Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

superwoman

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:04

Waarom is het probleem dan alleen maar erger geworden?
In mijn ogen is er door sommige zelfs het probleem vergroot.
Er is geld mee te verdienen door subsidies, dus dan is het logisch dat de problemen niet kleiner worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:16

Uit de documentaire blijkt dat het probleem ook pas de laatste jaren uit de hand loopt. Volgens die lerares is er een verharding de laatste jaren, ouders die haar eerder een hand wilden geven, doen dat nu niet meer.

Er is dus iets aan de hand waardoor de laatste jaren moslims zich in hun extreme godsdienstbeleving terugtrekken.
Ik schat dat 9/11 en de War on Terror een heel grote invloed gehad hebben. Dit is ook iets dat wereldwijd speelt.

En in Europa is daar dan nog het probleem van de grote groepen immigranten die de armste wijken min of meer hebben overgenomen, waardoor integreren alleen maar moeilijker wordt, want dat lukt eenvoudigweg niet in grote groepen.
Daarbij nog dat we hele volksstammen hebben die niet eens een toekomst voor zichzelf zien op de plek waar ze wonen, dat is toch verschrikkelijk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:24

Kendra schreef:
Ik denk dat niemand de problemen 'onder de mat schuift'. Er wordt over gesproken, er wordt van alles geprobeerd...

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker veel situaties ontkend, structureel genegeerd en niet aangepakt. Vanwege beroerde organisatie, uit angst om beschuldigd te worden van discriminatie, uit gemakzucht, angst voor consequenties.

Citaat:
maar het is zó ontzettend moeilijk om oplossingen te vinden. Hoe zou je dit probleem van die Duitse jongen nu op kunnen lossen? De moslimjongens in de film zijn fout - dat is helder, maar om voor deze situatie een oplossing te vinden, valt niet mee. Ik zie het bij collega's op scholen in de grote steden, die willen wel van alles, maar weten gewoon niet wat helpt.

Terwijl het toch allang bekend is wat helpt: duidelijk, snel en consequent ingrijpen, op een persoonlijk niveau blijven werken en een combinatie van correctie bij negatief gedrag, en aanmoediging bij positief gedrag. Zo moeilijk is het namelijk helemaal niet... Maar het kost
a. Tijd (= geld)
b. Inzet

Het vereist (bv) dat je fatsoenlijke scholen hebt met fatsoenlijke docenten die gemotiveerd zijn om niet alleen maar hun verhaal af te draaien, maar ook om op te voeden. (Nu gaan een heleboel docenten roepen 'jamaar opvoeden is een taak van de ouders' en daarmee wordt er gekozen voor het niet-aanpakken. Het doet er niet toe wiens taak het is, het gaat erom dat het gebeurt als we de problemen willen oplossen.)

Het vereist bv dat mensen bereid zijn om op te treden en maatregelen ten uitvoer te brengen, ook als daar veel werk aan zit en het mogelijk gevolgd kan worden door bedreigingen. (Nu gaan een heleboel mensen roepen "jamaar het is toch belachelijk dat je kunt worden bedreigd" en dat is het ook, maar dat doet er niet toe. Het gebeurt. De manier om dat te stoppen is om het tegen te gaan, niet door eraan toe te geven.)

Het vereist van organisaties dat ze achter hun medewerkers gaan staan in moeilijke situaties. (Iets wat veel organisaties niet doen: die schuiven de schuld liever af naar de medewerker die onderin de hierarchie staat.)

Het vereist bv dat mensen bereid zijn om zich persoonlijk in te zetten, en dat ze zich niet makkelijk meer moeten kunnen verschuilen achter de anonimiteit van grote organisaties.

Het vereist bovendien dat je dat allemaal kunt doen terwijl je voldoende humor en betrokkenheid en positiviteit overhoudt om goed gedrag te waarderen en dat je niet blijft hangen in 'jamaar ze deden altijd'.

Die dingen werken gewoon, bewezen en elke keer. Maar de organisaties die met bv probleemjeugd te maken hebben (maar ook bv politie) zijn groot, anoniem, slecht geleid en hebben weinig geld en personeel, en ze geloven dat goede bedoelingen een vervanging zijn voor kunde en professionaliteit. Terwijl er in de maatschappij bovendien weinig draagvlak is voor een coherente aanpak omdat mensen eerder redeneren vanuit een idee over hoe het 'zou moeten zijn' ipv over hoe het werkelijk [iis[/i].

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:34

Helemaal mee eens Shadow.

