Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:02

Citaat:
7 september 2025
Ingezonden: een ervaringsdeskundige over de KBH
Beheer heeft mij gevraagd een stukje te schrijven om jullie te informeren wat betreft de aanschaf van een Kuddebewakingshond (KBH).
En uiteraard doe ik dat met alle liefde want hier komt veel meer bij kijken dan men denkt.
Ik heb de kennis opgedaan bij veeboeren in Spanje, zij werken al vele generaties met Mastin Español, in het Noorden van Spanje is er ook een serieus wolvenprobleem.

Dit is echter iets dat je niet in een paar maanden gerealiseerd kunt hebben.
Net zoals de families gaan de honden ook al generaties lang mee, onder de boeren wisselen ze hun reuen uit om lijnteelt tegen te gaan en altijd uit lijnen van bewezen KBH’s.

Deze honden worden geboren tussen het vee en leren van de volwassen honden wat hun taak is.
Ze leren dat het vee hun familie is en dat zullen ze met hun leven verdedigen.
Zou je dit in Nederland willen realiseren dan heb je om te beginnen al een opgeleide KBH nodig zodat deze de pups weer kan opleiden.
Deze volwassen hond moet er eentje zijn die is opgeleid om niet alleen zijn eigen kudde te bewaken maar ook vreemde kuddes, zo’n hond kost geld.
Dus zou je één opgeleide hond aanschaffen om de pups op te voeden ben je jaren verder voordat je een functionele roedel samengesteld hebt.

Grote honden zijn fysiek en mentaal laat volwassen, voor zijn derde levensjaar is dat geen volwaardige KBH.
Dit is absoluut geen snelle oplossing maar ook geen goedkope als je bedenkt dat er per hond 1,5 a 2 kilo voer op een dag in gaat, dat is op 10 honden al snel 20 kg op een dag en dan ben je nog niet bij de dierenarts geweest.

En dan is de vraag ook nog, ervan uitgaande dat er binnenkort toch wel eens ingegrepen gaat worden, wat als het wolvenprobleem vanuit de overheid wordt opgelost, ga je die honden dan allemaal houden?
Of worden deze honden dan allemaal gedumpt in het asiel?
Dit zijn geen huis-tuin en keukenhonden, niet te vergelijken met een hond van hetzelfde ras dat in huis geleefd heeft.
Deze honden zijn niet herplaatsbaar!!
We weten allemaal wat er gebeurt met honden die niet herplaatsbaar zijn.

Maar stel… je hebt dit er allemaal voor over, je bent bereid om hier jaren tijd en een hoop geld in te steken, en je beseft dat het wolvenprobleem al voorbij kan zijn voordat jij je roedel functioneel hebt, dan zijn er ook nog wat andere zaken om rekening mee te houden.

Deze honden nemen hun taak erg serieus.
Er komt niemand in de buurt van het vee, ook je visite niet, voorbijgangers, vreemde honden, en dat reikt tot ver achter in de straat.
Zorg voor een hele goede omheining, want ze zullen een gaatje vinden om hun waakgebied uit te breiden.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, dat je ergens een schaap op zijn rug ziet liggen en dat je even het weiland in gaat om hem rechtop te zetten, doe dat in een weiland waar KBH’s lopen en je hebt een serieus probleem.
Maar ook een voorbijganger, een loslopende hond, iedereen die te dichtbij komt en voor de honden onbekend is, is een trigger.

Omliggende boerderijen zullen ook niet blij zijn met de komst van de KBH’s want zodra het donker wordt slaan ze aan.
Daarmee willen ze iedereen al laten weten dat zij daar zijn om hun terrein te bewaken.
Bij dat grote formaat hond hoort ook een harde diepe blaf, als ze met tien tegelijk aanslaan dan overstemmen ze de fanfare.
In Nederland is geen plek voor de wolf, maar eerlijk gezegd betwijfel ik ten zeerste of er wel plek is voor KBH’s, ik denk dat we ook hier kunnen wachten op de eerste ongelukken.

Ik maak me serieus zorgen als ik reacties lees onder een artikel over de wolf waar steeds vaker de KBH wordt genoemd als kant en klare oplossing.
Dan wordt er gezegd, neem een Kangal.
Maar “een Kangal” gaat dat helemaal niet redden, en twee ook niet!
Als we dit af willen kijken van het buitenland, dan moeten we ook goed kijken, zij werken met grote roedels in gebieden waar de roedels wolven kleiner zijn dan in Nederland.
En zij doen dat ook in een land waar wel ruimte is, in gebieden waar zelden of nooit mensen komen.

Er zijn in Nederland maar heel weinig plekken geschikt om grote roedels KBH’s te houden en een kleine roedel gaat het niet redden.
Uiteindelijk worden ook zij afgeslacht door de wolf of ze zijn op een dag, als dit allemaal voorbij is, ongewenst.

