Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:11

BigOne schreef:
Wilders , hij heeft het zo goed voor met Nederland :
Wilders kondigt alvast aan fel oppositie te zullen voeren. "Maar al wordt D66 de grootste, de PVV zal Nederland niet laten afbreken en ons vanaf dag één met volle kracht 26 zetels sterk verzetten tegen zijn links-liberale wanbeleid", schrijft hij.

Die zag ik ook voorbij komen. Vreselijk…

Nee Geert.

Kijk eerst wat er gaat komen.
Misschien zitten er wel plannen bij die ook voor jouw kiezers goed zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:13

journee schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind radicaal rechts ook slecht. Alles rechts van de VVD (en de VVD nu ook zelf helaas) vind ik racistisch, vrouwonvriendelijk en te extreem. En ik vind mensenrechten heel belangrijk dus ik vind mensen die daarop stemmen best dom ja. Tenzij je aangeeft mensenrechten niet belangrijk te vinden dan stem je er gewoon uit overtuiging op. Als je jezelf niet racistisch vindt en mensenrechten wel belangrijk vindt dan ben je wel dom als je op een partij als de PVV stemt. :=

Wat niet uitsluit dat ik heel goed kan met mensen die BBB / PVV stemmen. Ik ken er genoeg. ;)

Maar durf je dat dan ook zo in hun gezicht te zeggen? Of hou je jouw mening dan voor je? Of vertel in een gesprek wel wat subtieler wat jouw mening inhoud? Met dit soort uitspraken kan ik me namelijk niet voorstellen dat deze groep die jij hier zo negatief weg zet dan ook nog zo goed met jou door de bocht kan..?

Ja hoor. Scheelt wel dat deze mensen zelf zeggen dat ze racistische zijn dus dat scheelt een discussie.

anjali

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:51

Wilders zou glad de grootste zijn geworden als hij zijn zittende partijgenoten beter aan de teugel had gehouden. Althans, wat ik in gesprekken hoorde, is dat het slecht viel dat sommigen niet kwamen opdagen in de Kamer terwijl ze er wel voor betaald werden. Van 1 kiezer weet ik dat zij daarom van de PVV naar de SGP is gegaan. En anderen die helemaal niet gingen stemmen omdat er toch geen enkele politicus betrouwbaar werd gevonden. Tja als je gekozen wordt dan krijg je een grote verantwoordelijkheid. Niet iedereen kan daar goed mee omgaan. En als je het niet goed doet dan rekent de kiezer de volgende keer met je af. De plofpartij NSC is een treffend voorbeeld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:09

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Maar durf je dat dan ook zo in hun gezicht te zeggen? Of hou je jouw mening dan voor je? Of vertel in een gesprek wel wat subtieler wat jouw mening inhoud? Met dit soort uitspraken kan ik me namelijk niet voorstellen dat deze groep die jij hier zo negatief weg zet dan ook nog zo goed met jou door de bocht kan..?

Ja hoor. Scheelt wel dat deze mensen zelf zeggen dat ze racistische zijn dus dat scheelt een discussie.

:')
Ik begin nu een beetje medelijden met je te krijgen, lijkt me bepaald niet makkelijk om omringd te zijn door zoveel domme, vrouwonvriendelijke en racistische mensen. Maar gelukkig zijn ze wel tolerant betreft mensen met een andere mening. ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:32

Babootje schreef:
Maar dit bericht is dan wel weer van een andere orde: Gaat over de gebruikte verkiezingssoftware van HackDefence, waarvan de enig aandeelhouder en bestuurder een vertrouwenspersoon voor D66 in de provincie Zuid-Holland is.
Volgens GROK is dat waar (al weet je dat natuurlijk niet helemaal precies) maar als dat zo is, is dat hoogst ongelukkig. Iets met "de schijn van".

https://x.com/geertwilderspvv/status/19 ... 1402411428

Nu.nl:

"Maar Hackdefence onderzocht de software al in oktober 2020, blijkt uit een bericht van de Kiesraad. Dat is dus van vóór de verkiezing van 2021, waarbij de PVV zeventien zetels haalde, en van vóór die van 2023. Die laatste verkiezing won de PVV met 37 zetels.

Bovendien, zo reageerde de Kiesraad direct op Wilders, is een ander bedrijf betrokken bij de beveiligingstests. "Wij kunnen u berichten dat de huidige versie van de Ondersteunende Software Verkiezingen is gepentest (het simuleren van een cyberaanval, red.) door Fox-IT.""

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:33

MizzMontana schreef:
61% voor de pvv?? Is er ergens een andere gemeente waar 1 partij zoveel stemmen heeft?