En daarbij mis ik nog dat de bal telkens weer moet worden teruggespeeld naar de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk de jongeren zelf, en bovenal hun ouders.
En nu heb ik soms het idee dat er vooral over allochtonen wordt gepraat maar niet mét allochtonen (de grapjas van deze draad zal nu gezwind opmerken dat dat ook niet gaat omdat ze onze taal niet spreken. :+ ) en dat is óók het probleem verergeren: dat werkt een hulpeloosheid en afschuiven van verantwoordelijkheid nog verder in de hand.

Over foute Islamitische jongens: het white male chauvinistic pig nu ook verkrijgbaar in moderne, hippe kleurstellingen. Ben er snel bij mensen, mogelijk wegens importstop binnenkort uit de handel! >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:47

randalinpony schreef:
En daarbij mis ik nog dat de bal telkens weer moet worden teruggespeeld naar de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk de jongeren zelf, en bovenal hun ouders.

Eigenlijk zou ik daarvan willen maken: de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk zichzelf.

Er worden zo verschrikkelijk veel excuses verzonnen... Aan alle kanten worden vooral heel veel excuses verzonnen waarom het probleem alleen maar bij de ander ligt, en vooral, waarom zij er dus niets aan kunnen doen. De jongeren wijzen naar de maatschappij, de maatschappij wijst naar de jongeren, scholen wijzen naar de ouders, de ouders naar de school, de medewerkers naar hun organisatie, de organisatie naar het budget en hun medewerkers, mensen halen graag aan dat ze 'ook maar mensen zijn', 'niet alles tegelijk kunnen', 'fouten maken', 'als anderen niet willen kunnen zij ook niet', 'je kunt in je eentje niet het hele systeem veranderen', etc.

Maar uiteindelijk vinden mensen vooral heel veel redenen om er zelf niet wat aan te doen als de ander de eerste stap niet zet. En aangezien de ander net zo denkt, komt die eerste stap er maar zelden. Maar als die gezet wordt, en je kiest voor een duidelijke, consequente, directe aanpak die niet alleen maar gericht is op het positieve of het negatieve, werkt het.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:14

Sullie97 schreef:
janesmith schreef:
Omdat in die landen er veel te krampachtig gedaan is over de problemen die er ontegenzeggelijk wel waren mar absoluut niet benoemd mochten worden.Daardoor hebben juist die problematische kanten door kunnen groeien naar een niveau waarop het niet meer te ontkennen viel. Het is als een tuin waar je klimop plant. In het begin is da heel mooi en geniet je van de snelle groei, maar dan komt er een moment dat je vindt dat de klimop wel erg prominent aanwezig is. Daar is maar één oplossing, namelijk snoeien. Doe je dat niet dan zal je hele tuin op den duur overwoekerd worden door de klimop.

Weet je wat ik het ergste vond, is dat die Duitse jongeren voor Nazis werden uitgemaakt.

Dat krijgen ze wel als voorbeeld door al die mensen en politici die dat ongeveer als eerste klaar hebben als je kritiek durft te hebben op bepaalde minpunten en het ook durft te benoemen. Het is de standaard manier om iemand de mond proberen te snoeren. Je hoeft niet zo heel ver te kijken om het tegen te komen, want als je hier op Bokt gaat zoeken op Hitler of Nazi, dan kun je je pagina's lang 'vermaken'.
Aangezien die jongens en meiden dat ook meekrijgen, is het niet raar dat ze zich dan ook op die manier uitlaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:22

janesmith schreef:
Dat krijgen ze wel als voorbeeld door al die mensen en politici die dat ongeveer als eerste klaar hebben als je kritiek durft te hebben op bepaalde minpunten en het ook durft te benoemen. Het is de standaard manier om iemand de mond proberen te snoeren.

Jij neemt maar aan dat het een manier is om de mond te snoeren. Maar het is en blijft zinnig om terug te kijken naar destijds, om te zorgen dat we de geschiedenis niet gaan herhalen met simpelweg een andere bevolkingsgroep in dezelfde verdomhoek. Je kunt dergelijke kritiek opvatten als poging om de mond te snoeren, je zou het ook kunnen gebruiken om te komen tot oplossingen en methoden die beter zijn, zonder in de valkuilen van destijds te trappen. (Namelijk het probleem dat er kan ontstaan als je een bepaalde groep mensen stelselmatig alleen maar als groep beoordeelt en niet meer als individu en ze vervolgens rechten ontneemt die anderen wel hebben.)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:23

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Dat de linkse kerk daar niet over nadenkt getuigt alleen maar van ...

