Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:08

996981 schreef:
martichr schreef:
Er is een verschil tussen iets dat boven je pet gaat en iets dat je niet interesseert. Bij veel mensen is het het tweede, maar ze roepen het eerste.. ik vind dat je van de burger meer betrokkenheid mag verwachten ja..

Is dat bewezen of je eigen gevoel/idee?

Ik heb namelijk het idee dat jij ver afstaat van Jan met de pet. Volgens mij heeft echt lang niet iedereen de capaciteit zich op die manier met programma’s bezig te houden en is het echt geen onwil bij de meeste mensen.

Edit: als je zelf ergens (veel) kennis van hebt of je affiniteit er ligt is het lastig voor de stellen dat anderen iets niet snappen, omdat het voor jezelf heel logisch kan zijn.

Hoe wil je dat bewezen hebben? In mijn directe omgeving wordt letterlijk gezegd, het interesseert me niet.. dat is empirisch bewijs uiteraard, geen statistisch gegeven. Mijn directe omgeving heeft overigens denk ik voor 80% PVV gestemd, wat mij betreft prima en hun keuze, maar doe verder geen aannames over hoe ver ik ergens vanaf sta.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:11

Tango1979 schreef:
Ben ik met je eens 996981, maar als je het dan uitlegt, staan er ook veel mensen niet open voor.

Bijvoorbeeld mbt de "gratis bier" opmerking die Caroline krijgt. Er zijn mensen die dat een flauwe opmerking vonden, maar wel een terechte.

In de debatten komt het stukje financieel echtt heel erg weinig aan de orde. Bizar weinig in mijn optiek. Daar kan nog veel in verbeterd worden.

Maar dan moeten mensen zich daar in interesseren en dat doet best een aantal stemmers niet.

Mbt staatsschul/begrotingstekort regels EU: het mag best wel wat oplopen tov de 3% norm. Bijvoorbeeld de Zuid Europese landen staan daar bekend om.

Maar de rente die je over je leningen betaald is gekoppeld aan de financiële positie van je land.

Oftewel NL kan goedkoper lenen dan een land waar de begroting niet zo goed van op orde is.

Maar wordt het dan wel op begrijpelijk niveau uitgelegd? :)

Eens met Cer. Als je ziet hoe de overheid communiceert naar burgers is daar wat mij betreft echt veel winst te behalen.

Voor veel mensen is het wollige, onbegrijpelijk taal.

Wellicht dat dit ook meespeelt waarom Wilders veel stemmen kreeg? Hij spreekt en schrijft duidelijke taal die voor bijna iedereen begrijpbaar is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:11

Ik zou juist meer verwachten vanuit de overheid, om burgers in te lichten.. wie betaald ze ookalweer?

maar ik zie alweer dat ik hierover van mening verschil, ook best.
(ik vind het dan zelf weer gek dat mensen staan te kijken van een verkiezingsuitslag, of dat mensen zich niet met politiek bezighouden op hetzelfde niveau als dat zij dat doen :D )

In mijn omgeving is het anders, zo hebben we allemaal onze omgeving.
In mijn omgeving zitten mensen die het niet begrijpen of om een andere reden er niet zo diep induiken. Die zitten niet bij jou in de omgeving (blijkbaar), dan sta je daar toch verder vanaf? Ik bedoel dat verder niet lelijk..
Ik sta ook verder af van bijvoorbeeld politici.. ik ken er geeneen.. ja, alleen van de krant ofzo..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:13

martichr schreef:
Hoe wil je dat bewezen hebben? In mijn directe omgeving wordt letterlijk gezegd, het interesseert me niet.. dat is empirisch bewijs uiteraard, geen statistisch gegeven. Mijn directe omgeving heeft overigens denk ik voor 80% PVV gestemd, wat mij betreft prima en hun keuze, maar doe verder geen aannames over hoe ver ik ergens vanaf sta.

Nouja, jij stelt het alsof het een feit is dat veel mensen niet willen begrijpen/desinteresse hebben.

