Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:41

eenitraM schreef:
Ik snap dat iemand een vlag van papier wil ophangen en dieren willen verzorgen, maar ik gebruik dit topic ook om up to date te blijven. Bedankt :)

Gaat dit over die 2 (?) berichten die hier geplaatst zijn?

Aanvulling op Pien: Oekraine had om het sluiten van hun Oekraiense luchtruim gevraagd zodat de luchtaanvallen/bombardementen gestopt konden worden. En dan inderdaad wat zij schrijft, dan mag daar boven Oekraine niemand meer vliegen en zodra er toch iemand vliegt moeten andere landen ook ingrijpen.

Door het luchtruim boven de VS te sluiten voor russische vliegtuigen kunnen russen niet meer reizen (en natuurlijk iedereen die in een russisch vliegtuig zit)

Maar misschien heb ik het niet helemaal goed

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:45

Cer schreef:
Gaat dit over die 2 (?) berichten die hier geplaatst zijn?

Ik heb ze niet voor je geteld :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:51

Als je update wilt blijven dan open je een nieuws site en niet bokt. Of je volgt die twitter accounts die hier steeds gedeeld worden met betrouwbare info.

Maar mijn papieren vlag hangt en ik hoop dat meer mensen dat gaan doen. Als ik op een andere manier kon steunen zou ik dat doen maar helaas is dit het.

8nnemiek

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:54

Ik zag hier in de buurt ook al een vlag voor de raam hangen. Ik vind het wel een mooi gebaar :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 09:58

Ik vraag me steeds af waarom goederen via burgers ingezameld moeten worden die dus de winkelprijs + btw daarover betalen.
Kan iemand mij uitleggen waarom een officiele vluchtelingeninstantie niet gewoon direct tegen inkoopprijs een pallet wc papier, verband en tandpasta etc kan bestellen? Dat is toch ook veel te coordineren kwa hoeveelheden?
Waarom moet dan de AH in feite profiteren dat er mensen zijn die daar tegen verkoopprijs extra zeep gaan kopen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:00

friezenfan2 schreef:
Als je update wilt blijven dan open je een nieuws site en niet bokt. Of je volgt die twitter accounts die hier steeds gedeeld worden met betrouwbare info.

Maar mijn papieren vlag hangt en ik hoop dat meer mensen dat gaan doen. Als ik op een andere manier kon steunen zou ik dat doen maar helaas is dit het.

Zowel Daks als San als Cowboy zie ik als personen met een nutte bijdrage die vragen beantwoorden, meerdere nieuwsbronnen delen, dieper ingaan op materie en dat kan ik niet vinden op een NOS of een nu.nl. Dus nee, ik open niet meer nieuwssites dan dat ik nu open heb staan.

Fijn dat je vlag hangt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:01

Bedrijf waar ik werk heeft veel Poolse medewerkers (chauffeurs)
Zou mijn werkgever inderdaad sieren als ze een vrachtwagen vol toiletpapier e.d laden en die kant op sturen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:12

Sizzle schreef:
Ik vraag me steeds af waarom goederen via burgers ingezameld moeten worden die dus de winkelprijs + btw daarover betalen.
Kan iemand mij uitleggen waarom een officiele vluchtelingeninstantie niet gewoon direct tegen inkoopprijs een pallet wc papier, verband en tandpasta etc kan bestellen? Dat is toch ook veel te coordineren kwa hoeveelheden?
Waarom moet dan de AH in feite profiteren dat er mensen zijn die daar tegen verkoopprijs extra zeep gaan kopen?

Onze vrienden zamelen in omdat ze hun familie in Polen willen ondersteunen, die vluchtelingen hebben opgenomen.
En zo zie je veel initiatieven.
Daar zijn de officiële instanties niet voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 10:23

Electra63 schreef:
Sizzle schreef:

Onze vrienden zamelen in omdat ze hun familie in Polen willen ondersteunen, die vluchtelingen hebben opgenomen.

Maar waarom kan dat dan niet via officiele instanties?
Dan kun je toch veel beter coordineren?

Ik begrijp natuurlijk wel dat dit niet werkt voor die individuen die in de auto stappen maar die zijn uiteindelijk een druppel op de gloeiende plaat.
Ik zie ook officiele instanties vragen om hygiene artikelen en pijnstillers. Dat vind ik oprecht heel raar. Een officiele instantie zou gewoon een lading pijnstillers en maandverband moeten kunnen inkopen bij de fabrikant ipv afhankelijk te zijn van een overgebleven pakje overprijsde maandverband waar al verkoop waarde + btw overheen gegaan is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:45

Sizzle schreef:
Electra63 schreef:

Ik begrijp natuurlijk wel dat dit niet werkt voor die individuen die in de auto stappen maar die zijn uiteindelijk een druppel op de gloeiende plaat.
Ik zie ook officiele instanties vragen om hygiene artikelen en pijnstillers. Dat vind ik oprecht heel raar. Een officiele instantie zou gewoon een lading pijnstillers en maandverband moeten kunnen inkopen bij de fabrikant ipv afhankelijk te zijn van een overgebleven pakje overprijsde maandverband waar al verkoop waarde + btw overheen gegaan is.

Ik vind dit oprecht een goed punt. Ik weet eigenlijk niet of dat kan/gebeurt... Zou wel moeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:47

Ik kan me alleen maar bedenken dat er best een grote groep mensen is die geen geld willen geven uit angst dat het blijft plakken, maar wel spullen. Zo "profiteren" ze dus ook van die groep (kan even geen beter woord vinden).
Maar ik deel je mening dat geld geven veel effectiever is inderdaad.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:53

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:55

idylle schreef:
Cer schreef:
Je had het ook even kunnen toelichten :j
Ik moest ook even googlen hoe precies het verschil in elkaar steekt en wat waar wel en niet handig aan is... Maar ik heb het nu gevonden :)

Iemand die uit kan leggen wat het verschil is? Ik kom er niet echt uit.

