Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:Ik denk dat niemand de problemen 'onder de mat schuift'. Er wordt over gesproken, er wordt van alles geprobeerd...
Citaat:maar het is zó ontzettend moeilijk om oplossingen te vinden. Hoe zou je dit probleem van die Duitse jongen nu op kunnen lossen? De moslimjongens in de film zijn fout - dat is helder, maar om voor deze situatie een oplossing te vinden, valt niet mee. Ik zie het bij collega's op scholen in de grote steden, die willen wel van alles, maar weten gewoon niet wat helpt.
randalinpony schreef:En daarbij mis ik nog dat de bal telkens weer moet worden teruggespeeld naar de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk de jongeren zelf, en bovenal hun ouders.
Sullie97 schreef:janesmith schreef:Omdat in die landen er veel te krampachtig gedaan is over de problemen die er ontegenzeggelijk wel waren mar absoluut niet benoemd mochten worden.Daardoor hebben juist die problematische kanten door kunnen groeien naar een niveau waarop het niet meer te ontkennen viel. Het is als een tuin waar je klimop plant. In het begin is da heel mooi en geniet je van de snelle groei, maar dan komt er een moment dat je vindt dat de klimop wel erg prominent aanwezig is. Daar is maar één oplossing, namelijk snoeien. Doe je dat niet dan zal je hele tuin op den duur overwoekerd worden door de klimop.
Weet je wat ik het ergste vond, is dat die Duitse jongeren voor Nazis werden uitgemaakt.
janesmith schreef:Dat krijgen ze wel als voorbeeld door al die mensen en politici die dat ongeveer als eerste klaar hebben als je kritiek durft te hebben op bepaalde minpunten en het ook durft te benoemen. Het is de standaard manier om iemand de mond proberen te snoeren.
Shadow0 schreef:janesmith schreef:Dat de linkse kerk daar niet over nadenkt getuigt alleen maar van ...
Waarom blijf jij vasthouden aan het idee dat er een (1) linkse kerk is waarin iedereen hetzelfde denkt en de problemen onder de mat veegt? Waarom toon je zo weinig respect voor de mensen die moeite doen om problemen reeel te bekijken en niet alles met de mantel der liefde te bedenken? Waarom hou je vol dat die er niet zijn, ook al zijn ze er wel? Waarom wil je zo graag geloven dat er twee en alleen maar 2 benaderingen zijn: 'alles ontkennen' of 'snoeien'? Er zijn meerdere benaderingen mogelijk. Dat jij ze niet wilt is je eigen keuze, maar het doen alsof ze er niet zijn is de boel bewust ontkennen. En dat is natuurlijk nogal vreemd, want dat is precies je eigen verwijt aan anderen: dat ze de werkelijkheid ontkennen.
Kendra schreef:Ik denk dat niemand de problemen 'onder de mat schuift'. Er wordt over gesproken, er wordt van alles geprobeerd...maar het is zó ontzettend moeilijk om oplossingen te vinden. Hoe zou je dit probleem van die Duitse jongen nu op kunnen lossen? De moslimjongens in de film zijn fout - dat is helder, maar om voor deze situatie een oplossing te vinden, valt niet mee. Ik zie het bij collega's op scholen in de grote steden, die willen wel van alles, maar weten gewoon niet wat helpt.
De tweedeling die ik op dit moment in de samenleving zie, is dat de ene helft roept: het probleem is zo complex geworden, hoe moeten we dit oplossen? (en vervolgens niks doet), terwijl de andere helft kiest voor (in mijn ogen) te simpele oplossingen, die waarschijnlijk niet uitvoerbaar zijn en ook niet veel zullen uithalen.
De tijd zal het leren....
Superwoman schreef:naar mijn idee begint "men" het nu een beetje onder de mat vandaan te halen, omdat men niet meer anders kan.
Máár dan nog is "men" bang om te discrimineren en om daarom niet het beesje bij de naam te noemen en dus toch niet goed kan praten over de problemen.
Wilders is juist weer heel extreem met het benoemen van 1 probleem.
VVD wil graag streng optreden met hun beleid, maar roept dat (nog) niet van de daken.
Shadow0 schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker veel situaties ontkend, structureel genegeerd en niet aangepakt. Vanwege beroerde organisatie, uit angst om beschuldigd te worden van discriminatie, uit gemakzucht, angst voor consequenties.
[...]
