Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:46

mysa schreef:
Ook niet kameelrijden! ;)

Edit:@FS
Pogroms hebben ook in de Arabische wereld wel plaatsgevonden.

Dit wordt ook besproken in het filmpje, dat wil nog helemaal niet zeggen dat het te vergelijken is met het "joden probleem" zoals "we" dat hier eeuwenlang gezien hebben.

Sorry, maar dat is de harde waarheid, we zijn niet (altijd) werelds meest morale volk geweest :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:50

Klopt en excuses, ik heb het niet gezien. Ik heb om de een of andere reden een enorme aversie tegen beeldmateriaal. Ik word er ook duizelig van. Televisie of film kijk ik ook nooit.
Ik zal de prediker van dat filmpje opzoeken en kijken of ik zijn redevoering ook in tekst kan vinden.

Edit: las net een goede column van Carolien de Gruyter in nrc. Ik mag hem niet lezen online, maar jullie misschien wel. Zoek maar op haar naam en de titel: Europa, veroordeel Israël nu!

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:01

No worries, dat wist ik niet.
Het is ook een gemis dat we (ik teminste) er zo weinig over hebben meegekregen op de middelbare school.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:24

Ik vind het vooral erg dat de joden die zelf in de 2e wereld oorlog zo geleden hebben en daar toch eigenlijk tot op heden ten dage als slachtoffer behandeld (willen) worden gewoon op dit moment ordinaire, misselijk makende genocide plegen naar het palestijnse volk die zich absoluut niet kunnen verdedigen.

Een voorbeeld Oekraine-Rusland kan ik het ook niet vinden aangezien niemand de palestijnen steunt. Zij ook nergens welkom zijn.
Ja Hamas is er en die word gesteunt door wat oosterse leiders maar niet in grote hoeveelheid Oekraine dat door de VN word.

De joden zijn in mijn ogen geen haar beter dan wie dan ook!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:52

FiveSports schreef:
@tamary, het heeft niets met religie te maken, tenzij je zionisme als religie ziet(?)
Dat wat Europa heeft gekend als het "joodse probleem" is nooit iets geweest in Islamitische landen. In tegenstelling tot in Europese landen, zijn joden altijd welkom geweest in Islamitische landen en hadden ze ook geen beperkingen op het uitvoeren van bepaalde beroepen etc. Zelfs de terreurorganisatie Hamas zegt dat hun probleem niet met joden is, maar met zionisme...
Zo zijn er ook groepen joden tegen zionisme.

Dit is een stukje (ong 30min) van een van de meest populaire Islamitische predikers in Amerika die het toelicht.
[ Video ]

Het kost me (te) veel moeite om het in het Engels te volgen helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:19

Ik heb de geschreven tekst ook nog niet kunnen ontdekken. Mocht ik hem vinden dan zal ik hem hier plaatsen, kun je hem door translate halen.

Om nog even terug te komen op het verhaal van de oorlogszuchtige Belgen - we hebben trouwens een tiendaagse oorlog met België gehad, ook wel bekend als de tiendaagse ruzie :), omdat België zich wilde afscheiden van Nederland, maar dit terzijde.

Het punt met de bewoners van het land dat nu Israël is, was niet zozeer dat er opeens heel veel buitenlanders kwamen die hen met geweld verjoegen. Maar de dag nadat de staat Israël werd uitgeroepen, werd het land aangevallen door Egypte, Jordanië, Syrië en Irak. Dat leidde tot oorlog en daar zaten de Palestijnen natuurlijk middenin. Toen zijn ze gevlucht naar de buurlanden met het idee terug te kunnen keren als Israël verslagen was. Dat werd hun ook verteld door de aanvallers. Alleen won Israël die oorlog en ze pikten meteen maar wat extra land. Dat leverde zo'n 700.000 vluchtelingen op die niet konden of mochten terugkeren van Israël. Dat zijn de voorouders van de huidige Palestijnen.

In 1967 kwam er weer oorlog met dezelfde landen en toen heeft Israël volgens mij pas Gaza van Egypte gepikt en de Westoever van Jordanië.

Er zijn ook wel Palestijnen niet gevlucht of toch terug gekomen, ik weet niet hoeveel maar tegenwoordig is 20% van de inwoners van Israël Arabier.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:12

Even voor Mysa en Nikass geprobeerd een samenvatting te maken:

Tot de oprichting van Israël leefden de joden het grootste deel van de geschiedenis in christelijke en moslimlanden.

In de moslimwereld genoten de joden door de geschiedenis heen bescherming van de moslims, pas na 1948 kwamen de serieuze problemen.