Waarom blijf jij vasthouden aan het idee dat er een (1) linkse kerk is waarin iedereen hetzelfde denkt en de problemen onder de mat veegt? Waarom toon je zo weinig respect voor de mensen die moeite doen om problemen reeel te bekijken en niet alles met de mantel der liefde te bedenken? Waarom hou je vol dat die er niet zijn, ook al zijn ze er wel? Waarom wil je zo graag geloven dat er twee en alleen maar 2 benaderingen zijn: 'alles ontkennen' of 'snoeien'? Er zijn meerdere benaderingen mogelijk. Dat jij ze niet wilt is je eigen keuze, maar het doen alsof ze er niet zijn is de boel bewust ontkennen. En dat is natuurlijk nogal vreemd, want dat is precies je eigen verwijt aan anderen: dat ze de werkelijkheid ontkennen.

Omdat het altijd links is dat er zo fel tegenin gaat als je zegt dat de multi-culti samenleving op een mislukking aan t uitdraaien is. Omdat het altijd links is dat de grenzen nog steeds open wil houden, ondanks dat het probleem al veel te groot is. Omdat het links is dat nog steeds met de meest waanzinnige 'non' oplossingen komt om het proberen te beteugelen, ondanks dat alle pogingen tot nog toe geen effect gehad hebben. Als je alles bij elkaar opnoemt kun je niet anders dan constateren dat vooral links verantwoordelijk is voor de ellende die die softe benadering veroorzaakt. Ik kan er ook niks aan doen dat dat de harde feiten zijn. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa is dat de trend. Overal zijn het de linkse partijen die alles omarmen en het probleem steeds afdoen als 'randverschijnselen' en kleine groepjes die dat zouden doen. Links wil niet erkennen dat de problemen veel groter zijn dan ze toegeven. Het gevolg is dat ook heel veel mensen die er (nog) niet mee te maken hebben, dit geloven. De waarheid is soms hard, maar de grootste fout is hem niet onder ogen willen zien. Kijk alleen maar naar onze politieke geschiedenis en je zult zien dat rechts hier al heel lang tegen aan het ageren is, maar met een lange linkse meerderheid was er geen eer te behalen. Dat is het grote verschil tegenwoordig. Rechts is terrein aan het winnen en alleen daarom is er nu de mogelijkheid om te gaan snoeien.
Ik omarm dit rechtse kabinet alleen al omdat ze de immigratie willen terugbrengen naar maximaal 3000 per jaar. dat zijn behapbare aantallen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:24

Kendra schreef:
Ik denk dat niemand de problemen 'onder de mat schuift'. Er wordt over gesproken, er wordt van alles geprobeerd...maar het is zó ontzettend moeilijk om oplossingen te vinden. Hoe zou je dit probleem van die Duitse jongen nu op kunnen lossen? De moslimjongens in de film zijn fout - dat is helder, maar om voor deze situatie een oplossing te vinden, valt niet mee. Ik zie het bij collega's op scholen in de grote steden, die willen wel van alles, maar weten gewoon niet wat helpt.

De tweedeling die ik op dit moment in de samenleving zie, is dat de ene helft roept: het probleem is zo complex geworden, hoe moeten we dit oplossen? (en vervolgens niks doet), terwijl de andere helft kiest voor (in mijn ogen) te simpele oplossingen, die waarschijnlijk niet uitvoerbaar zijn en ook niet veel zullen uithalen.
De tijd zal het leren....

Des te meer het probleem bekend wordt, des te makkelijker zijn de oplossingen haalbaar die jij nu als niet mogelijk of uitvoerbaar beschouwt.

Superwoman schreef:
naar mijn idee begint "men" het nu een beetje onder de mat vandaan te halen, omdat men niet meer anders kan.
Máár dan nog is "men" bang om te discrimineren en om daarom niet het beesje bij de naam te noemen en dus toch niet goed kan praten over de problemen.

Wilders is juist weer heel extreem met het benoemen van 1 probleem.
VVD wil graag streng optreden met hun beleid, maar roept dat (nog) niet van de daken.

Als er geen Wilders was geweest zou vandaag de dag nog steeds alles onder het kleed geschoven worden. Men wil nu zelfs al zo ver gaan om de media te verbieden om dat soort berichten te noemen! Hoe gek kan het zijn? Censuur is altijd de voorloper van dictatuur!
Dat het nu onder het kleed vandaan komt, komt alleen maar omdat de bult zo groot is geworden van alles wat er onder dat kleed geschoven is, dat je er niet meer overheen kan en er over struikelt.
Wilders is net zo extreem in zijn wil om het te benoemen, als links extreem is om het angstvallig te bagatelliseren! Alleen zien ze alleen het extremisme van Wilders en hun eigen extremisme zien ze niet.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 04-08-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:29

Het probleem is al heel lang bekend en wordt nog immers met geschiedenis op school en in de maatschappij geleerd. Wordt jaarlijks herdacht en dan niet alleen de eerste en tweede wereld oorlog. Zinloos geweld wordt ook niet onder de mat geveegd.
Maar zo lijkt het voor die de geschiedenis blijven ontkennen en niets van leren, maar wel naleven en voort zetten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:35

Shadow0 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker veel situaties ontkend, structureel genegeerd en niet aangepakt. Vanwege beroerde organisatie, uit angst om beschuldigd te worden van discriminatie, uit gemakzucht, angst voor consequenties.
[...]

