Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 09:06

Aanval Terwispel Frl, 1 schaap gedood, 3 gewond
Citaat:
Terwispel Friesland
10-10-2024

Gister een aanval op schapen in Terwispel 1 gedood en een aantal gewond.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4ciJaB ... tid=K35XfP

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:09

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 09:16

Citaat:
De faunabeheerder was die bewuste dag met een gast op pad om reewild af te schieten
Hoe moet ik dát interpreteren??
Kun je je ergens aanmelden om eens mee te mogen reewild afschieten... en hoeveel gaat dat kosten??
Jachtsafari's in Nederland ??

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:01

DubbelFun schreef:
Citaat:
De faunabeheerder was die bewuste dag met een gast op pad om reewild af te schieten
Kun je je ergens aanmelden om eens mee te mogen reewild afschieten... en hoeveel gaat dat kosten??

En zijn er uberhaubt nog reeën genoeg om af te schieten ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:02

Dat waren ze denk ik aan het tellen. Dat mag van mij ook wel eens transparant, wat zit er nog aan wild

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:31

DuoPenotti schreef:
Dat waren ze denk ik aan het tellen. Dat mag van mij ook wel eens transparant, wat zit er nog aan wild

Als ze alleen aan het tellen waren geweest dan had dat er zo gestaan. Nu waren ze dus op reeen aan het schieten, wat waarschijnlijk in de media niet overal vermeld werd\wordt omdat dat een onsympathiek licht werpt op deze personen en dan zou men kunnen denken, nou ja als een wolf een hap neemt uit een jagende mens dan is dat toch zoiets als de pot en de ketel. Eerlijk gezegd denk ik dat dan ook en aangezien er toch eerst menselijke slachtoffers moeten vallen voordat er iets aan die wolven wordt gedaan, laten ze dan maar zulke "faunabeheerders" pakken en geen onschuldige kleuters. Overigens, uit het feit dat een wolf gewapende mannen aanvalt, blijkt wel dat hij niet de minste angst voor mensen heeft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:37

Maar je ziet nu wel wat er gebeurt als ze zo'n onduidelijk artikel naar buiten brengen.
Heel veel gaat voorbij de kern: er is een confrontatie geweest met een wolf en 2 volwassen mensen. W t f ?
En blijkbaar al vaker gebeurd.

Dat het op SBB terrein was maakt geen zak uit. Echt bizar dat ze dit stil wilde houden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:43

Precies dat Nyaleti!
Een confrontatie met een wolf en twee volwassen mensen gaat al te ver maar als zij zich ook nog eens genoodzaakt zagen om zich met stokken te verdedigen dan is dat wel alarmfase rood. Dan neem je toch wel héél veel risico met de veiligheid van mensen in dat gebied.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:46

DubbelFun schreef:
Citaat:

Jachtrechten worden verpand, terreinbeheerders nemen ook op niet verpachte percelen 'plezier'jagers mee. Kost wel wat, dus bron van inkomsten. Is altijd al zo geweest, toen ik een kind was woonde ik vlakbij de boswachter, toen werden er echt grootse jachtpartijen met drijvers georganiseerd, dat gebeurt hier op de landgoederen tegenwoordig nauwelijks meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:52

Drijfjachten op ree hert en zwijn zijn ook niet meer toegestaan in Nederland. Dus dat kan kloppen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:09

Nyaleti schreef:
Maar je ziet nu wel wat er gebeurt als ze zo'n onduidelijk artikel naar buiten brengen.
Heel veel gaat voorbij de kern: er is een confrontatie geweest met een wolf en 2 volwassen mensen. W t f ?
En blijkbaar al vaker gebeurd.

Dat het op SBB terrein was maakt geen zak uit. Echt bizar dat ze dit stil wilde houden.

Maar dat is sowieso het meest gevaarlijke van wat hier nu aan de hand is. Net als er in Den Treek stil werd gehouden dat er een nest zat. Als er meer openheid gegeven zou worden over de mogelijke gevaren en locaties dan zou je daar rekening mee kunnen houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:45

DubbelFun schreef:
Citaat:

Ja, jagers nemen soms iemand mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 14:02

Inwoners Zwiggelte Dr luiden de noodklok vanwege de wolf
Citaat:
Impact wolven bij Zwiggelte is groot. Bewoners Halerweg sturen brandbrief: ‘We zijn onze vrijheid compleet kwijt’

Uitgebroken en gewonde koeien, aangevreten schapen, wolven die om het huis rennen: de impact van de elf wolven die in Midden-Drenthe vertoeven, is enorm bij bewoners van de Halerweg bij Zwiggelte. Ze luiden de noodklok. „Een groot deel van Nederland heeft geen idee wat er speelt.”