De christenen daarentegen stonden vijandig tegenover hen omdat het “christusdoders” waren. Joden mochten geen eigendommen hebben, moesten in aparte gebieden wonen (oa in Venetië, waar het woord “ghetto” ontstaan is), en mochten geen “nobele” beroepen uitoefenen.
Ze mochten wel doen wat de christelijke kerk niet mocht: leningen geven en intrest rekenen, dus werden de eerste bankier, waardoor ze rijk werden.
De eerste kruistochten waren bedoeld om Jerusalem terug te veroveren van de moslims, maar eerst doodden ze duizenden joden in Europa als wraak voor de dood van Jezus. Synagoges met de mensen (inclusief kinderen) erin werden verbrand.
In 1215 zei de Kerk dat joden speciale kledij, woningen, beroepen moesten hebben.
In 1290 wou koning Edward wou geen Joden meer in Engeland (dit duurde trouwens 400 jaar, daardoor is er maar een kleine joodse gemeenschap in Engeland)
Ook in stukken van Shakespeare kwam antisemitisme voor, hoewel hij nog nooit een jood ontmoet had, want joden waren toen verboden in Engeland.
In Andalusië in 1492 waren joden verboden. Ze hadden de keuze: christen worden of vluchten.

Moraal van zijn verhaal was volgens mij: moslims worden onterecht verweten antisemitisch te zijn, antisemitisme was altijd een christelijk probleem.

Het laatste stuk heb ik overgeslagen (want nogal vermoeiend: luisteren in een vreemde taal en dan tegelijk nota's nemen), dat ging dan eerder over de joden in moslimlanden. Misschien doe ik morgen nog een poging voor deel 2, eerst eens horen of het de moeite is.

Ik was wel verwonderd dat er al zo lang antisemitisme was in Europa, heb zelfs enkele zaken door ChatGPT gehaald omdat ik het eerst niet geloofde.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:22

mysa schreef:
Om nog even terug te komen op het verhaal van de oorlogszuchtige Belgen - we hebben trouwens een tiendaagse oorlog met België gehad, ook wel bekend als de tiendaagse ruzie :), omdat België zich wilde afscheiden van Nederland, maar dit terzijde.

Oorlogszuchtige Belgen? :D . Oei, als minderheid hier voel ik me stilaan een beetje geviseerd. :P (grapje hoor). Maar eerlijk, ik wist niet eens van die 10daagse "oorlog", geschiedenis was dan ook een vak dat me niet boeide, ik had dan blijkbaar nog minder empathie en rechtvaardigheidsgevoel dan nu.

Maar wat de rest van je tekst betreft, stel ik me een paar vragen:
- De Nakba en alle gruwelijkheden die hierover verteld worden, wil je daarmee zeggen dat die nooit gebeurd zijn?
- Dus Gaza en de West Bank waren oorspronkelijk resp. egyptisch en jordaans?
- Uit welke bron heb je deze info? Want is natuurlijk een andere versie dan deze die ik ken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:53

Voel je niet beledigd, ik ben persoonlijk dol op Belgen! Naja, op de Belgen die me nastaan in elk geval. :)

Westbank en Gaza zijn aan het einde van het mandaatsgebied aan Jordanië en Egypte toegewezen, als ik me goed herinner.
Heb er over gelezen in boeken dus zo geen bronnen maar is vast online op te zoeken. En ik hoor het graag als ik er naast zit hoor, lang geleden dat ik erover las.
Mocht je iets over de Franse revolutie of de Napoleontische periode willen weten, dan roep maar. Over dat thema heb ik twee jaar geleden nog een aantal boeken gelezen, dus ligt wat verser in het geheugen. :)

En ja, ik houd dus wel erg van geschiedenis. Ik denk vooral om te proberen te snappen hoe mensen in elkaar steken en hoe dingen kunnen gebeuren.
(en verder ben ik gewoon een beetje een raar mens natuurlijk, met dat thematisch lezen)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:06

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:22

Las het. Naar maar was te verwachten.

Oh @HWN, de Nakba heeft natuurlijk wel degelijk plaatsgevonden. Alleen was het in eerste instantie bedoeld als een tijdelijk vertrek en heeft Israël ervoor gezorgd dat het een permanente ontheemding werd. Maar ik zal me er nog eens in verdiepen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:44

Het Vlaamse openingsfeest nav het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie (ik typte eerst Palestijnse Unie 8)7 ) werd eventjes "gekaapt" door pro-Palestijnse activisten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/06 ... tterschap/

Ik las me nog even in over het Europees voorzitterschap, en er is blijkbaar een clausule die toelaat dat voorzitters van deelstaten ook voorzitter van de EU kunnen zijn, speciaal toegevoegd voor België. We staan door de complexiteit van ons landje bekend om het sluiten van compromissen. Misschien is het Belgisch model een optie voor Israel-Palestina? Free from the river to the sea, met deelregeringen met gelijke rechten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:51

mysa schreef:
Mocht je iets over de Franse revolutie of de Napoleontische periode willen weten, dan roep maar. Over dat thema heb ik twee jaar geleden nog een aantal boeken gelezen, dus ligt wat verser in het geheugen. :)

