Inwoners Zwiggelte Dr luiden de noodklok vanwege de wolf
Citaat:
Impact wolven bij Zwiggelte is groot. Bewoners Halerweg sturen brandbrief: ‘We zijn onze vrijheid compleet kwijt’
Uitgebroken en gewonde koeien, aangevreten schapen, wolven die om het huis rennen: de impact van de elf wolven die in Midden-Drenthe vertoeven, is enorm bij bewoners van de Halerweg bij Zwiggelte. Ze luiden de noodklok. „Een groot deel van Nederland heeft geen idee wat er speelt.”
DVHN 11.10.2024
<<„Sta je daar om vier uur ’s nachts bij Kamp Westerbork je koeien te zoeken.” De emotie is van het gezicht van Roland Brink (41) af te lezen als hij terugdenkt aan de wolvenaanval van een maand geleden, waarbij vijftien drachtige koeien uitbraken.
Eén was gegrepen door een wolf, zwaargewond en moest uiteindelijk worden afgemaakt. De rest, ook de tien die nog wel in het weiland stonden, waren compleet in de stress. „Toen ze op stal stonden, kwam de damp er vanaf, zo hadden ze gezweet.”
Het grootste deel van de uitgebroken dieren vond de veehouder met hulp van familie en vrienden pas de volgende dag terug. „Op het moment dat je vee dan weer thuis is, dan komt het binnen. Je maakt je zoveel zorgen zolang ze weg zijn. De rest van de week was ik kapot.” Sindsdien staat er geen koe meer in de wei aan de Halerweg. „Dat willen we eigenlijk niet. Jongvee leert op deze manier nooit grazen, maar het kan niet anders.”
Geen buitenritten meer
„Je bent compleet je vrijheid kwijt en je kunt je bedrijf niet meer runnen op de manier die je wilt en die goed is voor de dieren”, reageert buurvrouw Arja Schuurmans (67). „Wij hebben een trainingsstal voor IJslandse paarden. Acht jaar geleden zijn we hier komen wonen, juist omdat we hier buitentritten kunnen maken. Die hebben de paarden nodig, maar we durven het niet meer aan. Ze zijn ook nog maar een uur per dag in de wei en dan houd ik ze in de gaten.”
Een naburige ondernemer die ponykampen organiseert, lijdt forse schade doordat rijverenigingen niet meer komen, vult Schuurmans aan. „Niemand wil hier met die dieren het bos in.”
Zelf wandelen in het bos doen de Zwiggelters ook niet meer, de angst is te groot. De hond uitlaten op het eigen kavelpad durft een enkeling nog aan, maar het liefst gewapend met een hooivork. Brink: „We hebben wildcamera’s opgehangen en daarop zie je de wolven ’s avonds uit het bos komen. Ik geloof wel dat een wolf in eerste instantie de mens mijdt, maar wat als je er per ongeluk één tegenkomt en hij schrikt? Dan sta ik niet in voor de gevolgen.”
Buurman Bert Naber (65) is bedrijfsleider op een pluimveebedrijf en hobbymatig schapenhouder. „In 2020 ben ik door een wolvenaanval elf schapen kwijtgeraakt, maar er zijn de afgelopen jaren veel meer schapen gesneuveld in dit gebied”, zegt hij.
‘Signaal afgeven’
De laatste aanval bij Brink was de druppel voor de buurt. Ze stuurden een brandbrief over hun situatie naar de gemeente Midden-Drenthe en de provincie. Schuurmans: „We willen een signaal afgeven. De gemeente heeft verantwoordelijkheid om te zorgen dat burgers veilig zijn. Nou, zijn wij hier veilig?!”
„Een heel groot deel van Nederland heeft geen idee wat hier speelt”, zegt Naber. Schuurmans: „Hoe ernstig de situatie is, dringt tot veel mensen niet door.”
Dat de wolf niet gevaarlijk zou zijn voor mensen, geloven ze niet meer sinds afgelopen zomer een kleuter in Leusden werd aangevallen. De wolfwerende rasters die velen van hen hebben geplaatst, vinden ze een dure wassen neus. „Een wolf kan er makkelijk overheen springen. En als hij ertussendoor gaat en een schok krijgt, zit hij binnen de omheining en krijg je hem er niet meer uit”, zegt Schuurmans.
Vijf jonge wolven
Brink: „Ik ben hier opgegroeid en was als kind vaak buiten. We bouwden hutten in het bos, picknickten in de mais. Ook dat gebeurt niet meer. Ouders vinden het niet meer veilig voor hun kinderen. Ook ’s avonds het veld ingaan, wat ik altijd graag deed, heb ik geen lol meer in. Een tijdje terug kwamen er vijf jonge wolven op mij af. Toen kreeg ik het wel even benauwd. Ik ben weggegaan.”
Na de aanval op zijn koeien vorige maand, werd Brink gebeld door burgemeester Jan Zwiers. „Heel sympathiek, maar uiteindelijk kon hij niks doen”, zegt de veehouder.
„Uiteraard nemen we deze zorgen serieus”, reageert Zwiers. Hij wil graag verder met de buurt in gesprek en heeft ook contact gehad met gedeputeerde Egbert van Dijk. De provincie is verantwoordelijk op het gebied van de wolf. Woensdag staat de brief op de agenda van het Drents Parlement.>>
Bron W en N
https://www.facebook.com/share/p/QtH38w ... tid=WC7FNe