Dat is niet mijn gevoel/idee, maar daar kan ik natuurlijk ook fout mee zitten. Vandaar dat ik vraag of die stelligheid ergens vandaan komt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:16

Cer schreef:
Ik zou juist meer verwachten vanuit de overheid, om burgers in te lichten.. wie betaald ze ookalweer?

maar ik zie alweer dat ik hierover van mening verschil, ook best.
(ik vind het dan zelf weer gek dat mensen staan te kijken van een verkiezingsuitslag, of dat mensen zich niet met politiek bezighouden op hetzelfde niveau als dat zij dat doen :D )

In mijn omgeving is het anders, zo hebben we allemaal onze omgeving.
In mijn omgeving zitten mensen die het niet begrijpen of om een andere reden er niet zo diep induiken. Die zitten niet bij jou in de omgeving (blijkbaar), dan sta je daar toch verder vanaf? Ik bedoel dat verder niet lelijk..
Ik sta ook verder af van bijvoorbeeld politici.. ik ken er geeneen.. ja, alleen van de krant ofzo..

Dat is uiteraard zo, maar ik beschouw de overheid waarschijnlijk meer als wij dan als zij. Daarmee zal ik niet bij de meerderheid horen..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:22

996981 schreef:
martichr schreef:

Nouja, jij stelt het alsof het een feit is dat veel mensen niet willen begrijpen/desinteresse hebben.

Dat is niet mijn gevoel/idee, maar daar kan ik natuurlijk ook fout mee zitten. Vandaar dat ik vraag of die stelligheid ergens vandaan komt.

Ik schrijf mijn eigen gevoel en ervaring neer, daar hoeven we het wat mij betreft niet over met elkaar eens te worden. In zijn algemeenheid is iedereen in dit topic waarschijnlijk bovengemiddeld geïnteresseerd in het onderwerp, afgezet tegen de opkomstpercentages van de recente verkiezingen die, m.u.v. de 2e kamer verkiezingen, zo tussen de 40-60% liggen heb ik in ieder geval niet het idee dat het om niet snappen gaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:23

Wintu schreef:
Over drinkwater gesproken, ze willen bij Hoogeveen een Griekse elektrische fabriek bouwen, die 2,5 miljoen liter drinkwater per dag gebruikt, die het electrische net enorm gaat belasten en waar de gemeente voor meer dan een ton aan stikstof rechten heeft gekocht vanuit de buurt. En waar een partij gemeenschapsgeld in moet voor een ondergronds elektriciteitsstation.

Ik snap dit soort beslissingen niet. Het een prediken en burgers op aan spreken, maar dit is allemaal prima, ik vind het hypocriet.

Bij deze enige toelichting. Het is een yoghurtfabriek die drinkenwater verbruikt.

En ik kan melden dat er verzet is aangetekend.

Stukje tekst van de Natuur en Milieu federatie Drenthe:
"Samen met Natuurmonumenten hebben wij bij de provincie bezwaar gemaakt tegen de ontwerpvergunning voor de Griekse yoghurtfabriek FAGE in Hoogeveen. Belangrijke punten van ons bezwaar zijn onder andere het enorme drinkwaterverbruik, de milieuvoorwaarden die aan de vergunning zijn gesteld en de stikstof die de fabriek gaat uitstoten."

We vinden het niet netjes dat NMD verantwoordelijk wordt gesteld voor de kwaliteit van het drinkwater - dat ligt bij de provincie, niet bij ons als federatie.
En we vinden het niet netjes dat de gemeente de stikstofrechten van twee bedrijven heeft opgekocht en aan deze te bouwen fabriek gunt - terwijl er nog boeren in onzekerheid zitten over hun stikstofvergunning.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:28

ja, dat artikel daarover was ook al geplaatst..
maar evengoed dank :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:32

martichr schreef:
996981 schreef:

Ik schrijf mijn eigen gevoel en ervaring neer, daar hoeven we het wat mij betreft niet over met elkaar eens te worden. In zijn algemeenheid is iedereen in dit topic waarschijnlijk bovengemiddeld geïnteresseerd in het onderwerp, afgezet tegen de opkomstpercentages van de recente verkiezingen die, m.u.v. de 2e kamer verkiezingen, zo tussen de 40-60% liggen heb ik in ieder geval niet het idee dat het om niet snappen gaat.

Nouja, ik denk dat de kans dat je maar niet gaat, omdat je er toch niets van snapt best groot is?
Ik vind het ook moeilijk een mening te hebben over iets waar ik geen kennis van heb.

Jij bent nogal hard in je stellingen qua de onwil van mensen. Ik sta daar inderdaad anders in en dat is prima toch?

