Oorlog Israël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:48

Erdogan vergelijkt Netanjahu met Adolf Hitler.

Geen gekke gedachte..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:27

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de bokt regels

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:49

Ik weet niet of zo'n vergelijking nou constructief of relevant is? Vergis je ook niet in de dingen die Erdogan op zijn geweten heeft, en zijn uitspraak is natuurlijk ook politiek gekleurd.

Daarnaast hwn, doe niet zo'n uitspraak "ik zou liever sterven..." los van dat je dat niet kunt zeggen terwijl je niet in de situatie bent, bagatelliseer je daarmee het afschuwelijke lot van de mensen die in de gaskamers zijn gestorven. Niet doen.

Ik zie wat Netanyahu doet wel als genocide, en als apartheid, en ik vind het onvoorstelbaar dat ze zo hun gang kunnen gaan. Dat verwijt ik in eerste instantie Amerika. Al zal alles wel wat minder eenvoudig liggen als het voor mij lijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:11

Nikass schreef:
Ik zie wat Netanyahu doet wel als genocide, en als apartheid, en ik vind het onvoorstelbaar dat ze zo hun gang kunnen gaan. Dat verwijt ik in eerste instantie Amerika. Al zal alles wel wat minder eenvoudig liggen als het voor mij lijkt.

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn het zo te noemen nu. Het doel van Israel: Het vernietigen van Hamas is toch heel anders dan het vernietigen van het Palesteinse volk in zijn geheel.
Vergelijk Rusland, waar je wel van genocide kunt spreken, want Rusland ontkent het bestaan van Oekraine in zijn geheel. In de door Rusland veroverde gebieden mag Oekraine niet meer bestaan, krijgen Oekrainers Russische paspoorten opgedrongen (want anders krijgen ze geen gezondheidszorg), worden kinderen naar Rusland gedeporteerd en heropgevoed. Mogen Oekrainers geen Oekrains meer spreken en worden de schoolboeken compleet aangepast.
Oekraine moet worden uitgewist. DAT is pas genocide.
Wat Netanjahu nu doet in Gaza is verschrikkelijk. Geen twijfel aan. Maar het is geen genocide

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:09

Nikass schreef:
Daarnaast hwn, doe niet zo'n uitspraak "ik zou liever sterven..." los van dat je dat niet kunt zeggen terwijl je niet in de situatie bent, bagatelliseer je daarmee het afschuwelijke lot van de mensen die in de gaskamers zijn gestorven. Niet doen.

Nee, ik bagatelliseer het niet, ik bedoel dat het een minder pijnlijke dood is (dus puur objectief). Maar ik begrijp (weet niet waarom) dat de holocaust in NL gevoeliger ligt dan in België, hier in België merk ik dat het nauwelijks aangehaald wordt in de bronnen die ik zie (behalve door mensen die spreken over holohoax, en daar ga ik ook tegenin), of misschien is het regio gebonden, ik denk dat ik nog nooit irl een jood ontmoet heb, terwijl dat in Antwerpen wel anders zal zijn.

@Babootje, die vrouwen en kinderen die die bommen op hun hoofd krijgen, zijn geen Hamas-strijders, dat weten jij, ik, Netanyahu en heel de wereld. En ze gaan ook flink tekeer op de West Bank, daar is geen Hamas (ik vraag me trouwens af waarom de Palestijnse autoriteit niet optreedt tegen de kolonisten? Hij heeft toch dat recht?)

Nethanyahu heeft al trouwens Amalek aangehaald uit het joodse Boek, niet toevallig één van de bloeddorstigste verzen, waarmee hij duidelijk zijn genocide uitspreekt. Een citaat hieruit: Samuel 15:3 (vertaald): "Je mag niet vergeten wat Amalek je heeft aangedaan, zegt onze Heilige Bijbel. Ga nu en val de Amaleki's aan en vernietig alles volledig wat van hen is. Spaar hen niet, dood mannen en vrouwen en kinderen, vee en schapen, kamelen en ezels"

https://www.msn.com/en-us/news/world/ne ... r-AA1j282g

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:32

Babootje schreef:
Nikass schreef:

