Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:09

Het is toch wat, sgp zal zich wel helemaal niet meer thuisvoelen in Nederland, eerst misschien een openlijke homo als mp en nu een Kamervoorzitter die een relatie met een gevluchte Afghaan heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:50

Ben benieuwd hoe hij het gaat doen!
Hij straalt in ieder geval uit dat hij er zin in heeft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:53

BigOne schreef:
Het is toch wat, sgp zal zich wel helemaal niet meer thuisvoelen in Nederland, eerst misschien een openlijke homo als mp en nu een Kamervoorzitter die een relatie met een gevluchte Afghaan heeft.

de nieuwe generatie, fff wennen,

we riepen lang: wie de jeugd heeft de toekomst welnu misschien iets anders dan verwacht maar de nieuwe generatie meldt zich/heeft zich gemeld, ook bij de kiezers, denk ik.

draait dit alles nog om landsbelang!!! dat zal de tijd leren waar het om draait.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:13

Ik las dit, toch te triest voor woorden, door het huidige kabinet zijn we inderdaad de clown van Europa geworden;

https://archive.ph/Qhgxy

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 11:55

twee honden vechten om een been en de derde gaat er mee heen, is ook nog een optie,

iemand die dit land weer terug brengt, komt het weer op zijn pootjes terecht. ;) wishful thinking!!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:19

BigOne schreef:

Wat een vreemde redenatie? Als iemand zelf geen roze gordijnen in huis wil, betekent dat toch niet automatisch dat iemand er een probleem mee heeft dat een ander wel roze gordijnen ophangt?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:31

fransje23 schreef:
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen!
Hij straalt in ieder geval uit dat hij er zin in heeft.

Ik ben ook benieuwd. Het is in elk geval geen gemakkelijke functie. Een beetje tussen de haaien in het diepe springen en kijken wie het snelst kan zwemmen. :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 13:34

BigOne schreef:
Ik las dit, toch te triest voor woorden, door het huidige kabinet zijn we inderdaad de clown van Europa geworden;

Schandalig...

BBB heeft daar in ieder geval niet geleverd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:12

BigOne schreef:

Ik dacht ook het dikgedrukte maar dan in de context van dit stuk en het gebruik van de Nederlandse taal. Is dit een serieus stuk? Want op sommige stukjes is het gewoon gokken wat de schrijver eigenlijk bedoeld te zeggen? Wat een onlogisch gebruik van de Nederlandse taal. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:39

journee schreef:
BigOne schreef:

Ik dacht ook het dikgedrukte maar dan in de context van dit stuk en het gebruik van de Nederlandse taal. Is dit een serieus stuk? Want op sommige stukjes is het gewoon gokken wat de schrijver eigenlijk bedoeld te zeggen? Wat een onlogisch gebruik van de Nederlandse taal. :+

* bedoelt

Wat is er mis met het taalgebruik in dit artikel? Ik vond het prima om door te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:41

Ik ook.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:46

Ik vond het een helder geschreven artikel, met een inhoud waar je plaatsvervangende schaamte van krijgt. In twee jaar tijd is de reputatie van Nederland in Europa flink gedecimeerd door het politieke gestuntel hier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:46

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

* bedoelt

Wat is er mis met het taalgebruik in dit artikel? Ik vond het prima om door te komen.

Een spelfout kan gebeuren, dat blijkt, maar ik struikel dus echt over teksten als:

"draait het om wie wanneer de term leugenaar wordt gebruikt"
"en wat de motief is om"
"het huidige kabinet biedt meerdere brandstof voor toekomstige ruzies."
"nog niet zo lang geleden presenteert als het braafste jongentje van de klas"
"en ingegewijden vertelt."
"voor belangrijke bijeenkomsten of uitgenodigd uitgenodigd."
"cruciale informele informele zijn weggevallen"
"met argusogen onderzocht naar het gehandeld van Vincent Karremans, de zelfs gevaarlijke als minister van economische"
"De VVD'er zette vorige week de woede van Peking op, tot afgrijzen van China, het Chinese management buitenspel en weken met een zelffeliciterend interview in The Gaurdian."
"doorzocht in besloten kring sceptisch op karremans besluit"

