Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:30

bigone schreef:
Zoals jij elke keer in zijn algemeenheid praat over groepen kun je dus ook stellen dat elke blanke een racist is. Maak eens een keer onderscheid tussen mensen ipv alles over één kam te scheren.

Je kan ook wat goodwill tonen en er zelf alle disclaimers bij bedenken zodat het niet bij elke post herhaald hoeft te worden: dit geldt niet voor ieder individu, maar statistisch gezien is de kans groter dat ... (genoemde groep) in vergelijking met inheemse NL bevolking, etc etc etc

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:04

elnienjo schreef:
Ik zie Nederland alleen maar toegeven aan alle grillen van buitenaf ipv zich sterk maken voor behoud van cultuur en tradities.
En dan zeggen 'de Nederlander bestaat niet' Nee, als je alles verkwanselt en opoffert bestaat die niet meer.

Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten. Stel je voor dat we nog dezelfde cultuur en tradities hadden als in 1700! Zelfs 40 jaar geleden zag het er op veel gebieden anders uit. En dat hoeft heus niet altijd slecht te zijn, dat is normaal. Maar zo zie je niet alleen dat onze cultuur langzaam veranderd, ook de cultuur van mensen die hier van buitenaf zijn komen wonen decennia geleden veranderd ook langzaam. Er is al een groot (tolerantie)verschil tussen de islam in Nederland en die in Marokko, bijvoorbeeld. En dat zal ook nog altijd zo doorgaan, aan beide kanten.
Maar volgens mij luister jij het liefst me grote oogkleppen op naar mensen als de heer Baudet, die alleen probeert om zieltjes te winnen door te schreeuwen dat we kapot gaan. Bekijk ook de andere kant eens, stel je eens open.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:07

Lynnepinny schreef:
elnienjo schreef:
Ik zie Nederland alleen maar toegeven aan alle grillen van buitenaf ipv zich sterk maken voor behoud van cultuur en tradities.
En dan zeggen 'de Nederlander bestaat niet' Nee, als je alles verkwanselt en opoffert bestaat die niet meer.

Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten. Stel je voor dat we nog dezelfde cultuur en tradities hadden als in 1700! Zelfs 40 jaar geleden zag het er op veel gebieden anders uit. En dat hoeft heus niet altijd slecht te zijn, dat is normaal. Maar zo zie je niet alleen dat onze cultuur langzaam veranderd, ook de cultuur van mensen die hier van buitenaf zijn komen wonen decennia geleden veranderd ook langzaam. Er is al een groot (tolerantie)verschil tussen de islam in Nederland en die in Marokko, bijvoorbeeld. En dat zal ook nog altijd zo doorgaan, aan beide kanten.
Maar volgens mij luister jij het liefst me grote oogkleppen op naar mensen als de heer Baudet, die alleen probeert om zieltjes te winnen door te schreeuwen dat we kapot gaan. Bekijk ook de andere kant eens, stel je eens open.

Maar cultuurverandering moet van binnenuit komen, niet afgedwongen worden. Dan gaan de hakken in 't zand. En terecht!

En nee, ik ga niet op Baudet stemmen. Dat is een draaikont eerste klas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:28

Lynnepinny schreef:
Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten.

Dat cultuur aan verandering onderhevig is betekend niet dat er geen cultuur is. En dat jij de Nederlandse cultuur niet kan zien zegt meer iets over jou, want je leeft in dat geval in een bubble. Maar dat kan ik je niet persoonlijk kwalijk nemen, want als je aan een vis zou vragen iets over zijn omgeving te vertellen (we verzinnen erbij dat vissen kunnen praten), dan zou hij als laatste noemen hoe nat alles is.

Als je de Nederlandse cultuur wilt zien dan zal je of een tijdje in het buitenland moeten gaan wonen, of buitenlanders in Nederland moeten benaderen met die vraag. Als Nederlander wonende in het buitenland kan ik zo tientallen voorbeelden van de Nederlandse cultuur noemen waarvan ik de combinatie in geen enkele andere cultuur heb gezien. Misschien dat de volgende website je op weg kan helpen, geschreven door een Canadese die sinds 2004 in Nederland werkt en woont: https://stuffdutchpeoplelike.com/

OM een voorbeeldje te geven van die website:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-20 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:29

Rinske schreef:
elnienjo schreef:
Ze onderdrukken hun vrouwen/dochters en zijn openlijk anti-gay inclusief geweld. Er is veel criminaliteit in die groep, ook onderling naar hun familieleden die willen verwesteren.

Zoiets?
"Daar moet een piemel in, daar moet een piemel in!"

