Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:31

LadyMadonna schreef:
Als je in de zorg je concentratie verliest, kan er 1 persoon vallen, of in het ergste geval misschien verkeerde medicatie krijgen of iets in die geest.
Van een luchtverkeersleider zijn veel meer mensen tegelijk afhankelijk....

Nou idd, als je op een grote luchthaven zit waar elke minuut een vliegtuig moet landen/opstijgen wil ik niet weten wat er gebeurd als je er een naar de verkeerde baan stuurt of even niet oplet als er een vliegtuig binnenkomt met kerosinetekort.
De rampen zijn niet te overzien als er wat fout gaat bij die job...

En de zorg kan best zwaar zijn, maar ik werk er zelf middenin en vaak vind ik toch dat er meer geklaag is dan werkdruk := het lijkt wel de hedendaagse tendens om overal te moeten klagen dat je zo zwaar werk hebt 'want je werkt in de zorg'. Er zijn veel meer beroepen die nog zwaarde zijn :j

Maar we gaan nogal off-topic nu. :D

dromertje2

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:45

Er zijn zoveel zware beroepen, iedereen moet vandaag de dag inleveren. T zou wat zijn als iedereen zich daarom "ziek" zou melden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:44

Ik weet niet hoe zwaar het beroep van een luchtverkeersleider is, maar het lijkt me mentaal inderdaad erg zwaar.
Alleen heb ik wel het idee dat de zorg erg wordt onderschat. Het gaat er niet overal hetzelfde aan toe.

Ik heb ook in de zorg gewerkt en mijn moeder is nog steeds verpleegkundige bij een stichting voor ouderenzorg. Wat ik daar allemaal heb gezien en nu nog steeds hoor... :n Ze werkt bij een hele grote stichting met ik denk wel 50 huizen, thuiszorg, ontmoetingscentra, enz.
In de huizen zijn ze letterlijk heel de dag aan het rennen! van cliënt naar cliënt. Moeten erg snel handelen vanwege de weinige tijd (maar moeten wel medicijnen, prikken, enz) en dus moeten ze ook erg oplettend zijn dat ze niets verkeerd doen.
Ze moeten vaak iedere dag werken (en hebben dan eens in de twee weken een dagje vrij) en dan de zwaarste diensten draaien, zoals mensen uit bed halen, douchen, enz. Op tijdstippen dat het niet druk is, wordt er maar 1 persoon op een hele hoop cliënten gezet, waardoor het ook dan voor de persoon enorm druk is.
Mijn moeder heeft er een hernia aan overgehouden en mentaal is het voor veel ook niet meer te doen, waardoor iedereen vaak chagrijnig is en de sfeer er dus heel gespannen en absoluut niet leuk is!

Zo, dat was even helemaal off-topic, maar ik merk gewoon dat er erg veel onbegrip is in het algemeen en kwam het hier ook weer een beetje tegen, dus dat moest er toch even uit.
Nu weer on-topic.

Ik ga over twee weken vliegen en moet door de verscherpte beveiliging nu al 4 uur van tevoren op Schiphol aanwezig zijn. Gelukkig vermaak ik me altijd wel op Schiphol, leuk de winkeltjes bezoeken. :o

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:21

Ik vlieg ook over 2 weken, en heb van mijn maatschappij nog niks gehoord over nog eerder aanwezig zijn. Hoop het ook niet, hoe moet ik 5 kinderen vermaken 4 uur langer? Maar ja als het moet dan moet het.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:39

wendyenbram schreef:
Ik vlieg ook over 2 weken, en heb van mijn maatschappij nog niks gehoord over nog eerder aanwezig zijn. Hoop het ook niet, hoe moet ik 5 kinderen vermaken 4 uur langer? Maar ja als het moet dan moet het.

Mijn vader vliegt erg vaak (om de week gemiddeld) maar is altijd nog steeds maar twee uur van tevoren aanwezig. Hij zegt dat het nog prima te doen is. Dat van die vier uur heb ik wel gelezen ergens, maar volgens mij ging dat vooral om het hoogseizoen. Het zou vooral om ophoping van de rijen gaan omdat alles zorgvuldiger gecontroleerd wordt.

Ik bedenk me net wel dat mn vader wel zo'n skypriority card heeft, dus dan loop je sowieso veel sneller door.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:20

wendyenbram schreef:

Ik zou sowieso optijd gaan, ik werk zelf bij de securitycheck en het is nu al af en toe "zomers"-druk. Mei-vakantie wordt helemaal gekkenhuis wat ik heb gehoord. Je kunt echt beter te vroeg komen dan te laat. Hoelaat ga je vliegen ? 'Sochtends tot 10 uur kan het echt verschrikkelijk druk zijn, daarna is het wisselvallig.. Ene half uur is het rustig en opeens staat de hele afzetting weer vol! En vanaf 16:00 is het vaak ook weer flink druk tot 20:30 ongeveer..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:26

