Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:55

juval schreef:
Boeren zijn ook aangepakt, er zijn heel wat boetes uitgedeeld en boeren vervolgd voor schade die is aangericht. Die zijn er minder goed vanaf gekomen dan de stalbezetters in Boxtel.

Van de week is er een heel debat geweest over het recht op demonstratie, en hoever je daarin mag gaan. Hoeveel overlast het mag veroorzaken en de samenleving ontwrichten.
Als een burgemeester een demonstratie verbiedt vanwege de veiligheid (tijdens voetbalwedstrijd tegen israel bijv.) en als er dan toch mensen de straat op gaan, dat vind ik niet kunnen.

Maar ook dat er demonstraties zijn tijdens de dodenherdenking, of tijdens de sinterklaasintocht. Ja, daar moet/mag een burgemeester wat mij betreft ook verbieden *(en handhaven!) Heeft ook met fatsoen te maken, dat doe je niet.

Bij mensen/politici thuis langs gaan is een no go! Dat moet echt hard bestraft worden.

Maar verder is demonstreren een goed recht.

De klimaatdemobstranten mogen van mij ook bekeurd worden bij overtreding van de wet.
Gelijke monniken, Gelijke kappen.

Het gaat om de selectieve verontwaardigd van rechtse opiniemakers en politici.

Van der Plas vraagt nader onderzoek naar de lobby van milieuorganisaties, terwijl er altijd wordt gelobbyed door industrie en boerenorganisaties.
De hele politiek hangt samen met lobbyisten.

Dat is hypocriet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 15:31

Electra63 schreef:
De klimaatdemobstranten mogen van mij ook bekeurd worden bij overtreding van de wet.
Gelijke monniken, Gelijke kappen.

Het gaat om de selectieve verontwaardigd van rechtse opiniemakers en politici.

Van der Plas vraagt nader onderzoek naar de lobby van milieuorganisaties, terwijl er altijd wordt gelobbyed door industrie en boerenorganisaties.
De hele politiek hangt samen met lobbyisten.

Dat is hypocriet.

Volledig mee eens! Die selectieve verontwaardiging ben ik zo zat!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:21

Veronica2 schreef:
De kreet over fossiele subsidies heeft aardig post gevat bij het publiek, maar het is in de inhoud onjuist.

Dat weet ik. Ik werk al bijna 30 jaar bij bedrijven waar we bij 1000°C denken "het begint een beetje aangenaam te worden".

Ik verbaas me daarom ook regelmatig over de hypocrisie/onwetendheid van de XR actievoerders.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:26

De vergoeding die XR geeft is 170 euro per dag. In dat geval vraag ik me dus af in hoeverre de A12 plakkers het ook echt voor het milieu doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:43

purny schreef:
De vergoeding die XR geeft is 170 euro per dag. In dat geval vraag ik me dus af in hoeverre de A12 plakkers het ook echt voor het milieu doen.

De vergoeding is niet per dag voor demonstranten, maar is een vrijwilligersvergoeding.
Die krijgen heel veel vrijwilligers in Nederland, zoals vrijwilligers in zorginstellingen, sportclubs enz.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_inkomen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:45

ruitje schreef:
Het is bizar, hoe het hier omgedraaid word en dat het al 3 pagina's over boerenprotesten gaat, terwijl dat hoe lang geleden is en hoe vaak is voorgekomen?

Ik vind dat eigenlijk wel logisch. Die boerenprotesten hebben geleid tot de oprichting van BBB, en (de regering met) BBB heeft geleid tot het schrappen van alle plannen en 80 % van het budget voor de stikstofreductie. Waardoor Nederland op slot blijft en de boeren nóg langer in onzekerheid zitten, niet kunnen investeren of innoveren (of verhuizen/stoppen/...)!

Natuurlijk is BBB niet de veroorzaker van de problemen, de regering wist in 2009 al dat stikstof een probleem was. Toen was het CDA tegen het terugdringen van de landbouw.
Inmiddels zijn we 14 jaar verder, is het CDA wijzer geworden, zijn de boeren gaan protesteren en overgestapt op de BBB en blijft het stikstofprobleem bestaan ...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:47

Volgens mij wisten we in de jaren 80 al dat dit stikstof probleem er zou komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:52

Roodvos schreef:
Veronica2 schreef:
De kreet over fossiele subsidies heeft aardig post gevat bij het publiek, maar het is in de inhoud onjuist.

Dat weet ik. Ik werk al bijna 30 jaar bij bedrijven waar we bij 1000°C denken "het begint een beetje aangenaam te worden".

