Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:56

Hoe je er ook over denkt, het weggeven en bijna volledig ontmantelen van het plan dat er lag vanuit het vorige kabinet door de BBB is gewoon oliedom, grote bestuurlijke dwaling. Kost straks boerenbedrijven de kop want alleen de grote jongens hebben de centen voor de nieuwe innovaties. De gewone boer met 60 of 80 koeien kan dat niet meer ophoesten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 06:37

Tango1979 schreef:
Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.

Dat de individuele boer daar misschien niet veel over te zeggen heeft gehad, dat geloof ik zeker. Maar de lobby heeft ze wel jaren en jarenlang buiten schot gehouden.

Ik verwijs hier graag naar een pagina of 7 terug, toen ik het nieuws deelde dat NGO's mogelijk via lobby de Green Deal beïnvloed hadden en er gezegd werd dat ik mij moest verdiepen in hoe lobbyen werkt en dat 'de anderen het ook doen'

Dus bij deze; je hebt gelijk, maar de milieu activisten doen het ook dus blijkbaar vinden we het dan prima?

Nogmaals: is het dan dus de schuld van de boeren lobby dat NL op slot zit?

Het is volgens mij echt slecht bestuur... wat eigenlijk erger en lastiger is denk ik? Je bent als bestuurder toch ook geen poppetje van de lobby?

Hoop ik....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:52

mysa schreef:
Geen kistkalveren meer gelukkig. Maar van de hoeveelheid iglo's word ik ook niet vrolijk.

naar verhouding heeft een kalfje in een iglo meer ruimte dan een paard in een box hoor. En meestal ook met een buitenuitloopje. Kalfjes zitten doorgaans maar een paar weken in de iglo voor ze doorverhuizen naar een groot groepshok.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:08

ruitje schreef:
Tango1979 schreef:
Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.

Dat de individuele boer daar misschien niet veel over te zeggen heeft gehad, dat geloof ik zeker. Maar de lobby heeft ze wel jaren en jarenlang buiten schot gehouden.

Ik verwijs hier graag naar een pagina of 7 terug, toen ik het nieuws deelde dat NGO's mogelijk via lobby de Green Deal beïnvloed hadden en er gezegd werd dat ik mij moest verdiepen in hoe lobbyen werkt en dat 'de anderen het ook doen'

Dus bij deze; je hebt gelijk, maar de milieu activisten doen het ook dus blijkbaar vinden we het dan prima?

Het is volgens mij echt slecht bestuur... wat eigenlijk erger en lastiger is denk ik? Je bent als bestuurder toch ook geen poppetje van de lobby?

Hoop ik....

Dat hoop ik ook (maar betwijfel ik soms).

Ik vind het wel een verschil of je lobbyt om een wet ERDOOR te krijgen, dan om onder wetgeving UIT te komen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:36

even politiek op locaal niveau.. ik hoorde vanmorgen dat Jaco Geurts (interim) burgemeester van Culemborg wordt. Ik vond hem in de kamer altijd wel prima, heb ook wel eens contact met hem gehad. Eens kijken of hij het hier in de stad ook goed doet. Vorige burgemeester is bij ons op bedrijfsbezoek geweest, dus ik zal Jaco ook uitnodigen :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:41

Altijd een goed idee om zo iemand uit te nodigen Juval, meestal staan ze daar wel voor open :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:19

Dat verhaal over de lobby van de milieugroepen en zogenaamde belangenverstrengeling in eu berust blijkbaar weer op een fantasievolle journalist van de telegraaf.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:40

ruitje schreef:
Tango1979 schreef:

Hoop ik....

Deze vraag is veel te ongenuanceerd gesteld. Wat betekent "Nederland op slot?". Laten we hem anders stellen: Klopt het dat er minder gebouwd kan worden doordat de boerenlobby invloed heeft op gemaakt beleid?

Dan is het antwoord denk ik wel degelijk ja. Nee, een bestuurder is geen poppetje van de lobby, maar lobbyisten en ondernemers uit de agrarische sector hebben wel degelijk (veel) invloed op beleid. We hebben niet voor niets al die tijd uitzonderingsposities gehad qua mest en stikstof. Kijk, boerderij.nl maakt er zelfs een mooi overzichtje van - wie heeft er macht in de kamer? https://www.boerderij.nl/foodagritop-50 ... od-en-agri . Vergeet ook niet de macht van de Rabobank en de geoliede marketingmachine van de boer. Dus ja, de boerenlobby heeft bijgedragen aan het moedwillig oprekken van de ruimte op stikstof, waardoor het nu kan zijn bouwprojecten stilliggen. Maar dan is het nog steeds niet de enige reden dat bouwprojecten stil liggen.