Ik vind jou in je uitleg echter wel weinig vanuit je eigen mening spreken. Dat vind ik lastig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:38

Wintu schreef:
nps schreef:
Oplossing drie - accepteren dat we nou eenmaal gebonden zijn aan internationale afspraken rondom opvang van vluchtelingen. Wel hard blijven lobby’en voor een goed EU beleid rondom migratie (en dat gebeurt héus, maar is alweer veel complexer dan “ALLE GRENZEN DICHT!"). Opvang fatsoenlijk regelen, doorstroom verbeteren (allemaal politiek) en niet afhankelijk malen van gekke regelingen met complexe leningen die terugbetaald moeten worden. Voor onszelf, het volk, beseffen dat we met mensen te maken hebben. Mensen zonder huis, mensen met trauma’s die uit een onveilige omgeving komen. Er zullen vast pannekoeken en gelukszoekers bij zitten, maar dat wil niet zeggen dat je iedereen maar moet weigeren. Beseffen dat we het ondanks alle problemen in Nederland erg goed hebben in internationale context. Ja, er zijn schrijnende situaties, maar die zijn niet schrijnender dan kans op vervolging of midden in een oorlog zitten. Beseffen hoe erg gepoliticiseerd dit onderwerp is, dat asielzoekers een klein gedeelte zijn van de immogranten en dat het sluiten van de grenzen erg weinig oplevert. En tot slot, niet meer stemmen op partijen met onhaalbare, niet doorgerekende progamma’s. Kijk naar de inhoud, luister niet naar de roeptoeters.

Ik stem (en heb gestemd) voor oplossing 3 ;)

Ik lees in jouw oplossing enkel hoe het goed moet worden geregeld voor vluchtelingen en als je je als Nederlander in een schrijnende positie bevindt, das jammer dan, ergens anders hebben mensen het erger.
Denk je echt dat mensen daaraan denken, als ze de kinderen met deze temperaturen nog met een zomerjas naar school moeten sturen?

Als ze verstandig zijn wel. Hun kind heeft een jas, een huis en een school. Je kunt goedkope tweedehands winterjassen kopen via marktplaats, vinted of de kringloop. Er zijn weggeefwinkels en voedselbanken en je krijgt vast een toeslagje of 3. Het vingertjewijzen naar immigranten verandert je eigen schrijnende situatie niet. Een doordachte oplossing van de politiek wél.

@Cer, er is zóveel informatie beschikbaar, als je wil, kan je echt prima álles opzoeken wat je wil.
Daar hebben we alleen niet zo’n zin in. Er wordt echt heel veel aandacht besteed aan begrijpelijke communclicatie vanuit de overheid. Wat IMANDRA en ook Tango aangeven tot op zekere hoogte - weet wat je wel en niet weet en waar je kennis ophoudt. Waar je eigen kennis ophoudt, zal je moeten toch echt moeten vertrouwen op experts en tot op zekere hoogte in de politiek. Los van al die info heb je nog de media, die vaak de complexere dingen samenvat, zoals de berekeningen van het CPB. Het is een kwestie van vertrouwen - je hoeft echt niet zelf alles te weten en te lezen, zolang je maar vertrouwt op mensen die dat veel beter kan dan jij.

Maar je stelt - vind ik - wel een hele interessante vraag. In hoeverre verwacht men betrokkenheid bij de gemiddelde stemmer?

Ik ben helemaal voor het verplicht doorrekenen van programma’s. Wel vind ik dat de partijen iedere ronde feedback moeten kunnen geven op het rekenmodel. Partijen moeten zelf altijd nog aanvullend toelichten wat ze wel of niet ok vinden aan de berekeningen.

Verder helemaal eens met Tango1979. Het wordt de partijen veel te makkelijk gemaakt ongefundeerd te roeptoeteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:50

nps schreef:
@Cer, er is zóveel informatie beschikbaar, als je wil, kan je echt prima álles opzoeken wat je wil.
Daar hebben we alleen niet zo’n zin in. Er wordt echt heel veel aandacht besteed aan begrijpelijke communclicatie vanuit de overheid. Wat IMANDRA en ook Tango aangeven tot op zekere hoogte - weet wat je wel en niet weet en waar je kennis ophoudt. Waar je eigen kennis ophoudt, zal je moeten toch echt moeten vertrouwen op experts en tot op zekere hoogte in de politiek. Los van al die info heb je nog de media, die vaak de complexere dingen samenvat, zoals de berekeningen van het CPB. Het is een kwestie van vertrouwen - je hoeft echt niet zelf alles te weten en te lezen, zolang je maar vertrouwt op mensen die dat veel beter kan dan jij.

