Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:33

Ik denk echt dat veel mensen op de PVV gestemd hebben, niet omdat ze tegen asielzoekers of vluchtelingen zijn, maar wel om een falend beleid van de afgelopen jaren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:53

Avalanche schreef:
Ik denk echt dat veel mensen op de PVV gestemd hebben, niet omdat ze tegen asielzoekers of vluchtelingen zijn, maar wel om een falend beleid van de afgelopen jaren.

Dat zeggen velen al meer dan 91 paginas...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:54

Avalanche schreef:

En dan nemen ze de haat jegens vluchtelingen op de koop toe? Of vinden ze het wel lekker om meteen een zondebok aangerijkt te krijgen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:56

irmaz schreef:
Avalanche schreef:

En dan nemen ze de haat jegens vluchtelingen op de koop toe? Of vinden ze het wel lekker om meteen een zondebok aangerijkt te krijgen?

We hebben er weer 1! Een constructieve, positief aan de sfeer bijdragende inhoudelijke post *\o/*

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:01

irmaz schreef:
Avalanche schreef:

Het zijn vast allemaal afschuwelijke mensen met een racistisch motief... :')

Sommigen zullen misschien met dat idee hebben gestemd op de PVV, anderen uit onvrede over de huidige politiek en hoe men voelt dat er niet naar hen geluisterd wordt en dan komt daar Geert Wilders, de mildere variant en die zegt de nederlandse burger moet weer op nummer 1, met heel veel zaken en dat heeft mensen aangesproken, want ze voelen zich ineens gezien. En voor sommigen telt dat meer.
Haat tegen vluchtelingen, ik heb het te doen met de gezinnen met kinderen. Maar de jonge mannen van rond de 20 a 25...een stuk minder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:03

996981 schreef:
irmaz schreef:

We hebben er weer 1! Een constructieve, positief aan de sfeer bijdragende inhoudelijke post *\o/*

Met een knetterende spelfout om het plezier verder te vergroten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:08

Tango1979 schreef:
Aan een kant zeg ik ja: burgers moeten zich veel meer inlezen op de financiële onderbouwing van partijen.

Maar aan de andere kant denk ik: ik heb makkelijk praten. Ik snap de meeste termen die in de doorberekening staan. Ik heb een achtergrond in economie/wiskunde. Ik vind het leuk om die cijfers door te lezen en snap meestal wel waar ze op duiden.

Kan je het mensen kwalijk nemen dat ze dat niet kunnen? Natuurlijk niet.

Even een gek voorbeeld:
Als je tegen mij gaat zeggen: je hebt een auto dus je moet maar leren hem te repareren. Nou misschien ga ik dat uiteindelijk wel redden, maar ik vermoed dat me dat echt nooit gaat lukken. Het interesseert me niet, het is niet iets wat mij makkelijk afgaat. Dus erg leuk vind ik het niet.

Wat mij wel tegenstaat, is dat als je er op wijst dat plannen financieel onderbouwd moeten worden (en dat dat bij een aantal partijen fors ontbreekt) dat weggewaaid wordt als niet belangrijk.

Dus een stukje sturing vanuit de overheid (verplicht doorberekenen) en in Jip en Janneke taal wellicht de begrotingen van verschillende partijen op een rijtje zetten (een soort huishoudboekje), lijken mij best goede voorstellen.

Grotendeels eens hoor, maar om in de auto reparatie te blijven, ik heb ook geen verstand van auto's maar als ik morgen bij de garage kom en garage 1,2, en 3 hebben het probleem niet kunnen ontdekken / verhelpen en garage 4 zegt natuurlijk morgen is hij klaar, dan is het minimum aan vragen dat ik stel in ieder geval wat gaat mij dat kosten... zodra het om politieke partijen en plannen gaat lijkt echter die meest simpele vraag niet eens gesteld te worden. Nog afgezien van of je je nog moet afvragen waarom het die andere garages dan niet gelukt is..
Laatst bijgewerkt door martichr op 04-12-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:11

En toch he: het wordt kort door de bocht gezegd door Irmaz, maar ik denk er wel eens over na.

Want imo zegt GW toch een beetje: alle vluchtelingen/migranten eruit, dan wordt het pas beter. Iig zo komt het op mij over.