Ik denk dat we ons serieus moeten afvragen, willen echt nog meer dieren gaan opofferen voor de wolf?

Spoiler:
Afbeelding

Indringende foto van gewonde Kangal die beschermd wordt door een schaap uit zijn/haar kudde. Ergens in buitenland.
Foto is al wat ouder.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CF9yt ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

tienus63 schreef:
Is dit ook spelgedrag van een van de vijf wolven.

Tuurlijk spelen jonge wolven ook onderling, maar het gedrag is wel gericht op jachttechnieken ontwikkelen en de spieren/pezen sterken die daarvoor nodig zijn.

Heel soms zie je dit gedrag als er een onbekende wolf in een roedel terecht komt, veelal met teefjes. Met mannetjes ligt dit vaak anders. Maar ook met een teefje kan het speelse gedrag ineens omslaan naar een bloederige vechtpartij waarin het nieuwe vrouwtje het onderspit zal delven.

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

We hebben Daisy niet gevonden..

We zijn radeloos, verdrietig en moe. We weten niet meer waar we moeten zoeken, het gebied is zo groot, te groot. We hebben alle gebieden rondom de aanval uitgekamd. Daisy is nog aan de overkant van de weg geweest, vanaf daar houden alle sporen op. Ook dat hebben we helemaal doorzocht met de speurhonden. Er is weinig hoop meer. We moeten afwachten of ze zichzelf nog gaat laten zien, maar we hebben gewoon geen 1 zichtmelding gekregen en het was echt druk vandaag.
We hebben alles maar echt alles gedaan. Maar het houdt hier op..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

Wat ontzettend verdrietig...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Wat een köt nieuws..
Maar meer konden jullie iig niet doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Je hebt gedaan wat je kon doen hoe verdrietig het ook is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Dikke knuffel Charr!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Geen woorden voor |(
Echt vreselijk om niet te weten wat er met Daisy gebeurd is. Ik duim dat ze toch nog gevonden wordt. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Heel veel sterkte Char en alle betrokkenen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Wat vreselijk Charr, voor jou, voor alle betrokkenen.

Ik hoop echt dat ze straks weer een keer opduikt, ik blijf voor jullie duimen

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Verschrikkelijk Charr..ik had zo hoop.
Gisteren reed ik langs Heerde (snelweg) en toen moest ik aan jullie denken.

En nu helaas geen goed nieuws. Sterkte, jullie hebben echt veel gedaan.
Het verdriet zal er niet minder om zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Wat afschuwelijk… ik heb er gewoon geen woorden voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

charrr91 schreef:

We zijn radeloos, verdrietig en moe. We weten niet meer waar we moeten zoeken, het gebied is zo groot, te groot. We hebben alle gebieden rondom de aanval uitgekamd. Daisy is nog aan de overkant van de weg geweest, vanaf daar houden alle sporen op. Ook dat hebben we helemaal doorzocht met de speurhonden. Er is weinig hoop meer. We moeten afwachten of ze zichzelf nog gaat laten zien, maar we hebben gewoon geen 1 zichtmelding gekregen en het was echt druk vandaag.

Als de sporen ineens ophouden is er toch nog de kans dat ze door iemand is meegenomen, bijv. in een auto, dan stoppen de sporen. Dan komt het er wel een keer uit als je de vermissing blijft delen, dat ze later ergens gezien wordt of zo. Is ze gechipt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Charr en alle andere betrokkenen, wat ontzettend verdrietig en hoe machteloos zullen jullie je voelen. Geen woorden voor.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

anjali schreef:
charrr91 schreef:

Als de sporen ineens ophouden is er toch nog de kans dat ze door iemand is meegenomen, bijv. in een auto, dan stoppen de sporen. Dan komt het er wel een keer uit als je de vermissing blijft delen, dat ze later ergens gezien wordt of zo. Is ze gechipt?

Dit dus... dan kan ze in een hele andere regio terecht zijn gekomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Heel veel sterkte voor degenen die hier dichtbij stonden en staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:14

Nu spreekt mijn initiële emotie, ik ben hartstikke nuchter, boerenverstand en onderscheid tussen voor -en achterhuis.

Ik hoop zo dat jullie zo snel mogelijk zekerheid hebben over het lot van Daisy.
De onzekerheid is slopend!
Het lot van Daisy gaat door je hoofd als je ‘‘s nachts wakker wordt. Je hoopt op positief nieuws als je topic opent.

Sterkte en een knuffel voor iedereen die Daisy goed kent en met haar werkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:17

Achtervolging Renderklippen Gld
Citaat:
Achtervolgd door de wolf ‼️

Ook ik ben een aantal weken geleden honderden meters achtervolgd door de wolf met mijn hond en kind op de renderklippen, dit ging vooraf aan de eerste aanval op de honden van de schaapskudde. Ik vind na alle incidenten, dat ik ook mijn verhaal moet delen, dit zou de stentor met mij doen maar helaas hebben zij dit niet geplubiceerd.