Ik had per ongeluk geschreven over twee weken, maar dat moest 3 weken zijn. In de meivakantie dus en dan volgensmij om half 10. Ik had het gelezen in het AD een tijdje geleden dat je 4 uur voor vertrek aanwezig moet zijn, heb het verder niet aan de maatschappij zelf nagevraagd. Maar ik vind het dan ook helemaal niet erg om 4 uur van tevoren aanwezig te zijn. Heb vaak al helemaal een vakantiegevoel als ik daar ben en vermaak me wel.
Kan me voorstellen dat als je er met 4 kinderen bent die zich vervelen het niet zo fijn is!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:27

Zat er hier iemand die bij douane schiphol werkt. Mijn paspoort is nat geworden en ik vlieg in mei naar Londen en terug. Wil graag weten of ik er nog mee kan reizen met de strengere beveiliging

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:38

w moeten 15.40 vliegen. en was van plan om 12.30 aan te komen bij valetparking is al mooi bij hal 3. en thuis al in te checken. We hebben alleen 1 tas van baby 10 kilo en buggy als ruimbagage verder alleen handbagage. ik ga er vanuit dat 3 uur voldoende is?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:45

Als luchtverkeersleider heb je een loon van 6000 euro bruto, na elk 1,5 u pauze van een uur. Een privé hotel, biljartkamer, fitness en zeer goed restaurant.

Het zal zeker een loodzware job zijn en de selectieproeven zijn niet min maar bijv een treinbestuurder verdient lang niet zo veel, draait alle uren van de dag (in 1 week vroege, nacht en daguren) en heeft niet al die luxe. En deze mensen hebben ook op bepaalde momenten meer dan 1000 levens in handen.

Dat ze niet tevreden a la maar om België nog extra op de kaart te zetten als 'zeker niet naar toe gaan' voor de rest van de wereld is echt een slechte move.
Je kan zo een heel land en economie in de soep draaien. Ik snap het best als er straks maatschappijen zeggen dat ze niet meer van Brussel vliegen. Delta heeft bijv al hun vluchten vanuit Zaventem geschrapt tot het einde van het jaar.

Over 3 weken vlieg ik ook en ben blij dat ik vanuit Frankfurt vertrek! Voor 100euro een net hotel en langparkeren geboekt en ik vertrek gerust op vakantie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:49

Ik vind het wel overdreven om geen vluchten meer via Zaventem te doen... Alle andere grotere luchthavens in Europa zijn veiliger? Vraag het me af... Waarom zouden ze binnen korte tijd nog eenzelfde actie herhalen op Zaventem? Dat doen ze dan toch ergens anders?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:05

Omdat Zaventem een puinhoop is dankzij Belgische bureaucratie. Dan zegt Delta 'OK als jullie het niet weten, dan wij wel. Doei' En dat Belgocontrol nu plat ligt zal ook wel 1 van de vele druppels zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:09

Oh meer vanwege de organisatie dus. Ik dacht uit angst voor een volgende aanslag.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:33

Dat hangt aan elkaar eh. Als er geen duidelijkheid is (morgen gaan we open, oh nee toch overmorgen, of mss toch een dagje later) dan raakt het vertrouwen in de hele organisatie kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:09

Heb het even opgezocht. Een luchtverkeersleider doet shiften tussen 7u30 tot 10u, 24/7. Dus ook dag, nacht, vroege, late... Ze behandelen alle vluchten in het Belgisch luchtruim, maar soms ook bijvoorbeeld boven Groot Hertogdom Luxemburg. Dat kan oplopen tot 60 vluchten/uur en meer op piekmomenten. Er zit 2 tot 3 jaar opleiding aan vast.
In het begin verdien je 1800 bruto, als je afgestudeerd bent 6000 bruto. Nou lijkt dat mooi, maar in België hou je daar na passage van de belastingen misschien de helft van over. OK, dat is nog een riant loon, maar dus lang niet de 6000 die iedereen voor ogen heeft.

Werken in de zorg werkt aangehaald als zwaar. Klopt, maar als je constant nachtdiensten draait of veel gesplitste shiften, weekends, feestdagen en oproepdienst, dan hoef je ook absoluut niet te klagen van je loon, want dan zit je OOK over 2000 netto. Zeker na een aantal jaar anciënniteit. En dan heb je ook vaak zat extralegale voordelen, zoals gratis hospitalisatieverzekering, goedkope kinderopvang op je werk, noem maar op. In de openbare sector 35 dagen vakantie/jaar + feestdagen en zo erbij... Nee, er zijn slechtere jobs hoor.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:02

Varekaj schreef:
Werken in de zorg werkt aangehaald als zwaar. Klopt, maar als je constant nachtdiensten draait of veel gesplitste shiften, weekends, feestdagen en oproepdienst, dan hoef je ook absoluut niet te klagen van je loon, want dan zit je OOK over 2000 netto. Zeker na een aantal jaar anciënniteit. En dan heb je ook vaak zat extralegale voordelen, zoals gratis hospitalisatieverzekering, goedkope kinderopvang op je werk, noem maar op. In de openbare sector 35 dagen vakantie/jaar + feestdagen en zo erbij... Nee, er zijn slechtere jobs hoor.