Terwijl ik denk dat ook een groot deel van de stemmers op PVV dat niet perse geloven (een aantal wrs wel). Is het dan alleen maar een "ontevredenheidsstem"? En wat gaan die stemmers doen als de PVV dit niet voor elkaar krijgt? Als ze hun plannen niet kunnen waarmaken? Lost deze verkiezingsuitslag problemen op?

EDIT mooie toevoeging Martichr. Helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-12-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:14

Nieuwspaal heeft weer heerlijke satire _O-

https://nieuwspaal.nl/dik-pak-sneeuw-ve ... zichtbaar/

Met als kop "dik pak sneeuw.....resultaat van klimaatprotesten steeds meer zichtbaar".

Ik kan niet quoten, maar mijn lach schade door de kamer. Ik hou van dit soort humor, zeker als het om onderwerpen gaat waar ik me zelf, zoals u dit artikel ,ook activistisch in beleef daar het me zeer aan het hart gaat, kan ik grappen goed gemaakt heel erg goed hebben en waarderen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:15

pien_2010 schreef:

Met als kop "dik pak sneeuw.....resultaat van klimaatprotesten steeds meer zichtbaar".

Ik kan niet quoten, maar mijn lach schade door de kamer. Ik hou van dit soort humor, zeker als het om onderwerpen gaat waar ik me zelf, zoals u dit artikel ,ook activistisch in beleef daar het me zeer aan het hart gaat, kan ik grappen goed gemaakt heel erg goed hebben en waarderen.

Wiwela Houtfok for president! :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:22

Tango1979 schreef:
En toch he: het wordt kort door de bocht gezegd door Irmaz, maar ik denk er wel eens over na.

Want imo zegt GW toch een beetje: alle vluchtelingen/migranten eruit, dan wordt het pas beter. Iig zo komt het op mij over.

Terwijl ik denk dat ook een groot deel van de stemmers op PVV dat niet perse geloven (een aantal wrs wel). Is het dan alleen maar een "ontevredenheidsstem"? En wat gaan die stemmers doen als de PVV dit niet voor elkaar krijgt? Als ze hun plannen niet kunnen waarmaken? Lost deze verkiezingsuitslag problemen op?

Ik denk het, want iedereen weet prima dat Geert daar niet alleen komt te zitten en veel van zijn plannen er niet doorkomen of ernstig wordt afgezwakt. Daarom ging hij in de peilingen ook omhoog toen hij in de debatten milder werd.

Ik denk dat hij ook wel weet dat een plek in de oppositie iets anders betreft dan de PM van Nederland en dat je je daar minder vrijheden in kunt veroorloven. Ik denk ook dat niemand denkt dat er een Nexit gaat komen of de toestroom van vluchtelingen op 0 komt, dat weet hij zelf ook wel en heeft daar ook op ingebonden, tenminste toen hij een interview gaf in Kijkduin.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:46

martichr schreef:
pien_2010 schreef:

Wiwela Houtfok for president! :D

Moeten we Wiwela niet waarschuwen dat als hij/zij stopt de A12 te blokkeren de temperatuur weer op gaat lopen? Het effect van de blokkade zal weer afnemen. Ik vermoed binnen een maand of 5-6.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:50

Wintu schreef:
Tango1979 schreef:

Ik denk het, want iedereen weet prima dat Geert daar niet alleen komt te zitten en veel van zijn plannen er niet doorkomen of ernstig wordt afgezwakt. Daarom ging hij in de peilingen ook omhoog toen hij in de debatten milder werd.

Ik denk dat hij ook wel weet dat een plek in de oppositie iets anders betreft dan de PM van Nederland en dat je je daar minder vrijheden in kunt veroorloven. Ik denk ook dat niemand denkt dat er een Nexit gaat komen of de toestroom van vluchtelingen op 0 komt, dat weet hij zelf ook wel en heeft daar ook op ingebonden, tenminste toen hij een interview gaf in Kijkduin.

Maar dit voelt voor mij heel ambivalent en blijkbaar wil ook niemand het uitleggen.
We kiezen voor hem omdat we denken dat hij dingen kan veranderen.
Maar de dingen die we wat minder vinden van hem zwakken we af met "ja maar hij zit niet alleen"
Dat klinkt bijna alsof mensen denken dat hij WEL wat kan bereiken op gebieden waarin ze dat willen, maar op andere gebieden niet. Ik snap dat niet zo goed...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:54

secricible schreef:
Maar dit voelt voor mij heel ambivalent en blijkbaar wil ook niemand het uitleggen.
Maar de dingen die we wat minder vinden van hem zwakken we af met "ja maar hij zit niet alleen"
Dat klinkt bijna alsof mensen denken dat hij WEL wat kan bereiken op gebieden waarin ze dat willen, maar op andere gebieden niet. Ik snap dat niet zo goed...

