Citaat:7 september 2025
Ingezonden: een ervaringsdeskundige over de KBH
Beheer heeft mij gevraagd een stukje te schrijven om jullie te informeren wat betreft de aanschaf van een Kuddebewakingshond (KBH).
En uiteraard doe ik dat met alle liefde want hier komt veel meer bij kijken dan men denkt.
Ik heb de kennis opgedaan bij veeboeren in Spanje, zij werken al vele generaties met Mastin Español, in het Noorden van Spanje is er ook een serieus wolvenprobleem.
Dit is echter iets dat je niet in een paar maanden gerealiseerd kunt hebben.
Net zoals de families gaan de honden ook al generaties lang mee, onder de boeren wisselen ze hun reuen uit om lijnteelt tegen te gaan en altijd uit lijnen van bewezen KBH’s.
Deze honden worden geboren tussen het vee en leren van de volwassen honden wat hun taak is.
Ze leren dat het vee hun familie is en dat zullen ze met hun leven verdedigen.
Zou je dit in Nederland willen realiseren dan heb je om te beginnen al een opgeleide KBH nodig zodat deze de pups weer kan opleiden.
Deze volwassen hond moet er eentje zijn die is opgeleid om niet alleen zijn eigen kudde te bewaken maar ook vreemde kuddes, zo’n hond kost geld.
Dus zou je één opgeleide hond aanschaffen om de pups op te voeden ben je jaren verder voordat je een functionele roedel samengesteld hebt.
Grote honden zijn fysiek en mentaal laat volwassen, voor zijn derde levensjaar is dat geen volwaardige KBH.
Dit is absoluut geen snelle oplossing maar ook geen goedkope als je bedenkt dat er per hond 1,5 a 2 kilo voer op een dag in gaat, dat is op 10 honden al snel 20 kg op een dag en dan ben je nog niet bij de dierenarts geweest.
En dan is de vraag ook nog, ervan uitgaande dat er binnenkort toch wel eens ingegrepen gaat worden, wat als het wolvenprobleem vanuit de overheid wordt opgelost, ga je die honden dan allemaal houden?
Of worden deze honden dan allemaal gedumpt in het asiel?
Dit zijn geen huis-tuin en keukenhonden, niet te vergelijken met een hond van hetzelfde ras dat in huis geleefd heeft.
Deze honden zijn niet herplaatsbaar!!
We weten allemaal wat er gebeurt met honden die niet herplaatsbaar zijn.
Maar stel… je hebt dit er allemaal voor over, je bent bereid om hier jaren tijd en een hoop geld in te steken, en je beseft dat het wolvenprobleem al voorbij kan zijn voordat jij je roedel functioneel hebt, dan zijn er ook nog wat andere zaken om rekening mee te houden.
Deze honden nemen hun taak erg serieus.
Er komt niemand in de buurt van het vee, ook je visite niet, voorbijgangers, vreemde honden, en dat reikt tot ver achter in de straat.
Zorg voor een hele goede omheining, want ze zullen een gaatje vinden om hun waakgebied uit te breiden.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, dat je ergens een schaap op zijn rug ziet liggen en dat je even het weiland in gaat om hem rechtop te zetten, doe dat in een weiland waar KBH’s lopen en je hebt een serieus probleem.
Maar ook een voorbijganger, een loslopende hond, iedereen die te dichtbij komt en voor de honden onbekend is, is een trigger.
Omliggende boerderijen zullen ook niet blij zijn met de komst van de KBH’s want zodra het donker wordt slaan ze aan.
Daarmee willen ze iedereen al laten weten dat zij daar zijn om hun terrein te bewaken.
Bij dat grote formaat hond hoort ook een harde diepe blaf, als ze met tien tegelijk aanslaan dan overstemmen ze de fanfare.
In Nederland is geen plek voor de wolf, maar eerlijk gezegd betwijfel ik ten zeerste of er wel plek is voor KBH’s, ik denk dat we ook hier kunnen wachten op de eerste ongelukken.
Ik maak me serieus zorgen als ik reacties lees onder een artikel over de wolf waar steeds vaker de KBH wordt genoemd als kant en klare oplossing.
Dan wordt er gezegd, neem een Kangal.
Maar “een Kangal” gaat dat helemaal niet redden, en twee ook niet!
Als we dit af willen kijken van het buitenland, dan moeten we ook goed kijken, zij werken met grote roedels in gebieden waar de roedels wolven kleiner zijn dan in Nederland.
En zij doen dat ook in een land waar wel ruimte is, in gebieden waar zelden of nooit mensen komen.
Er zijn in Nederland maar heel weinig plekken geschikt om grote roedels KBH’s te houden en een kleine roedel gaat het niet redden.
Uiteindelijk worden ook zij afgeslacht door de wolf of ze zijn op een dag, als dit allemaal voorbij is, ongewenst.
Ik denk dat we ons serieus moeten afvragen, willen echt nog meer dieren gaan opofferen voor de wolf?

Indringende foto van gewonde Kangal die beschermd wordt door een schaap uit zijn/haar kudde. Ergens in buitenland.
Foto is al wat ouder.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CF9yt ... tid=wwXIfr