Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Janneke2 schreef:En half off topic :
"juist 50+ers zouden moeten weten dat de opwarming geen hoax is".
Ik heb de winter van 1963 nog meegemaakt. (Als peuter, maar toch)
Dit jaar hadden we een weekje een beetje winter, maar het kwam er totaal niet bij in de buurt.
En op zich geen klacht dat we zo weinig koude, mislukte zomers hebben ('ik loop opp zonne energie').
Sinds 2000 zijn de zomers stuk voor stuk lang, op het tropische af.
Ik herinner mij nog, dat het vroeger anders was.
Dus Elnienjo, hou toch op om jezelf voor de mal te houden.Citaat:Ik ben juist dankbaar voor 't feit dat we mildere winters hebben gekregen (over 't algemeen dan toch, dit was een uitermate poedersuiker) en dat onze zomers ook langer en warmer zijn geworden. Ja, sommige dagen té warm, maar daar kun je je tegen wapenen met een airco. Maar ik kan me zomers herinneren dat het langdurig maar tussen de 16-20 graden was, dat vind ik echt niet okee.
Houd toch op...
In principe ben ik als individu blij (want 'ik loop op zonne-energie'),
maar dat is wel een beperkt perspectief.
Je wapenen met een airco vind ik ook niet je dat. (We hebben een energie crisis die de klimaatcrisis versterkt.)
De woestijnen rukken op, en als de rivier de Nijl droogvalt moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten...
Darfur was de eerste klimaatoorlog,
en Syrië kun je zien als de tweede klimaatoorlog.
En sinds 1970 weten we 'dat er grenzen aan de groei' zijn (Rapport Club van Rome)
en in 1984 hoorde ik over het broeikaseffect (wat volgens sommigen al in 1963 bekend was).
OPSCHIETEN!!!
Kinke schreef:bijzondere denkwijze Anjali. Waarom denk je dat een gelovig iemand beter kan omgaan met de 'goddeloze chaos' die volgens jou is ontstaan?
Wat is goddelijke chaos eigenlijk?
tamary schreef:anjali schreef:als er nu nieuwe verkiezingen zouden komen dan zou ik wederom op de PvdD stemmen maar dan op de op de laatste plaats staande Marianne Thieme en niet zoals nu op de lijsttrekster Esther Ouwehand.Omdat nl. Marianne Thieme wel gelovig is en Esther niet,en ik denk dat een gelovig iemand beter kan omgaan met de goddeloze chaos die inmiddels ontstaan is.
Dit land is gelukkig seculier volgens de grondwet. Al verbaasd het mij inmiddels niks meer dat er mensen zijn die denken dat het een goed idee is om god boven de grondwet te zetten (er even aan voorbijgaand dat dat betekent de nederlandse rechtstaat opzij zetten wat onder art. 39 wetboek van strafrecht valt). Meer schokkend vindt ik het dat ook de overheid incl. de 2e kamer politieke partijen met dit uitgangspunt op de kieslijst accepteerd. Dat een koster op het 8 uur journaal kan zeggen dat Bijbel leidend is (ipv nederlandse wet) zonder juridische gevolgen is daarmee ook niet vreemd meer helaas.
Dat het allemaal Gods wil is, is enkel zo zolang dat perfect in de pas loopt met de wensen en visie van de gelovigen. Zodra dat uit de pas gaat lopen is het iemand anders zijn schuld. Voor mij is dat afschuiven verantwoordelijkheden en het weigeren van het accepteren van de werkelijkheid. Dat is zo langzamerhand niet alleen voor die mensen gevaarlijk, maar ook voor de rest van de mensheid. Religie heeft altijd beperkingen opgelegd aan goed mens zijn, gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid voor (in)acties en beslissingen. Daar naar terug gaan zal misschien de o zo gewenste apocalyps brengen, maar geen leefbare wereld. Daarmee bevestigd het enkel dat de fysieke wereld voor een gelovige niet belangrijk is en daarmee het kapot gaan ervan geen probleem of zelfs goed. Ik stem voor het afschaffen van religie.
anjali schreef:De situatie momenteel met die politici vind ik lijken op een groep paarden (ik wil het niet eens een kudde noemen) waar een stel nieuwe zijn bijgezet en nu zijn ze begonnen te vechten en te proberen de oude leider (Rutte) te verstoten om zelf de leidende positie in te kunnen nemen.Als Rutte blijkt nog sterk genoeg te zijn zal ze dat niet lukken. Maar gehavend is hij wel.
pien_2010 schreef:anjali schreef:De situatie momenteel met die politici vind ik lijken op een groep paarden (ik wil het niet eens een kudde noemen) waar een stel nieuwe zijn bijgezet en nu zijn ze begonnen te vechten en te proberen de oude leider (Rutte) te verstoten om zelf de leidende positie in te kunnen nemen.Als Rutte blijkt nog sterk genoeg te zijn zal ze dat niet lukken. Maar gehavend is hij wel.
