Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:03

Ik hoor het van mijn ouders. Die moeten voor 2 personen eten halen.
Ik probeer zelf bijvoorbeeld voor meerdere dagen te koken.
Maar een gezin wat toch al niet veel te besteden heeft merkt dat heel erg.

Het kabinet zou bijvoorbeeld om de te hoge boodschappen te compenseren een stukje tegemoet te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:05

Spenk schreef:
Ah ja dat is natuurlijk een keuze :) wij eten geen vlees uit de supermarkt maar van de boer daar merk ik geen verschil! En sowieso eten we maar paar keer per week vlees.

Dus dat zal voor mensen wellicht ook al besparend kunnen werken? Wat vaker het vlees laten staan en wat extra groenten nemen.

Wij eten ook niet dagelijks vlees, maar bij de boer halen is wel een goede tip. Eens kijken of dat in de buurt kan.

De meeste dingen in de supermarkt zijn wel duurder. Met een cent of 10/15. Per product merk je dat niet zo zeer, maar op de grote hoop ben ik wel een euro of 15 meer kwijt per week.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:05

purny schreef:
_San87_ schreef:
Welke kosten hebben 'ze' omhoog gegooid, dan?

Grondstoffen voor bepaalde boodschappen. En de boodschappen zelf

Verlaging van de accijnzen heeft een positieve invloed op je boodschappen en eigenlijk alles wat je koopt. Verlaging geldt namelijk ook voor de diesel waar vrachtwagens op rijden, dus het transport wordt goedkoper.

Daarnaast is het probleem dat zowel de energiekosten als de brandstofkosten waar de overheid bij bijgesprongen is extreem stegen, terwijl dat bij zaken als boodschappen nog enigszins te overzien is. Een redelijk deel van Nederland is daarnaast van de auto afhankelijk om naar het werk te komen, vandaar dat ze nu met accijnsverlaging gekomen zijn en ze ook aan het kijken zijn om de € 0,19 per km versneld te verhogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:10

Boodschappen zijn wel duurder geworden. Sowieso de laatste 2 jaar al meer als de jaren ervoor, maar afgelopen tijd scheelt het soms 20 cent op een product. En dat is voor mij dus best een groot verschil in de vorm van voor hetzelfde budget een stuk minder boodschappen nu. Iedereen heeft daar last van, dat ze meer moeten uitgeven of dus gewoon minder kunnen kopen.

Oh en ik koop geen vlees dus daar ligt het bij mij niet aan.

Maar die verlaging heeft juist iedereen wat aan, want dat zijn dus ook kosten die doorberekend worden bij de producten die je koopt.

Popstra

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:57

Afbeelding

Van Anonymous..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:46

Ze geven ook aan dat de prijzen van groenten omhoog gaan, want er gaat nu meer landbouwgrond gebruikt voor verbouwen granen.

Over maandje of 4 kan ik weer haantjes slacht en heb dan mijn eigen kippen vlees. :9

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:48

Popstra schreef:
[ [url=m/qqAe4d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van Anonymous..

Jammer van het plaatje onder de tekst, ik vond het een goed stukje totdat ik dat wijzende vingertje en die rotsmoel eronder zag :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:49

Die prijs zal eerder omhoog gaan omdat kunstmest veel duurder is geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:49

Telpeva schreef:
Popstra schreef:

Van Anonymous..

Jammer van het plaatje onder de tekst, ik vond het een goed stukje totdat ik dat wijzende vingertje en die rotsmoel eronder zag :+

Dan snap jij dus het logo van hun niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:50

Nope, ik zal eens googlen :D

Edit: hoefde niet ver te googlen, hij is duidelijk :j
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 10-04-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:56

De boodschappen zijn wel duurder geworden.
De koffie ongeveer 1 euro en mijn man heeft altijd speciale boter van becel, die was altijd ruim 5 euro en afgelopen zaterdag 6,99 euro, is dus ook ruim 1 euro op een pak boter.
Ik ben niet heel prijsbewust, maar dit viel mij wel op.
Ook de Griekse yoghurt was 30 cent duurder.
Dat loopt dan toch op, iedere week.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 10-04-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:59

bigone schreef:
Die prijs zal eerder omhoog gaan omdat kunstmest veel duurder is geworden.