Terwijl het toch allang bekend is wat helpt: duidelijk, snel en consequent ingrijpen, op een persoonlijk niveau blijven werken en een combinatie van correctie bij negatief gedrag, en aanmoediging bij positief gedrag. Zo moeilijk is het namelijk helemaal niet... Maar het kost
a. Tijd (= geld)
b. Inzet

Het vereist (bv) dat je fatsoenlijke scholen hebt met fatsoenlijke docenten die gemotiveerd zijn om niet alleen maar hun verhaal af te draaien, maar ook om op te voeden. (Nu gaan een heleboel docenten roepen 'jamaar opvoeden is een taak van de ouders' en daarmee wordt er gekozen voor het niet-aanpakken. Het doet er niet toe wiens taak het is, het gaat erom dat het gebeurt als we de problemen willen oplossen.)

Het vereist bv dat mensen bereid zijn om op te treden en maatregelen ten uitvoer te brengen, ook als daar veel werk aan zit en het mogelijk gevolgd kan worden door bedreigingen. (Nu gaan een heleboel mensen roepen "jamaar het is toch belachelijk dat je kunt worden bedreigd" en dat is het ook, maar dat doet er niet toe. Het gebeurt. De manier om dat te stoppen is om het tegen te gaan, niet door eraan toe te geven.)

Het vereist van organisaties dat ze achter hun medewerkers gaan staan in moeilijke situaties. (Iets wat veel organisaties niet doen: die schuiven de schuld liever af naar de medewerker die onderin de hierarchie staat.)

Het vereist bv dat mensen bereid zijn om zich persoonlijk in te zetten, en dat ze zich niet makkelijk meer moeten kunnen verschuilen achter de anonimiteit van grote organisaties.

Het vereist bovendien dat je dat allemaal kunt doen terwijl je voldoende humor en betrokkenheid en positiviteit overhoudt om goed gedrag te waarderen en dat je niet blijft hangen in 'jamaar ze deden altijd'.

Die dingen werken gewoon, bewezen en elke keer. Maar de organisaties die met bv probleemjeugd te maken hebben (maar ook bv politie) zijn groot, anoniem, slecht geleid en hebben weinig geld en personeel, en ze geloven dat goede bedoelingen een vervanging zijn voor kunde en professionaliteit. Terwijl er in de maatschappij bovendien weinig draagvlak is voor een coherente aanpak omdat mensen eerder redeneren vanuit een idee over hoe het 'zou moeten zijn' ipv over hoe het werkelijk [iis[/i].

Hier ben ik het zeker mee eens. Ook in de docu geven de jongens aan (als je goed luistert), dat ze meer respect hebben voor 'leiding' (de 'masculiene' aanpak) omdat ze dat kennen van hun cultuur.
Wij zijn niet zo, wij hebben een zogenaamde 'feminiene' cultuur, dat wil niet zeggen dat vrouwen hier het voor het zeggen hebben, maar de aanpak is gebaseerd op samen zijn, vriendelijkheid, begrip en communicatie.

Maar (dit is mijn peroonlijke mening en ervaring) juist de mensen die ferm op zouden kunnen of moeten treden, zitten (toevallig) niet in de hulpverlening.

Ik vind dat het inzicht in welke cultuur zij nou eigenlijk mee hebben genomen, zo ontzettend onderkend is geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:37

janesmith schreef:
Als je alles bij elkaar opnoemt kun je niet anders dan constateren dat vooral links verantwoordelijk is voor de ellende die die softe benadering veroorzaakt.

Ten eerste heb je de vraag nog niet beantwoord waarom je 'links' toch voortdurend als 1 groep af wilt schilderen met maar 1 mening en 1 idee?

