Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:55

Rocamor schreef:
Wellicht domme vraag, maar wat is de link tussen kraaien / raven en wolven?

Heb het paar x voorbij zien komen hier

Volgens mij dat wolven dieren doden, en dat kraaien en raven graag eten van een gedode prooi.

Rocamor

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:56

Ja dat dacht ik ook, maar als je ze dus opmerkt (kraaien / raven) dan is er dus al een kill geweest. Of blijven die in de buurt, voor het geval dat?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 21:03

Ik denk dat ze de wolf in de gaten houden.
Kraaiachtigen zijn ook erg intelligent.
Zou me niet verbazen dat die in de gaten hebben als een wolf op jacht gaat.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:06

Rocamor schreef:
Ja dat dacht ik ook, maar als je ze dus opmerkt (kraaien / raven) dan is er dus al een kill geweest. Of blijven die in de buurt, voor het geval dat?

Hoeft niet. Kraaien leren ook dat als ze in de buurt van de wolven blijven er vanzelf voor eten wordt gezorgd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:08

Raven schijnen bij wolven in de buurt te blijven. Als je op de site waarneming.nl kijkt op plaatsen waar ze veel gezien worden dan zou dat heel goed kunnen kloppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:16

Raven leven graag op plekken waar ook wolven zijn. Hier lange tijd weinig raven. Sinds een paar jaar heel veel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:38

tienus63 schreef:
SusanH schreef:
Weet iemand of er ook een livestream komt? Ik had ook graag live aangesloten maar idd zat al vol.

Stuur een mail of plaats een reactie onder het bericht van de aankondiging, wie weet levert het een live stream op.

Kan de aankondiging niet meer vinden op Facebook. Ik ga eens even kijken of ik daar nog achter kan komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 21:44

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 22:04

Em_ schreef:
Ik heb om 19.15u vanavond op stal wolvengehuil in de verte gehoord, Wekeromseweg richting Wekerom. Honden sloegen er op aan (gingen blaffen). 5 minuten er voor stond mijn paard gefixeerd in de verte te kijken, doet ie normaal niet dus vond het apart gedrag. Ik hoorde ook veel kraaien op dat moment. Heb verder niets gezien.
(Heb het doorgegeven via WhatsApp naar het meldpunt)

Hij is inmiddels op de pagina en app gemeld.
https://www.facebook.com/share/p/r9vBFb ... tid=WC7FNe
Citaat:
Wekerom Gelderland
11-10-2024
19.15 uur

Wolvengehuil gehoord vanaf de deelweg in Wekerom. Kwam uit noordelijke richting

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:26

Gister is hier in de regio (hemelsbreed 5km hier vandaan) aanval geweest op schapen. Gister zag ik voor het eerst weer het koppeltje met reeën die ik al een hele poos niet meer gezien had, daar was ik helemaal blij mee. Dat zijn er nu 6, waren er altijd 5. Maar gisteravond ging ik uitmesten tussen 18.00-19.00 (gewoon nog licht), paarden stonden ook nog buiten en er komen 3 reeën langs de wei gerend.
Nu rennen ze bijna altijd als ze bewegen. Maar ik had wel stress. Ik dacht echt: oliebol als er nu een wolf achteraan komt, wat ga ik dan doen.
De paarden bleven rustig (keken wel verbaasd naar de reeën die langs gestormd kwamen) en ik ben heel erg oplettend geweest. Uiteindelijk gingen de reeën weer terug waar ze vandaan kwamen en toen was ik meer gerust.
Maar dat is toch oliebol. Ik dacht vorige week ook al, kan ik nog wel veilig met mijn hoofdlampje in het donker gaan uitmesten?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:28

Hier godzijdank nog geen wolven gespot, maar sinds de laatste 2 jaar stellen wij ons elke zomer weer de vraag: gaan de paarden weer 24/7 buiten op de wei of niet? Ik zelf heb niet het meest kwetsbare paard, er staan oudjes en kleintjes bij maar je wil dat sowieso geen enkel paard wolven voer word.

