Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Ik zie wat Netanyahu doet wel als genocide, en als apartheid, en ik vind het onvoorstelbaar dat ze zo hun gang kunnen gaan. Dat verwijt ik in eerste instantie Amerika. Al zal alles wel wat minder eenvoudig liggen als het voor mij lijkt.
Nikass schreef:Daarnaast hwn, doe niet zo'n uitspraak "ik zou liever sterven..." los van dat je dat niet kunt zeggen terwijl je niet in de situatie bent, bagatelliseer je daarmee het afschuwelijke lot van de mensen die in de gaskamers zijn gestorven. Niet doen.
Babootje schreef:Nikass schreef:Ik zie wat Netanyahu doet wel als genocide, en als apartheid, en ik vind het onvoorstelbaar dat ze zo hun gang kunnen gaan. Dat verwijt ik in eerste instantie Amerika. Al zal alles wel wat minder eenvoudig liggen als het voor mij lijkt.
Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn het zo te noemen nu. Het doel van Israel: Het vernietigen van Hamas is toch heel anders dan het vernietigen van het Palesteinse volk in zijn geheel.
Vergelijk Rusland, waar je wel van genocide kunt spreken, want Rusland ontkent het bestaan van Oekraine in zijn geheel. In de door Rusland veroverde gebieden mag Oekraine niet meer bestaan, krijgen Oekrainers Russische paspoorten opgedrongen (want anders krijgen ze geen gezondheidszorg), worden kinderen naar Rusland gedeporteerd en heropgevoed. Mogen Oekrainers geen Oekrains meer spreken en worden de schoolboeken compleet aangepast.
Oekraine moet worden uitgewist. DAT is pas genocide.
Wat Netanjahu nu doet in Gaza is verschrikkelijk. Geen twijfel aan. Maar het is geen genocide
https://twitter.com/SikhFeminist/status/1740039026256838859Citaat:"The woman there is an enemy, the baby there is an enemy and the first grader is an enemy," says Eliyahu Yossian, Israeli analyst and veteran of Unit 8200, a high-tech spy branch of the Israeli military.
Citaat:Ik zie wat Netanyahu doet wel als genocide, en als apartheid, en ik vind het onvoorstelbaar dat ze zo hun gang kunnen gaan. Dat verwijt ik in eerste instantie Amerika. Al zal alles wel wat minder eenvoudig liggen als het voor mij lijkt.
Citaat:Het doel van Israel: Het vernietigen van Hamas is toch heel anders dan het vernietigen van het Palesteinse volk in zijn geheel.
(...) Wat Netanjahu nu doet in Gaza is verschrikkelijk. Geen twijfel aan. Maar het is geen genocide
Janneke2 schreef:De toestand op de Westelijke Jordaanoever wordt (helaas en terecht) al een jaar of tien apartheid genoemd.
Citaat:Throughout most of this area, Israel is the sole governing power; in the remainder, it exercises primary authority alongside limited Palestinian self-rule. Across these areas and in most aspects of life, Israeli authorities methodically privilege Jewish Israelis and discriminate against Palestinians. Laws, policies, and statements by leading Israeli officials make plain that the objective of maintaining Jewish Israeli control over demographics, political power, and land has long guided government policy. In pursuit of this goal, authorities have dispossessed, confined, forcibly separated, and subjugated Palestinians by virtue of their identity to varying degrees of intensity. In certain areas, as described in this report, these deprivations are so severe that they amount to the crimes against humanity of apartheid and persecution.
hwn schreef:Nee, ik bagatelliseer het niet, ik bedoel dat het een minder pijnlijke dood is (dus puur objectief). Maar ik begrijp (weet niet waarom) dat de holocaust in NL gevoeliger ligt dan in België, hier in België merk ik dat het nauwelijks aangehaald wordt in de bronnen die ik zie (behalve door mensen die spreken over holohoax, en daar ga ik ook tegenin), of misschien is het regio gebonden, ik denk dat ik nog nooit irl een jood ontmoet heb, terwijl dat in Antwerpen wel anders zal zijn.
Nikass schreef:Misschien niet helemaal, het was zojuist op het NOS journaal. Rechtse politici in Israël willen deportatie van de Palestijnen. Overigens niet persé vrijwillig. Ze willen Gaza toevoegen aan Israël en zien het als oplossing voor het conflict.
Ik vind het onvoorstelbaar, sowieso uiteraard, maar hoe kan juist (een deel van) het Israëlische volk er zo in staan? Ik krijg het niet voor elkaar om daar enig begrip of logica in te vinden.
Stel je voor dat een politieke partij hier serieus voorstelt om de Belgen te deporteren en dan België aan Nederland toe te voegen. Woningtekort opgelost.
Dan stuur je zo iemand toch door naar de psychiater?
)tamary schreef:Nikass schreef:Misschien niet helemaal, het was zojuist op het NOS journaal. Rechtse politici in Israël willen deportatie van de Palestijnen. Overigens niet persé vrijwillig. Ze willen Gaza toevoegen aan Israël en zien het als oplossing voor het conflict.
Ik vind het onvoorstelbaar, sowieso uiteraard, maar hoe kan juist (een deel van) het Israëlische volk er zo in staan? Ik krijg het niet voor elkaar om daar enig begrip of logica in te vinden.
Stel je voor dat een politieke partij hier serieus voorstelt om de Belgen te deporteren en dan België aan Nederland toe te voegen. Woningtekort opgelost.
Dan stuur je zo iemand toch door naar de psychiater?
Ik hoef niet bang te zijn dat er tussen de belgen mensen zitten die mij dood willen omdat ik nederlander ben.
Hoe hard verschillende mensen ook roepen dat religie geen factor is, er staan qua ideologie en basis onder de cultuur nog steeds 2 verschillende religies met claims op dezelfde stukken grond tegenover elkaar. Wat 2 religies naast elkaar doet hebben we ook in Joegoslavie gezien ... (en nog steeds).
Ik snap de redenatie wel, maar om te beginnen moreel/ethisch niet te verantwoorden. Qua garantie op vrede? Alleen als je de grenzen echt kan controleren en dan nog heb je buren (Iran met stip op 1) die dan echt redenen zien om echt vervelend te worden.
), Jericho (nu weet ik niet of dat nu onder Israel of Palestina valt), Bethlehem (Palestina voor een groot deel, maar ook gedeeltelijk weer Israel), enz.mysa schreef:Over joden in de geschiedenis van de Arabische wereld: zij werden (net als andere niet-moslims) beschouwd als Dhimmies: bestaansrecht maar geen volwaardige burgers:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dhimmi