Dinsdagochtend 13 augustus was ik met mijn dochter van 1,5 jaar oud in de buggy en hond aangelijnd, aan het wandelen en foto’s aan het maken op de heide renderklippen heerde, er liepen twee wandelaars met honden achter mij langs, het andere pad in en zij begonnen ineens hard geluid te maken, ik zag dat er een wolf bij hun honden liep.

Waarop ik de andere kant op liep, in de hoop rustig te ontsnappen maar de wolf kwam gelijk achter mij, m’n dochter en de hond aan, deze had ik op dat moment onder mijn arm. De wolf liep honderden meters gejaagd en afwachtend vlak achter me.

Gelukkig kwam ik halverwege het pad nog een andere vrouw tegen met haar hond (ook aangelijnd), de wolf stopte pas met de achtervolging toen we ver genoeg weg waren. Hij zag toen namelijk aan de andere kant van het heideveld een wandelaar met een aangelijnd hondje lopen, waar hij recht op af ging, die mevrouw is op de video rechtsboven in de hoek te zien. Dit is de mevrouw waar die dag meer over is geschreven en te hulp is gechoten door de schaapsherder.

Toen wij boven op de bult waren richting de hertenkamp zagen we de wolf nog een keer, deze keer zat hij achter een hond aan, we hebben nog geprobeerd de hond onze kant op te laten komen, er stonden en liepen hier in meerdere richtingen mensen waarop de wolf onzichtbaar verdween. De hond liep daarna terug naar de eigenaar, bleek achteraf de hond van de schaapsherder te zijn.

Ik wil anderen waarschuwen want de wolf was niet af te schrikken doormiddel van geluiden, hij komt dus ook op aangelijnde honden af en kinderen in de buggy. Hij was totaal niet bang!

Gelukkig is het voor ons goed afgelopen, maar we zijn heel erg geschrokken, de angst zit er de komende tijd goed in ⚠️

Mijn gedachten zijn bij Schaapskudde Epe-Heerde die hun hond Daisy nog altijd missen!

Afbeelding
Filmpje via bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/v/16qr99 ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

anjali schreef:
charrr91 schreef:

Dat nieuws over Daisy zag je overal. Lijkt mij dat mensen die haar mee genomen zouden kunnen hebben er wel voor zorgen ze terug bij de eigenaar komt!?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Wat sneu dat Daisy nog niet gevonden is. Kijk regelmatig voor een update. Moet er niet aan denken als t mijn hond was. Dikke knuffel charrrr91

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:20

Zichtmelding Landgoed Tongeren Epe Gld
Citaat:
Epe Gelderland
07-09-2025
10.32 uur

Zichtmelding

Wolf gezien bij Landgoed Tongeren.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19kuGv ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:24

Oudere aanval 2 ponies Oudehorne Frl.
Zeer waarschijnlijk hebben ze het niet overleefd.
Citaat:
7 september 2025/Oudehorne/Friesland

Een oudere melding van 1 september
2 pony's aangevallen

Afbeelding
Voor wie meer info hierover weet, neem contact op via messenger met bron

Geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14HRuW ... tid=wwXIfr

Aanvulling, via pb ontvangen dat deze pony’s helaas overleden zijn.

Zie overzicht BIJ12 gedode paarden en pony’s
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tienus63 op Gisteren, 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

Is zeker dood.

Helaas.

Ff screenshot erbij,
Voor als iemand wil delen met die stichting

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op Gisteren, 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Wat erg van Daisy.

Ik durf bijna niet te zeggen, maar kan ze niet opnieuw gevonden zijn door wolven?
Dat het spoor zomaar ergens stopt is ook wel vreemd. Meegenomen kan natuurlijk ook, maar ze staat overal gemeld, wie kan dat dan missen? En indien gewond moet de vinder er toch mee naar een dierenarts?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Wat een verdriet, arme Daisy :(
Tienus, heel goed stuk over de kuddebewakingshonden. Onze vorige hond was een Mastin, en voor een Mastin nog niet eens heel erg groot, 'maar' 65 kilo. Die van ons was gewend om in huis te leven overigens. Wat overeen kwam….ze worden echt goed waaks als het donker wordt en inderdaad…..hij produceerde flink wat decibellen. Ook ik zeg altijd dat je niet zomaar een geschikte roedel honden bij elkaar hebt. Mensen lijken te denken dat ff een paar van die honden aanschaffen het enige is wat je moet doen. Ik vind het schitterende dieren, met een geweldig karakter, maar een roedel echte bewakers is van een hele andere orde.