Ik vraag me nu dus alweer af of ze volgend seizoen nog weer 24/7 naar buiten kunnen. Want hoe hoe groot is de kans dat ze hier komen.... Wij staan buitenaf in boeren gebied, maar niet in een bosrijk gebied. Buurserzand zijn ze wel al gespot en dat is zo'n 20 minuten met de auto.

Zeg het allemaal maar, ik vind het dood eng.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 08:59

Zichtmelding Elburg
Citaat:
Stoopschaarweg Elburg
11-10-2024
21.30 uur
Zichtmelding wolf
Wolf gezien op de Stoopschaarweg ging richtinghing hoge enk putteze Beek

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/PBYrPx ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 09:00

Wolvengehuil Oldebroek gld
Citaat:
Oldebroek Gelderland
11-10-2024
22.00 uur
Gehuil gehoord uit richting laanzichtweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/nqrTkK ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 09:02

Zichtmelding Amerongen U
Citaat:
Amerongen Utrecht
12-10-2024
6.15 uur
Zichtmelding mogelijk wolf
Zojuist vermoedelijk wolf gezien tussen Leersum en Amerongen ter hoogte van groente tuinen rond 06:15

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Sn3Bnt ... tid=K35XfP

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 09:34

Petrichor schreef:
Hier godzijdank nog geen wolven gespot, maar sinds de laatste 2 jaar stellen wij ons elke zomer weer de vraag: gaan de paarden weer 24/7 buiten op de wei of niet? Ik zelf heb niet het meest kwetsbare paard, er staan oudjes en kleintjes bij maar je wil dat sowieso geen enkel paard wolven voer word.

Ik vraag me nu dus alweer af of ze volgend seizoen nog weer 24/7 naar buiten kunnen. Want hoe hoe groot is de kans dat ze hier komen.... Wij staan buitenaf in boeren gebied, maar niet in een bosrijk gebied. Buurserzand zijn ze wel al gespot en dat is zo'n 20 minuten met de auto.

Zeg het allemaal maar, ik vind het dood eng.

Ik heb o.a. twee Portugese Lusitano hengsten staan hier. Die jagen alles wat niet in de wei thuishoort er net zo hard weer uit. Toch wil ik het risico helemaal niet aangaan. Al genoeg foto’s gezien van paarden met een hap uit de bil of borst. Dat wil je ook niet.

Ik weet niet hoe jouw situatie is maar wens veel wijsheid en geluk toe. Het blijven lastige afwegingen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:30

Ook mijn paard is niet het lieverdje van stal inderdaad, ze is altijd overal de leider van de kudde geweest en trapt alles wat haar niet aanstaat weg. We hebben het over een hele flinke Friese merrie.
Maar net als eigenlijk iedereen wil je gewoon geen risico lopen. Ze kunnen in een gevecht behalve dood ook zwaar gewond raken, dat wil je gewoon niet.

Op dit moment gaan de paarden eind van de middag weer naar stal, dus voor nu hoef ik geen beslissingen te maken. Zodra de wolf hier echt in de buurt word gespot gaat ze sowieso ook zomers in de nacht op stal. Maar je kan natuurlijk ook het eerste slachtoffer zijn in een nieuwe buurt en dat is wat mij bang maakt....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:45

Die van mij zijn wel lief hoor (zeker voor elkaar), maar wel gefokt voor het stierenvechten en dat zie je terug in o.a. het drijf gedrag en het ergens op af gaan in plaats van vanaf. Dus ze zullen niet direct plat op de grond gaan liggen als er een wolf in de wei komt. Maar ik wat ik al schreef, je wil dat gevecht helemaal niet. Een flinke bijt wond in de borst of bil heb je maar zou en ook daar ben je dan wel weer even zoet mee voordat het hersteld is.