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn het zo te noemen nu. Het doel van Israel: Het vernietigen van Hamas is toch heel anders dan het vernietigen van het Palesteinse volk in zijn geheel.
Vergelijk Rusland, waar je wel van genocide kunt spreken, want Rusland ontkent het bestaan van Oekraine in zijn geheel. In de door Rusland veroverde gebieden mag Oekraine niet meer bestaan, krijgen Oekrainers Russische paspoorten opgedrongen (want anders krijgen ze geen gezondheidszorg), worden kinderen naar Rusland gedeporteerd en heropgevoed. Mogen Oekrainers geen Oekrains meer spreken en worden de schoolboeken compleet aangepast.
Oekraine moet worden uitgewist. DAT is pas genocide.
Wat Netanjahu nu doet in Gaza is verschrikkelijk. Geen twijfel aan. Maar het is geen genocide

Ik denk dat het grootste verschil is dat in dit geval, Israël een genocide pleegt, terwijl het zichzelf ziet als grootste slachtoffer...

Citaat:
"The woman there is an enemy, the baby there is an enemy and the first grader is an enemy," says Eliyahu Yossian, Israeli analyst and veteran of Unit 8200, a high-tech spy branch of the Israeli military.
https://twitter.com/SikhFeminist/status/1740039026256838859

Greg Stoker (instagram @greg.j.stoker) een Amerikaanse veteraan legt het ook goed uit in deze real:
https://www.instagram.com/reel/C1IoRw6L-Jn/?hl=nl

Hij heeft ook een telegram kanaal, interessante gast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:47

Babootje ik weet niet wat jij voor definitie hebt voor het volledig uitmoorden van een volk?
Misschien is/was het oorspronkelijke doel van Israël niet om alle Palestijnen te vernietigen (alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel), maar ze dóen het momenteel wel. Dus hoe wou je dat dan noemen?

hwn ik bedoel niet te zeggen dat jij het bagatelliserend bedoelt, maar zo komt zo'n opmerking wel over. En aangezien de opmerking verder niets toevoegt: liever achterwege laten, om niemand onnodig te kwetsen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:16

Wellicht niet zijn doel maar hij doet het wel. Dus hoezo is dat geen genocide?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:27

Citaat:

De toestand op de Westelijke Jordaanoever wordt (helaas en terecht) al een jaar of tien apartheid genoemd. |(

Citaat:
Het doel van Israel: Het vernietigen van Hamas is toch heel anders dan het vernietigen van het Palesteinse volk in zijn geheel.
(...) Wat Netanjahu nu doet in Gaza is verschrikkelijk. Geen twijfel aan. Maar het is geen genocide

Ooit heb ik de definitie zoals het in de conventie van Genève staat van genocide uit mijn hoofd moeten leren.
"Genocide is an act with intent to destroy in whole or in part,
a national, ethical, etnical, racial or religious group."

Dus ja.
Genocide.
|(

Er zijn verschillen met wat Poetin doet in de Donbas, maar dat pleit Netanyahu niet vrij.

(En vervolgens werd beschreven dat de Oekraïnse taal en cultuur moet worden uitgewist. Brrr. Afschuwelijk. Maar zonder massale moordpartijen op Oekraïners omdat het Oekraïners zijn gebruik je de term foutief.)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:42

Janneke2 schreef:
De toestand op de Westelijke Jordaanoever wordt (helaas en terecht) al een jaar of tien apartheid genoemd.

Artikel geschreven in 2021 door Human Rights Watch concludeert dit ook.
Citaat:
Throughout most of this area, Israel is the sole governing power; in the remainder, it exercises primary authority alongside limited Palestinian self-rule. Across these areas and in most aspects of life, Israeli authorities methodically privilege Jewish Israelis and discriminate against Palestinians. Laws, policies, and statements by leading Israeli officials make plain that the objective of maintaining Jewish Israeli control over demographics, political power, and land has long guided government policy. In pursuit of this goal, authorities have dispossessed, confined, forcibly separated, and subjugated Palestinians by virtue of their identity to varying degrees of intensity. In certain areas, as described in this report, these deprivations are so severe that they amount to the crimes against humanity of apartheid and persecution.

https://www.hrw.org/report/2021/04/27/t ... ersecution

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:14

hwn schreef:
Nee, ik bagatelliseer het niet, ik bedoel dat het een minder pijnlijke dood is (dus puur objectief). Maar ik begrijp (weet niet waarom) dat de holocaust in NL gevoeliger ligt dan in België, hier in België merk ik dat het nauwelijks aangehaald wordt in de bronnen die ik zie (behalve door mensen die spreken over holohoax, en daar ga ik ook tegenin), of misschien is het regio gebonden, ik denk dat ik nog nooit irl een jood ontmoet heb, terwijl dat in Antwerpen wel anders zal zijn.