"ambivalent" moet ik even googlen..

"we kiezen"... dat zijn toch alleen een aantal PVV kiezers? ik heb er niet voor gekozen iig.
Er zijn hier wat mensen die (proberen te) bedenken hoe het komt dat er zo vaak op gestemd is.
Dus in plaats van "oh mijn god, wat erg, hoe kan dit??" zeggen die "nou ja het zou kunnen doordat dit of dat"... Wie moet het verder uitleggen?

Ik denk dat ze hopen dat hij op bepaalde gebieden wel wat kan, en dat hij op andere gebieden in toom gehouden wordt, of snapt dat het toch niet zo handig is (zoals Nexit bijvoorbeeld, ik zeg maar wat)..
Je stemt toch wel vaker op een partij , terwijl je het niet overal mee eens bent? Dan hoop je dat ze wel doen waar jij het mee eens bent, en niet perse juist dat waar je het niet mee eens bent..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:03

Wintu schreef:
Avalanche schreef:

Dat zeggen velen al meer dan 91 paginas...

een warm welkom in dit topic..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:04

secricible schreef:

Ik ben geen PVV stemmer en ook niet 'mensen' (meervoud), maar ik denk dat je met een beetje kennis van staatskunde en het politiek landschap kunt beredeneren dat een (groot) aantal dingen niet haalbaar zijn. Zaken als Nexit, verbod op Islam(scholen) of stoppen van bijdragen aan NATO/Oekraine zijn staatkundig en/of praktisch niet haalbaar. Als er mensen zijn die daarom op Wilders gestemd hebben dan gaat dat zwaar tegen vallen.

Een paar zaken zijn wel haalbaar althans, er kan richting de EU redelijk dwingend gesteld worden dat de EU zijn eigen regels na komt. Een asiel-aanvraag in het 1e land van aankomst binnen de EU bijvoorbeeld. Niet eerst een bende landen door reizen. Aanvraag in het 1e land.

Het terugsturen van Veilige Landers. Er is een poginkje gedaan in de mislukte Tunesie-deal, maar dat wil niet zeggen dat het daar maar bij moet blijven.

Beide zaken zijn niet ongrondwettelijk en praktisch niet onhaalbaar. Moelijk ja. Onhaalbaar (met de wet in de hand) niet.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:16

Ik zit toch erg na te denken, over het waarom. Een bekende van mij vertelde daarover een grappig verhaal. Een familielid heeft bedrijf met aardbeien, in de zomer 160 Roemenen die daar komen plukken.

Zij hebben PVV gestemd "want alle buitenlanders moeten het land uit"
Dat vind ik dan zo tegengesteld, die Roemenen zijn ook buitenlanders toch?

Idem met stemmen in de bollenstreek, blijkbaar ook massaal PVV. Dat is toch stemmen tegen je eigen belang in?

Cowboy: in Europa is het niet mogelijk gebleken om te voldoen aan de afspraak "eerste land van aankomst", aangezien dit een bizarre druk geeft op Griekenland en Italie. Door onze "gunstige" ligging, zou dat inhouden dat we zo goed als niets bijdragen.

Dan kan je zeggen: niet ons probleem, maar dat zal de verbondenheid in de EU nou niet echt ten goede komen. In verhouding vangen wij ook niet eens zo veel vluchtelingen op. Duitsland en Frankrijk vangen samen bijna 47% van de asielzoekers die asiel aanvragen in Europa op.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... ing-europa

Veiliglanders zeker een goed idee. Aantal valt echter heel erg mee, 700 in 2022. Maar elke kleine beetjes...
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-12-23 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:17

**dubbel**

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:38

Tango1979 schreef:
Duitsland en Frankrijk vangen samen bijna 47% van de asielzoekers die asiel aanvragen in Europa op.

ik vind dat lastig vergelijken, als je de oppervlaktes vergelijkt.. ik denk dat veel mensen dat ook zo zien.. Mag het dat DLD meer opvangt, ze zijn ook 8x zo groot qua oppervlakte en nemen 6x meer vluchtelingen op.. Moet dat getal dan gelijk zijn, denk jij?