Ten tweede - als je de schuld bij 'links' neerlegt ben je nog steeds aan het ontkennen. Wij zijn als maatschappij als geheel verantwoordelijk voor de situatie. De 'linkse' politieke partijen hebben maar nauwelijks de helft van het landsbestuur uitgemaakt, en daarnaast hebben we allemaal als mens een verantwoordelijkheid. Er zijn veel, heel veel mensen op alle niveau's en lagen die die verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag en functioneren niet nemen. Daar is iedereen zelf bij. Elke ouder, elke jongere, elke leerkracht, elke werkgever, elke politieagent, elke ambtenaar, elke buschauffeur die denkt 'ik heb geen zin om er iets aan te doen, laat ze het in Den Haag maar uitzoeken' draagt daaraan bij.

Citaat:
De waarheid is soms hard, maar de grootste fout is hem niet onder ogen willen zien. Kijk alleen maar naar onze politieke geschiedenis en je zult zien dat rechts hier al heel lang tegen aan het ageren is, maar met een lange linkse meerderheid was er geen eer te behalen

Tsja, misschien komt dat omdat 'rechts' blijkbaar niet goed kon tellen en ook niet goed kon besturen? De getallen zijn redelijk gelijk verdeeld geweest de afgelopen jaren - en toch zou 'links' alle fouten gemaakt hebben en 'rechts' onmachtig hebben toegekeken. Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt mij vooral een hele grote fout van de rechtse bestuurders die ondanks een behoorlijk aantal blijkbaar geen enkel gewicht in de schaal kon leggen? Als 'rechts' dat zo erg vond, waarom hebben ze er dan simpelweg niet wat aan gedaan? Het is zo makkelijk om te zeggen dat het niet kon. Het is ook zo ongelofelijk slachtofferig. Die houding, het idee dat je er niets aan kunt doen omdat het altijd iemand anders is die bepaalt, heeft minstens zoveel bijgedragen aan de problemen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:42

Het hele grote verschil met die constante vergelijkingen met Hitler, de Nazi's en Wilders is dat dat één persoon was en één land dat die filosofie had van een bepaalde groep benadelen.
Het huidige probleem wordt door heel Europa gedeeld en in ieder land zitten partijen als de PVV die allemaal hetzelfde denken. Dat wetende is er dus iets heel anders aan de hand dan destijds met de Joden en de Duitsers!
Maar links weigert dit te erkennen. Ze steken de kop in het zand tot ze stikken, dat is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig zie ik al lang aan de signalen dat dit een strijd is die links verliezen gaat. De oplossing is iedere dag dichterbij en er is geen ontkomen aan, ook niet door de degenen die zich politiek correct vinden terwijl zij juist eigenlijk de politiek incorrecten zijn! Incorrect omdat ze iets willen afdwingen dat steeds minder mensen als gewenst beschouwen. Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen, door hen zoveel mogelijk tegengehouden wordt. Ze verergeren het probleem eerder dan dat ze het verminderen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:43

Shadow0 schreef:
Eigenlijk zou ik daarvan willen maken: de échte verantwoordelijken voor gedrag, namelijk zichzelf.

Nou... dat herinnert mij eraan dat ik ooit in 1995 op de Djemaa el Fnaa liep. Er was een verhalenverteller met een hele kring toehoorders.
Ik vroeg aan Simo, wat zegt hij?
En hij zei: Hij geeft de kern van het probleem weer in Marokko. Hij zegt, mensen mensen in dit mooie land! Waarom, waarom klagen we zoveel. We klagen over de hitte, de droogte, de armoede! We kijken naar het westen en denken "daar hebben ze het beter, we moeten daarheen!" Maar mensen, kijk om je heen. Kijk hoe mooi het land is, klaag toch niet, wijs toch niet zo naar een ander die het beter lijkt te hebben maar kijk hoe mooi wij het hier hebben in ons prachtige Marokko.

Hij zei toen: ja dat is wat we doen, klagen en wachten op een beter leven.

Ik denk weet dat hij zijn eigen verhaal behoorlijk hard om de oren heeft gekregen toen hij in Zwitserland erachter kwam dat het Europese Paradijs helemaal niet bestond. Maar toen kon hij niet meer terug.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:45

Shadow0 schreef:
(Namelijk het probleem dat er kan ontstaan als je een bepaalde groep mensen stelselmatig alleen maar als groep beoordeelt en niet meer als individu en ze vervolgens rechten ontneemt die anderen wel hebben.)