Het is niet echt een zinvolle discussie maar de dood in de gaskamer (zyklon-B) ging gepaard met krampaanvallen en verstikking. Lange mensen gingen het snelst dood. Voor kleinere mensen en kinderen duurde de doodsstrijd langer. Na twintig minuten tot een half uur was vrijwel iedereen wel dood.

En over je vermoeden dat je nog nooit een jood hebt ontmoet: lijkt me heel sterk. Verreweg de meeste joden zijn als zodanig niet te herkennen. Ze zien eruit als jij en ik. Ze gedragen zich ook niet anders. Dus je bent er vast wel tegengekomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:17

Mysa, dank voor de verduidelijking. Ik dacht dat het iets was zoals CO-vergiftiging, waarvan je wel eens hoort dat mensen sterven in hun slaap.

Zou best kunnen dat ik er nog tegengekomen ben, maar niet bewust in ieder geval. Buiten mijn werkomgeving kom ik niet veel ergens, en van mijn 3 jobs ben ik bij 2 van de 3 meestal alleen, en de 3de job is PostNL, daar werk ik vooral met mensen met migratie-achtergrond uit Arabische en Afrikaanse landen en een meerderheid van Roemeense gastarbeiders (of hoe heet dat tegenwoordig?).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:44

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... york-times

Over de aanval op 7 oktober. Hoe ongeorganiseerd Israël was tov Hamas.
En filmpje van Ofir Engel, hoe hij de gijzeling heeft ervaren.
Bepaald niet positief over Hamas itt hoe eerder gesuggereerd werd dat Hamas goed voor de gijzelaars was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:55

https://www.timesofisrael.com/israel-in ... jkoCZeJyy8

Van een Israëlische krant: Israël onderhandelt met verschillende landen voor "vrijwillige migratie van Palestijnen" (verjagen dus, al noemen zij het natuurlijk anders), onder andere Congo. En weer is de wereld stil...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:28

Misschien niet helemaal, het was zojuist op het NOS journaal. Rechtse politici in Israël willen deportatie van de Palestijnen. Overigens niet persé vrijwillig. Ze willen Gaza toevoegen aan Israël en zien het als oplossing voor het conflict.

Ik vind het onvoorstelbaar, sowieso uiteraard, maar hoe kan juist (een deel van) het Israëlische volk er zo in staan? Ik krijg het niet voor elkaar om daar enig begrip of logica in te vinden.

Stel je voor dat een politieke partij hier serieus voorstelt om de Belgen te deporteren en dan België aan Nederland toe te voegen. Woningtekort opgelost.
Dan stuur je zo iemand toch door naar de psychiater?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:47

Nikass schreef:
Misschien niet helemaal, het was zojuist op het NOS journaal. Rechtse politici in Israël willen deportatie van de Palestijnen. Overigens niet persé vrijwillig. Ze willen Gaza toevoegen aan Israël en zien het als oplossing voor het conflict.

Ik vind het onvoorstelbaar, sowieso uiteraard, maar hoe kan juist (een deel van) het Israëlische volk er zo in staan? Ik krijg het niet voor elkaar om daar enig begrip of logica in te vinden.

Stel je voor dat een politieke partij hier serieus voorstelt om de Belgen te deporteren en dan België aan Nederland toe te voegen. Woningtekort opgelost.

Ik hoef niet bang te zijn dat er tussen de belgen mensen zitten die mij dood willen omdat ik nederlander ben.
Hoe hard verschillende mensen ook roepen dat religie geen factor is, er staan qua ideologie en basis onder de cultuur nog steeds 2 verschillende religies met claims op dezelfde stukken grond tegenover elkaar. Wat 2 religies naast elkaar doet hebben we ook in Joegoslavie gezien ... (en nog steeds).

