Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:32

Weidemaatje schreef:
Wat is het verschil tussen NATO en NAVO?

Geen NATO is Engelse benaming Navo Nederlandse en dan heb je nog OTAN en dat is Frans.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:32

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:53

Zolang er nog kinderen in het land zijn zal dit blijven als het maar enigszins kan. IN alle oorlogssituatie is het kinderen eerst. OMdat de meeste vrouwen hun verzorgers zijn geldt dat dus automatisch ook voor hen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:02

sterregoud schreef:
Exitium schreef:
Het is niet alsof dat de reden van de aanval is

Wat is volgens jou de reden van de aanval ?

Dezelfde reden als de aanval op de Krim acht jaar geleden: geld. Een paar jaar daarvoor is veel olie en gas ontdekt in de Zwarte Zee, waarvan een behoorlijk deel in de EEZ van Oekraïne valt. Door de Krim te annexeren kreeg Poetin daar al een behoorlijk deel van in handen. Oekraïne kreeg kort daarvoor een pro-EU regering en het risico bestond dat de EU hun olie en gas (ik geloof dat zo'n 70% van de gasexport en 50% van de olie-export van Rusland naar de EU gaat, een flink deel van hun inkomsten dus) vanuit Oekraïne zou gaan halen, wat Rusland financieel over de afgrond zou duwen. De watertoevoer richting de Krim (Oekraïne heeft het kanaal wat daar grotendeels voor verantwoordelijk is gestremd) en het recreëren van de USSR zullen ook wel deels meespelen. Het feit dat Oekraïne bij de Navo en EU wil speelt in zoverre een rol dat het 'nu of nooit' was voor Rusland.

Als de dreiging van de Navo het ding was had hij al veel eerder (de Baltische staten zijn in 2004 bij de Navo en EU gekomen) in moeten grijpen, en had hij geen onzin over een naziregime hoeven te verzinnen richting zijn eigen bevolking.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:04

En dan te bedenken dat Kiev de bakermat van het Russische rijk was, Kiev is ouder dan Moskou. En er liggen voor Poetin twee heiligdommen in de stad dus kan me ook zo maar indenken dat hij eigenlijk deze stad ongeschonden in handen wil krijgen. Zelenski weet dat en blijft niet voor niets in Kiev .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:06

❗️Bronnen vertellen ons over een geplande provocatie op het grondgebied van #Wit-Rusland.

Het #Russische leger gaat een aanval uitvoeren op #Wit-Russische grenswachten gekleed in #Oekraïense militaire uniformen. Het belangrijkste doel is om Wit-Rusland mee te slepen in een oorlog tegen #Oekraïne. https://t.co/CXRcBtkrbm

https://twitter.com/nexta_tv/status/149 ... lngJQ&s=19

Smerige laffe daad

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:08

bigone schreef:
En dan te bedenken dat Kiev de bakermat van het Russische rijk was, Kiev is ouder dan Moskou. En er liggen voor Poetin twee heiligdommen in de stad dus kan me ook zo maar indenken dat hij eigenlijk deze stad ongeschonden in handen wil krijgen. Zelenski weet dat en blijft niet voor niets in Kiev .

Dat klopt, zat ik ook al te bedenken nav Poetins zogenaamde historische claims. Het Russische rijk is ontstaan vanuit Kiev.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:08

Dat waren ze toch al? Er vechten al militaire groepen van belarus in oekraine. Vreemd bericht dan :?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:10

Er vechten mensen uit Belarus voor Oekraïne.

Nu gaan de Russen verkleed als Oekraïners een geplande aanval uitvoeren op soldaten uit Belarus.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:24

Ik kom hier meechatten. Het andere Oekraïne topic is ontspoord. :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:27

Daks schreef:
Er vechten mensen uit Belarus voor Oekraïne.

Nu gaan de Russen verkleed als Oekraïners een geplande aanval uitvoeren op soldaten uit Belarus.

Bij mijn weten staat Belarus achter/naast Poetin? Ik denk dat deze laffe actie een propaganda iets is. Een excuus (voor hun eigen bevolking, de rest van de wereld doorziet dit wel) waarom ze nu wel mee moeten vechten tegen Oekraïne.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:29

sevke schreef:

Nou inderdaad -O- wedstrijdje wie heeft het erger en wie heeft betere redenen om slachtoffers in Oekraïne niet te helpen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:30

996981 schreef:
sevke schreef:

Nou inderdaad -O- wedstrijdje wie heeft het erger en wie heeft betere redenen om slachtoffers in Oekraïne niet te helpen

Bah, zeg dat wel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:31

Zullen we dat dan ook daar laten en niet hier mee naartoe nemen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:34

Goed idee :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:35

top idee!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:36

Cer schreef:
Eens :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:36

sevke schreef:

Is toch ook een ander onderwerp. Daar gaat het over de gevolgen voor Nederlanders. Hier gaat het over de Oekraine.