Ja maar... ja maar... dat doen ze juist bij ons. Als groep bekijken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:49

Shadow0 schreef:
Tsja, misschien komt dat omdat 'rechts' blijkbaar niet goed kon tellen en ook niet goed kon besturen? De getallen zijn redelijk gelijk verdeeld geweest de afgelopen jaren - en toch zou 'links' alle fouten gemaakt hebben en 'rechts' onmachtig hebben toegekeken. Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt mij vooral een hele grote fout van de rechtse bestuurders die ondanks een behoorlijk aantal blijkbaar geen enkel gewicht in de schaal kon leggen? Als 'rechts' dat zo erg vond, waarom hebben ze er dan simpelweg niet wat aan gedaan? Het is zo makkelijk om te zeggen dat het niet kon. Het is ook zo ongelofelijk slachtofferig. Die houding, het idee dat je er niets aan kunt doen omdat het altijd iemand anders is die bepaalt, heeft minstens zoveel bijgedragen aan de problemen.

Laten we alleen de huidige situatie maar eens onder de loep houden. Nu zijn er duidelijk twee partijen die drastische maatregelen willen nemen in de vorm van voorkeursbehandelingen afschaffen, immigratiestops invoeren, het veel minder aantrekkelijk maken om hier nog je geluk te zoeken door sociale voorzieningen de eerste 10 jaar van je verblijf onmogelijk te maken en nog wat van die regels. Moet je eens zien wat links daartegen aan het protesteren is! Het is allemaal volgens hen niet humaan! Nou, weg met humaan! We zijn humaan genoeg geweest en het gevolg was dat het hier een paradijs voor gelukszoekers is geworden. Wat bij betreft kan het niet hard genoeg gestopt worden. Enough is enough!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:51

janesmith schreef:
Het hele grote verschil met die constante vergelijkingen met Hitler, de Nazi's en Wilders is dat dat één persoon was en één land dat die filosofie had van een bepaalde groep benadelen.

En dat is dus niet waar. Het was niet 1 persoon. Het zijn al die individuele mensen, van soldaat tot gemeentemedewerker tot NSB'er tot kampbeul die het mogelijk hebben gemaakt. En dat is nou juist waarom we er zo mee op moeten passen.

Citaat:
Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen

Dat is een mantra dat vaak herhaald wordt: dat het de enige manier is. Maar dat is vooral een flinke simplificatie van de werkelijkheid. Er zijn meerdere manieren om het aan te pakken, en effectievere manieren om het aan te pakken. Jij wilt daar niet op ingaan, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:52

randalinpony schreef:
Uit de documentaire blijkt dat het probleem ook pas de laatste jaren uit de hand loopt. Volgens die lerares is er een verharding de laatste jaren, ouders die haar eerder een hand wilden geven, doen dat nu niet meer.

Op de tweede zin: ja. Doordat ze in hun eigen groep/ cultuur kunnen en mogen schuilen, is het waarschijnlijk verhard. Wat hebben ze met die ene Nederlander of Duitser te maken?

Op het eerste: ja en nee. Ik heb precies dezelfde gesprekken 15 jaar geleden al gehad, met jongens die nu 30 zijn.
Ze zeiden toen al exact wat in de docu gezegd werd. Alleen ze zeiden het niet zo heel erg hardop.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:53

janesmith schreef:
Het huidige probleem wordt door heel Europa gedeeld en in ieder land zitten partijen als de PVV die allemaal hetzelfde denken. Dat wetende is er dus iets heel anders aan de hand dan destijds met de Joden en de Duitsers!
Maar links weigert dit te erkennen. Ze steken de kop in het zand tot ze stikken, dat is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig zie ik al lang aan de signalen dat dit een strijd is die links verliezen gaat. De oplossing is iedere dag dichterbij en er is geen ontkomen aan, ook niet door de degenen die zich politiek correct vinden terwijl zij juist eigenlijk de politiek incorrecten zijn! Incorrect omdat ze iets willen afdwingen dat steeds minder mensen als gewenst beschouwen. Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen, door hen zoveel mogelijk tegengehouden wordt. Ze verergeren het probleem eerder dan dat ze het verminderen.

Waarom bestaan die groeperingen dan nog uit die tijden? Waarom worden die groeperingen en werkwijze voorgezet? Waarom is die meneer op de uitnodiging van vlaams belang in gegaan en heeft deel genomen aan de nazi optocht? Waarom is de uiting van die meneer zoals de propaganda van toen? Waarom steeds wederom over moslim uiten? Bent u wel eens persoonlijk het gesprek aan gegaan met die groeperingen? Of heeft u alles van horen zeggen via via?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:00

janesmith schreef:
Laten we alleen de huidige situatie maar eens onder de loep houden.

Welk deel van de huidige situatie precies? Ik word tot de 'linksen' geregeld, maar ik kan me niet heel erg druk maken over een immigratiestop (en dat meen ik.) We kunnen het leed van de wereld niet oplossen en we moeten dus altijd schrijnende gevallen afwijzen. Het is trouwens een illusie dat je het voor mensen onaantrekkelijk kunt maken - zolang wij niet stelselmatig verkrachten, vernederen, familie afschieten en landmijnen om huizen leggen is ons land aantrekkelijker, wat we ook aan sociale voorzieningen inhouden. Maar dat terzijde.