Ik snap de redenatie wel, maar om te beginnen moreel/ethisch niet te verantwoorden. Qua garantie op vrede? Alleen als je de grenzen echt kan controleren en dan nog heb je buren (Iran met stip op 1) die dan echt redenen zien om echt vervelend te worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:10

Als de Nederlandse regering met België zou doen wat Israël met de Palestijnen doet, wees dan maar zeker dat er heel wat Belgen ook een pak Nederlanders zouden dood willen. Ik denk dat ik me zou aansluiten bij een verzetsorganisatie en terrorist genoemd worden (hoewel, ben zelf niet zo vlaamsgezind, ik overweeg nu al om naar het warmere en linksere Spanje te emigreren :) )

Maar de vergelijking met Oekraine en Rusland zou eigenlijk beter passen (want ook hier is er bezetting): stel dat Rusland Oekraine blijft bezetten, en de Oekrainers blijven zich verzetten, stel dat de Russen dan voorstellen dat de Oekrainers dan maar naar een ander land moeten gaan wonen "voor hun bestwil" zodat de Russen het helemaal kunnen inpalmen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:03

Ja dat is een betere vergelijking hwn
Maar ik probeerde even dicht bij huis te denken :)

Tamary als je een volk structureel onderdrukt, moet je misschien niet gaan klagen dat ze je dood willen hebben.
Conflict om bezette grond was er eerst. Religie kwam er pas later bij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:40

Ja, ik snap je vergelijking wel, en in het geval van België zou het ook wel makkelijker te verkopen zijn dan in veel andere landen, aangezien we niet echt een Belgische "eigenheid" hebben, er bestaat zelfs geen eigen Belgische taal, dat is dan weer vergelijkbaar met de situatie in Palestina, waarvan men dan zou kunnen zeggen: ze spreken Arabisch, dus ga naar een ander Arabisch land. Zowel de Belgen als de Palestijnen zitten hier niet op te wachten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:14

@tamary, het heeft niets met religie te maken, tenzij je zionisme als religie ziet(?)
Dat wat Europa heeft gekend als het "joodse probleem" is nooit iets geweest in Islamitische landen. In tegenstelling tot in Europese landen, zijn joden altijd welkom geweest in Islamitische landen en hadden ze ook geen beperkingen op het uitvoeren van bepaalde beroepen etc. Zelfs de terreurorganisatie Hamas zegt dat hun probleem niet met joden is, maar met zionisme...
Zo zijn er ook groepen joden tegen zionisme.

Dit is een stukje (ong 30min) van een van de meest populaire Islamitische predikers in Amerika die het toelicht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:12

tamary schreef:
Nikass schreef:

Ik hoef niet bang te zijn dat er tussen de belgen mensen zitten die mij dood willen omdat ik nederlander ben.
Hoe hard verschillende mensen ook roepen dat religie geen factor is, er staan qua ideologie en basis onder de cultuur nog steeds 2 verschillende religies met claims op dezelfde stukken grond tegenover elkaar. Wat 2 religies naast elkaar doet hebben we ook in Joegoslavie gezien ... (en nog steeds).

Ik snap de redenatie wel, maar om te beginnen moreel/ethisch niet te verantwoorden. Qua garantie op vrede? Alleen als je de grenzen echt kan controleren en dan nog heb je buren (Iran met stip op 1) die dan echt redenen zien om echt vervelend te worden.

Nu je Joegoslavie noemt, dat was ook echt iets wat velen niet weten. Mensen die gedwongen vanwege hun achtergrond naar een andere toegewezen woning moesten en andersom. Dus wat deden mensen voordat ze hun echte woning verlieten? Ze sloegen alles kort en klein zodat het onbewoonbaar was. En kwamen zelf natuurlijk verplicht ook aan in een onbewoonbare woning.
Geheel rustig is in die regio nog steeds niet. En als je nu naar Bosnie gaat, je kunt absoluut nog niet overal zomaar wandelen in de bergen wegens mijnen en oude leegstaande gebouwen moet je ook niet in gaan. Wij hebben gedoken in een grot met toestemming in Bosnie, en het verhaal was echt letterlijk: blijf op het pad, ook als je moet plassen, ga niet de bosjes in wegens mijnen. (duikers moeten altijd plassen). In Servie schijnt het nog steeds een beetje te broeien.
Oorlogen om geloof zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd zijn. Bosnie was het land van de Bosniakken (Islam), Herzegovina van de Katholieken. Serviers zijn weer de orthodoxen.

