Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:43

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:

Maken van waterstof kost veel energie, het is momenteel een heel onlogisch en niet rendabel proces om energie mee op te wekken, dus hopelijk kunnen ze dat veranderen.

Waterstof maken en verbranden is ontzettend schoon. En auto's kunnen erop rijden. Win win.

Momenteel is het nog niet schoon om te maken toch? Meende dat iemand me laatst zei dat er best wat CO2 vrijkwam bij het maken ervan. Maar misschien verkeerd begrepen :)). Schijnbaar is ons gasnetwerk ook goed voor waterstof, dus ben wel benieuwd of dat in de toekomst een rendabele oplossing wordt voor woningen die niet nul-op-de-meter gemaakt kunnen worden.

Er zit geen C-atoom in water, dus hoe die CO2 dan vrij moet komen...

De electriciteit die gebruikt wordt, door het maken daarvan ontstaat wel CO2, mits er iets wordt verbrand, misschien werd dat bedoeld. Maar bij het maken van waterstof komt geen CO2 vrij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:33

Babootje schreef:
Het enige wat ik nog gekocht heb is 3 grote rugzakken. Om snel weg te kunnen als dat nodig is.
En wat maaltijdrepen die je lang kunt bewaren. Verder zien we wel wat er komen gaat.
De oorlog lijkt ver weg, maar het is echt niet ondenkbaar dat deze ook hier komt als Europa verder in de oorlog wordt betrokken.
Wat betreft de kosten. Deze zomer slaan we vakantie over en plaatsen zonnepanelen. Dat waren we overigens toch al van plan, want deze zomer loopt ons huidige energiecontract af.
En maken we maandelijks een bedrag over voor het ondersteunen van Oekrainse vluchtelingen.

Plaats dan ook meteen een airco , dat bespaart heel veel gas.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:13

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:

Momenteel is het nog niet schoon om te maken toch? Meende dat iemand me laatst zei dat er best wat CO2 vrijkwam bij het maken ervan. Maar misschien verkeerd begrepen :)). Schijnbaar is ons gasnetwerk ook goed voor waterstof, dus ben wel benieuwd of dat in de toekomst een rendabele oplossing wordt voor woningen die niet nul-op-de-meter gemaakt kunnen worden.

De electriciteit die gebruikt wordt, door het maken daarvan ontstaat wel CO2, mits er iets wordt verbrand, misschien werd dat bedoeld. Maar bij het maken van waterstof komt geen CO2 vrij.

Ja ik meende dat waterstof op dit moment gemaakt wordt van gas. Schone waterstof is wel mogelijk maar momenteel nog niet rendabel, kan dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:21

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:

Ja ik meende dat waterstof op dit moment gemaakt wordt van gas. Schone waterstof is wel mogelijk maar momenteel nog niet rendabel, kan dat?

Het wordt niet gemaakt van gas, maar van energie dat is opgewekt met gas. Gas heeft een heel hoog rendement.

Maar gebruik van zonnepanelen en windenergie kan ook. Dus het is prima mogelijk waterstof te maken dat 'schoon' is. Voor zover je windmolens en zonnepanelen schoon wil noemen.

Waterstof is (nog) niet rendabel omdat het meer energie kost om het te maken, dan dat het oplevert. Dan kun je beter meteen gas verbranden om de cv te laten draaien.

Marigold

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:28

Zover ik weet is waterstof een manier om elders gewonnen energie over te brengen en dus ook te transporteren.
Maar heb je een verlies van 25% bij omzetten van energie uit zonnepanelen en turbines naar waterstof.
De bestaande gasleidingen kunnen worden omgezet naar waterstof transport leidingen.

Dus het lost wel de vraag van opslag en transport van energie op.

/onder voorbehoud of ik het wel juist heb hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:41

Marigold schreef:
Zover ik weet is waterstof een manier om elders gewonnen energie over te brengen en dus ook te transporteren.
Maar heb je een verlies van 25% bij omzetten van energie uit zonnepanelen en turbines naar waterstof.
De bestaande gasleidingen kunnen worden omgezet naar waterstof transport leidingen.

Dus het lost wel de vraag van opslag en transport van energie op.

/onder voorbehoud of ik het wel juist heb hoor!

Klopt wel, ja. Waterstof is een drager, je hebt energie nodig om waterstof te maken en die waterstof (die makkelijk opgeslagen kan worden) kan je dan weer omzetten in energie (waterstof is heel brandbaar), om bijvoorbeeld een auto te laten rijden. Maar het is dus niet rendabel door het verlies dat je hebt, waardoor het bij wijze van spreken 1 euro energie kost om waterstof te maken, en die waterstof je vervolgens 75 cent energie oplevert.

Geld verbranden :+.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:58

Groene waterstof is gemaakt uit aardgas, blauwe waterstof is gemaakt uit water. In beide gevallen kan je aardgas gebruiken om de H (= waterstof) uit de verbinding te knippen en te scheiden. Groene waterstof is daarmee te idioot voor woorden eigenlijk, blauwe waterstof is daar en tegen wel een interessante vloeibare accu. En dat vloeibare maakt het interessant omdat het dan een optie wordt om bv te gebruiken als vervanging van andere vloeibare energiebronnen zoals benzine en diesel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:08

tamary schreef:
Groene waterstof is gemaakt uit aardgas, blauwe waterstof is gemaakt uit water. In beide gevallen kan je aardgas gebruiken om de H (= waterstof) uit de verbinding te knippen en te scheiden. Groene waterstof is daarmee te idioot voor woorden eigenlijk, blauwe waterstof is daar en tegen wel een interessante vloeibare accu. En dat vloeibare maakt het interessant omdat het dan een optie wordt om bv te gebruiken als vervanging van andere vloeibare energiebronnen zoals benzine en diesel.

