Weidemaatje schreef:Wat is het verschil tussen NATO en NAVO?
Geen NATO is Engelse benaming Navo Nederlandse en dan heb je nog OTAN en dat is Frans.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sterregoud schreef:Exitium schreef:Het is niet alsof dat de reden van de aanval is
Wat is volgens jou de reden van de aanval ?
bigone schreef:En dan te bedenken dat Kiev de bakermat van het Russische rijk was, Kiev is ouder dan Moskou. En er liggen voor Poetin twee heiligdommen in de stad dus kan me ook zo maar indenken dat hij eigenlijk deze stad ongeschonden in handen wil krijgen. Zelenski weet dat en blijft niet voor niets in Kiev .
Daks schreef:Er vechten mensen uit Belarus voor Oekraïne.
Nu gaan de Russen verkleed als Oekraïners een geplande aanval uitvoeren op soldaten uit Belarus.
Exitium schreef:Dank voor deze heldere toelichting, Exitium! Ik denk dat het voor de kring om Poetin heen idd om geld gaat en bij Poetin -naast geld- vooral ook gaat om het herstellen van de USSR.Dezelfde reden als de aanval op de Krim acht jaar geleden: geld. Een paar jaar daarvoor is veel olie en gas ontdekt in de Zwarte Zee, waarvan een behoorlijk deel in de EEZ van Oekraïne valt. Door de Krim te annexeren kreeg Poetin daar al een behoorlijk deel van in handen. Oekraïne kreeg kort daarvoor een pro-EU regering en het risico bestond dat de EU hun olie en gas (ik geloof dat zo'n 70% van de gasexport en 50% van de olie-export van Rusland naar de EU gaat, een flink deel van hun inkomsten dus) vanuit Oekraïne zou gaan halen, wat Rusland financieel over de afgrond zou duwen. De watertoevoer richting de Krim (Oekraïne heeft het kanaal wat daar grotendeels voor verantwoordelijk is gestremd) en het recreëren van de USSR zullen ook wel deels meespelen. Het feit dat Oekraïne bij de Navo en EU wil speelt in zoverre een rol dat het 'nu of nooit' was voor Rusland.
Als de dreiging van de Navo het ding was had hij al veel eerder (de Baltische staten zijn in 2004 bij de Navo en EU gekomen) in moeten grijpen, en had hij geen onzin over een naziregime hoeven te verzinnen richting zijn eigen bevolking.
sevke schreef:Vanavond weer onderhandelingen. Ik verwacht er niet teveel van, maar ik hoop dat Poetin beseft dat hij zichzelf in een paria situatie heeft gewerkt. Zeker nu ook Turkije zijn kar begint te keren en zelfs de Chinezen meer naar een neutrale status evalueren.
De Europese bankaandelen zijn vandaag trouwens met meer dan 25% gecrasht...
Daks schreef:Voor wie op de hoogte wilt zijn de Duitse Bild legt het Russische arsenaal aan wapens uit.
https://m.bild.de/politik/ausland/polit ... bile.html###wt_ref=https%3A%2F%2Ft.co%2F&wt_t=1646211110500
sevke schreef:Vanavond weer onderhandelingen. Ik verwacht er niet teveel van, maar ik hoop dat Poetin beseft dat hij zichzelf in een paria situatie heeft gewerkt. Zeker nu ook Turkije zijn kar begint te keren en zelfs de Chinezen meer naar een neutrale status evalueren.
De Europese bankaandelen zijn vandaag trouwens met meer dan 25% gecrasht...