Met zo'n kwalificatie kan ik niet zoveel.. ik heb eerder aangegeven wat mijn ervaring is en de ervaring van mijn omgeving... die mensen ook wegzetten als simpelweg 'er geen zin in hebben".. ja, ik ervaar dat anders..

Ik heb campagnes gezien op subsidie van isolatie bijvoorbeeld (minus de kleine lettertjes overigens) maar nog nooit over de begroting.. bijvoorbeeld

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:52

Aan een kant zeg ik ja: burgers moeten zich veel meer inlezen op de financiële onderbouwing van partijen.

Maar aan de andere kant denk ik: ik heb makkelijk praten. Ik snap de meeste termen die in de doorberekening staan. Ik heb een achtergrond in economie/wiskunde. Ik vind het leuk om die cijfers door te lezen en snap meestal wel waar ze op duiden.

Kan je het mensen kwalijk nemen dat ze dat niet kunnen? Natuurlijk niet.

Even een gek voorbeeld:
Als je tegen mij gaat zeggen: je hebt een auto dus je moet maar leren hem te repareren. Nou misschien ga ik dat uiteindelijk wel redden, maar ik vermoed dat me dat echt nooit gaat lukken. Het interesseert me niet, het is niet iets wat mij makkelijk afgaat. Dus erg leuk vind ik het niet.

Wat mij wel tegenstaat, is dat als je er op wijst dat plannen financieel onderbouwd moeten worden (en dat dat bij een aantal partijen fors ontbreekt) dat weggewaaid wordt als niet belangrijk.

Dus een stukje sturing vanuit de overheid (verplicht doorberekenen) en in Jip en Janneke taal wellicht de begrotingen van verschillende partijen op een rijtje zetten (een soort huishoudboekje), lijken mij best goede voorstellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:54

Hoe het ook zei: " de overheid mag dan wellicht ongelukkig communiceren, iets dat zeker beter kan!, Tango in dit topic legt het allemaal super netjes uit. Dus grijp je kans zou ik zo zeggen. Nu ben je in de gelegenheid om die economische dingen uitgelegd te krijgen in normale taal.
Dan kan iedereen ook inhoudelijk op Tango ingaan en vertellen wat men er van vindt en waarom.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:57

Tango1979 schreef:
Aan een kant zeg ik ja: burgers moeten zich veel meer inlezen op de financiële onderbouwing van partijen.

Maar aan de andere kant denk ik: ik heb makkelijk praten. Ik snap de meeste termen die in de doorberekening staan. Ik heb een achtergrond in economie/wiskunde. Ik vind het leuk om die cijfers door te lezen en snap meestal wel waar ze op duiden.

Even een gek voorbeeld:
Als je tegen mij gaat zeggen: je hebt een auto dus je moet maar leren hem te repareren. Nou misschien ga ik dat uiteindelijk wel redden, maar ik vermoed dat me dat echt nooit gaat lukken. Het interesseert me niet, het is niet iets wat mij makkelijk afgaat. Dus erg leuk vind ik het niet.

Wat mij wel tegenstaat, is dat als je er op wijst dat plannen financieel onderbouwd moeten worden (en dat dat bij een aantal partijen fors ontbreekt) dat weggewaaid wordt als niet belangrijk.

Dus een stukje sturing vanuit de overheid (verplicht doorberekenen) en in Jip en Janneke taal wellicht de begrotingen van verschillende partijen op een rijtje zetten (een soort huishoudboekje), lijken mij best goede voorstellen.

Ja toch? Zitten we uiteindelijk helemaal niet zo ver van elkaar af :D

Dat vind ik leuk aan zulke topics. Iedereen redeneert uit zijn eigen perspectief, maar uiteindelijk blijkt dat men vaak helemaal niet zo ver van elkaar afstaat in wat men wil bereiken.