Terwijl het toch allang bekend is wat helpt: duidelijk, snel en consequent ingrijpen, op een persoonlijk niveau blijven werken en een combinatie van correctie bij negatief gedrag, en aanmoediging bij positief gedrag. Zo moeilijk is het namelijk helemaal niet... Maar het kost
a. Tijd (= geld)
b. Inzet
Het vereist (bv) dat je fatsoenlijke scholen hebt met fatsoenlijke docenten die gemotiveerd zijn om niet alleen maar hun verhaal af te draaien, maar ook om op te voeden. (Nu gaan een heleboel docenten roepen 'jamaar opvoeden is een taak van de ouders' en daarmee wordt er gekozen voor het niet-aanpakken. Het doet er niet toe wiens taak het is, het gaat erom dat het gebeurt als we de problemen willen oplossen.)
Het vereist bv dat mensen bereid zijn om op te treden en maatregelen ten uitvoer te brengen, ook als daar veel werk aan zit en het mogelijk gevolgd kan worden door bedreigingen. (Nu gaan een heleboel mensen roepen "jamaar het is toch belachelijk dat je kunt worden bedreigd" en dat is het ook, maar dat doet er niet toe. Het gebeurt. De manier om dat te stoppen is om het tegen te gaan, niet door eraan toe te geven.)
Het vereist van organisaties dat ze achter hun medewerkers gaan staan in moeilijke situaties. (Iets wat veel organisaties niet doen: die schuiven de schuld liever af naar de medewerker die onderin de hierarchie staat.)
Het vereist bv dat mensen bereid zijn om zich persoonlijk in te zetten, en dat ze zich niet makkelijk meer moeten kunnen verschuilen achter de anonimiteit van grote organisaties.
Het vereist bovendien dat je dat allemaal kunt doen terwijl je voldoende humor en betrokkenheid en positiviteit overhoudt om goed gedrag te waarderen en dat je niet blijft hangen in 'jamaar ze deden altijd'.
Die dingen werken gewoon, bewezen en elke keer. Maar de organisaties die met bv probleemjeugd te maken hebben (maar ook bv politie) zijn groot, anoniem, slecht geleid en hebben weinig geld en personeel, en ze geloven dat goede bedoelingen een vervanging zijn voor kunde en professionaliteit. Terwijl er in de maatschappij bovendien weinig draagvlak is voor een coherente aanpak omdat mensen eerder redeneren vanuit een idee over hoe het 'zou moeten zijn' ipv over hoe het werkelijk [iis[/i].
janesmith schreef:Als je alles bij elkaar opnoemt kun je niet anders dan constateren dat vooral links verantwoordelijk is voor de ellende die die softe benadering veroorzaakt.
Citaat:De waarheid is soms hard, maar de grootste fout is hem niet onder ogen willen zien. Kijk alleen maar naar onze politieke geschiedenis en je zult zien dat rechts hier al heel lang tegen aan het ageren is, maar met een lange linkse meerderheid was er geen eer te behalen
Shadow0 schreef:Eigenlijk zou ik daarvan willen maken: de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk zichzelf.
Shadow0 schreef:Tsja, misschien komt dat omdat 'rechts' blijkbaar niet goed kon tellen en ook niet goed kon besturen? De getallen zijn redelijk gelijk verdeeld geweest de afgelopen jaren - en toch zou 'links' alle fouten gemaakt hebben en 'rechts' onmachtig hebben toegekeken. Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt mij vooral een hele grote fout van de rechtse bestuurders die ondanks een behoorlijk aantal blijkbaar geen enkel gewicht in de schaal kon leggen? Als 'rechts' dat zo erg vond, waarom hebben ze er dan simpelweg niet wat aan gedaan? Het is zo makkelijk om te zeggen dat het niet kon. Het is ook zo ongelofelijk slachtofferig. Die houding, het idee dat je er niets aan kunt doen omdat het altijd iemand anders is die bepaalt, heeft minstens zoveel bijgedragen aan de problemen.
janesmith schreef:Het hele grote verschil met die constante vergelijkingen met Hitler, de Nazi's en Wilders is dat dat één persoon was en één land dat die filosofie had van een bepaalde groep benadelen.
Citaat:Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen
randalinpony schreef:Uit de documentaire blijkt dat het probleem ook pas de laatste jaren uit de hand loopt. Volgens die lerares is er een verharding de laatste jaren, ouders die haar eerder een hand wilden geven, doen dat nu niet meer.
janesmith schreef:Het hele grote verschil met die constante vergelijkingen met Hitler, de Nazi's en Wilders is dat dat één persoon was en één land dat die filosofie had van een bepaalde groep benadelen.
