Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Ik denk echt dat veel mensen op de PVV gestemd hebben, niet omdat ze tegen asielzoekers of vluchtelingen zijn, maar wel om een falend beleid van de afgelopen jaren.
irmaz schreef:Avalanche schreef:Ik denk echt dat veel mensen op de PVV gestemd hebben, niet omdat ze tegen asielzoekers of vluchtelingen zijn, maar wel om een falend beleid van de afgelopen jaren.
En dan nemen ze de haat jegens vluchtelingen op de koop toe? Of vinden ze het wel lekker om meteen een zondebok aangerijkt te krijgen?
irmaz schreef:Avalanche schreef:Ik denk echt dat veel mensen op de PVV gestemd hebben, niet omdat ze tegen asielzoekers of vluchtelingen zijn, maar wel om een falend beleid van de afgelopen jaren.
En dan nemen ze de haat jegens vluchtelingen op de koop toe? Of vinden ze het wel lekker om meteen een zondebok aangerijkt te krijgen?
996981 schreef:irmaz schreef:
We hebben er weer 1! Een constructieve, positief aan de sfeer bijdragende inhoudelijke post
Tango1979 schreef:Aan een kant zeg ik ja: burgers moeten zich veel meer inlezen op de financiële onderbouwing van partijen.
Maar aan de andere kant denk ik: ik heb makkelijk praten. Ik snap de meeste termen die in de doorberekening staan. Ik heb een achtergrond in economie/wiskunde. Ik vind het leuk om die cijfers door te lezen en snap meestal wel waar ze op duiden.
Kan je het mensen kwalijk nemen dat ze dat niet kunnen? Natuurlijk niet.
Even een gek voorbeeld:
Als je tegen mij gaat zeggen: je hebt een auto dus je moet maar leren hem te repareren. Nou misschien ga ik dat uiteindelijk wel redden, maar ik vermoed dat me dat echt nooit gaat lukken. Het interesseert me niet, het is niet iets wat mij makkelijk afgaat. Dus erg leuk vind ik het niet.
Wat mij wel tegenstaat, is dat als je er op wijst dat plannen financieel onderbouwd moeten worden (en dat dat bij een aantal partijen fors ontbreekt) dat weggewaaid wordt als niet belangrijk.
Dus een stukje sturing vanuit de overheid (verplicht doorberekenen) en in Jip en Janneke taal wellicht de begrotingen van verschillende partijen op een rijtje zetten (een soort huishoudboekje), lijken mij best goede voorstellen.
pien_2010 schreef:Nieuwspaal heeft weer heerlijke satire![]()
https://nieuwspaal.nl/dik-pak-sneeuw-ve ... zichtbaar/
Met als kop "dik pak sneeuw.....resultaat van klimaatprotesten steeds meer zichtbaar".
Ik kan niet quoten, maar mijn lach schade door de kamer. Ik hou van dit soort humor, zeker als het om onderwerpen gaat waar ik me zelf, zoals u dit artikel ,ook activistisch in beleef daar het me zeer aan het hart gaat, kan ik grappen goed gemaakt heel erg goed hebben en waarderen.
Tango1979 schreef:En toch he: het wordt kort door de bocht gezegd door Irmaz, maar ik denk er wel eens over na.
Want imo zegt GW toch een beetje: alle vluchtelingen/migranten eruit, dan wordt het pas beter. Iig zo komt het op mij over.
Terwijl ik denk dat ook een groot deel van de stemmers op PVV dat niet perse geloven (een aantal wrs wel). Is het dan alleen maar een "ontevredenheidsstem"? En wat gaan die stemmers doen als de PVV dit niet voor elkaar krijgt? Als ze hun plannen niet kunnen waarmaken? Lost deze verkiezingsuitslag problemen op?
martichr schreef:pien_2010 schreef:Nieuwspaal heeft weer heerlijke satire![]()
https://nieuwspaal.nl/dik-pak-sneeuw-ve ... zichtbaar/
Met als kop "dik pak sneeuw.....resultaat van klimaatprotesten steeds meer zichtbaar".
Ik kan niet quoten, maar mijn lach schade door de kamer. Ik hou van dit soort humor, zeker als het om onderwerpen gaat waar ik me zelf, zoals u dit artikel ,ook activistisch in beleef daar het me zeer aan het hart gaat, kan ik grappen goed gemaakt heel erg goed hebben en waarderen.
Wiwela Houtfok for president!