Zolang je respectvol blijft discussiëren kun je enorm veel van elkaar leren als je ervoor openstaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:59

pien_2010 schreef:
Hoe het ook zei: " de overheid mag dan wellicht ongelukkig communiceren, iets dat zeker beter kan!, Tango in dit topic legt het allemaal super netjes uit. Dus grijp je kans zou ik zo zeggen. Nu ben je in de gelegenheid om die economische dingen uitgelegd te krijgen in normale taal.
Dan kan iedereen ook inhoudelijk op Tango ingaan en vertellen wat men er van vindt en waarom.

Waarom moet men per see overal iets te vinden? Sparren is toch al heel mooi?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:02

996981 schreef:
Tango1979 schreef:

Even een gek voorbeeld:

Ja toch? Zitten we uiteindelijk helemaal niet zo ver van elkaar af :D

Dat vind ik leuk aan zulke topics. Iedereen redeneert uit zijn eigen perspectief, maar uiteindelijk blijkt dat men vaak helemaal niet zo ver van elkaar afstaat in wat men wil bereiken.

Zolang je respectvol blijft discussiëren kun je enorm veel van elkaar leren als je ervoor openstaat.

Helemaal mee eens!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:03

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

Waarom moet men per see overal iets te vinden? Sparren is toch al heel mooi?

Om uit te wisselen en van elkaar te leren.

Er wordt door bepaalde mensen veel inhoudelijke posts gedaan. Dan is het toch leuk om daar op te reageren, hoe jij er bv over denkt?
Dan leren we van elkaar. Anders wordt het zo'n eenrichtingsverkeer en dat vind ik jammer,!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-12-23 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:03

pien_2010 schreef:

Nou ja, een heel groot gedeelte van Nederland zit niet in dit topic.
Voor wat betreft 'mensen die het niet perse snappen' heb ik het niet over mezelf maar om mensen in mijn omgeving.. of gewoon iets wat ik me voor kan stellen 'ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen gesneden koek is, of makkelijk te begrijpen'..

Voor wat betreft veel vragen stellen.. daar ben ik zelf een beetje klaar mee :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:06

Citaat:
Voor wat betreft veel vragen stellen.. daar ben ik zelf een beetje klaar mee
precies vandaar mijn uitnodiging om eens inhoudelijk te reageren wat men er nu van vindt.

Ik zelf merk dat ik uitgeput raakte van alsmaar inhoudelijk te posten zonder dat er reactie op kwam wat men nu zelf echt vindt.
Vandaar dat ik nu meelees of beter nog af en toe bijlees.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:13

Tango1979 schreef:

Even een gek voorbeeld:

Alweer helemaal eens, heel fijn verwoord. De doorberekeningen van het CPB zijn overigens best goed samengevat door de media en ook in de rapporten stonden een aantal makkelijk te lezen grafieken. Maar ook om die te kunnen lezen moet je in ieder geval wat kennis hebben van basisstatistiek en die heeft ook niet iedereen. Ik weet ook niet of (nog) beter informeren leidt tot meer begrip. Ondanks al die informatie blijft het wantrouwen richting overheid enorm groeien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:15

996981 schreef:
Tango1979 schreef:
Ben ik met je eens 996981, maar als je het dan uitlegt, staan er ook veel mensen niet open voor.

Bijvoorbeeld mbt de "gratis bier" opmerking die Caroline krijgt. Er zijn mensen die dat een flauwe opmerking vonden, maar wel een terechte.

In de debatten komt het stukje financieel echtt heel erg weinig aan de orde. Bizar weinig in mijn optiek. Daar kan nog veel in verbeterd worden.

Maar dan moeten mensen zich daar in interesseren en dat doet best een aantal stemmers niet.

Mbt staatsschul/begrotingstekort regels EU: het mag best wel wat oplopen tov de 3% norm. Bijvoorbeeld de Zuid Europese landen staan daar bekend om.

Maar de rente die je over je leningen betaald is gekoppeld aan de financiële positie van je land.

Oftewel NL kan goedkoper lenen dan een land waar de begroting niet zo goed van op orde is.

Maar wordt het dan wel op begrijpelijk niveau uitgelegd? :)

Eens met Cer. Als je ziet hoe de overheid communiceert naar burgers is daar wat mij betreft echt veel winst te behalen.

Voor veel mensen is het wollige, onbegrijpelijk taal.