Nee. Groene waterstof is gemaakt met duurzame energie, blauwe waterstof is het restproduct van grijze waterstofproductie, met energie uit aardgas of kolen waarbij de CO2 wordt afgevangen.

Niet met kolen, trouwens. Aardgas, methaan, vermengd met water.

Edit: typo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:27

In Oosterwolde gaan ze binnenkort waterstof maken van het teveel aan electriciteit wat het zonnepark daar opwekt, dat was van de week uitgebreid op het nieuws.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:41

Hier de benzine ook 1,98 mede dankzij de korting van een groot bekend tankstation. Had gisteren veel gereden dus dit was dan zeker wel even een leuk cadeautje.

Laatst hebben we in een klein plaatsje boven in Groningen getankt voor 1,94 dat voelde ook echt goedkoop op dat moment. We gingen toen naar Duitsland , maar daar is de benzine duurder dan hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:01

Duitsland heeft de accijns nog niet verlaagd , dan gaat er tot 30 cent af. Toch wel een flink voordeel voor mensen die in de buurt wonen .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:41

Ik vind het heerlijk voor jullie dat de accijnzen zijn verlaagd maar eigenlijk oneerlijk tegenover de mensen die geen auto hebben. Ik had het fijner gevonden als ze bepaalde kosten niet zo omhoog hadden gegooid

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:43

purny schreef:
Ik vind het heerlijk voor jullie dat de accijnzen zijn verlaagd maar eigenlijk oneerlijk tegenover de mensen die geen auto hebben. Ik had het fijner gevonden als ze bepaalde kosten niet zo omhoog hadden gegooid

Welke kosten hebben 'ze' omhoog gegooid, dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:43

_San87_ schreef:
purny schreef:

Grondstoffen voor bepaalde boodschappen. En de boodschappen zelf

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:44

Maar het kost toch ook echt meer door schaarste?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:45

purny schreef:
_San87_ schreef:

Grondstoffen voor bepaalde boodschappen. En de boodschappen zelf

Dat is een logisch gevolg van de gebeurtenissen in de wereld. Geen leuk gevolg, maar waar tekorten zijn, gaan de prijzen omhoog. Waar energie duurder wordt, gaan de prijzen omhoog. En zo voorts.

Het is niet dat iemand besloot de prijzen eens lekker te verhogen omdat het kan, of zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:46

Shae schreef:

Benzine toch ook? En daar komt de overheid toch ook in tegemoet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:49

purny schreef:
Shae schreef:

Maar dan moet je dat zeggen. Niet dat ze de prijzen omhoog gooien.

Daar tegenover staat wel weer dat de overheid minima tegemoet komt met de energierekening. Die tegemoetkoming krijg ik dan weer niet. Is dat niet ook oneerlijk?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:51

Ik krijg de tegemoetkoming ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:51

Dat was m'n punt niet helemaal, maar okay :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:55

purny schreef:
Shae schreef:

Omdat op benzine flinke accijnzen zitten. Op eten niet. Dat is toch echt ''je eigen pakkie aan'' dat er eten op tafel komt.

Overigens vind ik niet dat de prijzen bizar gestegen zijn in de winkels? Ik ben voor de weekboodschappen nog altijd ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Maar ik kook dan ook graag vers en mag graag struinen naar boodschappen. Voor €50-75 per week voor 2 personen ben ik wel klaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:56

Zonder die accijns verlaging duurdere transportkosten enz
Dus boodschappen nog duurder

Denk je echt dat de particulier hier beter uitkomt?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:56

purny schreef:
Shae schreef:

Ja op de accijnzen, omdat daar veel verschil te maken is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:57

Spenk schreef:
purny schreef:

Omdat op benzine flinke accijnzen zitten. Op eten niet. Dat is toch echt ''je eigen pakkie aan'' dat er eten op tafel komt.

Overigens vind ik niet dat de prijzen bizar gestegen zijn in de winkels? Ik ben voor de weekboodschappen nog altijd ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Maar ik kook dan ook graag vers en mag graag struinen naar boodschappen. Voor €50-75 per week voor 2 personen ben ik wel klaar.

Ik merk wel dat het duurder wordt. Sowieso het vlees is duurder, groente niet meteen. Waar ik eerst nog rond de 4,95 betaalde voor kipfilet, is dat nu 6,50 of zo. Afhankelijk van het gewicht, natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:00

Ah ja dat is natuurlijk een keuze :) wij eten geen vlees uit de supermarkt maar van de boer daar merk ik geen verschil! En sowieso eten we maar paar keer per week vlees.

Dus dat zal voor mensen wellicht ook al besparend kunnen werken? Wat vaker het vlees laten staan en wat extra groenten nemen.