Waar IK tegen protesteer is vooral tegen een eenzijdige focus op slechts 1 probleem - terwijl we volgens mij genoeg gebieden hebben die aandacht nodig hebben. Economie en werkgelegenheid, zorg, onderwijs, woonvoorzieningen, om maar eens een paar dwarsstraten te noemen. Waar IK tegen protesteer is dat een te groot deel van Nederland het blijkbaar aanvaardbaar vindt dat het belangrijker is om allerlei dingen voortdurend te roepen, dan om ze effectief aan te pakken. Dat het prima is om woorden te verdraaien, persoonlijke aanvallen te plaatsen in een politiek debat, de grondwet lekker opportunistisch te hanteren (zolang 'ie in je voordeel werkt is het een Belangrijke Nederlandse Waarde, en zodra het beperkingen oplegt doet het niet ter zake.)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:02

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

En dat is dus niet waar. Het was niet 1 persoon. Het zijn al die individuele mensen, van soldaat tot gemeentemedewerker tot NSB'er tot kampbeul die het mogelijk hebben gemaakt. En dat is nou juist waarom we er zo mee op moeten passen.

Dat waren dan nog mensen uit één natie die dat verzonnen en uitvoerden. Dat is nu niet het geval. Het probleem wordt in ieder land van Europa ervaren en ook bijna ieder land heeft op de een of andere manier al wetten en regels opgenomen die duidelijk maken dat ze er genoeg van hebben. Het kan nooit de schuld zijn van al die landen en niet van de veroorzakers van de problemen. Als het nou alleen Wilders of de PVV was geweest, dan zou ik met je meegaan in de gedachte dat hij een persoonlijke strijd vocht. Maar dat is niet zo. Kijk de pers na, en je zult constateren dat het speelt in Denemarken, Zweden, Spanje, Duitsland, Engeland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Frankrijk en nog wat landen die ik nu vergeet. Zegt dat je dan werkelijk niets over de omvang en schuldvraag? Allemaal landen die ze in eerste instantie met open armen ontvangen hebben. Feit is dat ze die vrijheid overal misbruiken met hun geweld en bedreigingen.
Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Incorrect omdat de enige remedie om het echt op te lossen

Dat is een mantra dat vaak herhaald wordt: dat het de enige manier is. Maar dat is vooral een flinke simplificatie van de werkelijkheid. Er zijn meerdere manieren om het aan te pakken, en effectievere manieren om het aan te pakken. Jij wilt daar niet op ingaan, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Waarom hebben die tot nog toe dan geen enkel effect gehad?
Waarom wordt dan de enige manier (de harde) die nog niet geprobeerd is op allerlei manieren tegengehouden en gesaboteerd?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:09

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Laten we alleen de huidige situatie maar eens onder de loep houden.

Welk deel van de huidige situatie precies? Ik word tot de 'linksen' geregeld, maar ik kan me niet heel erg druk maken over een immigratiestop (en dat meen ik.) We kunnen het leed van de wereld niet oplossen en we moeten dus altijd schrijnende gevallen afwijzen. Het is trouwens een illusie dat je het voor mensen onaantrekkelijk kunt maken - zolang wij niet stelselmatig verkrachten, vernederen, familie afschieten en landmijnen om huizen leggen is ons land aantrekkelijker, wat we ook aan sociale voorzieningen inhouden. Maar dat terzijde.

Waar IK tegen protesteer is vooral tegen een eenzijdige focus op slechts 1 probleem - terwijl we volgens mij genoeg gebieden hebben die aandacht nodig hebben. Economie en werkgelegenheid, zorg, onderwijs, woonvoorzieningen, om maar eens een paar dwarsstraten te noemen. Waar IK tegen protesteer is dat een te groot deel van Nederland het blijkbaar aanvaardbaar vindt dat het belangrijker is om allerlei dingen voortdurend te roepen, dan om ze effectief aan te pakken. Dat het prima is om woorden te verdraaien, persoonlijke aanvallen te plaatsen in een politiek debat, de grondwet lekker opportunistisch te hanteren (zolang 'ie in je voordeel werkt is het een Belangrijke Nederlandse Waarde, en zodra het beperkingen oplegt doet het niet ter zake.)

