Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:07

Ik vind het wel bijzonder dat Marc Overmars met een bijna gelijke verklaring komt als die Jeroen Rietbergen, Is er een deskundige die zegt dat ze het beste zo kunnen antwoorden?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:08

Popstra schreef:
En toch kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat je als volwassen vrouw zomaar in ene zonder enige aanleiding een dickpick van je baas of hogere toe gestuurd krijgt!
Daar moet zeker wat aan vooraf gegaan zijn en als volwassen vrouw zijnde kun je dat ook afkappen als je er niet van gediend bent je getrouwde baas, hogere, vader van een paar kids jou in ene prive gaat benaderen.
Dat zou toch elk weldenkend mens een vreemde gang van zaken vinden!? Of ben ik nu ouderwets en braaf in mijn denken!?.

Ik zie het niet bepaald voor me ik in ene een dickpick van mijn qoach zou krijgen. Ik zou vragen of hij wellicht het verkeerde nummer had ingetoetst en het niet voor mij bedoeld was of dat hij wel helemaal goed in zijn bovenkamer is!

In mijn geval ging het niet om een baas oid maar een medewerker vd fabriek waar ik schoonmaakte.
Geen dickpics maar zeer onfatsoenlijke verzoeken, out of the blue.
Had ik het 'uitgelokt'?
Als vriendelijk groeten uitlokking is dan wel, maar imo zou je iedereen vriendelijk moeten kunnen groeten zonder seksuele verzoeken te krijgen.
Mijn leidinggevende is naar zijn leidinggevende gestapt, die nam het gelukkig heel serieus en heeft hem een verbod gegeven om mij op wat voor wijze nog te benaderen en als hij zich daar niet aan zou houden werd zijn vrouw op de hoogte gesteld van zijn gedrag én was hij zijn baan kwijt. ~~}>

Mijn leidinggevende vertelde me toen dat ik me meer bedekt moest kleden want ik had het vast 'uitgelokt'.
Dat ik in een bootcut jeans met coltrui en daarover een stofjas liep en me simpelweg niet meer kon bedekken tenzij ik een burka aandoe leek ze niet te snappen. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:24

Mijn god wat een reacties weer..

Ik was 21 en ik wilde graag een (m'n huidige) paard kopen waar ik heel gek mee was. Dus ik wilde wel graag, naast m'n weekend baantje, nog wat extra bijverdienen. Iemand van de manege die bij een uitzendbureau werkte zocht vervanging voor een vrouw welke geopereerd moest worden. Zodoende ging ik 6 weken, naast m'n studie, schoonmaken bij een distributiecentrum. Omdat ik daar rond een uur of 5 was, was er vaak niemand aanwezig behalve af en toe een vrachtwagenchauffeur die kwam laden / lossen en er zat altijd een man op kantoor. Ik zei gewoon altijd goedemiddag en had altijd gewoon een spijkerbroek aan met een shirt en sneakers. Op een gegeven moment begon die man op kantoor opmerkingen te maken. Dan was ik de gang aan het dweilen en riep hij: lekker kontje hoor! Of hij zei tegen een chauffeur dat ze eindelijk een lekker jong ding aan het werk hadden. Eindelijk iets lekkers om naar te kijken. Gewoon continu zulke dingen en ik voelde mij zo naar.. Deed zo mijn best om die vent te vermijden. Op een gegeven moment sloeg hij een keer z'n arm om me heen en trok me naar hem toe. Verder niks, alleen dat. Maar wat was ik bang..

Ik vind het heel vervelend om nu te lezen dat je het als vrouw er zelf naar gemaakt hebt op zo'n moment. Ik kan namelijk niet bedenken wat ik anders had kunnen doen. Vreselijk dat er zoveel mensen zijn die de vrouw als medeplichtig aanwijzen.. Zonnebloem en Popstra, wat had ik anders kunnen doen? Of heb ik volgens jullie teveel met m'n kont geschud tijdens het stofzuigen ofzo? Ik kwam daar om geld te verdienen voor m'n paard en andere redenen had ik niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:42

Als vrouw moet je ontzettend onvriendelijk zijn omdat je anders misschien iemand het verkeerde idee geeft

En dan klagen ze dat alle vrouwen zo chagrijnig en zuur zijn

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:03

Ik weet niet of er andere Bökkers de zaak in België over Bart de Pauw gevolgd hebben.
Hij is veroordeeld voor een groot deel van de aanklachten. En zijn slachtoffers waren gewoon 'nette' dames, die bestookt werden door ongewenste berichten en bezoeken.
Veroordeeld. Door het gerecht dus. Niet over de hele lijn, er was wel degelijk nuance. Wie gaat hier zeggen wie wat specifiek dan wel in de hand gewerkt zou hebben?

De verantwoordelijkheid van de inhoud ligt bij de verzender en bij de verzender alleen.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:18

Echt waar, kunnen we stoppen met victim blamen? Al loopt een vrouw rond in korte rok, bikini, sportbeha of naakt, dan nog is dat GEEN reden voor overschrijdend gedrag? What the actual f? Zoals ik al eerder onderstreepte, het gaat voor die mannen niet (louter) over seks, maar over macht hebben over iemand. Daar zijn ontzettend veel studies over gedaan, gebaseerd op onderzoek met daders. Waarom blijven mensen hier koppig volhouden aan hun eigen waarheid, puur omdat het hen (nog) niet is overkomen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:28

_/-\o_
moeshie schreef:
Echt waar, kunnen we stoppen met victim blamen? Al loopt een vrouw rond in korte rok, bikini, sportbeha of naakt, dan nog is dat GEEN reden voor overschrijdend gedrag? What the actual f? Zoals ik al eerder onderstreepte, het gaat voor die mannen niet (louter) over seks, maar over macht hebben over iemand. Daar zijn ontzettend veel studies over gedaan, gebaseerd op onderzoek met daders. Waarom blijven mensen hier koppig volhouden aan hun eigen waarheid, puur omdat het hen (nog) niet is overkomen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:57

moeshie schreef:

Dat is veilig. Als ik X niet doe, gebeurt Y niet.