Wellicht dat dit ook meespeelt waarom Wilders veel stemmen kreeg? Hij spreekt en schrijft duidelijke taal die voor bijna iedereen begrijpbaar is.

Dat denk ik ook. En dan vind ik het in Nederland nog meevallen, maar ik vind die wollige taal echt ergerlijk ook.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:29

Ik heb even voor de aardigheid stukje uit de doorberekening van D66 gehaald, een stukje waar ik ook wel 3 keer overheen moet lezen hoor.

Het EMU-saldo in 2025 bedraagt -2,1% bbp door het D66-pakket. Door de maatregelen neemt het saldo
initieel af met 2,1% bbp. De macro-economische doorwerking zorgt voor een toename van het saldo met 1,2% bbp. Het EMU-saldo komt daarmee 0,9% bbp lager uit dan in het basispad. Het structurele EMU-saldo corrigeert voor tijdelijke effecten van het beleidspakket op de economische groei.

Maar andere stukken zijn best te begrijpen
Het beleidspakket van D66 is in doorsnee het meest gunstig voor de (lage) middeninkomens, met een
vooruitgang van +1,5% tot +2% per jaar.

De hoogste inkomens gaan er in doorsnee het minst op vooruit.

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... H4-D66.pdf
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 04-12-23 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:29

Nou ja ik zit zelf aan de telefoon voor verschillende verzekeraars. uit ervaring kan ik vertellen dat veel mensen die bellen, niet veel verstand hebben van hun eigen verzekering bijvoorbeeld. Ze krijgen ook brieven/emails waar geen doorkomen aan is, qua taalgebruik (als ik dat dan tegen een collega zeg, zijn ze heel verbaast, want zij snappen het zelf wel.. :+ )
Ze krijgen emails terwijl ze technisch niet heel goed zijn met mailen, ze zijn onduidelijk aan de telefoon, kunnen hun vraag niet goed benoemen etc..
En dat betreft dan iets wat vrij dicht bij hun staat..
Ik kan me voorstellen dat begrotingstekorten niet echt dingen zijn waar zij induiken.. En als ze dat al doen, of dat dan duidelijk is voor ze.

Ik lees het hier in dit topic ook wel eens, antwoorden als "dat staat er toch, dat snap je toch" etc.. Of simpelweg "nou, ik lees dat toch anders".. genoeg voorbeelden van dezelfde tekst die verschillend opgepakt wordt. :)

@Pien: Ik stelde vragen omdat ik inhoudelijk niet op de hoogte ben. Dan kan ik inhoudelijk niet veel toevoegen..
Dat, of ik ben het er gewoon soms niet mee eens, dat kan ook :)

Oh ja, qua teksten lezen: het simpele voorbeeld van 'extremisme van beide kanten is onwenselijk".. waar ik helemaal op afgerekend werd, terwijl jij precies hetzelfde aangaf, en er toen niks aan de hand was.. :+
nee hoor, ik kijk wel uit verder :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:47

Omroep West heeft twee journalisten naar het Atlantic hotel in Kijkduin gestuurd. (Nu ja, het leest een beetje als twee kwajongens die een kijkje nemen.)

Ik heb gesmuld van het verslag.

Het hotel is nu nog steeds niet bomvol ofzo.
Asielzoekers worden sober opgevangen, niets te sauna en fitness of luxe maaltijden.

Gewone Kijkduiners komen regelmatig een praatje maken met de asielzoekers in het hotel.
... en er was een heerlijke sfeerbeschrijving: twee asielzoekers 'in gesprek met' een plaatselijke visser.
Daarna spreken de journalisten deze vluchtelingen aan. Nou, dat was ingewikkeld. De buitenlanders spreken geen Engels, de journalisten geen Arabisch. - Voor vissers onderling telt de taalbarrière niet...
('Dat visserslatijn bestaat kennelijk echt!')

(Na alle heisasa: dit is waar we over praatten, mede ivm het wegbezuinigen van voorzieningen.)

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:29

ja, valt mee he, dat niet iedereen tegen de asielzoekers is :j

Uiteraard stonden er in de comments wel wat nare opmerkingen, maar zolang er niks gebeurt, zal het wel goedgaan..
Overigens, dacht ik dat het leegstond, maar je kan blijkbaar nog gewoon kamers boeken..