steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:30

8nnemiek schreef:
Boeren die zo veel grond hebben zouden ook alleen de dieren (of een deel) kunnen opgeven en als akkerbouwer verder kunnen gaan.

Hier in de regio zijn de afgelopen jaren meerdere boeren gestopt met vee (vrijwillig, zonder tegemoetkoming zelfs) en zijn asperges of bosbessen of aardbeien gaan kweken.

Lastig. Want daar zitten echt wel wat regels aan. Denk alleen al aan het gebruik grasland. Hier lees je daar meer over: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... 9/blijvend

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:50

Ik kan me voorstellen dat zoiets door de regelgeving niet zomaar overal mogelijk is inderdaad.
Maar juist dan zou ik als gemeente/provincie zeggen; prima, we maken een uitzondering, we veranderen het bestemmingsplan om de boeren tegemoet te komen en sneller aan de milieueisen te voldoen..
Hier in de gemeente wordt in ieder geval niet heel moeilijk over gedaan. Dat kan elders natuurlijk anders zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:52

Winged schreef:
8nnemiek schreef:
Boeren die zo veel grond hebben zouden ook alleen de dieren (of een deel) kunnen opgeven en als akkerbouwer verder kunnen gaan.

Hier in de regio zijn de afgelopen jaren meerdere boeren gestopt met vee (vrijwillig, zonder tegemoetkoming zelfs) en zijn asperges of bosbessen of aardbeien gaan kweken.

Lastig. Want daar zitten echt wel wat regels aan. Denk alleen al aan het gebruik grasland. Hier lees je daar meer over: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... 9/blijvend

Ook al die veelheid aan regeltjes maken zoveel dingen gewoon simpelweg onmogelijk. Boeren maar ook andere ondernemers worden volledig klem gezet. En dat gaat op een gegeven moment enorm wringen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:59

Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft dat het 'publiek' misschien soms denkt 'ja hup, waarom zo moeilijk, laat die boeren gewoon wat anders gaan doen!'. Terwijl de regering, die aangeeft dat ze moeten minderen, ook een wirwar aan regeltjes heeft waardoor het niet gaat, of anders moet dan het lijkt..

Ja als mensen op alle levels (dus EU, regering, provicincies, gemeenten etc) eens een goed samenwerkend plan op zouden stellen dan zou het misschien gaan. Maar nu komt het over als 'pleur het gewoon bij een ander over de schutting, dan lijkt het alsof wij doen wat we moeten doen en zijn wij er vanaf'...
En dan doorgaan met roepen dat het allemaal anders moet! Ja, das niet zo moeilijk denk :+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:02

8nnemiek schreef:

Jaja, en dat meen je serieus? Gaat niet gebeuren hoor. Als we met z.n allen voor verduurzaming, natuur, biodiversiteit en nog meer van die leuke groene plannen bedenken, dan zal je ook de portemonnee moeten trekken. En dat gaat heel veel kosten.
Vrijwillig stoppen met veehouderij gebeurt zeker al, veel zelfs. Dan is er ook een alternatief voor een ander gewas. Maar daarmee is de grond nog niet verworven, dus beschikbaar.
Verreweg de meeste grond wat in gebruik is als grasland, is niet geschikt voor akkerbouw.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:14

Ik denk dat de grond dat ook moet toelaten. Bij mijn ouders in de Alblasserwaard zie je practisch alleen maar (melk)veeteelt. Bij mij in de Biesbosch juist akkerbouw en schapen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:50

maar bosbessen, aardbeien en asperges zijn seizoensproducten. Dus dan moet alles weer onder glas? Of de boer driekwart van het jaar in de ww?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:56

Ja glastuinbouw weer terug.. of wacht, iets met lichtvervuiling of stoken .. of nou ja vast heel wat regeltjes...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:02

Kinke schreef:
maar bosbessen, aardbeien en asperges zijn seizoensproducten. Dus dan moet alles weer onder glas? Of de boer driekwart van het jaar in de ww?

De boeren hier in de regio komen het hele jaar rond van die seizoensproducten ja. Hier hebben ze vaak een veld zomerproducten, en dan bv een veld met pompoenen, of een wei met kerstbomen. Met een goed, gewild product verdien je genoeg om de wintermaanden te kunnen overbruggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:06

Weet iemand hoe de markt is voor olifantsgras...?