Ik verbaas me daarom ook regelmatig over de hypocrisie/onwetendheid van de XR actievoerders.

En van het publiek. Want niemand schijnt zich te realiseren dat als alle bedrijven voor het volle pond belast ouden worden, de kosten daarvoor gewoon doorberekend worden aan de consumenten en dat zijn wij. Plus dat bedrijven vertrekken en dat verzwakt de economie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:54

Benzz schreef:

In 1969 stond het al in de krant. Dat was voor mijn tijd, dus ik heb dat knipsel van toen niet bewaard.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:54

Veronica2 schreef:
Benzz schreef:

In 1969 stond het al in de krant. Dat was voor mijn tijd, dus ik heb dat knipsel van toen niet bewaard.

Nog eerder dus. Tja ik heb de knipsels ook niet bewaard :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:01

Benzz schreef:

“Grenzen aan de groei”, het verslag van de zogenaamde Club van Rome, 1970.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:03

Lieser schreef:
ruitje schreef:
Het is bizar, hoe het hier omgedraaid word en dat het al 3 pagina's over boerenprotesten gaat, terwijl dat hoe lang geleden is en hoe vaak is voorgekomen?

Ik vind dat eigenlijk wel logisch. Die boerenprotesten hebben geleid tot de oprichting van BBB, en (de regering met) BBB heeft geleid tot het schrappen van alle plannen en 80 % van het budget voor de stikstofreductie. Waardoor Nederland op slot blijft en de boeren nóg langer in onzekerheid zitten, niet kunnen investeren of innoveren (of verhuizen/stoppen/...)!

Natuurlijk is BBB niet de veroorzaker van de problemen, de regering wist in 2009 al dat stikstof een probleem was. Toen was het CDA tegen het terugdringen van de landbouw.
Inmiddels zijn we 14 jaar verder, is het CDA wijzer geworden, zijn de boeren gaan protesteren en overgestapt op de BBB en blijft het stikstofprobleem bestaan ...

Stel je nu dat het land op slot zit door de BBB? Die zitten heel kort in de 2e kamer en pas 6 maanden in de regering?

Oh wacht, dat suggereer je in de eerste alinea en dan toch niet? Wat is nu het punt?

En wat heeft dat met ER en hun absurde manier van protesteren te maken?

Of is het de schuld van de BBB dat ER zo protesteert?

Zien jullie zelf niet in dat het steeds naar de boeren wijzen als het over ER gaat vreemd is? En het dan over 'selectieve verontwaardiging ' hebben? Wie is hier nou selectief verontwaardigd.

Wat de boeren deden kon niet. In 2019...

Wat ER bijna maandelijks doet nu is nu recent, of ik moet wat protesten met trekkers gemist hebben :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:04

ruitje schreef:
Wat ER bijna maandelijks doet nu is nu recent, of ik moet wat protesten met trekkers gemist hebben :+

Volgens mij niet, al had ik het wel verwacht met de afgelopen uitspraken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:10

Ik vind alle demonstraties waar ik last van heb, absurd :D.

Ik vind het hypocriet dat politieke partijen het demonstratierecht willen uithollen, omdat het doel en het belang niet in hun straatje past.
Dan had je paar jaar geleden, tijdens de boerenprotesten, ook aan de bel kunnen trekken, maar toen waren Wilders en Van der Plas muisstil.
Dat is hypocriet en selectief bezorgd of verontwaardigd zijn.
Maar ik herhaal me zelf !!

Ik ben blij dat het recht op demonstraties in de wet is vastgelegd, ongeacht het doel.
En als demonstranten zich niet aan de wet houden, dan kun je daar actie op ondernemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:26

Cowboy55 schreef:
Benzz schreef:

“Grenzen aan de groei”, het verslag van de zogenaamde Club van Rome, 1970.

Iemand op Bluesky had het knipsel wel bewaard:

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:16

ruitje schreef:
Stel je nu dat het land op slot zit door de BBB? Die zitten heel kort in de 2e kamer en pas 6 maanden in de regering?

Nee, niet door BBB. Wél door de boeren. Die eerst het CDA onder druk zetten om toch vooral niets aan het stikstofprobleem te doen. En toen zélfs het CDA door had dat er echt iets moest gebeuren, lieten de boeren die partij massaal vallen als een baksteen en kwam er een nieuwe (populistische) partij voor de boeren, BBB.
En dat allemaal onder het mom van het oh zo romantische boerenleven. Met hun varkensflats en kistkalveren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:19

Ik lees dat een vuurwerkverbod er nu toch wel aan zit te komen. Ik spring een gat in de lucht als dat zo is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:20

Benzz schreef:
Ik lees dat een vuurwerkverbod er nu toch wel aan zit te komen. Ik spring een gat in de lucht als dat zo is.