Off topic, maar ben je er toevallig ook mee bekend dat de "code Napoleon" gebaseerd is op de Maaliki wetschool (Sharia "stroming" waarmee geregeerd werd in Egypte)?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:53

Ik heb dit boek nog "over" als iemand die zou willen.
Afbeelding

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:55

hwn schreef:
Het Vlaamse openingsfeest nav het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie (ik typte eerst Palestijnse Unie 8)7 ) werd eventjes "gekaapt" door pro-Palestijnse activisten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/06 ... tterschap/

Ik las me nog even in over het Europees voorzitterschap, en er is blijkbaar een clausule die toelaat dat voorzitters van deelstaten ook voorzitter van de EU kunnen zijn, speciaal toegevoegd voor België. We staan door de complexiteit van ons landje bekend om het sluiten van compromissen. Misschien is het Belgisch model een optie voor Israel-Palestina? Free from the river to the sea, met deelregeringen met gelijke rechten.

Denk dat de normale Palestijnse bevolking enorm blij zou zijn met gelijke rechten. Ik stem voor :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:34

FiveSports schreef:
mysa schreef:

Off topic, maar ben je er toevallig ook mee bekend dat de "code Napoleon" gebaseerd is op de Maaliki wetschool (Sharia "stroming" waarmee geregeerd werd in Egypte)?

Wist ik niet. Klinkt aannemelijk dat hij eea heeft opgepikt tijdens zijn Egyptische veldtocht. Ben wel benieuwd wat hij er exact van overgenomen heeft?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:21

FiveSports schreef:
Ik heb dit boek nog "over" als iemand die zou willen.
[ [url=m/uwNEwo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Graag.
Is het een beetje objectief? Of erg pro dit of anti dat?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:26

De hoogmoed van Israël is niet normaal: https://www.youtube.com/watch?v=BxY-SVbnC2Q

"We kunnen de oorlog maar winnen als we UNRWA vernietigen." (is trouwens niet de eerste keer dat ik vergelijkbare taal hoor)

En ze had het ook ergens expliciet over de gebieden die ze in 1967 VEROVERDEN, dus voor haar is het Israëlisch gebied. Die Nazi-praat die er uit die regering komt, niet normaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:22

22000 palestijnen zijn gedood. 70% van de huizen zijn plat gebombardeerd. Ook de plekken die Israel als veilige zone aanprezen zijn vernietigd.

Wie nu nog aan Israel zijn kant kan staan is in mijn ogen Onmenselijk!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:25

Al Jazeera-correspondent verliest na vrouw en zoon opnieuw kind door luchtaanval - https://nos.nl/l/2504074

Hij vraagt terecht hoe hij dit moet verdragen.. zo ontzettend verdrietig |(

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:12

Nikass, ik wou dit net posten, maar je was me voor.

Ik las trouwens net nog uitspraken van diezelfde Israelische politicus die een atoombom wou droppen: "we moeten iets vinden dat pijnlijker is dan de dood zodat ze Gaza verlaten". Hopelijk heeft Zuid-Afrika dit ook gelezen, kunnen ze toevoegen aan hun aanklacht voor genocide. Mocht ik hun email hebben, ik stuurde de link door.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:39

Hoe heet die achterlijke troela?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:18

mysa schreef:

En ja, ik houd dus wel erg van geschiedenis. Ik denk vooral om te proberen te snappen hoe mensen in elkaar steken en hoe dingen kunnen gebeuren.
(en verder ben ik gewoon een beetje een raar mens natuurlijk, met dat thematisch lezen)

Het enige wat ik weet van Napoleon is dat hij op een Arabische hengst reed die Marengo heet :) (heb zelf 2 arabjes).

Waar ik me aan kan storen doorheen de geschiedenis, is dat die zich nogal vaak herhaalt en dat men er niet uit lijkt te leren. Ergens zou ik wel graag "Mein Kampf" (dan wel vertaald) eens willen lezen, gewoon om te weten hoe die mens dacht en om eventueel gelijkenissen te zien met nu. Een vriendin van mij las ooit een boek over de behandeling van de joden in de jaren 30, en ze zag heel veel gelijkenissen met de behandeling van de moslims hier (was wel redelijk kort na 9/11/2001, toen was de vijandigheid tegen de moslim gemeenschap wel groter dan nu denk ik)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:35

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:06

mysa schreef:
Ik heb getracht het te lezen, is geen doorkomen aan, vooral gaat het vaak over hemzelf en warrig geschreven.
Hier kun je er wat over vinden:

https://historiek.net/mein-kampf-adolf-hitler/60601/

Is ook gewoon via bijvoorbeeld BOL te koop. Succes ermee, er is niet doorheen te komen (sprak hij uit ervaring). Dit, Moby Dick en The Art of Fielding: niet te doen.