Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:45

LadyMadonna schreef:
De gijzeling is voorbij. Als er geen gijzelaars meer zijn, is er ook geen gijzeling... Toch?

Tja woordspelletje. }> De gijzelnemers zitten nog vast terug gedrongen op een verdieping, dus dappere politie eenheden hebben nog een gevaarlijk klusje te doen namelijk de gijzelnemers oppakken en ze zijn zwaar gewapend.
De gijzelaars zijn inderdaad bevrijd en in die zin is de gijzeling voorbij. Het werd bij ons net iets anders verwoord en ik ben het ermee eens dat het pas echt voorbij is als de gijzelnemers zijn opgepakt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:52

Olina schreef:
Ik las het net op dit bericht, maar ik zie het ook nergens op andere sites nog staan. Dus het is altijd maar de vraag of het dan ook zo is met die media van tegenwoordig _O-

http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslage ... -man.dhtml

Volgens mij weet niemand het juist, want hier staat dan weer net het tegenovergestelde :D Dus ja, wie zal het weten :+
http://www.knack.be/nieuws/belgie/derde ... e=Facebook
Citaat:
Derde lichaam in appartement in Saint-Denis niet van vrouw

In het woensdag door de politie bestormde appartement in Saint-Denis zijn de lijken van twee mannen en een vrouw gevonden. Naast de lichamen van het vermoedelijke brein van de aanslagen, Abdelhamid Abaaoud (28), en zijn 26-jarige nicht Hasna Aitboulahcen werd het lijk van een nog niet geïdentificeerde man ontdekt. Deze man had zichzelf opgeblazen, zo vernam het persbureau AFP onder aanhaling van speurders. Aanvankelijk werd aangenomen, dat in de loop van de operatie in Saint-Denis een vrouw door een explosie om het leven zou zijn gekomen.

De identiteit van de derde dode blijft dus onduidelijk. De speurders hopen dat het om de voortvluchtige Salah Abdeslam gaat, maar DNA-onderzoek zal dat definitief moeten uitmaken.

Edit: oh nee wacht, volgens mij staat daar exact hetzelfde. Zucht, het is al laat :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:03

Een mooi eerbetoon:

(De vertaling van de tekst staat erbij. Ik vind het erg mooi.)

Anoniem

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 03:11

In Brussel is de terreurdreiging van 3 naar 4 gegaan, lees ik net bij NOS:

Citaat:
Het dreigingsniveau in Brussel is verhoogd van niveau drie naar vier. Dat is het hoogste niveau en betekent dat de dreiging "ernstig en zeer nabij" is voor het Brussels Gewest, meldt de Belgische terreurbestrijder, het Orgaan voor de Coördinatie voor de Dreigingsanalyse (OCAD).

Bron: nos.nl

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 03:11

Terreurniveau voor Brussel verhoogd naar het hoogste niveau. Bron het belang van Limburg. Ze zeggen dat dit betekend dat de dreiging reëel en zeer nabij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 03:13

Kijk eens wat er net boven je gepost is :=

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 03:15

Blijkbaar zelfde moment verzonden :p ik kreeg geen melding dat er iets gepost was tijdens het typen :p

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 06:33

Lees hier al een tijdje mee. Erg fijn alle updates en meningen op een plek te lezen. Zit aan de andere kant van de wereld dus krijg er hier niet erg veel van mee.
De gijzeling in Mali dus waarschijnlijk opgeëist door Al Qaida, weet iemand hoe die tegenover IS staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:21

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:03

Floor_x schreef:
Lees hier al een tijdje mee. Erg fijn alle updates en meningen op een plek te lezen. Zit aan de andere kant van de wereld dus krijg er hier niet erg veel van mee.
De gijzeling in Mali dus waarschijnlijk opgeëist door Al Qaida, weet iemand hoe die tegenover IS staan?

Ik dacht dat IS en Al Qaida vroeger rivalen waren. Maar zich nu hebben verzoend om samen tegen het westen te strijden. Dus het zijn eigenlijk bondgenoten of zo.