Persoonlijk vind ik dit heel onlogisch woord- en zinsgebruik, maar heel fijn dat niemand anders dit zelfs maar is opgevallen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:54

Zijn die cursief geplaatste woorden jouw verbeteringen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:08

_San87_ schreef:

Nee, helaas, ik heb de tekst letterlijk overgenomen.... Cursief zijn de woorden die naar mijn idee niet kloppen, maar zelfs dat durf ik vanwege de onlogische woordkeuze dus niet met zekerheid te zeggen... :o

Daarom vind ik het dus bijzonder dat niemand dit is opgevallen? Maar misschien ligt het wel gewoon aan mij.. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:12

Altijd als een artikel in archive wordt geopend, zie ik vreemd taalgebruik, dat heeft met de site te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:14

journee schreef:
_San87_ schreef:

Nee, helaas, ik heb de tekst letterlijk overgenomen.... Cursief zijn de woorden die naar mijn idee niet kloppen, maar zelfs dat durf ik vanwege de onlogische woordkeuze dus niet met zekerheid te zeggen... :o

Daarom vind ik het dus bijzonder dat niemand dit is opgevallen? Maar misschien ligt het wel gewoon aan mij.. :D

Ik zie dit:

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:25

_San87_ schreef:
journee schreef:

Ik zie dit:

[ Afbeelding ]

Nou, hoewel het dus hetzelfde artikel betreft kreeg ik duidelijke niet dezelfde tekst als jij! :+
Wel apart trouwens, nooit geweten dat dit mogelijk was en goed om in het vervolg rekening mee te kunnen houden. Ik verwacht dat jij bij de andere zinnen dan ook de meer leesbare versie hebt gekregen, ik kreeg duidelijk de fun-versie en daar was op bepaalde stukken dus echt geen touw aan vast te knopen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:32

journee schreef:
_San87_ schreef:
Ik zie dit:

[ Afbeelding ]

Nou, hoewel het dus hetzelfde artikel betreft kreeg ik duidelijke niet dezelfde tekst als jij! :+
Wel apart trouwens, nooit geweten dat dit mogelijk was en goed om in het vervolg rekening mee te kunnen houden. Ik verwacht dat jij bij de andere zinnen dan ook de meer leesbare versie hebt gekregen, ik kreeg duidelijk de fun-versie en daar was op bepaalde stukken dus echt geen touw aan vast te knopen. :')

Ik heb inderdaad een versie zonder de voorbeelden die jij noemt :=.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:47

_San87_ schreef:
journee schreef:

Ik heb inderdaad een versie zonder de voorbeelden die jij noemt :=.

Goed om te weten, ik ga er dan ook gelijk maar vanuit dat Vincent Karremans geen 'gevaarlijke' minister is zoals in mijn tekst vermeld werd. :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:59

Ik heb ook al die voorbeelden niet Journee, hoe kan dat nou?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:02

Ik ook niet? Raarrr...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:30

Ik begrijp er ook niets van, zeker niet als ik de enige ben met zulke vreemde tekst? Maar het verklaart in elk geval wel waarom jullie het een goed en logisch stuk vonden en ik er geen chocola van kan maken. Ik begreep ook echt niet waarom een journalist zo'n onlogische en tenenkrommende tekst zou plaatsen of dat iemand het zou lezen en beweren dat het gewoon in leesbaar Nederlands geschreven was. En voor een 1 april grap was het gewoon ook nog veel te vroeg. (of te laat, afhankelijk van hoe je het bekijkt) :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:39

Het lijkt een vorm van AI, dus "Hier heb je de steekwoorden, maak er maar van".

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 17:51

mysa schreef:
Het lijkt een vorm van AI, dus "Hier heb je de steekwoorden, maak er maar van".

Dat laatste gevoel had ik dus inderdaad, een soort puzzel van het soort 'klinkt als' maar dan zonder de benodigde antwoorden. :D :+