Meer: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/e ... ng-mislukt

Wat eerder werd gezegd klopt wel - er is denk ik écht een belangrijk onderscheid tussen de grote boerenbedrijven en de kleinere ondernemers. Die laatste gaan waarschijnlijk als eerste onderuit, de grote boerenbedrijven - die het waarschijnlijk niet zo nauw nemen met dieren- en werknemerswelzijn kunnen het beste produceren en blijven overeind.

@juval leuk, zou tof zijn als hij langskomt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:48

Er zijn gewoon bureaus en organisaties die je kunt inhuren om te lobbyen in regionale, nationale en Europese politiek.

De tabakslobby stond er om bekend, tientallen jaren geleden.

Maar nu zijn we verbaasd en gaan sommige politici vragen stellen omdat milieuorganisaties daar ook gebruik van maken ?

Beetje hypocriet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:04

Dat dus. Het is ook maar net wie er zit. De afgelopen jaren is ingezet op duurzaamheid met de Green Deal, nu is er weer meer invloed van de rechts-conservatieven, waar de boeren ook redelijk warm zitten. Gevoelsmatig hebben de bedrijvenlobby's een stuk meer geld en invloed te vergeven dan de groene lobby's - die leveren niks op en "kosten" alleen maar geld (op korte termijn dan). Het valt mij echt op dat het sentiment rondom beide groepen echt heel anders is, en ook de reacties op de demonstraties van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:12

Ja want toen de boeren demonstreerde las ik hier dat de politiek en vooral vd Plas er publiekelijk afstand van moest nemen.. dat heb ik over XR nog niet gelezen eigenlijk.. wie moet daar publiek afstand van nemen? Misschien is dat al gebeurt hoor, ik lees niet op X verder

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:25

Cer schreef:
Ja want toen de boeren demonstreerde las ik hier dat de politiek en vooral vd Plas er publiekelijk afstand van moest nemen.. dat heb ik over XR nog niet gelezen eigenlijk.. wie moet daar publiek afstand van nemen? Misschien is dat al gebeurt hoor, ik lees niet op X verder

Er is natuurlijk geen enkele politieke partij zo verweven met een beroepsgroep als de BBB en de boeren (organisaties).

Van der Plas is gewoon hypocriet, naar mijn mening.

Wat je ook van XR vindt, er is gewoon demonstratierecht, voor ieder belang of doel.
En iedereen moet zich aan de wet houden.

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat Pergida mag demonstreren en speklapjes bij een Moskee mag bakken en een Koran in de fik zetten.
Het volume is kleiner (gelukkig), maar ook daar is politie voor nodig en het doel....... opruien en haatzaaien, heeft geen enkele waarde of bijdrage aan de maatschappij, vind ik.
Maar het mag gewoon.
En dat is maar goed, wie gaat anders bepalen welke demonstraties wel of niet gehouden mogen worden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:28

Voor wat betreft lobbying, dat wordt bijna altijd betaald door de partij die er belang bij heeft. Meestal zijn dat commerciële partijen zoals tabaksfabrikanten, energiebedrijven, wapenfabrikanten, auto-industrie, oliebedrijven en dergelijke. Het wordt een beetje tricky als het om partijen gaat die het publieke belang dienen en werken met publiek geld. In het geval van de Green Deal ging het om publiek geld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:31

Cer schreef:

Politici zouden mogen stoppen met het gebruiken van de term "fossiele subsidies" omdat het misleidend is en onwaar. Elke politicus die de consumenten wil beschermen, mag stoppen met het gebruiken van die term en opiniemakers kunnen deze ook beter niet meer gebruiken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:20

Citaat:
Deze vraag is veel te ongenuanceerd gesteld. Wat betekent "Nederland op slot?". Laten we hem anders stellen: Klopt het dat er minder gebouwd kan worden doordat de boerenlobby invloed heeft op gemaakt beleid?

Dan is het antwoord denk ik wel degelijk ja. Nee, een bestuurder is geen poppetje van de lobby, maar lobbyisten en ondernemers uit de agrarische sector hebben wel degelijk (veel) invloed op beleid. We hebben niet voor niets al die tijd uitzonderingsposities gehad qua mest en stikstof. Kijk, boerderij.nl maakt er zelfs een mooi overzichtje van - wie heeft er macht in de kamer? https://www.boerderij.nl/foodagritop-50 ... od-en-agri . Vergeet ook niet de macht van de Rabobank en de geoliede marketingmachine van de boer. Dus ja, de boerenlobby heeft bijgedragen aan het moedwillig oprekken van de ruimte op stikstof, waardoor het nu kan zijn bouwprojecten stilliggen. Maar dan is het nog steeds niet de enige reden dat bouwprojecten stil liggen.