Ik kom wakker en zie dat de terreurdreiging verhoogt is... Pfft. Ik vraag me echt af waarom omdat salah abdelsam in de buurt zou kunnen zijn? Of is er meer aan de hand? Heb wel de indruk dat ze heeel voorzichtig zijn nu.
En ik denk dat er nu niets meer zal gebeuren, maar dat het terug wachten is totdat iedereen wat meer off guard is. En dan zie ik ze terug toeslaan. Niet nu, iedereen is aan het waken. Politie / leger en veiligheidsdiensten overal. De kans dat ze voordien gevat of neergeschoten worden is erg hoog denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:12

Wat ons opviel gisteravond was dat de Belgen heel rustig en terughoudend (correct) nieuws rapporteren over de gebeurtenissen. Nieuwsuur doet dat ook met veel achtergrond info, erg fijn. Verder dat in NL nieuwsitems toch wel erg veel aandacht besteed wordt aan het angst vraagstuk. Op een gegeven ogenblik tot in het irritante toe werden mensen gevraagd hoe bang ze nu eigenlijk wel niet zijn met name richting de voetballers nam dat groteske vormen aan naar onze mening.
Ik val meer dan voor de terughoudendheid van het BRT journaal en Nieuwsuur want elkaar bang maken en nog meer angst aanpraten kan altijd nog.

Er is een aanslag geweest, een aantal verijdeld en helaas in Mali ook een. De wereld wordt met een kam uitgeplozen op zoek naar terroristen en in Frankrijk is de noodtoestand verlengd met drie maanden en in een aantal landen is de terreurdreiging verhoogd. Niet fijn dus, maar laten we elkaar niet gek gaan maken en het nog erger maken daarmee dan het al is en dus gewoon verder gaan met ons leven, want iets anders kunnen we toch niet doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:17

ChocooPrins schreef:
Floor_x schreef:

Ik dacht dat IS en Al Qaida vroeger rivalen waren. Maar zich nu hebben verzoend om samen tegen het westen te strijden. Dus het zijn eigenlijk bondgenoten of zo.

Ik kom wakker en zie dat de terreurdreiging verhoogt is... Pfft. Ik vraag me echt af waarom omdat salah abdelsam in de buurt zou kunnen zijn? Of is er meer aan de hand? Heb wel de indruk dat ze heeel voorzichtig zijn nu.
En ik denk dat er nu niets meer zal gebeuren, maar dat het terug wachten is totdat iedereen wat meer off guard is. En dan zie ik ze terug toeslaan. Niet nu, iedereen is aan het waken. Politie / leger en veiligheidsdiensten overal. De kans dat ze voordien gevat of neergeschoten worden is erg hoog denk ik.

Dat klopt slechts deels. IS is ontstaan uit al Qaida strijders die niet tevreden mee waren met de visie. Tuurlijk zijn er dus rivaliteiten (al Qaida zie IS als verraders), maar ik heb niets gehoord dat ze nu samenwerken

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:23

Citaat:
Dat klopt slechts deels. IS is ontstaan uit al Qaida strijders die niet tevreden mee waren met de visie. Tuurlijk zijn er dus rivaliteiten (al Qaida zie IS als verraders), maar ik heb niets gehoord dat ze nu samenwerken

Ok, bedankt voor de info. Ik heb een aantal maanden geleden op het nieuws gehoord dat ze zich hebben verzoend ... Vandaar dat ik wist dat het zogezegd rivalen waren. :=

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:25

Op VTM in België is extra nieuwsuitzending. Er word afgeraden het openbaar vervoer te gebruiken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:26

Lekker dan ik ga morgen naar Brussel.. Al denk ik niet dat er wat gaat gebeuren je gaat er wel met een ander gevoel naartoe. Maarja zal wel goedkomen met al die bewaking..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:29

De overheid vraagt ook wie er niet voor zijn werk of voor school moet zijn, dat die niet naar Brussel komen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:30

ChocooPrins schreef:
Citaat:

Ok, bedankt voor de info. Ik heb een aantal maanden geleden op het nieuws gehoord dat ze zich hebben verzoend ... Vandaar dat ik wist dat het zogezegd rivalen waren. :=

*Toch even opgezocht, niet helemaal hoe ik dacht. Maar toch ergens een samenwerking, op een bepaalde manier.
Het komt er volgens mij op neer, dat hun strijd even rust, en dat de strijd tegen het westen voor gaat. Maar uiteindelijk blijven het wel rivalen.
http://nos.nl/artikel/2003696-is-en-al- ... erken.html
http://www.volkskrant.nl/buitenland/lei ... ~a4176048/

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:37

Zoe_97 schreef:
De overheid vraagt ook wie er niet voor zijn werk of voor school moet zijn, dat die niet naar Brussel komen.