Denk t ook idd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:20

_San87_ schreef:
Exitium schreef:
Nou ja, ze heeft an sich wel een punt. Gas is normaliter in de zomermaanden (vanaf ± juni) goedkoper dan in de winter, dus het bijvullen van de reservoirs in de zomer voor lagere prijzen betekent dat je op jaarbasis minder aan gas kwijt bent. In dit geval is alleen de vraag of de gasprijs in de zomer gaat dalen als de oorlog dan nog aan de gang is.

Dat is wat anders dan 'weer zonder gas zitten', zoals in het oorspronkelijke bericht van Loretta staat. We hebben nooit zonder gezeten en zullen ook niet zonder komen te zitten voorlopig.

Er is nog voor minimaal 50 jaar aan gas, 100 in de meest gunstige scenario's. Onderzeese (nog niet bereikbare) gasvelden niet meegerekend. Mooi momemt om in te gaan zetten op renewables zoals kernfusie. Wat al gedaan wordt, en waar grote stappen worden gezet. Tot die tijd, gas uit Noorwegen en Groningen en LPG uit Amerika.

Zoals ik al zei heb ik het verkeerd geschreven. Wat een gezeik over een woordje verkeerd formuleren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:49

Popstra schreef:

Van Anonymous..

Er is natuurlijk altijd een overtreffende trap.
Maar het energiebedrijf wordt niet blij als je de rekening niet meer kunt betalen.
Er vinden in Nederland genoeg huisuitzettingen plaats. Dan is jouw huis wel niet door bommen verwoest. Maar je kunt wel met je kat op je arm op het station gaan slapen. Oooh nee wacht, zwervers mogen tegenwoordig niet meer op het station slapen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:54

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Van Anonymous..

Er is natuurlijk altijd een overtreffende trap.
Maar het energiebedrijf wordt niet blij als je de rekening niet meer kunt betalen.
Er vinden in Nederland genoeg huisuitzettingen plaats. Dan is jouw huis wel niet door bommen verwoest. Maar je kunt wel met je kat op je arm op het station gaan slapen. Oooh nee wacht, zwervers mogen tegenwoordig niet meer op het station slapen.

Hoe erg huisuitzettingen ook zijn, dat is niet te vergelijken met oorlogsgeweld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:00

Zoals ik al zei er is altijd een overtreffende trap.

Dit topic gaat specifiek over de gevolgen voor Nederlanders. Dat andere topic gaat specifiek over de Oekraine.
Maar als je hier in dit topic over Nederland een probleem benoemt dat de Nederlanders aan gaat dan krijg je gelijk weer met de Oekraine om de oren geslagen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:10

Je hebt gelijk loretta, altijd wel een situatie te vinden waar het erger is.
Maar wanneer het hier goed gaat hoor je bijna niemand in Nederland. Nu gaat het een stuk minder voor velen en die situaties zullen voor sommigen voor het eerst in hun leven zijn.
En voor sommigen bekend terrein omdat ze al eerder een fikse crisis mee hebben gemaakt.
Stuk leeftijdsverschil en karakter doet veel met hoe je met bepaalde situaties om gaat.
Ik ben blij dat ik geen jonkie meer ben, het is niet niks wat ze voor de kiezen krijgen maar aan de andere kant, zoveel mogelijk proberen de paasei naar de nering te zetten en proberen geen kopje onder te gaan is heftig, spannend maar je word er niet slechter van in veel gevallen. Ondanks dat het niet leuk is, niet meevalt en gewoon poedersuiker soms, je zit inderdaad niet in een metrostation te schuilen voorlopig .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:16