Volgens mij zijn dat twee compleet andere onderwerpen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:37

Vanavond weer onderhandelingen. Ik verwacht er niet teveel van, maar ik hoop dat Poetin beseft dat hij zichzelf in een paria situatie heeft gewerkt. Zeker nu ook Turkije zijn kar begint te keren en zelfs de Chinezen meer naar een neutrale status evalueren.
De Europese bankaandelen zijn vandaag trouwens met meer dan 25% gecrasht...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:41

Exitium schreef:
Dezelfde reden als de aanval op de Krim acht jaar geleden: geld. Een paar jaar daarvoor is veel olie en gas ontdekt in de Zwarte Zee, waarvan een behoorlijk deel in de EEZ van Oekraïne valt. Door de Krim te annexeren kreeg Poetin daar al een behoorlijk deel van in handen. Oekraïne kreeg kort daarvoor een pro-EU regering en het risico bestond dat de EU hun olie en gas (ik geloof dat zo'n 70% van de gasexport en 50% van de olie-export van Rusland naar de EU gaat, een flink deel van hun inkomsten dus) vanuit Oekraïne zou gaan halen, wat Rusland financieel over de afgrond zou duwen. De watertoevoer richting de Krim (Oekraïne heeft het kanaal wat daar grotendeels voor verantwoordelijk is gestremd) en het recreëren van de USSR zullen ook wel deels meespelen. Het feit dat Oekraïne bij de Navo en EU wil speelt in zoverre een rol dat het 'nu of nooit' was voor Rusland.

Als de dreiging van de Navo het ding was had hij al veel eerder (de Baltische staten zijn in 2004 bij de Navo en EU gekomen) in moeten grijpen, en had hij geen onzin over een naziregime hoeven te verzinnen richting zijn eigen bevolking.
Dank voor deze heldere toelichting, Exitium! Ik denk dat het voor de kring om Poetin heen idd om geld gaat en bij Poetin -naast geld- vooral ook gaat om het herstellen van de USSR.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:42

sevke schreef:
Vanavond weer onderhandelingen. Ik verwacht er niet teveel van, maar ik hoop dat Poetin beseft dat hij zichzelf in een paria situatie heeft gewerkt. Zeker nu ook Turkije zijn kar begint te keren en zelfs de Chinezen meer naar een neutrale status evalueren.

Waar staat dat? Ik lees net in een update dat Oekraine pas wil praten wanneer Rusland stopt met luchtaanvallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:43

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:44

sevke schreef:

ik vraag me af wat hij gaat doen áls hij zich dat beseft...
kan hij zich dat nog beseffen?
Gaat hij dan een laatste uithaal doen, of doet ie zichzelf wat aan om eervol ten onder te gaan (of zoiets) ..

ik hoop dat de mensen in zijn nabijheid die hun geld zien verdampen, hem wat aandoen.. ook al is dat dan op dat moment uit eigen gewin.. ofzo..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:44

Cer schreef:

Whaha ja, als iedereen uit dat topic hierheen komt is hier dadelijk hetzelfde gaande :Y)

Daks, wat smerig van Rusland!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:47

Ik merk wel dat ik persoonlijk moeite heb met het echt 100% kunnen scheiden van feiten en propaganda. Eén van mijn voormalige vrienden (intussen al lang niet meer :+) is een hardcore marxist en schaart veel westerse berichtgeving ook onder propaganda. Nu ontkent hij ook Holodomor, dus wat dat betreft zie ik hem niet echt als betrouwbare bron van informatie als het gaat om Oekraïne en diens geschiedenis.

Maar, nu komt er dus wel bij dat ik twijfel bij de berichtgeving. Als je bijvoorbeeld een foto ziet van een lachende Zelenskyy met zijn minister van buitenlandse zaken vs Putin aan het uiteinde van een tafel, wordt je beeld natuurlijk wel heel erg gestuurd en beïnvloed. Nu ben ik voor mezelf wel overtuigd van de termen 'Russische invasie' en dat Oekraïne in deze zin zeker het slachtoffer is, omdat Rusland feitelijk al een langer verleden heeft met imperialisme. Alleen nu komt een beetje mijn 'vraag' aan jullie: hoe scheiden jullie propaganda van feiten? Welke bronnen zien jullie als écht betrouwbaar in dit geval?

Vanuit mijn journalistieke achtergrond kom ik wel al een heel eind, maar ik merk dat ik 'onbewust' toch al heel snel zonder kritische noot wordt meegezogen in de informatiestroom. Want hoe sympathiek ik Zelenskyy ook vind, uiteindelijk 'ken' ik hem alleen maar door de huidige situatie. Als ik een stapje terugneem, merk ik dat mijn gehele beeld van hem vast zit aan de beelden die ik van hem heb gezien rondom de oorlog, zoals zijn ijzersterke speech en zijn foto's vanaf het front.

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel en lezen jullie dit wel als een tekst van iemand die volwaardig aan de kant van Oekraïne staat. :j