Of:

"Ik weet wel dat vrouwen het over het algemeen minder excelleren in een heleboel beroepen en minder ambitie hebben. Vaak ook meer interesse hebben in gewoon meer familieachtige dingen enzo."
‘Vraag het ook maar eens aan een verkrachter. Even los van al het tegengestribbel en uiterlijk verzet: vrouwen reageren ontzettend op zulke nietsontziende mannelijkheid."
"Als een vrouw “nee” zegt moet je niet denken “O, ze wil het niet”, dan moet je zeggen: “Schatje, we gaan nog even wat drinken.” Gewoon nog even aandringen."
"[Vrouwen] willen helemaal niet […] dat je hun ‘nee’, hun weerstand respecteert: de realiteit is dat vrouwen overrompeld, overheerst, ja: overmand willen worden."
"Tegenwoordig, kan nieuw leven (in de baarmoeder) worden uitgedoofd, om te vermijden dat de vrijheid van het individu wordt verstoord. In Nederland (waar ik woon) wordt zelfdoding gefaciliteerd om te verzekeren dat er, ook, geen belemmeringen - zoals de plicht om voor je ouders te zorgen – op het individu drukt""
"Tegenwoordig worden vrouwen al vanaf jongs af aan aangemoedigd om een carrière en financiële onafhankelijkheid na te streven. Er wordt verwacht dat ze de traditionele rol afwijzen om een man te ondersteunen. Maar hoe pakt dit daadwerkelijk voor ze uit? Wat gebeurt er als ze 30 worden? Als ze fulltime blijven doorwerken dan wordt het bouwen aan een gezin extreem moeilijk, zelfs onmogelijk. Daarom krijgen vrouwen in de westerse wereld ook steeds vaker minder kinderen – als ze ze überhaupt al krijgen."

Hint: deze onderste uitspraken zijn door een nogal bekende politicus in het rechtse deel van het spectrum geplaatst.

elnienjo schreef:
En die 5% vertegenwoordigen wel 'n hoog percentage in de misdaadcijfers. Ze zijn vaker betrokken bij geweld (ook naar politie/ambulancemedewerkers) dan andere groepen.

Ook dat komt door institutioneel racisme, kansenongelijkheid en socioeconomische verschillen.

Plaatsvervangende schaamte voor zulke uitspraken... :\

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:31

elnienjo schreef:
Danique_G schreef:
Islam is van harte welkom. Ze hebben een paar mooie normen en waarden waar menig hier nog wat van kunnen leren. Ik ben trots op Nederland maar ik voel simpelweg geen bedreiging van de islam. Slechts 5% van nl is moslim. Denk dat de media hierin iedereen een beetje ophitst. We verliezen geen cultuur doordat er eentje bijkomt. Cultuur is opgebouwd uit vele lagen en die worden niet bedreigd door verandering van een artefact (wat tradities zijn). Je verliest geen cultuur doordat er een moskee komt. Dat is gewoon onzin.

Ze onderdrukken hun vrouwen/dochters en zijn openlijk anti-gay inclusief geweld. Er is veel criminaliteit in die groep, ook onderling naar hun familieleden die willen verwesteren.

En die 5% vertegenwoordigen wel 'n hoog percentage in de misdaadcijfers. Ze zijn vaker betrokken bij geweld (ook naar politie/ambulancemedewerkers) dan andere groepen.

Mijn vriend is islamitisch opgevoed. Ik ben erg onderdrukt ja.

Wat een onzin zeg. Nog nooit zoiets meegemaakt in zijn familie of bij vrienden van mij die islamitisch zijn. Plaatsvervangende schaamte.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:40

De Nederlandse cultuur, een kaasblokje met augurk en Amsterdams uitje op een prikkertje eten in een kringetje tijdens een verjaardag. :') :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:45

enzino schreef:
Lynnepinny schreef:
Maar wat is cultuur? En wat zijn tradities? Ik heb het al eens eerder genoemd, maar in mijn ogen bestaat dit niet echt en is het aan alle kanten constant aan verandering overgelaten.

Dat cultuur aan verandering onderhevig is betekend niet dat er geen cultuur is. En dat jij de Nederlandse cultuur niet kan zien zegt meer iets over jou, want je leeft in dat geval in een bubble. Maar dat kan ik je niet persoonlijk kwalijk nemen, want als je aan een vis zou vragen iets over zijn omgeving te vertellen (we verzinnen erbij dat vissen kunnen praten), dan zou hij als laatste noemen hoe nat alles is.

