Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:Kleine nuance irmaz: te veel vlees wordt in verband gebracht met welvaartsziektes. Met mate is het een goede toevoeging aan een gezondeetpatroon (mits je dat zelf ook wil eten natuurlijk).
Maar in zijn algemeenheid minderen qua vleesconsumptie zou goed zijn ja.
irmaz schreef:IMANDRA schreef:Kleine nuance irmaz: te veel vlees wordt in verband gebracht met welvaartsziektes. Met mate is het een goede toevoeging aan een gezondeetpatroon (mits je dat zelf ook wil eten natuurlijk).
Maar in zijn algemeenheid minderen qua vleesconsumptie zou goed zijn ja.
Wat is 'te veel' vlees? Er wordt nergens een bepaalde hoeveelheid aangegeven waarbij je geen welvaartsziekte kan krijgen, dat is helemaal persoonsafhankelijk. Sommige mensen kunnen er tegen om hun hele leven een pond rood vlees per dag te eten en een ander kan reuma-achtige ontstekingen krijgen van 3x per week 50 gram.
Wij hebben een hond die zonder problemen rondspringt en -scheurt nu ze vegetarisch voer krijgt terwijl ze met een gewone hondebrok, dus niet 1 met een hoog vleespercentage, nauwelijks nog overeind kwam door de pijn in haar heupen als gevolg van een HD-operatie.
Maar nogmaals, ik ben niet tegen het eten van vlees, ik ben zelf geen vegetariër maar eet het met mate omdat ik ook een persoon ben die er snel last van krijgt.
IMANDRA schreef:De onderzoeken waar een negatief effect naar voren komt zitten (zoals die hele kanker ophef van een paar jaar terug) zijn veelal met een hoge portie. Uit mijn hoofd was die 1kg per week; daar zit de gemiddelde Nederlander niet aan.
Een hond die je vegetarisch voert... laat ik daar maar niet op reageren.
irmaz schreef:IMANDRA schreef:De onderzoeken waar een negatief effect naar voren komt zitten (zoals die hele kanker ophef van een paar jaar terug) zijn veelal met een hoge portie. Uit mijn hoofd was die 1kg per week; daar zit de gemiddelde Nederlander niet aan.
Een hond die je vegetarisch voert... laat ik daar maar niet op reageren.
Deze reactie zegt mij genoeg...
Je bent uitgenodigd om haar te komen bekijken hoor, mag je zelf een gezondheidscheck doen.
Ben erg benieuwd naar de link van het onderzoek naar die ene kilo per week.
idinn schreef:Ik kwam vandaag tot een oplossing met een collega. Fel tegenstander van het standpunt 'we moeten de veestapel halveren'. Elke boer levert verplicht 30% van zijn veestapel in, maar zonder een verlies van die inkomsten. En als dank voor die bijdrage aan de landelijke problemen een jaarlijkse bonus. Iedereen blij
idinn schreef:Ik kwam vandaag tot een oplossing met een collega. Fel tegenstander van het standpunt 'we moeten de veestapel halveren'. Elke boer levert verplicht 30% van zijn veestapel in, maar zonder een verlies van die inkomsten. En als dank voor die bijdrage aan de landelijke problemen een jaarlijkse bonus. Iedereen blij
anjali schreef:Er wordt ook beweerd dat het coronavirus zou zijn ontwikkeld als biologisch wapen en ontsnapt is uit het laboratorium dat heel dicht bij die dierenmarkt in China ligt.Ik heb er niet over gestudeerd. Maar als het "slechts"een natuurlijk virus zou zijn dan is het toch wel sterk dat het in no time werkelijk de hele aardbevolking heeft kunnen besmetten.Ik zeg al,ik heb er niet echt verstand van,maar ik vind het wel bijzonder vreemd.
secricible schreef:irmaz schreef:Deze reactie zegt mij genoeg...
Je bent uitgenodigd om haar te komen bekijken hoor, mag je zelf een gezondheidscheck doen.
Ben erg benieuwd naar de link van het onderzoek naar die ene kilo per week.
Ik heb niet imandras specifieke onderzoek maar o.a.
https://annals.org/aim/fullarticle/2752 ... tions-from
Het gezondheidsadvies is nu 500 gram per week voor rood vlees, daar boven zijn negatieve gezondheidsresultaten aangetoond hoewel je in het onderzoek hier boven ziet dat ook dat nog niet volledig wetenschappelijke consensus heeft.
Als er 1 onderwerp in de voeding is waar men discussie over heeft is het de relatie tussen gezondheid en rood vlees.
Over het algemeen mag je >500gram rood vlees per week als teveel beschouwen als je de gezondheidsraad volgt.
Er is weinig goed wetenschappelijk bewijs dat geen vlees zoveel gezonder is dan wel vlees. Dat is ook vrij complex onderzoek overigens dus ik weet niet of dat er ooit komt.
fransje23 schreef:Er zijn natuurlijk genoeg dingen te koop die wel lekker zijn maar verder niet echt bijdragen aan de gezondheid.
Zou daar door de politiek meer op gestuurd moeten worden?
secricible schreef:Het gezondheidsadvies is nu 500 gram per week voor rood vlees, daar boven zijn negatieve gezondheidsresultaten aangetoond hoewel je in het onderzoek hier boven ziet dat ook dat nog niet volledig wetenschappelijke consensus heeft.
