30

Ik denk dat die andere zaken veel meer kans maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:32

Askja, mooi en duidelijk verwoord, waarvoor dank.
Ik ben het ook met je eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:45

Rutte en Trump met elkaar vergelijken is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Ik kan echter niet aan het feit voorbij gaan dat door jarenlang beleid van marktwerking in de zorg en bezuinigingen van dit kabinet dat het daardoor nu tijdens een grote crisis een heel stuk moeilijker geworden is om de boel nog enigzins op orde te houden. Dat is wel iets wat ik Rutte heel hoog kwalijk neem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:46

Askje:Punt is denk ik, dat het er nogal veel zijn momenteel , die de overheid (en de groten der aarde, rijk of invloedrijk) per definitie als vijandig of bedreiging zien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:54

Loretta schreef:
Rutte en Trump met elkaar vergelijken is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Ik kan echter niet aan het feit voorbij gaan dat door jarenlang beleid van marktwerking in de zorg en bezuinigingen van dit kabinet dat het daardoor nu tijdens een grote crisis een heel stuk moeilijker geworden is om de boel nog enigzins op orde te houden. Dat is wel iets wat ik Rutte heel hoog kwalijk neem.

Ik snap wat je bedoelt, maar dankzij de flinke bezuinigingen n.a.v. de economische crisis waren wij een van de landen die wél een zgn. 'appeltje voor de dorst' had toen covid begon, en dus wat meer ademruimte.
De zorg is aan hervorming toe, zeker, maar als ik het me goed herinner heb ik een keer gelezen (maar verbeter me gerust) dat de zorg nog elk jaar meer geld kost en dat er 'enkel' is bezuinigd op de groei van deze budgetten (dus hij groeit minder hard door de bezuinigingen, maar er gaat niet lettelrijk minder geld naar de zorg dan het jaar ervoor).

Maar dit is wellicht te veel offtopic. Ik ben het er in ieder geval mee eens dat Rutte/NL'e zorgstelsel en Trump/Amerikaanse zorgstelsel niet 1 op 1 te vergelijken zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:05

IMANDRA schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar dankzij de flinke bezuinigingen n.a.v. de economische crisis waren wij een van de landen die wél een zgn. 'appeltje voor de dorst' had toen covid begon, en dus wat meer ademruimte.
De zorg is aan hervorming toe, zeker, maar als ik het me goed herinner heb ik een keer gelezen (maar verbeter me gerust) dat de zorg nog elk jaar meer geld kost en dat er 'enkel' is bezuinigd op de groei van deze budgetten (dus hij groeit minder hard door de bezuinigingen, maar er gaat niet lettelrijk minder geld naar de zorg dan het jaar ervoor).

Maar dit is wellicht te veel offtopic. Ik ben het er in ieder geval mee eens dat Rutte/NL'e zorgstelsel en Trump/Amerikaanse zorgstelsel niet 1 op 1 te vergelijken zijn.

Je hebt gelijk dat de zorg hervormd moet worden. Het huidige systeem waar overigens Balkende mee begonnen is dat is een fiasco. De marktwerking moet eruit. Dat is overigens het probleem wat ik met Rutte heb. Zijn ideologie met vrije marktwerking is failliet.

En je hebt ook gelijk dat het zorgsysteem hier niet te vergelijken is met dat van de VS. Daar is de vrije marktwerking nog veel meer doorgeslagen. Tegelijk is de ramp daar ook nog eens vele malen groter.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:35

Kan het weer on-topic gaan :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:16

Karl66 schreef:
Ik denk dat die andere zaken veel meer kans maken.
Eens hoor, dat denk ik ook.

Neemt niet weg dat bewust de gezondheid van anderen op het spel zetten een morele grens overschrijdt. Er ontstaat nu steeds meer een beeld dat Trump boven de wet, welke wet dan ook, verheven is. Laten we wel wezen, welke voorgaande president was weggekomen met alles waar hij nu mee wegkomt?

Reden temeer om te hopen op een duidelijke overwinning van Biden, zodat er ruimte ontstaat om Trump te vervolgen. Hem verantwoording te laten afleggen.

Het wordt ook interessant om te zien wat er met/binnen de GOP-geledingen gaat gebeuren na een (vooralsnog hypothetische) grote verkiezingsnederlaag van Trump (bij een nipte nederlaag zullen ze op instigatie van Trump de eerste tijd uiteraard voornamelijk bezig zijn de legitimiteit van de uitslag aan te vechten).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:24

Kunnen ze een president eigenlijk achteraf alsnog verantwoording af laten leggen over zaken die hij als actieve president heeft veroorzaakt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:35

Goeie vraag, geen idee.

Iemand anders een antwoord op deze interessante vraag?

Aanvulling: dit geeft Wikipedia. Uitspraak Nixon vs Fitzgerald:

Opinion. In a 5-4 decision, the Supreme Court ruled that the President is entitled to absolute immunity from liability for civil damages based on his official acts. The court emphasized that the President is not immune from criminal charges stemming from his official (or unofficial) acts while in office.

N.B. Vetmarkering toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-10-20 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:35

Als die zaken strafbaar zijn wel, denk ik. In Rusland heeft Poetin Jeltsin voor de overdracht in elk geval onschendbaarheid gegarandeerd. Weet niet hoe het in de VS zit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:12

Het Oekraïne verhaal, waarvoor hij impeached is, is zo'n criminele handeling, waarvoor hij na zijn presidentschap vervolgd kan worden.

Ik verwacht trouwens niet eens meer dat het een krappe overwinning voor Biden gaat worden. Zoals het er nu uitziet, zal het eerder een landslide verschuiving richting Biden worden. En Trump straalt op dit moment zo slecht op zijn partij af, dat hij waarschijnlijk heel veel republikeinse vertegenwoordigers in die landslide mee gaat nemen.
Het probleem is alleen dat die landslide op de verkiezingsavond waarschijnlijk nog niet zichtbaar is. De meerderheid van de republikeinen gaat in persoon stemmen, terwijl de meerderheid van de democraten via de post gaat stemmen. Het tellen van die stemmen per post kosten meer tijd. De verwachting is dat Trump in dat geval op basis van de eerste uitslagen op de avond zelf de verkiezingswinst gaat opeisen en de per post uitgebrachte stemmen gaat aanvechten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:18

Ik hoop het oprecht, Karl...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:20

Wat hoop je oprecht? Dat hij vervolgd gaat worden of dat hij de uitslag van de stemmen per post gaat aanvechten? :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:21

Ik denk dat Biden gaat winnen ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:24

Dat wat Ailill zegt. Dat Biden gaat winnen (en verder ben ik niet op mijn best vandaag na een werkdag van 13 uur gisteren) :')