bigone schreef:
Je hebt gelijk loretta, altijd wel een situatie te vinden waar het erger is.
Maar wanneer het hier goed gaat hoor je bijna niemand in Nederland. Nu gaat het een stuk minder voor velen en die situaties zullen voor sommigen voor het eerst in hun leven zijn.
En voor sommigen bekend terrein omdat ze al eerder een fikse crisis mee hebben gemaakt.
Stuk leeftijdsverschil en karakter doet veel met hoe je met bepaalde situaties om gaat.
Ik ben blij dat ik geen jonkie meer ben, het is niet niks wat ze voor de kiezen krijgen maar aan de andere kant, zoveel mogelijk proberen de paasei naar de nering te zetten en proberen geen kopje onder te gaan is heftig, spannend maar je word er niet slechter van in veel gevallen. Ondanks dat het niet leuk is, niet meevalt en gewoon poedersuiker soms, je zit inderdaad niet in een metrostation te schuilen voorlopig .

Er was al armoede in Nederland voordat de coronacrisis kwam. En het is waar, dat zijn niet de mensen die nu om het hardst klagen. Voor een groot deel uit schaamte. Het zijn wel de mensen die nu juist het hardst geraakt worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:26

_San87_ schreef:
Ik merk wel dat het duurder wordt. Sowieso het vlees is duurder, groente niet meteen. Waar ik eerst nog rond de 4,95 betaalde voor kipfilet, is dat nu 6,50 of zo. Afhankelijk van het gewicht, natuurlijk.

Heel veel verpakkingen worden kleiner/minder gewicht, terwijl de prijzen evengoed stijgen. Met die vorm van bedrog waren supermarkten overigens al bezig voordat de oorlog begon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:30

Klopt loretta, maar armoede is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven. Helaas want ik gun iedereen een leven waar ook nog iets extra kan. Maar we moeten niet net doen alsof dat van de laatste paar jaar is, het was er altijd al.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:39

bigone schreef:
Klopt loretta, maar armoede is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven. Helaas want ik gun iedereen een leven waar ook nog iets extra kan. Maar we moeten niet net doen alsof dat van de laatste paar jaar is, het was er altijd al.

Maar dan ga je wel voorbij aan het effect dat deze prijsstijgingen van de laatste tijd specifiek op die groep heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:41

Ik denk dat nu tot en met modaal keihard geraakt wordt door alle prijsstijgingen. Mensen hebben toch hypotheken die passend waren bij hun inkomen, maar nu is levensonderhoud opeens gigantisch in prijs gestegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:45

elnienjo schreef:
Ik denk dat nu tot en met modaal keihard geraakt wordt door alle prijsstijgingen. Mensen hebben toch hypotheken die passend waren bij hun inkomen, maar nu is levensonderhoud opeens gigantisch in prijs gestegen.

Ja zeker. Tot aan modaal wordt keihard geraakt. Bij veel mensen die eerst nog rond konden komen staat het water nu aan de lippen. De mensen waar het water al aan de lippen stond zijn inmiddels verzopen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:58

Een vriendin van mij heeft sinds een paar dagen een Oekraïnse vrouw opgevangen in haar huis, ze spreekt enkel Russisch en de communicatie is lastig. Heeft iemand hier wellicht leuke ideeën wat ik zou kunnen doen zodat zij zich hier in de buurt ook verbonden en welkom kan voelen? Hebben jullie al zulk soort situaties meegemaakt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:10

Telpeva schreef:
Een vriendin van mij heeft sinds een paar dagen een Oekraïnse vrouw opgevangen in haar huis, ze spreekt enkel Russisch en de communicatie is lastig. Heeft iemand hier wellicht leuke ideeën wat ik zou kunnen doen zodat zij zich hier in de buurt ook verbonden en welkom kan voelen? Hebben jullie al zulk soort situaties meegemaakt?

Stel je vraag eens in het andere topic, wellicht dat er daar meer mensen zijn die dezelfde situatie hebben?