DVHN 11.10.2024
<<„Sta je daar om vier uur ’s nachts bij Kamp Westerbork je koeien te zoeken.” De emotie is van het gezicht van Roland Brink (41) af te lezen als hij terugdenkt aan de wolvenaanval van een maand geleden, waarbij vijftien drachtige koeien uitbraken.

Eén was gegrepen door een wolf, zwaargewond en moest uiteindelijk worden afgemaakt. De rest, ook de tien die nog wel in het weiland stonden, waren compleet in de stress. „Toen ze op stal stonden, kwam de damp er vanaf, zo hadden ze gezweet.”
Het grootste deel van de uitgebroken dieren vond de veehouder met hulp van familie en vrienden pas de volgende dag terug. „Op het moment dat je vee dan weer thuis is, dan komt het binnen. Je maakt je zoveel zorgen zolang ze weg zijn. De rest van de week was ik kapot.” Sindsdien staat er geen koe meer in de wei aan de Halerweg. „Dat willen we eigenlijk niet. Jongvee leert op deze manier nooit grazen, maar het kan niet anders.”

Geen buitenritten meer

„Je bent compleet je vrijheid kwijt en je kunt je bedrijf niet meer runnen op de manier die je wilt en die goed is voor de dieren”, reageert buurvrouw Arja Schuurmans (67). „Wij hebben een trainingsstal voor IJslandse paarden. Acht jaar geleden zijn we hier komen wonen, juist omdat we hier buitentritten kunnen maken. Die hebben de paarden nodig, maar we durven het niet meer aan. Ze zijn ook nog maar een uur per dag in de wei en dan houd ik ze in de gaten.”
Een naburige ondernemer die ponykampen organiseert, lijdt forse schade doordat rijverenigingen niet meer komen, vult Schuurmans aan. „Niemand wil hier met die dieren het bos in.”

Zelf wandelen in het bos doen de Zwiggelters ook niet meer, de angst is te groot. De hond uitlaten op het eigen kavelpad durft een enkeling nog aan, maar het liefst gewapend met een hooivork. Brink: „We hebben wildcamera’s opgehangen en daarop zie je de wolven ’s avonds uit het bos komen. Ik geloof wel dat een wolf in eerste instantie de mens mijdt, maar wat als je er per ongeluk één tegenkomt en hij schrikt? Dan sta ik niet in voor de gevolgen.”
Buurman Bert Naber (65) is bedrijfsleider op een pluimveebedrijf en hobbymatig schapenhouder. „In 2020 ben ik door een wolvenaanval elf schapen kwijtgeraakt, maar er zijn de afgelopen jaren veel meer schapen gesneuveld in dit gebied”, zegt hij.

‘Signaal afgeven’

De laatste aanval bij Brink was de druppel voor de buurt. Ze stuurden een brandbrief over hun situatie naar de gemeente Midden-Drenthe en de provincie. Schuurmans: „We willen een signaal afgeven. De gemeente heeft verantwoordelijkheid om te zorgen dat burgers veilig zijn. Nou, zijn wij hier veilig?!”
„Een heel groot deel van Nederland heeft geen idee wat hier speelt”, zegt Naber. Schuurmans: „Hoe ernstig de situatie is, dringt tot veel mensen niet door.”

Dat de wolf niet gevaarlijk zou zijn voor mensen, geloven ze niet meer sinds afgelopen zomer een kleuter in Leusden werd aangevallen. De wolfwerende rasters die velen van hen hebben geplaatst, vinden ze een dure wassen neus. „Een wolf kan er makkelijk overheen springen. En als hij ertussendoor gaat en een schok krijgt, zit hij binnen de omheining en krijg je hem er niet meer uit”, zegt Schuurmans.

Vijf jonge wolven

Brink: „Ik ben hier opgegroeid en was als kind vaak buiten. We bouwden hutten in het bos, picknickten in de mais. Ook dat gebeurt niet meer. Ouders vinden het niet meer veilig voor hun kinderen. Ook ’s avonds het veld ingaan, wat ik altijd graag deed, heb ik geen lol meer in. Een tijdje terug kwamen er vijf jonge wolven op mij af. Toen kreeg ik het wel even benauwd. Ik ben weggegaan.”

