Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 23:51

Citaat:
Kiezer wil Paars-plus coalitie
AMSTERDAM - Mocht Mark Rutte het initiatief krijgen om een nieuwe coalitie te gaan onderzoeken, dan moet hij allereerst opnieuw kijken naar een Paars-plus combinatie. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 10.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel.

Mark Rutte

Op plek twee staat – ondanks het mislukken van de formatie - de variant van VVD en CDA met PVV. Mochten die beide varianten mislukken dan zou er niet moeten worden gekeken naar een middenkabinet (VVD-PvdA-CDA), maar is er een voorkeur voor een linkse variant met PvdA, CDA, SP, GroenLinks.

CDA schuldig

Kiezers zien het CDA als hoofdschuldige aan het mislukken van de onderhandelingen. De helft (50 procent) van de deelnemers aan het onderzoek wijst naar het CDA. Het besluit van Geert Wilders om te stoppen met onderhandelen wordt door bijna 60 procent van de deelnemers ondersteund.

Kritiek op het CDA is er ook vanuit de eigen CDA-kring. Bijna een derde van de CDA-stemmers vindt dat het CDA zelf schuldig is aan het mislukken van de onderhandelingen. Opvallend is dat vrijwel niemand (minder dan 1 procent) de VVD en Mark Rutte schuldig acht.

De uitslag van het onderzoek wordt gepresenteerd in de uitzending van EenVandaag op Nederland 1, 18.15 uur op zaterdag 4 september.

telegraaf.nl

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:28

Jammer dat ze mij dat soort dingen nou nooit vragen.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:57

jantergouw schreef:
De stem van iemand die niet capabel is en die van iemand die wel capabel is, tellen beiden gewoon voor 1.

En je gaat er vanuit dat Nederland en de Nederlanders hierbij gebaat zijn. Ik heb het al eerder vermeldt en blijf bij mijn standpunt: dit hebben we eerder fout zien gaan met de LPF. Precies dezelfde situatie: de halve nederlandse bevolking zijn stem geven aan de LPF en uiteindelijk is het puur brandhout wat er vanuit de LPF in de kamer is gekomen. Op dit moment verkeren we in eenzelfde situatie: de nederlandse bevolking heeft zich weer eens lekker laten maken door een aantal populistische uitspraken in een tijd dat het minder gaat met de economie. Maar ook Wilders heeft niemand meer dan zichzelf: de hele partij draait om hem en is de persoon Wilders hoe je het ook wend of keert. En Nederland is er zeker niet bij gebaat als er nog meer brandhout in de kamer komt (lees: de mensen die de PVV gaan vertegenwoordigen in de kamer of als minister), zeker niet in deze tijden. Wat dat betreft is er vrij weinig veranderd ten opzichte van +/_ 75 jaar geleden. Ook toen liepen hele volkstammen als makke schapen ter slachting geleid achter een man aan die populistisch verwoordde waar een hele bevolking achterstond en aan dacht.

Alet74

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:18

Het gegeven (dat kan ik toch wel zeggen geloof ik) dat de PVV geen capabele mensen kan vinden voor ministersposten, maar ook voor gemeenteraden en Tweede Kamer (het is nu wel weer rustig, maar dat was in het begin toch niet zo). Zegt in mijn ogen genoeg: schijnbaar zijn er geen kundige mensen met visie, een goede achtergrond qua opleiding en werkervaring, die zich in het gedachtengoed van de PVV kunnen vinden en iets voor deze beweging willen gaan doen. Je moet wel erg overtuigd zijn van deze 'zaak' voordat je daar je vingers aan wilt branden.
Voor nu is het weer spannend wat de uitkomst van poging 3 zal zijn. Ik heb werkelijk geen idee.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:18

Net zo als de vorige keer is het grootste deel van de keizers voor paars plus, wellicht dat Rutte daar nu eens serieus mee aan de slag gaat en niet net alsof en het niet menen.

Alet, iemand met voldoende kaliber voor een ministerspost gaat zich niet laten voorschrijven wat hij wel en niet mag doen, dat is het grootste obstakel denk ik.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:36

Een groot obstakel om mensen voor de PVV te vinden is ook dat deze personen meteen in levensgevaar komen door de doodsbedreigingen. Het zijn en blijven dappere mensen en die zijn niet zo veel te vinden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:53

kanniet schreef:
Een groot obstakel om mensen voor de PVV te vinden is ook dat deze personen meteen in levensgevaar komen door de doodsbedreigingen. Het zijn en blijven dappere mensen en die zijn niet zo veel te vinden.

Buiten Wilders zijn weinig PVVers tot op heden met de dood bedreigd dus dat lijkt me wat overtrokken.
Wel zijn mensen die het waagden om Wilders zijn manier van doen te bekritiseren met de dood bedreigd, ik vrees dat Klink ook bewaking zal moeten aanvragen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:02

Zulke mensen moeten wat mij betreft zeer hoge straffen krijgen, alleen al om het feit dat ze het bestuur van ons land willen ondermijnen. Dit is afschuwelijk en nooit goed te praten, het ondermijnt het hele systeem waarop onze samenleving is opgebouwd. Geen enkele reden is trouwens reden genoeg om iemand te bedreigen met de dood.