(Het klinkt idioot, maar ik meen het serieus.)

Een jaar of 6 geleden was 'olifantsgras' de uitkomst van een onderzoek van Wageningen en Schiphol.
Schiphol had last van de ganzen, en het was dus zaak dat de beesten wegbleven.

De uitkomst was toen dat boeren olifantsgras konden inzaaien: dat schijnt zowel goed te kunnen groeien in de plaatselijke Hollandse dras (veenwei? oude zeeklei met zand?)
en economisch rendabel te zijn
en ganzen weg te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:39

Ik vind het zelf wel bijzonder dat men dan denkt dat wanneer je boer bent en land hebt, je dan ook zou willen overstappen van vee naar landbouw. Is totaal iets anders en je hart zal daar waarschijnlijk totaal niet liggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:42

Kinke schreef:
Ik vind het zelf wel bijzonder dat men dan denkt dat wanneer je boer bent en land hebt, je dan ook zou willen overstappen van vee naar landbouw. Is totaal iets anders en je hart zal daar waarschijnlijk totaal niet liggen.

Klopt. Eigenlijk hetzelfde als basisschooldocenten vergelijken met een professor op een universiteit. Staan beide voor de klas, maar daarmee houdt de vergelijking ook op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:43

Nja maar das misschien hetzelfde als wanneer je stratenmaker bent en dat niet meer gaat en je dan de zorg in moet (want daar is tekort).. zoiets? (verplicht omscholen vanuit UWV etc..)

Wat misschien voor een hoop ZZP-ers die nu in de bouw zitten, ook moet gebeuren, gezien ze op een bouwcrisis afgaan.. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:47

Kinke schreef:

En dat je zomaar van al het land dat je hebt überhaupt velden vol broccoli, aardappels of aardbeien kan maken :=

Blijkt maar weer hoe makkelijk mensen over het beroep boer denken... omdat ze misschien zelf ook een moestuin hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:54

Nou ja dat je het land er niet voor kunt of mag gebruiken, daar kan ik goed inkomen.
Dat je als veeboer geen verstand hebt van akkerbouw, dat zou kunnen.

maar eerlijk, dat je iets moet gaan doen waar je hart niet ligt, daarin ben je niet de enige, dus dat is soms ook een kwestie van 'vort maar dan'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:14

Ik weet niet of het vaker voorkomt, maar veel van de boeren die ik ken hier in de omgeving hebben zowel vee/koeien als wat grond waar ze zelf het veevoer verbouwen.
De vergelijking vee/landbouw en stratenmaker/zorg lijkt me dus redelijk overdreven.

Dat je hart er niet ligt, dat kan ik me voorstellen en dat is vervelend, maar als je kan kiezen tussen alles opgeven en een 'stadsbaantje' zoeken, of suikerbieten planten in plaats van voederbieten om maar even een simpel voorbeeld te noemen.. Dat laatste lijkt me goed te doen, als je genoeg grond hebt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:31

Nu zijn het opeens suikerbieten? Het waren toch dingen als aardbeien, asperges, bosbessen, pompoenen etc.?
Ik weet het wel, leg er maar zonnepanelen op. Een zonnepark levert flink wat geld op zonder dat je er iets voor hoeft te doen

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:44

Kinke schreef:
Nu zijn het opeens suikerbieten? Het waren toch dingen als aardbeien, asperges, bosbessen, pompoenen etc.?
Ik weet het wel, leg er maar zonnepanelen op. Een zonnepark levert flink wat geld op zonder dat je er iets voor hoeft te doen

Om over 30 jaar er achter te komen dat het allemaal toch niet zo'n goed idee was. Maar wel je hele bodumleven naar de maan is -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:47

tja, dat zou kunnen. Tegen die tijd zijn we 80, als we dat halen. Maar er mag ook een windmolen op hoor, denk alleen niet dat de mensen in de omgeving daar blij van worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:47

Kinke schreef:

Ik schrijf toch steeds 'om een voorbeeld te noemen'.. ;)
Er zijn zó veel gewassen.. Ik kan me best voorstellen dat een boer die altijd voederbieten heeft geteeld, er voor zou kiezen om iets vergelijkbaars te telen waar hij/zij bekend mee is.
Maar boeren hier in de buurt kiezen dus vaak voor gewassen waar redelijk makkelijk en snel geld mee te verdienen is, waar veel vraag naar is, zoals de bosbessen.