Na de aanval op zijn koeien vorige maand, werd Brink gebeld door burgemeester Jan Zwiers. „Heel sympathiek, maar uiteindelijk kon hij niks doen”, zegt de veehouder.
„Uiteraard nemen we deze zorgen serieus”, reageert Zwiers. Hij wil graag verder met de buurt in gesprek en heeft ook contact gehad met gedeputeerde Egbert van Dijk. De provincie is verantwoordelijk op het gebied van de wolf. Woensdag staat de brief op de agenda van het Drents Parlement.>>

Bron W en N
https://www.facebook.com/share/p/QtH38w ... tid=WC7FNe

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:50

Jammer dat ze die brandbrief niet door meer mensen hebben laten ondertekenen, wellicht had dat nog wat uit gemaakt. Ik wist van geen brandbrief en aan de Halerweg zitten nog wel meer vee/paardenhouders.
Overigens hebben die mensen met de IJslanders nog niet zo lang geleden een wolferend hek laten zetten maar durven ze ze zelfs mét dat hek niet langer dan een uur te laten grazen en dan nog onder toezicht. Zij zitten ook echt pal aan het bos.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:08

MairiMacBran schreef:
Jammer dat ze die brandbrief niet door meer mensen hebben laten ondertekenen, wellicht had dat nog wat uit gemaakt. Ik wist van geen brandbrief en aan de Halerweg zitten nog wel meer vee/paardenhouders.
Overigens hebben die mensen met de IJslanders nog niet zo lang geleden een wolferend hek laten zetten maar durven ze ze zelfs mét dat hek niet langer dan een uur te laten grazen en dan nog onder toezicht. Zij zitten ook echt pal aan het bos.

Dat is denk ook wel een beetje het probleem, het wordt veel door individuele mensen geuit, denk dat als mensen klachten en krachten gaan bundelen en het dan in de media gaan brengen er misschien wel meer draagvlak komt, want idd veel mensen hebben nog steeds geen idee

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:33

Er is bij ons verderop in De Weistaar een info avond. Ben benieuwd.

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:56

Ja helaas was hij al snel volgeboekt.
Had er graag naartoe gewild.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:59

Oh ik wilde ook gaan. Zag het in het krantje wat we vandaag kregen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:01

Weet iemand of er ook een livestream komt? Ik had ook graag live aangesloten maar idd zat al vol.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 18:24

Aanval Aerdt Gld, schaap gedood
Citaat:
Aerdt Gelderland
10-10-2024

Aanval op schaap, 1 schaap gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/VkaRAe ... tid=K35XfP

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:26

knollentuin schreef:
Dat is denk ook wel een beetje het probleem, het wordt veel door individuele mensen geuit, denk dat als mensen klachten en krachten gaan bundelen en het dan in de media gaan brengen er misschien wel meer draagvlak komt, want idd veel mensen hebben nog steeds geen idee

Ik heb destijds ook alleen een fb account aangemaakt vanwege dat daar de meeste info over wolven en aanvallen te vinden was. Heb echter een grote hekel aan fb.
Denk dat veel mensen nog denken dat ze "alleen" staan in hun strijd. Zeker omdat negatieve verhalen nog steeds nauwelijks gemeld worden in de gangbare media

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:41

Zit die avond al vol? Jammer, had er ook graag naar toe willen gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 18:52

SusanH schreef:
Weet iemand of er ook een livestream komt? Ik had ook graag live aangesloten maar idd zat al vol.

Stuur een mail of plaats een reactie onder het bericht van de aankondiging, wie weet levert het een live stream op.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:48

Ik heb om 19.15u vanavond op stal wolvengehuil in de verte gehoord, Wekeromseweg richting Wekerom. Honden sloegen er op aan (gingen blaffen). 5 minuten er voor stond mijn paard gefixeerd in de verte te kijken, doet ie normaal niet dus vond het apart gedrag. Ik hoorde ook veel kraaien op dat moment. Heb verder niets gezien.
(Heb het doorgegeven via WhatsApp naar het meldpunt)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 20:53

Wellicht domme vraag, maar wat is de link tussen kraaien / raven en wolven?

Heb het paar x voorbij zien komen hier