Het huidige probleem wordt door heel Europa gedeeld en in ieder land zitten partijen als de PVV die allemaal hetzelfde denken. Dat wetende is er dus iets heel anders aan de hand dan destijds met de Joden en de Duitsers!
Maar links weigert dit te erkennen. Ze steken de kop in het zand tot ze stikken, dat is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig zie ik al lang aan de signalen dat dit een strijd is die links verliezen gaat. De oplossing is iedere dag dichterbij en er is geen ontkomen aan, ook niet door de degenen die zich politiek correct vinden terwijl zij juist eigenlijk de politiek incorrecten zijn! Incorrect omdat ze iets willen afdwingen dat steeds minder mensen als gewenst beschouwen. Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen, door hen zoveel mogelijk tegengehouden wordt. Ze verergeren het probleem eerder dan dat ze het verminderen.
janesmith schreef:Laten we alleen de huidige situatie maar eens onder de loep houden.
Shadow0 schreef:janesmith schreef:Het hele grote verschil met die constante vergelijkingen met Hitler, de Nazi's en Wilders is dat dat één persoon was en één land dat die filosofie had van een bepaalde groep benadelen.
En dat is dus niet waar. Het was niet 1 persoon. Het zijn al die individuele mensen, van soldaat tot gemeentemedewerker tot NSB'er tot kampbeul die het mogelijk hebben gemaakt. En dat is nou juist waarom we er zo mee op moeten passen.
Shadow0 schreef:janesmith schreef:Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen
Dat is een mantra dat vaak herhaald wordt: dat het de enige manier is. Maar dat is vooral een flinke simplificatie van de werkelijkheid. Er zijn meerdere manieren om het aan te pakken, en effectievere manieren om het aan te pakken. Jij wilt daar niet op ingaan, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.
Shadow0 schreef:janesmith schreef:Laten we alleen de huidige situatie maar eens onder de loep houden.
Welk deel van de huidige situatie precies? Ik word tot de 'linksen' geregeld, maar ik kan me niet heel erg druk maken over een immigratiestop (en dat meen ik.) We kunnen het leed van de wereld niet oplossen en we moeten dus altijd schrijnende gevallen afwijzen. Het is trouwens een illusie dat je het voor mensen onaantrekkelijk kunt maken - zolang wij niet stelselmatig verkrachten, vernederen, familie afschieten en landmijnen om huizen leggen is ons land aantrekkelijker, wat we ook aan sociale voorzieningen inhouden. Maar dat terzijde.
Waar IK tegen protesteer is vooral tegen een eenzijdige focus op slechts 1 probleem - terwijl we volgens mij genoeg gebieden hebben die aandacht nodig hebben. Economie en werkgelegenheid, zorg, onderwijs, woonvoorzieningen, om maar eens een paar dwarsstraten te noemen. Waar IK tegen protesteer is dat een te groot deel van Nederland het blijkbaar aanvaardbaar vindt dat het belangrijker is om allerlei dingen voortdurend te roepen, dan om ze effectief aan te pakken. Dat het prima is om woorden te verdraaien, persoonlijke aanvallen te plaatsen in een politiek debat, de grondwet lekker opportunistisch te hanteren (zolang 'ie in je voordeel werkt is het een Belangrijke Nederlandse Waarde, en zodra het beperkingen oplegt doet het niet ter zake.)
Shadow0 schreef:En dat is dus niet waar. Het was niet 1 persoon. Het zijn al die individuele mensen, van soldaat tot gemeentemedewerker tot NSB'er tot kampbeul die het mogelijk hebben gemaakt. En dat is nou juist waarom we er zo mee op moeten passen.
janesmith schreef:Dat waren dan nog mensen uit één natie die dat verzonnen en uitvoerden.
Citaat:Het kan nooit de schuld zijn van al die landen en niet van de veroorzakers van de problemen.
Citaat:Als het nou alleen Wilders of de PVV was geweest, dan zou ik met je meegaan in de gedachte dat hij een persoonlijke strijd vocht.
Citaat:Waarom hebben die tot nog toe dan geen enkel effect gehad?
Citaat:Waarom wordt dan de enige manier (de harde) die nog niet geprobeerd is op allerlei manieren tegengehouden en gesaboteerd?
Shadow0 schreef:Welk deel van de huidige situatie precies? Ik word tot de 'linksen' geregeld, maar ik kan me niet heel erg druk maken over een immigratiestop (en dat meen ik.) We kunnen het leed van de wereld niet oplossen en we moeten dus altijd schrijnende gevallen afwijzen.