Daarnaast lees ik dat duitsland ook moeite heeft met de opvang. Dat ze meer opvangen wil dus niet zeggen dat het daar beter gaat. Ook daar is er krapte op de woningmarkt, lees ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:41

Marokkanen lukt al bijna niet om uit te zetten. De Marokkaanse ambassade wil niet alleen identiteitspapieren van een uit te zetten persoon krijgen, maar die persoon ook persoonlijk identificeren. En bij dat laatste gaat het gewoon mis, wanneer de consul in het detentiecentrum komt om dat te doen trekken ze mutsen en hoodies over hun gezicht en kunnen ze niet geïdentificeerd worden. Daar kan volgens mij wel wat op verzonnen worden want dat is echt van de zotte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:44

Laat ik mezelf anders formuleren:

meerdere keren heb ik nu PVV'ers gesproken en ook in dit topic zie ik het.
Iemand geeft aan dat hij op de PVV heeft gestemd. En als je ze dan aanspreekt op het racistische van Geert Wilders is het antwoord "nee, daar ben ik het niet mee eens, maar hij zit toch niet alleen, dus dat zal zo'n vaart niet lopen".
ik vind dat een vreemde redenatie en ook een beetje jezelf verschuilen. Hij zal op andere vlakken ook niet alleen regeren en daar denk je wel blijkbaar dat hij iets kan bereiken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:51

Tango1979 schreef:
Ik zit toch erg na te denken, over het waarom. Een bekende van mij vertelde daarover een grappig verhaal. Een familielid heeft bedrijf met aardbeien, in de zomer 160 Roemenen die daar komen plukken.

Typisch is dat eigenlijk, dat mensen zo makkelijk tegen hun eigen belang in stemmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:57

Tango1979 schreef:

Idem met stemmen in de bollenstreek, blijkbaar ook massaal PVV. Dat is toch stemmen tegen je eigen belang in?

Cowboy: in Europa is het niet mogelijk gebleken om te voldoen aan de afspraak "eerste land van aankomst", aangezien dit een bizarre druk geeft op Griekenland en Italie. Door onze "gunstige" ligging, zou dat inhouden dat we zo goed als niets bijdragen.

Dan kan je zeggen: niet ons probleem, maar dat zal de verbondenheid in de EU nou niet echt ten goede komen. In verhouding vangen wij ook niet eens zo veel vluchtelingen op. Duitsland en Frankrijk vangen samen bijna 47% van de asielzoekers die asiel aanvragen in Europa op.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... ing-europa

Veiliglanders zeker een goed idee. Aantal valt echter heel erg mee, 700 in 2022. Maar elke kleine beetjes...

Nee, wacht even: uiteraard kun je niet tegen Italie en Griekenland zeggen: "Succes ermee, wij zitten ver weg, sucks to be you". Vanuit die landen moeten asielzoekers idd verdeeld worden. Daar mag je de input van de asielzoeker zelf ook nog in meenemen wat mij betreft.

Maar nu duiken er mensen op die zich in het 1e land van binnenkomst klaarblijkelijk onttrokken hebben aan de procedure en x landen later ineens bij een ander land op de stoep staan. Dat is niet de deal die we hebben afgesproken binnen Europa en het lijkt me legitiem om naleving van die afspraken te vragen/eisen.

En de Veilige Landers worden (voor zover ik weet vanuit het hele politieke spectrum) gezien als een serieus overlast gevende groep. Ik zit niet eens zozeer op het spoor van 'alle kleine beetjes'. Ik zit meer op het spoor van 'mensen die zich gedragen als voetbalhooligans'. Maar dan de 'illegaal in ons land'-variant.

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:02

Oww dan helemaal met je eens Cowboy!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:10

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:

Typisch is dat eigenlijk, dat mensen zo makkelijk tegen hun eigen belang in stemmen.

ze bedoelen dan wellicht de 'overlastgevende illegale veilige landers' ofzo..
een beetje in het verlengde van wat Cowboy schrijft..

en ze bedoelen niet de meewerkende Roemeniers, klaarblijkelijk... (misschien redeneren zij technisch niet juist, maar ik kan zelfs nog wel die redenatie bedenken, vind ik niet zo ingewikkeld. En het wordt meerdere malen verteld ook)