Als er 1 onderwerp in de voeding is waar men discussie over heeft is het de relatie tussen gezondheid en rood vlees.
Over het algemeen mag je >500gram rood vlees per week als teveel beschouwen als je de gezondheidsraad volgt.
Er is weinig goed wetenschappelijk bewijs dat geen vlees zoveel gezonder is dan wel vlees. Dat is ook vrij complex onderzoek overigens dus ik weet niet of dat er ooit komt.
fransje23 schreef:Er zijn natuurlijk genoeg dingen te koop die wel lekker zijn maar verder niet echt bijdragen aan de gezondheid.
love_western schreef:idinn schreef:Ik kwam vandaag tot een oplossing met een collega. Fel tegenstander van het standpunt 'we moeten de veestapel halveren'. Elke boer levert verplicht 30% van zijn veestapel in, maar zonder een verlies van die inkomsten. En als dank voor die bijdrage aan de landelijke problemen een jaarlijkse bonus. Iedereen blij
Als wij 30% moeten inleveren. Dan gaan we terug naar 17hebben er maar 25. Zijn zeeeeer extensief. Veel bodemleven en veel bezig met biodiversiteit. En verwachten niet het maximale van onze koeien.
Dus lijkt mij niet helemaal de juiste manier.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Er zijn natuurlijk genoeg dingen te koop die wel lekker zijn maar verder niet echt bijdragen aan de gezondheid.
Nee zeg, moet er niet aan denken! Eten is één van de betere dingen in het leven, zou wat zijn als je door de overheid beperkt zou worden tot enkel de volgens de waan van de dag gezonde producten en niet meer mag genieten van lekkernijen.
elnienjo schreef:Dan zou ik liever zien dat de btw van groente en fruit af ging zodat dat een stuk goedkoper zou worden.
Iedereen loopt maar te gillen dit moet duurder, dat moet duurder, net zolang je de mensen met 'n laag inkomen volledig aan de grond hebt. De rijkeren zullen er geen kreeft/biefstuk/pizza minder om eten.
elnienjo schreef:Dan zou ik liever zien dat de btw van groente en fruit af ging zodat dat een stuk goedkoper zou worden.
Iedereen loopt maar te gillen dit moet duurder, dat moet duurder, net zolang je de mensen met 'n laag inkomen volledig aan de grond hebt. De rijkeren zullen er geen kreeft/biefstuk/pizza minder om eten.
irmaz schreef:elnienjo schreef:Dan zou ik liever zien dat de btw van groente en fruit af ging zodat dat een stuk goedkoper zou worden.
Want mensen met een laag inkomen moeten net zo veel recht hebben op welvaartsziekten als rijke mensen?
Het ging om vlees, niet om groenten en fruit....
elnienjo schreef:Je gunt dus mensen met 'n laag inkomen niet eens meer een doos diepvriesfrikandellen omdat zij zich geen biefstuk kunnen veroorloven bedoel je?
Mensen met 'n laag inkomen zou je 't liefst veroordelen tot alleen maar verantwoorde voedingsmiddelen waar al het genot uit weggeschrapt is?
Douce schreef:love_western schreef:
Als wij 30% moeten inleveren. Dan gaan we terug naar 17hebben er maar 25. Zijn zeeeeer extensief. Veel bodemleven en veel bezig met biodiversiteit. En verwachten niet het maximale van onze koeien.
Dus lijkt mij niet helemaal de juiste manier.
Wat een dooddoener, je begrijpt toch wel dat je met 25 koeien niet bepaald representatief bent?
Ik snap wel dat boeren in hun hoofd vasthouden aan "ik wil m'n hoeveelheid dieren houden" want tot nu toe is meer dieren, meer geld geweest.. maar ik denk dat we dat meer geld op een andere manier moeten willen bereiken.
Overigens vind ik "de consument wil niet meer betalen" net zo'n dooddoener, ik heb in de supermarkt nog nooit de keus gehad. De prijs wordt bepaald en de winst behaald op verkeerde plaatsen in de voedselketen. Ik koop mijn vlees nu ook lokaal, weinig aan de strijkstok.
Winged schreef:elnienjo schreef:Je gunt dus mensen met 'n laag inkomen niet eens meer een doos diepvriesfrikandellen omdat zij zich geen biefstuk kunnen veroorloven bedoel je?
Mensen met 'n laag inkomen zou je 't liefst veroordelen tot alleen maar verantwoorde voedingsmiddelen waar al het genot uit weggeschrapt is?
mwah, verantwoorde voedingsmiddelen hoeven niet perse zonder genot te zijn hoor.
Ik heb geluk een goede baan te hebben, gezond te zijn en te kunnen sparen. Maar dan alsnog eet ik echt niet elke week biefstuk (zeg maar gerust nooit) of elke week frikandellen (ook daarvoor: nooit). Ik kies bewust mijn producten uit waardoor ik relatief goedkoop toch geen gevarieerd én lekker eetpatroon kan hebben. Ik hoef niet elke dag een zak chips, met 1 zak kan ik in mijn eentje gerust een weekend doen. Minder ongezond eten en daarmee wel goede (en lokale!) producten kunnen eten. Maar dat is een keuze die je maakt. Mee-eten met het seizoen
idinn schreef:Qua extensief moeten we nog iets verzinnen zie ik