Triest, geeft hem wel als slechte verliezer aan, een deel van zijn achterban gaat hier helaas wel in geloven.

Dit komt van zijn achterban, die geloven het niet en gaan dan dingen verzinnen om hun zin te krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:34

Elisa2 schreef:
Dat deedt PVDA ook met zijn genocide poster en daar kraait geen haan naar..dus nee. Ook dit zorgt er niet voor dat bashen goed te praten is.

.

Dat deed PVDA niet, dat deed Human Rights. Dat is echt iets anders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:34

journee schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik begin nu een beetje medelijden met je te krijgen, lijkt me bepaald niet makkelijk om omringd te zijn door zoveel domme, vrouwonvriendelijke en racistische mensen. Maar gelukkig zijn ze wel tolerant betreft mensen met een andere mening. ;)

Ze zijn niet dom gelukkig. Ik vind het dom als je zegt niet racistisch te zijn maar wel pvv gaat stemmen. :=

Maar toen ik bij de Hema werkte was het erger. Als alleen dat personeel mocht stemmen had Wilders alleen de meerderheid zeg maar. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:49

anjali schreef:
Wilders zou glad de grootste zijn geworden als hij zijn zittende partijgenoten beter aan de teugel had gehouden. Althans, wat ik in gesprekken hoorde, is dat het slecht viel dat sommigen niet kwamen opdagen in de Kamer terwijl ze er wel voor betaald werden. Van 1 kiezer weet ik dat zij daarom van de PVV naar de SGP is gegaan. En anderen die helemaal niet gingen stemmen omdat er toch geen enkele politicus betrouwbaar werd gevonden. Tja als je gekozen wordt dan krijg je een grote verantwoordelijkheid. Niet iedereen kan daar goed mee omgaan. En als je het niet goed doet dan rekent de kiezer de volgende keer met je af. De plofpartij NSC is een treffend voorbeeld.

Partijgenoten? Die knipperen nog niet met hun ogen zonder commando, de enige die tegen hem in ging was coenradi . En NSC is afgerekend op het feit dat ze in de coalitie met Wilders stapte. Omtzigt heeft gezegd dat nooit te doen en doet het toch, hij was de grootste in Twente en nu is het cda weer de grootste. Alle nsc ers terug op het oude nest.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:55

journee schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hier krijg ik dus echt weer een punthoofd van. Dat iemand een domme, racistische mening heeft wil niet zeggen dat het een dom, racistisch persoon is. Of uberhaupt een stom persoon. Genoeg mensen in mijn omgeving die er een totaal andere mening houden. Soms inderdaad echt héél erg dom. Maar dan kan het nog steeds een heel leuke persoon zijn.

Echt een vervelende, nare manier om dit te framen en het draait de situatie ook weer totaal om. Domme en/of racistische meningen of gedrag wordt vergoeilijkt, en degene die aanspreekt een beetje flauw belachelijk gemaakt. En daar ga ik dan weer heel slecht op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:58

Oh nee ik kan ze er prima op aanspreken. Even goede “vrienden”. Vandaag nog gedaan. Je mag best racistisch denken maar die uitspraken hou je maar voor je. :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:03

Oprechte vraag, maar wanneer is iemands mening racistisch en wanneer de persoon? Wat is het verschil?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:10

Saga schreef:
Oprechte vraag, maar wanneer is iemands mening racistisch en wanneer de persoon? Wat is het verschil?

Voor mij is dat hetzelfde. Ik zou nooit een hechte vriendschap of een relatie aan kunnen gaan met een racist.

Maar ga niet iedereen die racistisch is negeren. Dat kan niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:14

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 19:52

Iedereen is racistisch op zijn eigen manier, het is de manier waarop onze hersenen werken om het een en ander te onderscheiden. Het is onze manier van mensen 'in hokjes' stoppen.

Ik vind mensen racistisch die hele bevolkingsgroepen bevoordelen op basis van een paar personen. Dus alle asielzoekers maar ook iedereen die alle PVV stemmers over 1 kam scheren.:+

Benz, de mensen die dat deden van Human Rights waren de lijstduwers van de PvdA.

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:17

Van beide kanten komt ellende, zowel extreem links als extreem rechts.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:20

Nee niet iedereen is racistisch Elisa.

Mensen hebben vooroordelen van nature om te overleven. Ze plaatsen mensen in hokjes voor overzicht.

Maar racisme is héél wat anders.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:25

MarlindeRooz schreef:

Mensen hebben vooroordelen en discrimineren van nature om te overleven.

Ik heb zeker wel eens racistische gedachtes O:) maar probeer altijd een beetje de strijd met mezelf aan te gaan, en in te zien dat het niet klopt wat ik denk.