Als je de Nederlandse cultuur wilt zien dan zal je of een tijdje in het buitenland moeten gaan wonen, of buitenlanders in Nederland moeten benaderen met die vraag. Als Nederlander wonende in het buitenland kan ik zo tientallen voorbeelden van de Nederlandse cultuur noemen waarvan ik de combinatie in geen enkele andere cultuur heb gezien. Misschien dat de volgende website je op weg kan helpen, geschreven door een Canadese die sinds 2004 in Nederland werkt en woont: https://stuffdutchpeoplelike.com/

OM een voorbeeldje te geven van die website:

[ [url=m/fwkqvv.png]Afbeelding[/url] ]

Beetje flauw voorbeeld.

Op zich ben ik het met je eens dat een verblijf in het buitenland, of zelfs een reis door een niet-westers land, je als Nederlander bewust kan maken van de Nederlandse cultuur. En dat met name hoe goed hier alles feitelijk geregeld is. En hoe Nederlanders enorm kunnen klagen over kleinigheden terwijl ze het in mondiaal perspectief gezien sociaal, maatschappelijk en cultureel enorm goed hebben. Het kan je helpen als Nederlander je zegeningen te tellen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:47

Rinske schreef:
De Nederlandse cultuur, een kaasblokje met augurk en Amsterdams uitje op een prikkertje eten in een kringetje tijdens een verjaardag. :') :D
Ook erg flauw. Je kunt toch wel iets beters bedenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:49

Askja schreef:
Rinske schreef:

Ook Nederlandse cultuur: zelfspot hebben op je eigen cultuur.

Sheran

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:55

Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en gewerkt (Frankrijk) en wat me opviel bij de presentaties die ik over mijn eigen land moest houden, was ook dat wij Nederlanders in verhouding tot andere landen een stuk minder 'trots' bezitten over ons eigen land, en het niet zo gemakkelijk vinden om trots te zijn op ons eigen land. Dat zit blijkbaar niet zo erg in onze cultuur. Voor ons voelt het ongemakkelijk om op te scheppen over dingen. De cultuur is wereldwijd ook vrij onbekend.

Ik heb toen trouwens o.a. een presentatie gegeven over Max Havelaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:59

Sheran schreef:
Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en gewerkt (Frankrijk) en wat me opviel bij de presentaties die ik over mijn eigen land moest houden, was ook dat wij Nederlanders in verhouding tot andere landen een stuk minder 'trots' bezitten over ons eigen land, en het niet zo gemakkelijk vinden om trots te zijn op ons eigen land. Dat zit blijkbaar niet zo erg in onze cultuur. Voor ons voelt het ongemakkelijk om op te scheppen over dingen. De cultuur is wereldwijd ook vrij onbekend.

Ik heb toen trouwens o.a. een presentatie gegeven over Max Havelaar.

Ik vind dat idd best jammer dat Nederlanders nooit trots zijn op hun land, i.t.t. landen op letterlijk alle continenten.
Denk dat je daar veel van het huidige soort gedrag mee kan voorkomen.
Ik las gisteren een stuk dat Macron niet zal zwichten voor de beeldenstorm. Jammer dat Rutte zich niet wat sterker opstelt en voor Nederland opkomt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:03

Ik snap werkelijk niets van 'trots' op je land.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:06

mysa schreef:
Ik snap werkelijk niets van 'trots' op je land.

Waarom niet? Het is hier natuurlijk niet trots in de zin van dat je zelf iets hebt gepresteerd, maar meer als 'ik ben trots op jou'. Je kunt je bijvoorbeeld identificeren met dingen die Nederland uitdraagt, met de manier waarop ze met hun burgers omgaan...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:06

enzino schreef:
Askja schreef:

Ook Nederlandse cultuur: zelfspot hebben op je eigen cultuur.

Hahaha, zeker _O-
Ik moest erg lachen om die babybox. Een volkskrant-columniste die enkele jaren in de VS heeft gewoond heeft menig buurmens een hartverzakking bezorgd door haar zoontje van 6 helemaal alleen naar een vriendje 100m verderop te laten fietsen! :oo :oo in zijn zwembroek!
Je zou stomverbaasd zijn dat we in Nederland niet een veel hogere kindersterfte hebben :=

Overigens voel ik me niet per se "trots" op mijn land of cultuur. Ik vind het gewoon leuk hier en ik woon hier graag. De mensen van wie ik houd wonen allemaal hier. Ik heb het best goed voor elkaar voor mezelf. Dat vind ik goed genoeg. Ik ben niet trots op iets wat gewoon bestaat, of ik nu hier of aan de andere kant van de wereld was geboren

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:11

Maar dat "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." is onderdeel van de Nederlandse cultuur, dus elnienjo, daar zou je juist trots op moeten zijn volgens je eigen redenering.

Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:16

Karl66 schreef:
Maar dat "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." is onderdeel van de Nederlandse cultuur, dus elnienjo, daar zou je juist trots op moeten zijn volgens je eigen redenering.

Het is natuurlijk onzin dat er een Nederlandse cultuur is, want die Nederlandse cultuur bestaat uit heel veel verschillende subculturen. Zelfs in een redelijk overzichtelijke provincie als Drenthe zie je nog gigantische verschillen tussen mensen van het zand en mensen van het veen en dan heb je ook nog de schippers met hun eigen cultuur. En dat merk je pas echt als je niet naar het buitenland gaat, maar door Nederland trekt. Ik heb voor mijn werk jarenlang winkels door heel Nederland geopend en opgestart en dan merk je heel snel hoe gigantisch groot de verschillen tussen de verschillende lokale culturen zijn. En soms hoefde je daarvoor maar enkele tientallen kilometers verder te reizen.

Maar er is wel 'n overkoepelende 'cultuur' waardoor de Nederlander zich doorgaans sneller thuis voelt in Brits georienteerde landen (die door voornamelijk Briste kolonisatie in huidige vorm zijn gekomen) dan in landen die bij onze eigen EU horen zoals Spanje/Italie/Polen etc. Die cultuurverschillen zijn enorm.

Anoniem

Ik ben wel trots op mijn eigen land (Nederland), omdat ik denk dat Nederland voor loopt op een hoop andere landen en we het allemaal erg goed voor elkaar hebben in Nederland. Het is niet perfect maar een hoop andere landen kunnen in mijn ogen nog aardig wat leren van hoe we dingen in Nederland aanpakken. En hoe we dingen aanpakken hangt samen met de cultuur en hoe de mensen in Nederland dingen oppakken, en daar ben ik onderdeel van (en daar zijn we allemaal onderdeel van).

Maar misschien is dat iets soortgelijks als dat sommige mensen "onze" eigen cultuur niet zien. Ga een tijdje in het buitenland wonen en je ziet honderden dingen die problemen opleveren terwijl die in Nederland al lang opgelost zijn.

Hoeveel mensen in mijn omgeving mij wel niet benaderd hebben om te vragen hoe ze hun kinderen "the Dutch way" moeten opvoeden (Nederlandse kinderen zijn een van de gelukkigste ter wereld). Om eerlijk te zijn moest ik eerst op google opzoeken wat "the Dutch way" eigenlijk was want alles is voor mij simpelweg de enige/beste manier zonder er verder teveel bij na te denken. En ja, als er een storm met stortregen voorbij komt dan gaan wij naar buiten, op de fiets, zonder helm.

MarlindeRooz

Ik ben erg trots op vele prachtige aspecten van Nederland hoor. Hoe goed dingen hier geregeld zijn, de taal, de natuur. Mag toch? Betekent niet dat ik zoals sommigen in dit topic mezelf verheven voelt boven andere culturen. Mijn cultuur is niks beters of slechters dan een andere. En invloeden uit andere culturen zijn top. Misschien dat verjaardagen dan leuker worden. ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:32

Goed, ik ben blij dat ik hier leef. Maar dat heeft niets met trots op te maken. Niets met de geschiedenis van dit land of de zogenaamde collectieve cultuur. Want die bestaat volgens mij niet. Ik kan me voorstellen dat ik me net zo goed of juist niet kan identificeren met Ngozi uit Afrika of met Alaqai uit Mongolië als met Riet uit Almere of Sharon uit Assen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:25

|( |( |(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-20 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:27

Mysa, waarom zou je je eigen cultuur wegrelativeren. Natuurlijk bestaat er wel een Nederlandse cultuur.
We hebben een eigen taal en eigen gewoonten. Inderdaad, dat kringetje op verjaardagen ( ;) ), één koekje bij de koffie, 's avonds veelal de gordijnen open houden (dat vinden ze dus echt heel raar in het buitenland), fietsen door weer en wind, hagelslag op brood. Schaatsen. We hebben de Deltawerken en de dijken. De daaruit voortgekomen expertise wordt wereldwijd ingezet om overstromingen te voorkomen. Etcetera. Daarnaast hebben we door de eeuwen heen elementen en invloeden in onze cultuur opgenomen uit andere culturen (woorden, gebruiken, bloembollen :D ).
Waarom ontkennen dat er een Nederlandse cultuur bestaat en dat deze deel uitmaakt van je identiteit?
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-06-20 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:30