Ik weet het niet. Het zal illegaal vuurwerk alleen maar meer toe laten nemen. En waar is de capaciteit om het te handhaven?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:21

purny schreef:
Benzz schreef:

Ik weet het niet. Het zal illegaal vuurwerk alleen maar meer toe laten nemen. En waar is de capaciteit om het te handhaven?

Het wordt dan veel makkelijker om te handhaven. Ze hoeven geen discussie meer te voeren of het legaal of illegaal vuurwerk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:35

Nou Kinke en Juval, hebben jullie de flats en de kisten al?

Ik meen dat kistkalveren sinds 2004 niet meer mogen, maar goed, ik ben dan ook van de stad ..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:14

Lieser schreef:
ruitje schreef:

Nee, niet door BBB. Wél door de boeren. Die eerst het CDA onder druk zetten om toch vooral niets aan het stikstofprobleem te doen. En toen zélfs het CDA door had dat er echt iets moest gebeuren, lieten de boeren die partij massaal vallen als een baksteen en kwam er een nieuwe (populistische) partij voor de boeren, BBB.
En dat allemaal onder het mom van het oh zo romantische boerenleven. Met hun varkensflats en kistkalveren.

Kistkalveren komen sinds 2004 niet meer voor, ik kan in 2002 alleen een nieuwsbericht vinden over 50 vergunningaanvragen voor varkensflats maar kan niets vinden over de hoeveelheid vergunde varkensflats?

Ironisch dat jij de boeren beticht van het schetsen van een romantisch beeld terwijl je zelf een beeld schept wat niet klopt. Of heb je cijfers die je mening staven?

Het aantal boeren dat volgens de CBS-cijfers actief is, ligt op ruim 106.000. Ik dacht ik zoek voor de functie even het aantal vegetariërs op: 860.000

Ik denk dat het wel meevalt met de stempel die boeren drukken landelijk gezien ,nog even en er zijn meer vegetariërs dan boeren :')

PAS is trouwens ook voor een groot deel aan Samson en Dijksma te danken, makkelijk om CDA( en dus de boeren?) De schuld in de schoenen te schuiven, maar het hele stikstof debacle is een politieke aanfluiting van zo ongeveer alle regerende partijen van de afgelopen jaren.

Van Carola Schouten( CU) die geen beleid maakte, tot D66 en VVD die op de pauzeknop drukten qua stikstof aanpak.

Het hele stikstof dossier is een geval van slecht bestuur... niet van 1 doelgroep.

Eigenlijk is het een beetje een toeslagenschandaal, of een Groningen dossier...

Gewoon jaren slecht bestuur

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:29

Maar ruitje, dat slechte bestuur is wel mede (grotendeels?) tot stand gekomen door de boerenlobby. Net doen alsof de boerenlobby daar niet een (groot) aandeel in heeft gehad, is denk ik niet realistisch.

Dat de individuele boer daar misschien niet veel over te zeggen heeft gehad, dat geloof ik zeker. Maar de lobby heeft ze wel jaren en jarenlang buiten schot gehouden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:15

Benzz schreef:
purny schreef:

Het wordt dan veel makkelijker om te handhaven. Ze hoeven geen discussie meer te voeren of het legaal of illegaal vuurwerk is.

Ik denk dat Purny wel een punt heeft. Volgens mij waren de meeste vuurwerk ongelukken in de grote steden, waar dus al een vuurwerkverbod is. Dat blijkt dus niet zo makkelijk te handhaven. En dat zijn nog maar een aantal plaatsen en niet heel Nederland. Bovendien kun je de vuurwerkverkoop in Nederland goed verbieden, maar het gros gaat sowieso al de grens over om vuurwerk te kopen. Zolang dat mogelijk blijft heb ik er een hard hoofd in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:20

Geen kistkalveren meer gelukkig. Maar van de hoeveelheid iglo's word ik ook niet vrolijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:23

Cer schreef:
Nou Kinke en Juval, hebben jullie de flats en de kisten al?

Ik meen dat kistkalveren sinds 2004 niet meer mogen, maar goed, ik ben dan ook van de stad ..

Zeker!! Nog nooit varkensflats gezien? Het stikt ervan in Nederland.
En het mag al decennia niet meer, maar we proppen onze kalfjes gewoon in een kist hoor. Groeien ze veel beter van dan wanneer ze de ruimte hebben :+

Maar goed....mensen die dit rondspuien laten dus al zien dat ze totaal niet openstaan voor hoe het echt is.