Zionisme is dan misschien niet direct een religie, maar het is wel een groep die een onafhankelijke Joodse staat wil. Dus het heeft wel degelijk weer met religie te maken. De Palestijnen willen in principe prima hun/het land delen met de Joden. Maar sinds het ontstaan van Israel is Palestina flink kleiner geworden en goed versplinterd zodat men spreekt van Palestijnse gebieden. Achter geen enkele oorlog staat het complete volk. De vergelijking met Rusland en Oekraine gaat maar deels op, in dat gebied was het al in 1400 aan het rommelen en dat is feitelijk nooit meer geheel opgehouden. Voor zover ik weet is het in Palestina pas echt gaan rommelen na 1948 toen de staat Israel werd uitgeroepen. Ja, de verhalen uit de Bijbel e.d. spreken al wel van de steden die nu onder Israel vallen, maar ook in het Christelijk geloof zijn veel van die steden belangrijk geweest. Tabgha, het verhaal van de 5 broden en 2 vissen, Tiberias, het meer waar Jezus over kon lopen (en ik gelukkig niet, dus God heeft besloten dat ik nog duiker mocht blijven :P ), Jericho (nu weet ik niet of dat nu onder Israel of Palestina valt), Bethlehem (Palestina voor een groot deel, maar ook gedeeltelijk weer Israel), enz.

Over de onvrede in Palestina, ik denk dat je het een beetje zo moet zien: De Belgen hebben Nederland uitgeroepen tot het beloofde land. En ze trekken naar Nederland, vanuit Belgie, maar ook vanuit de gehele wereld. De Nederlanders moeten steeds meer inleveren en uiteindelijk heb je nog een clubje Nederlanders wonen rond Utrecht in wat dorpjes waarbij alle grote wegen al van Belgie zijn en verder is alleen Friesland nog van de Nederlanders. Daar is de bevolkingsdichtheid dus enorm toegenomen omdat ze verder nergens meer kunnen wonen. Het is dus niet onlogisch dat de Nederlanders boos zijn, want hun woningen en grond waar familie al 100-en jaren woont zijn afgepakt.
En nu willen de Belgen ook nog dat de Nederlanders in Friesland gaan verhuizen. Waarheen?
Dat er onvrede komt is in zo'n geval niet meer dan logisch lijkt mij. En er zullen ongetwijfeld vriendschappen zijn tussen de Belgen en de Nederlanders, maar dat wordt van hogerhand zeg maar verboden. Dit voorbeeld gaat niet over het geloof, maar wel even hoe ik het zie met steeds minder land voor de Palestijnen en waarom er dan onvrede komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:51

Over joden in de geschiedenis van de Arabische wereld: zij werden (net als andere niet-moslims) beschouwd als Dhimmies: bestaansrecht maar geen volwaardige burgers:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dhimmi

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:03

mysa schreef:
Over joden in de geschiedenis van de Arabische wereld: zij werden (net als andere niet-moslims) beschouwd als Dhimmies: bestaansrecht maar geen volwaardige burgers:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dhimmi

Bedankt voor de interessante link. Dus niet-Moslims mogen geen groene kleding dragen en niet paardrijden!! :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:10

Ook niet kameelrijden! ;)

Edit:@FS
Pogroms hebben ook in de Arabische wereld wel plaatsgevonden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:44

@mysa, heb je het fimpje gekeken?
Denk het niet?
Kun je het systeem even vergelijken met hoe wij hier omgingen met anders gelovigen?

De Dhimmis hadden bepaalde verplichtingen die de moslims hadden niet, bijvoorbeeld van een niet moslim werd niet verwacht dat deze zijn leven op het spel zou zetten. Zie het als dienstplicht voor alleen de moslims.
Ze betaalde een speciale belasting, die minder hoog was dan de belasting die de moslims zelf betaalden (de zakaat) en als het land hun bescherming niet kon garanderen, werd ook dat ingetrokken.

Het is grappig dat zo weinig mensen beseffen welke invloeden de islaam op ons huidige systeem gehad heeft, bijvoorbeeld een Andalusie op wetenschap, kunst en nog meer. Ook op ons wetboek heeft het enorm invloed gehad.
Maar ja, als je er onwetend over bent en alles wat daarvandaan komt "eng" vindt, dan kun je dat niet inzien. Gelukkig zijn er geschiedenis boeken.

Maar dat is een heel ander onderwerp, even weer ontopic :)