Dat zie ik totaal anders.
Zoals ik/ wij het hier zien. Een verkenner hoort dat ze covid heeft. Schrikt, verslapt, gritst haar spullen bij elkaar en gaat ongerust zsm naar huis. In die haast zijn de papieren zichtbaar onder de armen en een opmerkzame fotograaf maakte een foto.
Dan is er een premier die onlangs al wat akkefietjes had en betrapt wordt op iets weg willen moffelen in dit geval Omzicht.
Als een vieze steenpuist spat dit uit elkaar door geheugenverlies en ongelukkig manouvreren.
In jouw analyse wordt de schuld gelegd daar die er niets aan konden doen. Niet ok!
anjali schreef:Omdat een gelovig iemand van mening is dat God ons ziet en dat we verantwoording voor onze daden zullen moeten afleggen.Als het goed is ga je dan niet zomaar iets doen waar je zelf mogelijk beter van wordt maar dat een ander schaadt.Terwijl als je niet zou geloven in een hogere macht,dat de verleiding om iets te doen uit egoistische motieven eigenlijk nergens door gehinderd wordt behalve dan door de pakkans.Zeker zijn er ook ongelovige mensen die heel goed zijn,maar daar vertrouw ik dan minder op omdat ze zelf bepalen wat goed of slecht is en die mening kan dan nogal eens switchen.Iets wat je bij politici heel vaak ziet. Zalig Pasen !!
anjali schreef:Kinke schreef:bijzondere denkwijze Anjali. Waarom denk je dat een gelovig iemand beter kan omgaan met de 'goddeloze chaos' die volgens jou is ontstaan?
Wat is goddelijke chaos eigenlijk?
Omdat een gelovig iemand van mening is dat God ons ziet en dat we verantwoording voor onze daden zullen moeten afleggen.Als het goed is ga je dan niet zomaar iets doen waar je zelf mogelijk beter van wordt maar dat een ander schaadt.Terwijl als je niet zou geloven in een hogere macht,dat de verleiding om iets te doen uit egoistische motieven eigenlijk nergens door gehinderd wordt behalve dan door de pakkans.Zeker zijn er ook ongelovige mensen die heel goed zijn,maar daar vertrouw ik dan minder op omdat ze zelf bepalen wat goed of slecht is en die mening kan dan nogal eens switchen.Iets wat je bij politici heel vaak ziet. Zalig Pasen !!
ruitje schreef:Ik ben niet gelovig, maar het is toch prima dat iemand die gelovig is zo zoekt naar iemand die dichtbij je eigen normen en waarden staat.
Zo zijn er mensen die daarom juist een vrouw kiezen, of iemand die uit dezelfde woonplaats komt. Gewoon, omdat ze denken dat die dan dichterbij staat wat je zelf belangrijk vind.
Ik kijk zo nooit, heb te weinig empathie en kijk te zakelijk denk ik. Maar snap 't wel
bigone schreef:anjali schreef:Fijn dat sommigen nu toch begrip voor me opbrengen.
Diegene waar jij op zou stemmen mochten er herverkiezingen komen is gescheiden. Jij gaf aan dat je op haar nu zou stemmen ivm haar christelijke waarden.
anjali schreef:Omdat een gelovig iemand van mening is dat God ons ziet en dat we verantwoording voor onze daden zullen moeten afleggen.Als het goed is ga je dan niet zomaar iets doen waar je zelf mogelijk beter van wordt maar dat een ander schaadt.Terwijl als je niet zou geloven in een hogere macht,dat de verleiding om iets te doen uit egoistische motieven eigenlijk nergens door gehinderd wordt behalve dan door de pakkans.Zeker zijn er ook ongelovige mensen die heel goed zijn,maar daar vertrouw ik dan minder op omdat ze zelf bepalen wat goed of slecht is en die mening kan dan nogal eens switchen.Iets wat je bij politici heel vaak ziet. Zalig Pasen !!
Citaat:Volgens God zal een mens niet verbreken wat de God heeft verbonden, ze is gescheiden .
mysa schreef:Wat mij opvalt in je betoog, @Anjali: je zegt ergens: "Zij is niet katholiek maar zevendedag-adventist, van hen mag het misschien wel." Dus her gaat eigenlijk om wat de diverse religieuze instituties al dan niet opleggen.
Dat is nou net waarom ik zo'n aversie heb tegen geinstitutioneerd geloof. Het is gewoon allemaal mensenwerk.