Hier zijn ze twee jaar geleden voor de nacht op stal gegaan. Toen werden de eerste wolven in de regio gespot. Ik wilde inderdaad niet degene zijn die zou denken “Had ik maar… “ Maar goed, je kan de situatie volgend jaar opnieuw beoordelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:57

Mijn schimmeltje draaide vliegensvlug om als er een hond van achter kwam en kapte dan met de voorbenen op de hond.
Maar dat is echt wel heel wat anders dan een wolf in de echte aanval.

Ik had mijn paarden 10 jaar terug 24/7 buiten.
Merkte toen dat het bij sjimpie teveel energie ging kosten als oudje die meende de boel nog wel te moeten regelen en zijn hij en mijn ruin in de nacht op stal gekomen, de veulens nog wel 24/7 buiten.
Later kreeg mijn merrie pollen allergie en moest ze ook naar binnen.
Ondertussen is dat zo goed onder controle dat ik regelmarig heb gedacht, ze kunnen wel weer 247 buiten.
Maar toen zat die gevestigde wolf hier in de buurt.
Nu is hij weg, maar nu denk ik, ze zijn het voortaan zo gewend om in de nacht naar binnen te gaan, ik laat het zo.
Slaap ik ook beter.
Want ook hier gaat er gewoon weer 1 komen, dat kan niet anders als er niet beheerd word.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:15

"verkeersongeval" :=

Citaat:
11 oktober 2024/Thüringen/Duitsland
Wolvenaanval op schapen bloederig afgelopen voor wolf (verkeersongeval)

Afbeelding
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:19

Ik ben ook benieuwd of ze de wolf echt hun gang laten gaan of dat er binnenkort een keer maatregelen getroffen worden. Waarschijnlijk moet er eerst een mens vermoord worden voordat er wat gaat gebeuren, t is toch gewoon gestoord....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:24

Inderdaad DP, een wolf moeten we niet vergelijken met een hond. Een hond kan een gekke bui hebben of zelfs agressief zijn maar het is geen dier die gewend is te doden voor zijn eten. Daarom heb ik ook echt geen illusies wat mijn paarden betreft. Ik vind de argumenten die je wel eens hoort over grote kuddes met een hengst die dan wel veilig zouden zijn ook onzin. Ja in het wild.. maar voor je eigen dieren moet je dat gewoon niet willen.

Op stal in de nacht vind ik ook niet erg hoor. Meer rust en goed voor de individuele voer behoeftes. Maar winterdag is het wel meer dan ik zou willen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:25

Ik denk dat we inderdaad moeten wachten tot er een mens daadwerkelijk toegetakeld of gedood wordt. Lijkt me een hele nare, pijnlijke dood. Maar ik vrees dat enkel na zo’n incident de wereld wakker geschud wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:34

Nyaleti schreef:
"verkeersongeval" :=

Citaat:
11 oktober 2024/Thüringen/Duitsland
Wolvenaanval op schapen bloederig afgelopen voor wolf (verkeersongeval)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

schaap met zwarte band? }>

ik denk dat hier ook geschoten gaat worden.
Wanneer? Dat zal nog wel ff duren met die biologisch-ecologisch verwarde natuurdiscipelen (poffertjes is echt korter hoor :o ) die het steeds tegenhouden.
En naar mijn idee houden ze het alleen maar tegen voor hun eigen portemonnee want ze verdienen er dik aan. In de liefde voor de deren geloof ik niet, want geen enkel dier is er beter bij.
Maar ja goed tegen werken tot het verdienmodel stopt.
Maar een keer kan het ook niet meer anders hier.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:44

Nou ben toch wel benieuwd naar het verhaal er achter.
Niemand is zo dom om zelf die wolf om te leggen en het dan op social media te posten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 11:48

Zichtmelding twee wolven Soesterberg U
Citaat:
Soesterberg Utrecht
12-10-2024
11.15 uur

2 wolven gezien bij natuurgebied de bergjes

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Frb3Cb ... tid=K35XfP