Ik zal nooit, maar dan ook nooit enige "had hij dat maar niet moeten doen, hij lokt het uit met zijn manier van doen" accepteren als excuus, bij niemand.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:07

Iedere vorm van bedreiging door wie dan ook is verwerpelijk.
Maar het besturen van Nederland en het systeem waar de samenleving op gebouwd is wordt al geruime tijd ondermijnt door Wilders en veel mensen schijnen dat prima te vinden.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:13

Niet alleen door Wilders maar in het verleden ook al door Fortuyn. Daarnaast ben ik van mening dat 8 jaar paars Nederland ook geen goed gedaan heeft.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:15

sarabande schreef:
Iedere vorm van bedreiging door wie dan ook is verwerpelijk.
Maar het besturen van Nederland en het systeem waar de samenleving op gebouwd is wordt al geruime tijd ondermijnt door Wilders en veel mensen schijnen dat prima te vinden.

Dat is jouw mening, geen feit, en dat is een groot verschil. Je kan jouw mening niet als feit presenteren, want dan doe je de waarheid tekort.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:28

kanniet schreef:
Dat is jouw mening, geen feit, en dat is een groot verschil. Je kan jouw mening niet als feit presenteren, want dan doe je de waarheid tekort.

Het is een feit dat het een rotzooitje is op dit moment en dat er niet geregeerd wordt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:41

kanniet schreef:
Zulke mensen moeten wat mij betreft zeer hoge straffen krijgen, alleen al om het feit dat ze het bestuur van ons land willen ondermijnen. Dit is afschuwelijk en nooit goed te praten, het ondermijnt het hele systeem waarop onze samenleving is opgebouwd. Geen enkele reden is trouwens reden genoeg om iemand te bedreigen met de dood.

Ik zal nooit, maar dan ook nooit enige "had hij dat maar niet moeten doen, hij lokt het uit met zijn manier van doen" accepteren als excuus, bij niemand.

Precies. Ik vind dat zo erg om te horen van mensen. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over Theo van Gogh. Als mensen niet eens meer respect hebben voor de doden...

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:56

Gisteravond Pauw en Witteman gezien?? Zeer interessant.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:29

Ja vooral dat Tiggelaar suggereerde dat Maxime de brief van Klink naar de pers gelekt had, zodat er even flink tegen Klink aan geschopt kon worden.
Tiggelaar verzint zo iets niet en gaat dat zeker niet ongegrond op de TV zeggen, Maxime is gewoon een gluiperd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:47

sarabande schreef:
Het is een feit dat het een rotzooitje is op dit moment en dat er niet geregeerd wordt.

En dat is te danken aan de PVDA ;)
Kwam veelste mooi uit om op te stappen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:56

superwoman schreef:

Nou ja... Eenzijdig verbreken van gemaakte afspraken is ook niet echt netjes te noemen, toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:00

superwoman schreef:
Kwam veelste mooi uit om op te stappen.

Eerst waren het de moslims, sinds de verkiezingsstrijd is het de pvda, straks zijn het weer gewoon de moslims.
Als je maar iemand hebt om de schuld te geven, terwijl je zelf bezig bent om alle kanten op te draaien.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:16

Ik doelde meer op het feit dat Femke H. het niet juist vond dat straffen in de islamitische staat volgens het hun voorgeschreven recht (sharia-koran) uitgevoerd worden. Dáár noemt ze het anders behandelen van vrouwen opeens in strijd met de universele rechten van de mens. Dát vond ik heel erg interessant, vooral omdat ze hier in Nederland wil dat vrouwen wél anders behandeld worden omdat de islam dat eist.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:22

Ik zou een nuance willen aanbrengen tussen behandelen en stenigen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:29

Stenigen is een correcte straf volgens de islamitische ideologie. En wie is Femke om mensen dit deel van hun geloof te mogen ontzeggen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:32

Femke zei terecht dat mensenrechten iets van mensen is en niet van welke overheid dan ook.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:41

Vrijheid van geloof hoort ook tot de mensenrechten. Moeilijk hè.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:43

Nuancering is hier vaak ver te zoeken. Vaak denkt 'rechts' dat links alles aan de Islam maar goed en mooi vind. Je kunt ook tegen het stenigen van vrouwen, het mishandelen van vrouwen zijn én niet tegen de Islam op zichzelf. Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt dat Halsema zou willen dat vrouwen anders behandeld worden. Je hebt het hier wel over Halsema, als er iemand voor de emancipatie van vrouwen staat is het Halsema wel. Het enige wat zei zegt is dat iedereen vrij moet zijn zijn of haar geloof te praktiseren binnen de grenzen van de wet en de mensenrechten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:45

kanniet schreef:
Vrijheid van geloof hoort ook tot de mensenrechten. Moeilijk hè.

Stenigen is geen onderdeel van enig geloof, dat is wat mensen in naam van een geloof bedacht hebben. Maar ik begrijp dat nuancering wel moeilijk is.