Zonnepanelen lijkt me een prima optie voor die graslanden waar verder helemaal niks groeit en waar geen vee op kan. Maar zelf zie ik liever windmolens. Leg die panelen liever op grote gebouwen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:16

Janneke2 schreef:
Weet iemand hoe de markt is voor olifantsgras...?

(Het klinkt idioot, maar ik meen het serieus.)

Een jaar of 6 geleden was 'olifantsgras' de uitkomst van een onderzoek van Wageningen en Schiphol.
Schiphol had last van de ganzen, en het was dus zaak dat de beesten wegbleven.

De uitkomst was toen dat boeren olifantsgras konden inzaaien: dat schijnt zowel goed te kunnen groeien in de plaatselijke Hollandse dras (veenwei? oude zeeklei met zand?)
en economisch rendabel te zijn
en ganzen weg te houden.

Is niet zo idioot. Het was toen even in de belangstelling maar het heeft niet doorgezet, vooral vanwege het ontbreken van een vervolg, dus financieel niet haalbaar. Schiphol is overgegaan tot hoge vergoedingen aan akkerbouwers met tarwe(stro) Binnen 24 uur onderwerken waardoor de ganzen wegbleven. En die krengen :D van ganzen verplaatsen zich ongeveer 100 meter als het ze niet bevalt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:41

onnozel plan, even de koeien eruit en de bieten erin.. dat is echt niet zo makkelijk als je denkt.

wij zitten hier op zware rivierklei, alleen gras groeit hier goed, zelfs de mais lukt niet, want vaak te nat.

idd, dan maar koeien eruit en zonnepanelen en windmolens erin... is een serieuze optie.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:11

brokjes schreef:
eens, boeren die stoppen krijgen ook een regeling.

de agrarische sector is goed voor (maar) 1,8% van de Nederlandse economie.
en het aantal banen is ook maar 2,5% van het totaal aantal banen in Nederland.
maar wel 46% van het stikstof..

vind het dus allemaal flink uit verhouding en hoop op veranderingen in deze sector

Dan is meest logische zet om de boeren aan te pakken.
Wat dan blijft veel meer stikstof ruimte over om te bouwen en dat levert vele malen meer werkgelegenheid op dan die 2,5%.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:16

Dan moet je wel de juiste berekeningen hebben en die zijn er niet. Iig niet betrouwbaar.
De meetapparatuur is bewust verkeerd neergezet en staan er al jaren info te geven welke niet geschikt is voor deze berekeningen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:17

Kinke schreef:

Ik schrijf toch steeds 'om een voorbeeld te noemen'.. ;)
Er zijn zó veel gewassen.. Ik kan me best voorstellen dat een boer die altijd voederbieten heeft geteeld, er voor zou kiezen om iets vergelijkbaars te telen waar hij/zij bekend mee is.
Maar boeren hier in de buurt kiezen dus vaak voor gewassen waar redelijk makkelijk en snel geld mee te verdienen is, waar veel vraag naar is, zoals de bosbessen.

Zonnepanelen lijkt me een prima optie voor die graslanden waar verder helemaal niks groeit en waar geen vee op kan. Maar zelf zie ik liever windmolens. Leg die panelen liever op grote gebouwen.[/quote]

Waarom zonnepanelen, alle accu's die in die er in zitten, zijn vreselijk schadelijk en moeten weer ergens afgebroken worden, en windmolen stoten schadelijk gas uit en staan veel stil omdat er te weinig aan het net terug kan worden geleverd, daarnaast gaan ze maar een x aantal jaar meer, voordat het rendement er uit is. zijn ze al afgeschreven! Waarom wil men toch zo graag van die boeren af! en waarom kan en wil men nog steeds niet begrijpen dat wij( de boeren het probleem niet zijn) En waarom mag er geen geld verdiend worden aan dieren voor de slacht. waarom waarom waarom niet! En waarom begrijpt men niet dat er vraag naar is. en alles wat wij NL niet doen, gaat ingevuld worden door andere landen! daar mag het wel maar hier niet! struisvogelpolitiek. En voor de akkerbouw geldt geen stront geen opbrengst. Zeker als je kringloop landbouw wilt, Dus zonder kunstmest(de kunstmestfabriek(YARA) hoort bij de 10 grootste vervuilers) Gezond verstand- versus ideologie