Meer: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/e ... ng-mislukt

Wat eerder werd gezegd klopt wel - er is denk ik écht een belangrijk onderscheid tussen de grote boerenbedrijven en de kleinere ondernemers. Die laatste gaan waarschijnlijk als eerste onderuit, de grote boerenbedrijven - die het waarschijnlijk niet zo nauw nemen met dieren- en werknemerswelzijn kunnen het beste produceren en blijven overeind.

@juval leuk, zou tof zijn als hij langskomt!

Even voor de context: die vraag stelde ik omdat iemand anders die stelling deponeerde he. Ik stelde geen omgenuanceerde vraag, ik reageerde op een omgenuanceerde stelling :D

Dan nog even over jouw vraag:

Klopt het dat er minder gebouwd kan worden doordat de boerenlobby invloed heeft op gemaakt beleid?

Ik mis hier 1 woord om het tot een genuanceerd geheel te laten komen en dat is ' mede' , er is een veelheid aan factoren waarom er niet gebouwd word.... helaas misschien ook wel? Want anders was t makkelijker denk ik :D

Goede vraag Cer, en mee eens!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:09

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:12

Ik vrees van niet, VVD wil niet mee :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:45

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:55

Alweer een gevolg van een sterke, in dit geval lokale lobbby!

Oh en "de overheid" bestaat niet, dit is alleen in West Friesland? Dat zal een gemeente of provincie-iets zijn?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:58

bizarre regels zeg, die had ik nog niet gehoord. lobby/jaloezie van de supermarkten?

De foto bij het artikel, boerderijwinkel 't Bergje is hier vlakbij, daar kom ik regelmatig. (niet in west friesland).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:24

ruitje schreef:
Denk ook niet dat het ervoor komt...

https://over.lekkerder.nl/boerderijwink ... n%20bemand.

Rare regels dit, lijkt wel of de overheid gewoon niet wil dat je lokaal je boodschappen doet...

Ik vraag me af of dit beleid echt van direct de overheid komt, of inderdaad detailhandel / supermarktketenlobby? Wel een goed voorbeeld van hoe een financieel goed achterbouwde sector het altijd wint van de kleine man - als dit echt zo doorgevoerd gaat worden. Zou eeuwig zonde zijn, de boerderijwinkel is juist zo waardevol…

Over die mede - klopt helemaal wat je zegt, de boerenlobby is eén van de factoren. Maar wel een serieuze factor ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:26

prompter schreef:
Ik vrees van niet, VVD wil niet mee :n

BBB ook niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 21:18

prompter schreef:
Alweer een gevolg van een sterke, in dit geval lokale lobbby!

Oh en "de overheid" bestaat niet, dit is alleen in West Friesland? Dat zal een gemeente of provincie-iets zijn?

Uiteraard, maar ik vind dan dat hier juist landelijk gezien stimulering voor zou moeten komen en gelijkheid. Heb je je winkel 5 meter verder staan dan de buurman, heb je misschien wel ander beleid? Gekkigheid...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:10

Electra63 schreef:
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat Pergida mag demonstreren en speklapjes bij een Moskee mag bakken en een Koran in de fik zetten.
Het volume is kleiner (gelukkig), maar ook daar is politie voor nodig en het doel....... opruien en haatzaaien, heeft geen enkele waarde of bijdrage aan de maatschappij, vind ik.
Maar het mag gewoon.
En dat is maar goed, wie gaat anders bepalen welke demonstraties wel of niet gehouden mogen worden?

Maar daar had ik het niet over. Ik had het over de (selectieve) veronwaardiging dat de boeren van alles mochten en iedereen dat maar prima vond, en volgens schrijven iedereen zo tegen XR is, en dat ze in de media zo negatief beschreven worden. Maar ik snap wel dat het gekleurd kan zijn als je wel last had van boeren en niet van XR, dan is het gewoon NIMBY eigenlijk.

Dan heb je het over de selectieve mening van de media, en daaraanvastgeplakt meteen de selectieve mening van de politiek, die niets vonden van de boerenprotesten blijkbaar. En daar dus dan wel wat van moesten vinden. Dus ik vraag welke politieke partij vind wat van de demonstraties van XR?

Citaat:
maar de ene groep wordt door sommige mensen verketterd en de andere de hemel in geprezen.
En dat is denk ik maar net hoe je dingen leest.. ik heb over beide groepen beide dingen gelezen.
En de ene mens zal het met XR eens zijn (Dat lees ik hier ook) en de andere mens met de boer (en dat lees ik hier ook), dat is op zich niet vreemd toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:17

Dat de boeren de boel op stelten zetten viel lang niet bij iedereen in goede aarde, XR wordt nu pas strenger behandeld maar wanneer de boeren door waren gegaan hadden ze daar ook door gepakt , maar dan hadden er tanks de snelweg op gemoeten. Die tractor hou je niet tegen met een busje . Er is ook een dode gevallen na de oproep om een langzaamaan actie te houden en toen was het met protesteren snel gebeurd.