Yessss, dan zullen er maandag weinig files zijn *\o/* :')

Ik ben wel benieuwd is wat de concrete aanleiding is waarom ze het terreurniveau hebben omhoog geschroefd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:39

Daar zie ik dan weer niks van terug

vermijd plaatsen waar veel mensen samenkomen: concerten en grote evenementen, stations en luchthavens, openbaar vervoer, drukke winkelstraten.
respecteer de veiligheidscontroles
verspreid geen geruchten; enkel informatie van de overheden en politiediensten
"Binnenblijven is niet aan de orde, wel de nodige alertheid aan de dag leggen en in de mate van het mogelijke de plaatsen vermijden", klinkt het bij het Crisiscentrum.

Achja wij zitten in een plaatsje nabij Brussel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:41

Somebitch schreef:
Daar zie ik dan weer niks van terug

vermijd plaatsen waar veel mensen samenkomen: concerten en grote evenementen, stations en luchthavens, openbaar vervoer, drukke winkelstraten.
respecteer de veiligheidscontroles
verspreid geen geruchten; enkel informatie van de overheden en politiediensten
"Binnenblijven is niet aan de orde, wel de nodige alertheid aan de dag leggen en in de mate van het mogelijke de plaatsen vermijden", klinkt het bij het Crisiscentrum.

Achja wij zitten in een plaatsje nabij Brussel.

Een minister heeft dat net op het nieuws gezegd.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:41

Yasmine schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik ben wel benieuwd is wat de concrete aanleiding is waarom ze het terreurniveau hebben omhoog geschroefd.

Naar het extra nieuws aan het kijken. En ze hebben speciaal dit weekend uitgekozen, en niet tijdens de week. Dus een bewuste keuze om tijdens de week geen paniek te zaaien, dus volgens mij geen echte dreiging, die deze nacht geuit is.
Zou te maken hebben met de klopjacht op sala abdelsam. Ze moeten ergens vermoeden hebben dat hij in brussel is. En willen overzicht zodat ze hem in het nauw kunnen drijven. Zodat de situatie kan terugkeren naar normaal want de kerstperiode komt eraan :+
Ze zeiden dit niet echt letterlijk, maar daarop kwam het dus wel neer...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:44

ChocooPrins schreef:
Yasmine schreef:

Naar het extra nieuws aan het kijken. En ze hebben speciaal dit weekend uitgekozen, en niet tijdens de week. Dus een bewuste keuze om tijdens de week geen paniek te zaaien, dus volgens mij geen echte dreiging, die deze nacht geuit is.
Zou te maken hebben met de klopjacht op sala abdelsam. Ze moeten ergens vermoeden hebben dat hij in brussel is. En willen overzicht zodat ze hem in het nauw kunnen drijven. Zodat de situatie kan terugkeren naar normaal want de kerstperiode komt eraan :+
Ze zeiden dit niet echt letterlijk, maar daarop kwam het dus wel neer...

Het had daar deels mee te maken, maar dat was niet het enige zeiden ze. Want in 2 landen hebben ze ookal het hoogste niveau afgekondigd.

Om 10 uur is er een nieuwe nieuwsuitzending.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:44

Ah ok nieuws heb ik nog niet gezien. Nouja morgen is het misschien weer helemaal anders.. Maar die gozer zou toch gek zijn als hij nog in Brussel rond zou lopen? Ja gek is hij sowieso maar..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:46

Somebitch schreef:
Ah ok nieuws heb ik nog niet gezien. Nouja morgen is het misschien weer helemaal anders.. Maar die gozer zou toch gek zijn als hij nog in Brussel rond zou lopen? Ja gek is hij sowieso maar..

Die gozer is niet de enige terrorist...

Ik snap niet dat mensen nog naar Brussel gaan als ze daar niet perse moeten zijn als door de ministers gevraagd word dit niet te doen voor de veiligheid.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:46

Dat is op zich ook wel heel slim. Hopelijk haalt het iets uit, want serieus, hoe kan die man zich blijven verstoppen terwijl heel Europa naar hem op zoek is... Hoe dom kan je ook zijn om nog steeds in Brussel te zijn? Maar ja, aan de andere kant, Abaaoud zat ook in Parijs.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat IS origineel eigenlijk de Iraakse divisie van Al-Qaeda zou zijn, maar dat ze zich na een tijd hebben afgescheurd omdat ze het niet eens waren met Al-Qaeda en dat ze zo dus rivalen zijn geworden.