Misschien is dat in België zo,maar in Nederland is dat (meestal) niet zo hoor. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Verder heb je het er dus over als je in de zorg dus veel na htdiensten en vakantiedagen etc. werkt, en dat vergelijk je dan met het normale salaris van een luchtverkeersleider... dat klopt ook niet helemaal. Dan moet je ook het salaris van de luchtverkeersregelaar nemen die deze diensten draait.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:24

Werktijden in de zorg: 7.30 tot 15.30
Aantal medewerkers: 2 per afdeling waarvan 1 pillendeler.
In de middag stond ik vaak als leerling een uurtje of 2 alleen op 12 dementerende ouderen met zwaar gedragsproblematiek.
Avonddienst kwam om 14.30 tot 22.30 en moest de volgende dag vaak om 9.30 weer beginnen. Heb je de vorige avond 12 ouderen op bed gebracht kan je ze de volgende ochtend weer uit bed plukken.
Verder de bijkomende administratie en ontmoetingen voorbereiden.
bespuugd worden, gestompt en geslagen worden alleen maar omdat het oude mensje het allemaal niet meer begrijpt waarom er zoveel vreemde mensen aan haar lichaam lopen te zitten.
En dan beweren dat de zorg niet zwaar werk is...
Moest het echt even kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:15

@ Snuffie: een luchtverkeersleider draait ook effectief dat soort diensten: 24/7 ochtend, nacht, vroeg, laat...

@purny: dat gedoe met diensten kennen we hier ook, dat zal overal wel van toepassing zijn. Mag het? Eigenlijk niet. Wordt het gedaan? Yup. 12 ouderen vind ik nog meevallen := Heb stage gedaan op gesloten geriatrie waar je een stuk of 12 kamers hebt, gaande van privé (4 kamers) tot 2 persoons (8 kamers). De gewone geriatrie heeft vaak ook nog 2 kamers van 4 personen. Wij stonden op die hoeveelheid met 3 personen: 2 voltijdse en een student. Nachtdiensten was verpleegkundige vaak alleen met soms een uurtje of half uurtje/nacht hulp van een mobiele verpleegkundige die overal even ging helpen.

Er zit een wezenlijk verschil tussen mensen verzorgen of uren aan een stuk op een scherm zitten turen naar lichtpuntjes die zich verplaatsen, kaarten en bewegende posities op hoogte, snelheid en locatie. Het is echt geen job om te onderschatten volgens mij. De opleiding duurt jaren, de toelatingsvoorwaarden zijn ontzettend streng. Dat zal heus wel met een reden zijn hoor.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:19

Over eerder aanwezig zijn, schiphol zelf zegt nog steeds 2 uur voor vluchten binnen europa, dus ik snap niet zo goed waar die 4 uur vandaan komt.

Wij vliegen morgen vanaf schiphol om 13.50, en zorgen dat we ruim 3 uur van te voren aanwezig zijn. We zijn al ingecheckt en hebben alleen handbagage, dus dat moet goed komen. Ik ben benieuwd naar de beveiliging. In December nog op zaventem door de douane geweest, toen viel het 100% mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:37

Als ik het goed begreep uit het nieuws is er nu ook controle wanneer je binnenkomt + de check-in is in tenten ofzoiets. Een flessenhals dus, waardoor inchecken langer zou duren.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 01:04

Ik heb al ingechecked, dus als het goed is kunnen we zo doorlopen! Ik hoop dat het mee valt, en anders kan ik er toch niks aan veranderen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:29

Weet iemand trouwens wanneer de trein onder het vliegveld terug beschikbaar is?
Ik kan er niet echt iets over vinden. Vind het echt een ramp met de bussen, is niet duidelijk wat een shuttle bus is en ik heb er een uur opgezeten om tot aan het station te raken.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 10:56

Amyyy schreef:
Ik heb al ingechecked, dus als het goed is kunnen we zo doorlopen! Ik hoop dat het mee valt, en anders kan ik er toch niks aan veranderen

Volgensmij bedoelt Varekaj dat dat op Zaventem zo is. Hier op Schiphol is de check namelijk helemaal niet veranderd, gewoon zoals altijd ;)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:53

Het ging inderdaad heel snel.op schiphol, we kwamen om 10.45 aan met de trein en om 11.05 stonden we achter de douane. Ik werd wel gefouilleerd, maar ik had een trui met pailletten aan. Ook geen extra bewaking gezien

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:06

Amyyy schreef:
Het ging inderdaad heel snel.op schiphol, we kwamen om 10.45 aan met de trein en om 11.05 stonden we achter de douane. Ik werd wel gefouilleerd, maar ik had een trui met pailletten aan. Ook geen extra bewaking gezien

Dat is snel. Ik ga pas in september naar Amerika maar ben altijd vroeg op Schiphol. De bewaking zou er waarschijnlijk wel geweest zijn maar dan in burger