Wintu schreef:Tango1979 schreef:En toch he: het wordt kort door de bocht gezegd door Irmaz, maar ik denk er wel eens over na.
Want imo zegt GW toch een beetje: alle vluchtelingen/migranten eruit, dan wordt het pas beter. Iig zo komt het op mij over.
Terwijl ik denk dat ook een groot deel van de stemmers op PVV dat niet perse geloven (een aantal wrs wel). Is het dan alleen maar een "ontevredenheidsstem"? En wat gaan die stemmers doen als de PVV dit niet voor elkaar krijgt? Als ze hun plannen niet kunnen waarmaken? Lost deze verkiezingsuitslag problemen op?
Ik denk het, want iedereen weet prima dat Geert daar niet alleen komt te zitten en veel van zijn plannen er niet doorkomen of ernstig wordt afgezwakt. Daarom ging hij in de peilingen ook omhoog toen hij in de debatten milder werd.
Ik denk dat hij ook wel weet dat een plek in de oppositie iets anders betreft dan de PM van Nederland en dat je je daar minder vrijheden in kunt veroorloven. Ik denk ook dat niemand denkt dat er een Nexit gaat komen of de toestroom van vluchtelingen op 0 komt, dat weet hij zelf ook wel en heeft daar ook op ingebonden, tenminste toen hij een interview gaf in Kijkduin.
secricible schreef:Maar dit voelt voor mij heel ambivalent en blijkbaar wil ook niemand het uitleggen.
We kiezen voor hem omdat we denken dat hij dingen kan veranderen.
Maar de dingen die we wat minder vinden van hem zwakken we af met "ja maar hij zit niet alleen"
Dat klinkt bijna alsof mensen denken dat hij WEL wat kan bereiken op gebieden waarin ze dat willen, maar op andere gebieden niet. Ik snap dat niet zo goed...
secricible schreef:Maar dit voelt voor mij heel ambivalent en blijkbaar wil ook niemand het uitleggen.
We kiezen voor hem omdat we denken dat hij dingen kan veranderen.
Maar de dingen die we wat minder vinden van hem zwakken we af met "ja maar hij zit niet alleen"
Dat klinkt bijna alsof mensen denken dat hij WEL wat kan bereiken op gebieden waarin ze dat willen, maar op andere gebieden niet. Ik snap dat niet zo goed...
Tango1979 schreef:Duitsland en Frankrijk vangen samen bijna 47% van de asielzoekers die asiel aanvragen in Europa op.
Tango1979 schreef:Ik zit toch erg na te denken, over het waarom. Een bekende van mij vertelde daarover een grappig verhaal. Een familielid heeft bedrijf met aardbeien, in de zomer 160 Roemenen die daar komen plukken.
Zij hebben PVV gestemd "want alle buitenlanders moeten het land uit"
Dat vind ik dan zo tegengesteld, die Roemenen zijn ook buitenlanders toch?
Tango1979 schreef:Ik zit toch erg na te denken, over het waarom. Een bekende van mij vertelde daarover een grappig verhaal. Een familielid heeft bedrijf met aardbeien, in de zomer 160 Roemenen die daar komen plukken.
Idem met stemmen in de bollenstreek, blijkbaar ook massaal PVV. Dat is toch stemmen tegen je eigen belang in?
Cowboy: in Europa is het niet mogelijk gebleken om te voldoen aan de afspraak "eerste land van aankomst", aangezien dit een bizarre druk geeft op Griekenland en Italie. Door onze "gunstige" ligging, zou dat inhouden dat we zo goed als niets bijdragen.
Dan kan je zeggen: niet ons probleem, maar dat zal de verbondenheid in de EU nou niet echt ten goede komen. In verhouding vangen wij ook niet eens zo veel vluchtelingen op. Duitsland en Frankrijk vangen samen bijna 47% van de asielzoekers die asiel aanvragen in Europa op.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... ing-europa
Veiliglanders zeker een goed idee. Aantal valt echter heel erg mee, 700 in 2022. Maar elke kleine beetjes...
Loretta schreef:Tango1979 schreef:Ik zit toch erg na te denken, over het waarom. Een bekende van mij vertelde daarover een grappig verhaal. Een familielid heeft bedrijf met aardbeien, in de zomer 160 Roemenen die daar komen plukken.
Typisch is dat eigenlijk, dat mensen zo makkelijk tegen hun eigen belang in stemmen.