Woonde voorheen in een appartementencomplex waar een apotheek aan vastzat. Stond ooit eens een Arabische man met capuchon aan de deur te rammelen. "Verrekte klojo!!" Dacht ik. Meneer bleek z'n medicijnen te willen ophalen uit een kluisje, haha. Wat je met die gedachte doet is relevant. Maar iedereen heeft ze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:27

Ja klopt maar af en toe alert zijn bij mensen met een bepaald uiterlijk omdat je er slechte ervaringen mee hebt dat is heel gezond. Maar het gaat fout als je dat stelselmatig doet en daarmee iedereen die er zo uitziet over een kam scheert.

Ik had hier laatst ook een Arabisch sprekende man aan de slaapkamerdeur in de nacht die naar binnen wilde op een dwingende manier.

Dus als ik nu in de avond mannen zie lopen met donkere kleding dan ben ik erg alert. Dat is logisch. Maar ik ga niet boos worden op elke Arabische man die ik tegenkom. :P

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:53

Uitslag uit Venray is ook eindelijk binnen zag ik net. PVV 20,1%, D66 15,7%. Dat komt neer op een verschil van nog geen 1.200 stemmen. Verschil met enkel nog briefpost te gaan is 14.081 stemmen in het voordeel van D66.

In 2023:
107.669 kiesgerechtigden
Opkomstpercentage van 64,5%

PVV: 6,3%
D66: 10,5%

Zou neerkomen op 4.375 stemmen voor de PVV en 7.292 stemmen voor D66 als ik goed reken.

D66 is deze verkiezingen in alle gemeenten die ik gecheckt heb (zijn er 20-30 geweest schat ik) een flink stuk ingelopen of uitgelopen op de PVV. Nu zullen veel briefstemmen al voor de laatste debatten uitgebracht zijn en D66 daardoor wellicht wat mislopen, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat GL/PVDA ook flink wat stemmen kwijtgeraakt is (zij waren met afstand de grootste bij briefstemmers in 2023 met 28,6%) waarvoor D66 een logisch alternatief is. Het zou me verbazen als D66 niet nog minimaal enkele duizenden stemmen uitloopt dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:03

MarlindeRooz schreef:

Mensen hebben vooroordelen van nature om te overleven. Ze plaatsen mensen in hokjes voor overzicht.

Ik denk het eigenlijk wel, diep van binnen want alleen al de eerste gedachte die er boven komt als iemand met een kleurtje bijvoorbeeld aan een deur staat te morrelen. Dat gaat dan in een blink of the eye.

Beetje ook zoals vrouwen kunnen hebben als ze een man alleen treffen in het donker en de eerste gedachte is of die kwaad in de zin heeft.

Ik snap wel wat jij bedoelt hoor, dat schaar ik onder haat en racisme. Verschil is denk ik of iemand zichzelf kan corrigeren in bepaalde gedachten of niet en er overtuigingen ontstaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:04

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:08

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:26

nps schreef:
journee schreef:

Hier krijg ik dus echt weer een punthoofd van. Dat iemand een domme, racistische mening heeft wil niet zeggen dat het een dom, racistisch persoon is. Of uberhaupt een stom persoon. Genoeg mensen in mijn omgeving die er een totaal andere mening houden. Soms inderdaad echt héél erg dom. Maar dan kan het nog steeds een heel leuke persoon zijn.

Echt een vervelende, nare manier om dit te framen en het draait de situatie ook weer totaal om. Domme en/of racistische meningen of gedrag wordt vergoeilijkt, en degene die aanspreekt een beetje flauw belachelijk gemaakt. En daar ga ik dan weer heel slecht op.

De eerste alinea ben ik het volledig mee eens. Maar waar heb je het in hemelsnaam over in de tweede alinea? MarlindeRooz geeft aan dat zij van mening is dat iedereen die zichzelf niet als racistisch beschouwd en voor mensenrechten is en op de VVD of een partij rechts daarvan heeft gestemd dom is. Wat in mijn optiek dus heel veel mensen betreft. Persoonlijk ga ik ervan uit dat die mening ergens op gebaseerd is, zoals haar eigen ervaring. En in dat geval lijkt mij het oprecht lastig om met dat soort mensen om te gaan. Dus hoezo framen of iemand belachelijk gemaakt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:29

Dat komt omdat deze partijen genocide en racisme steunen. En de rechtsstaat willen afbreken of verzwakken. En vaak vrouwenrechten willen inperken of niet willen verbeteren. Gewoon te vinden in de programma’s en de analyses over deze partijen.