Wat de VS nu gedaan heeft is wat o.a. Europa de afgelopen dagen ook gedaan heeft, Russische vliegtuigen verbieden het luchtruim boven de VS te betreden. De no fly zone die Oekraïne graag wil gaat over het land boven Oekraïne zelf, het zou dan voor iedereen (ook Russische gevechtsvliegtuigen) verboden zijn om daar te vliegen. Probleem is dat je dat wel moet handhaven en dat zou betekenen dat de partij die de no fly zone instelt (VS en/of Navo waarschijnlijk) op die manier de oorlog ingetrokken kan worden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:58

Sizzle schreef:
Electra63 schreef:

Er zal vast een reden voor zijn maar dit vind ik een goed idee! Lijkt mij dat je dan ook meer spullen kan doneren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:01

Mensen hun handen jeuken omdat ze gewoon graag NU willen helpen. Plus velen de officiele instanties vaak niet vertrouwen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:05

Laatst bijgewerkt door Daks op 02-03-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:13

Ik vind dit zo immens triest. Een oorlog, met al zijn gruwelijkheden.

Had dit niet voorkomen kunnen worden door eerder overleg, en het serieus nemen van eerdere afspraken ?
Als de NATO had gezegd Oekraïne komt niet bij de NATO, dan had Poetin waarschijnlijk niet aangevallen.
Het had zoveel bloedvergieten gescheeld…

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:15

Het is niet alsof dat de reden van de aanval is

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:16

sterregoud schreef:
Ik vind dit zo immens triest. Een oorlog, met al zijn gruwelijkheden.

Had dit niet voorkomen kunnen worden door eerder overleg, en het serieus nemen van eerdere afspraken ?
Als de NATO had gezegd Oekraïne komt niet bij de NATO, dan had Poetin waarschijnlijk niet aangevallen.

Geloof je dat echt? Nog steeds?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 11:18

Popstra schreef:
Mensen hun handen jeuken omdat ze gewoon graag NU willen helpen. Plus velen de officiele instanties vaak niet vertrouwen.

Dus eigenlijk een feel-good beleid dat niet perse effectief is.

Ik snap dat wel maar vind het tegelijkertijd erg dat daarmee de goedwillende burger eigenlijk daarmee gelijk onbewust investeerd in een supermarkt die sowieso al niets te klagen had de afgelopen hamstertijd en nu vast de prijzen omhoog gedonderd heeft vanwege inflatie en mogenlijke potentiele tiekomstige leverproblemen vanuit Rusland.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:19

Exitium schreef:

Wat is volgens jou de reden van de aanval ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:22

sterregoud schreef:
Exitium schreef:

Wat is volgens jou de reden van de aanval ?

Poetin wil het grote Russische rijk herstellen, hij zint hier al veel langer op. Wat de EU of Oekraïne ook had gedaan, dit was niet te voorkomen . Die man is een in het verleden levende despoot en dictator.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:22

Daks schreef:
Bericht van 9 uur geleden maar wel "goed" nieuws

De luchtmacht van Oekraïne vernietigde samen met eenheden van het leger en de territoriale verdediging een groot Russisch militair konvooi nabij de stad Bashtanka in de zuidelijke regio Mykolaiv in Oekraïne.

Militaire bloggers meldden dat het konvooi tot 800 voertuigen bevatte.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... Az8Jg&s=19

Dank je Daks, als dit nieuws klopt is dat zeker zeer goed nieuws.

sterregoud schreef:

Dat hebben veel mensen een tijd gedacht vandaar dat de NAVO zeer omzichtig met de vraag van aansluiting van de Oekraïne is omgesprongen en zelfs een beetje heeft afgehouden op sommige politici na die wat onverstandig stonden te blaten. Nu denk ik dat echter niet meer. Ik denk dat Poetin zijn hand volkomen heeft overspeeld daar hij na de zwakke reactie van het westen na 2014 dacht, dat hij volledig over Oekraïne zou kunnen heen lopen. Hij begrijpt en heeft totaal niet begrepen dat het westen echt geen oorlog wilde en wilt, vandaar iedere keer wat soft hebben gereageerd of noem het voorzichtig, maar hij is nu een grens over gegaan dat niemand maar dan ook niemand accepteert. Dit alles heeft ook te maken met de enorme strijdlustigheid van de Oekraïners waar niemand om heen kan. Want hoe je het ook went of keert het is wel Goliath (Rusland) tegen David en David is erg hardnekkig en dapper aan het vechten. Dit is een soort heroïsch gedrag dat we eigenlijk niet meer kennen in de wereld. Vandaar dat dit (denk ik) ook zo enorm wordt gesteund.
Uiteraard spelen hier ook de geografische belangen mee want als de Russen OekraÏne eenmaal hebben ingenomen, dan ligt de weg vrij naar andere landen om landje pik te doen (zie post Bigone). Of anders gezegd, de democratie waarden en normen van het westen staan met deze move van Poetin zeer onder druk. Het is een én én verhaal.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:27

Wat is het verschil tussen NATO en NAVO?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:30

NATO is North Atlantic Treaty Organization (Engels) voor NAVO (Noord atlantisch verdrag organisatie) dus de zelfde organisatie een is de Engelse naam en de ander Nederlands.