Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tango1979 schreef:Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.
Dat de individuele boer daar misschien niet veel over te zeggen heeft gehad, dat geloof ik zeker. Maar de lobby heeft ze wel jaren en jarenlang buiten schot gehouden.
mysa schreef:Geen kistkalveren meer gelukkig. Maar van de hoeveelheid iglo's word ik ook niet vrolijk.
ruitje schreef:Tango1979 schreef:Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.
Dat de individuele boer daar misschien niet veel over te zeggen heeft gehad, dat geloof ik zeker. Maar de lobby heeft ze wel jaren en jarenlang buiten schot gehouden.
Ik verwijs hier graag naar een pagina of 7 terug, toen ik het nieuws deelde dat NGO's mogelijk via lobby de Green Deal beïnvloed hadden en er gezegd werd dat ik mij moest verdiepen in hoe lobbyen werkt en dat 'de anderen het ook doen'
Dus bij deze; je hebt gelijk, maar de milieu activisten doen het ook dus blijkbaar vinden we het dan prima?
Nogmaals: is het dan dus de schuld van de boeren lobby dat NL op slot zit?
Het is volgens mij echt slecht bestuur... wat eigenlijk erger en lastiger is denk ik? Je bent als bestuurder toch ook geen poppetje van de lobby?
Hoop ik....
ruitje schreef:Tango1979 schreef:Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.
Ik verwijs hier graag naar een pagina of 7 terug, toen ik het nieuws deelde dat NGO's mogelijk via lobby de Green Deal beïnvloed hadden en er gezegd werd dat ik mij moest verdiepen in hoe lobbyen werkt en dat 'de anderen het ook doen'
Dus bij deze; je hebt gelijk, maar de milieu activisten doen het ook dus blijkbaar vinden we het dan prima?
Nogmaals: is het dan dus de schuld van de boeren lobby dat NL op slot zit?
Het is volgens mij echt slecht bestuur... wat eigenlijk erger en lastiger is denk ik? Je bent als bestuurder toch ook geen poppetje van de lobby?
Hoop ik....

Cer schreef:Ja want toen de boeren demonstreerde las ik hier dat de politiek en vooral vd Plas er publiekelijk afstand van moest nemen.. dat heb ik over XR nog niet gelezen eigenlijk.. wie moet daar publiek afstand van nemen? Misschien is dat al gebeurt hoor, ik lees niet op X verder
Cer schreef:Ja want toen de boeren demonstreerde las ik hier dat de politiek en vooral vd Plas er publiekelijk afstand van moest nemen.. dat heb ik over XR nog niet gelezen eigenlijk.. wie moet daar publiek afstand van nemen? Misschien is dat al gebeurt hoor, ik lees niet op X verder
Citaat:Deze vraag is veel te ongenuanceerd gesteld. Wat betekent "Nederland op slot?". Laten we hem anders stellen: Klopt het dat er minder gebouwd kan worden doordat de boerenlobby invloed heeft op gemaakt beleid?
Dan is het antwoord denk ik wel degelijk ja. Nee, een bestuurder is geen poppetje van de lobby, maar lobbyisten en ondernemers uit de agrarische sector hebben wel degelijk (veel) invloed op beleid. We hebben niet voor niets al die tijd uitzonderingsposities gehad qua mest en stikstof. Kijk, boerderij.nl maakt er zelfs een mooi overzichtje van - wie heeft er macht in de kamer? https://www.boerderij.nl/foodagritop-50 ... od-en-agri . Vergeet ook niet de macht van de Rabobank en de geoliede marketingmachine van de boer. Dus ja, de boerenlobby heeft bijgedragen aan het moedwillig oprekken van de ruimte op stikstof, waardoor het nu kan zijn bouwprojecten stilliggen. Maar dan is het nog steeds niet de enige reden dat bouwprojecten stil liggen.
Meer: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/e ... ng-mislukt
Wat eerder werd gezegd klopt wel - er is denk ik écht een belangrijk onderscheid tussen de grote boerenbedrijven en de kleinere ondernemers. Die laatste gaan waarschijnlijk als eerste onderuit, de grote boerenbedrijven - die het waarschijnlijk niet zo nauw nemen met dieren- en werknemerswelzijn kunnen het beste produceren en blijven overeind.
@juval leuk, zou tof zijn als hij langskomt!

ruitje schreef:Denk ook niet dat het ervoor komt...
https://over.lekkerder.nl/boerderijwink ... n%20bemand.
Rare regels dit, lijkt wel of de overheid gewoon niet wil dat je lokaal je boodschappen doet...
prompter schreef:Alweer een gevolg van een sterke, in dit geval lokale lobbby!
Oh en "de overheid" bestaat niet, dit is alleen in West Friesland? Dat zal een gemeente of provincie-iets zijn?

Electra63 schreef:Persoonlijk vind ik het belachelijk dat Pergida mag demonstreren en speklapjes bij een Moskee mag bakken en een Koran in de fik zetten.
Het volume is kleiner (gelukkig), maar ook daar is politie voor nodig en het doel....... opruien en haatzaaien, heeft geen enkele waarde of bijdrage aan de maatschappij, vind ik.
Maar het mag gewoon.
En dat is maar goed, wie gaat anders bepalen welke demonstraties wel of niet gehouden mogen worden?
En dat is denk ik maar net hoe je dingen leest.. ik heb over beide groepen beide dingen gelezen.Citaat:maar de ene groep wordt door sommige mensen verketterd en de andere de hemel in geprezen.