Als ik het over links heb dan heb ik het over de politiek. Dat zijn degenen die beleid bepalen en tegenstand mobiliseren. Niet jou als persoon, ook al stem je links. Jij kunt, net zo min als ik, iets veranderen aan de problemen. Daar zijn harde wetten voor nodig en hard politiebeleid.
Je kunt het wel degelijk heel onaantrekkelijk en bijna onmogelijk maken om hier je geluk te zoeken. Als je geen werk hebt en geen uitkering kunt krijgen, dan houd je het hier niet lang vol. Zeker niet als dat in combinatie is met een hard uitzet- en opsporingsbeleid. Als je hier niet meer binnen mag als je geen Nederlands spreekt. Als het bijna onmogelijk is om je bruid te importeren etc. etc. Allemaal maatregelen die toegestaan zijn door de Europese regelgever en tevens een heel groot effect sorteren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:10

Shadow0 schreef:

Ik denk dat het niet de individu is geweest maar juist groepsgedrag.
Als je onderzoeken naar groepsgedrag bekijkt, ooit op de Belgische zender was daar een heel goed programma van. Mensen jagen zichzelf de dood in als men als groep opereert. 'want niemand anders stond op bij die brand'
Of mensen in een groep zagen ineens Maria aan de hemel verschijnen terwijl die er helemaal niet was. Ze hadden in dat gemanipuleerde onderzoek de rode groep als winnaars aangewezen en de blauwe groep als verliezers en het ook zo gemanipuleerd dat de rode groep steeds won, voorgetrokken werd, enz.
Ook al was het een experiment, mensen sloegen elkaar de hersens bijna in, als eentje uit de blauwe groep iemand uit de rode groep wel zag zitten.

Wij lijken nu door deze problematiek steeds meer als groep te opereren 'tegen' moslims en immigranten, dat ontken ik niet.
Maar we lijken maar niet te willen zien, dat wij ook die groep zijn waartegen de probleemgroepen nu doen zoals ze doen. Op de een of andere manier lukt het maar niet om ook onszelf als die groep te zien waar mensen gewoon echt op tegen kunnen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:11

janesmith schreef:
Dat waren dan nog mensen uit één natie die dat verzonnen en uitvoerden.

En de NSB? Die volgden dat toch ook?

Citaat:
Het kan nooit de schuld zijn van al die landen en niet van de veroorzakers van de problemen.

Natuurlijk niet. Het is altijd de schuld van anderen.

Citaat:
Als het nou alleen Wilders of de PVV was geweest, dan zou ik met je meegaan in de gedachte dat hij een persoonlijke strijd vocht.

Dat is niet mijn gedachte, noch mijn tekst. Of het een persoonlijke strijd is of niet doet wat mij betreft niet ter zake.

Het gaat mij meer om de gevolgen. De gevolgen dat er 6 miljoen mensen zijn omgebracht op grond van hun afkomst / religie. En dat dat kon gebeuren omdat er veel mensen waren die stukje bij beetje alle perspectief uit het oog verloren. En dat wij dus heel erg moeten waken dat dat niet nog een keer gebeurt door dat perspectief wel in de gaten te houden.

Citaat:
Waarom hebben die tot nog toe dan geen enkel effect gehad?

Omdat jij alle situaties waarin ze wel effect hebben uitsluit. Er is in Nederland nog geen structurele strenge, consequente aanpak geweest. Overal waar die aanpak lokaal is toegepast, heeft het positieve (meetbare) effecten. Maar het is tot nu toe alleen kleinschalig gebeurd.

Citaat:
Waarom wordt dan de enige manier (de harde) die nog niet geprobeerd is op allerlei manieren tegengehouden en gesaboteerd?

Nogmaals: je volhardt hier in het volhouden dat er maar 1 mogelijke oplossing of aanpak is. Dat is niet zo.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:15

Shadow0 schreef:
Welk deel van de huidige situatie precies? Ik word tot de 'linksen' geregeld, maar ik kan me niet heel erg druk maken over een immigratiestop (en dat meen ik.) We kunnen het leed van de wereld niet oplossen en we moeten dus altijd schrijnende gevallen afwijzen.

Toen ik een jaar of 20 was en zo links als mijn linkerhand, kon ik dit niet zeggen hoor. Dan werd ik meteen terecht gewezen dat mensen allemaal kansen hoorden te krijgen, dat we in een rijk land woonden en dat moesten delen en dat ik niet mocht discrimineren en dit en dat.
Ik was verbaasd, ik, discrimineren? Ik woonde in Amsterdam, werkte, woonde en ging uit stappen met alle kleruren van de regenboog.
Hoe kon men dit zeggen?? Ik wilde alleen niet dat mensen de hand boven het hoofd gehouden werd omdat ze toevallig een kleur hadden > en dus zieliger.