Heel irritant. Want garantie heb je nooit en mensen zouden dat eens moeten beseffen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:05

_San87_ schreef:
moeshie schreef:

Dat is veilig. Als ik X niet doe, gebeurt Y niet.

Heel irritant. Want garantie heb je nooit en mensen zouden dat eens moeten beseffen.

En daarom benoemde ik het incident in mijn vorige post; hoe netjes je ook gedraagt en hoe bedekt je ook gekleed bent, voor sommige mannen mensen is het feit dat je een vrouw (of man of hoe je ook door het leven gaat) een reden om je lastig te vallen.

Maar buiten dat: al loop je er 'hoerig' bij, een ieder heeft je gewoon met rust te laten als jij geen behoefte hebt om aangesproken of betast te worden op wat voor wijze dan ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:24

Waar lezen jullie dat ik het zeg dat het uitgelokt word??? >;)

Ik zeg alleen ik mij niet kan voorstellen een baas zomaar vanuit het niets een foto van zijn stijve jongeheer stuurt!

Jammer dat jullie zulke lange tenen hebben en woorden in mn mond proberen te leggen die ik niet zeg.
Nogmaals er valt niet te discusieren als je gelijk monddood word gemaakt door de dood doener ,victim blamer, er gelijk bij te halen :O

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:27

Popstra schreef:
Waar lezen jullie dat ik het zeg dat het uitgelokt word??? >;)

Ik zeg alleen ik mij niet kan voorstellen een baas zomaar vanuit het niets een foto van zijn stijve jongeheer stuurt!

Jammer dat jullie zulke lange tenen hebben en woorden in mn mond proberen te leggen die ik niet zeg.
Nogmaals er valt niet te discusieren als je gelijk monddood word gemaakt door de dood doener ,victim blamer, er gelijk bij te halen :O

Ik kon het me ook nooit voorstellen, tot het een vriendin van me overkwam. Ik heb zulke gekke dingen gezien en gehoord, bijna niks verbaast me meer, helaas.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:28

Ik denk dat er veel meer vrouwen er zo over denken, Popstra, maar dit niet eens meer willen zeggen omdat hen meteen victim blaming verweten wordt.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:34

Ik vind het goed dat je het je niet kan voorstellen, want dat betekent dat je er gelukkig nog niet mee in aanraking bent gekomen. Zolang je je realiseert dat dat vanuit je eigen ervaring is en dat het wel degelijk gebeurt, ondanks dat het voor jou ver van je bed is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:37

Maar er blijft maar gezegd worden dat jullie je niet kunnen voorstellen dat mannen dit soort dingen out of the blue doen. Zoals je op verschillende plekken kunt lezen, doen sommige mannen dat dus wel. En het is ook nog eens geen uitzonderlijk gedrag gezien de vele gevallen. Wat moet er dan nog meer gezegd worden voordat het geloofd wordt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:38

Popstra schreef:

Tijd om je in te lezen dan. Want dat gebeurt dus wel en met best grote regelmaat

Citaat:

Als je niet aangesproken wilt worden op victim blaming, moet je niet aan victim blaming doen. Dat helpt.

Fitzroy schreef:
Ik denk dat er veel meer vrouwen er zo over denken, Popstra, maar dit niet eens meer willen zeggen omdat hen meteen victim blaming verweten wordt.

Nee, mensen hoeven het ook niet te zeggen, want het is fout. Er zijn dus wel bazen en andere mannen die zomaar, ongevraagd en uit het niets, dat soort dingen doen. Dat is allang bewezen. En het herhalen van een opvatting die niet matcht met de bekende feiten is nogal onzinnig, dus ik zie echt het probleem niet als mensen dat niet meer openlijk herhalen.

Ik bedoel, ik zou nog liever willen dat die mensen zich verdiepen in het onderwerp in plaats van afgaan op hun eigen aannames. Maar dat is misschien een brug te ver. Gewoon niet meer de hele tijd openlijk herhalen is al een kleine maar nuttige stap vooruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:48

Het lijkt mij ook sterk hoor, dat het vaak gebeurt vanuit het niets. Ik denk dat het vanuit het perspectief van de vrouw (voor het gemak) vanuit het niets kan komen, terwijl een man zoiets in zijn beleving niet "vanuit het niets" stuurt, maar blijkbaar het idee heeft dat het wel kan.

Dat zo'n man dan aan dat idee komt doordat je simpelweg vriendelijk "goedemorgen" zegt, dat klopt natuurlijk niet :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:51

pmarena schreef:
Het lijkt mij ook sterk hoor, dat het vaak gebeurt vanuit het niets.

Het komt vaak uit het niets.

Citaat:
Ik denk dat het vanuit het perspectief van de vrouw (voor het gemak) vanuit het niets kan komen, terwijl een man zoiets in zijn beleving niet "vanuit het niets" stuurt, maar blijkbaar het idee heeft dat het wel kan.

De mannen die dat doen hebben inderdaad het idee dat het kan. Niet omdat ze denken dat de vrouwen dat op prijs stellen/willen/uitnodigen, maar wel omdat ze hebben ervaren dat er voor henzelf eigenlijk vrijwel geen gevolgen zijn. Dus ja, in hun ogen 'kan' het, maar dat ging nooit om de vrouwen.

Citaat:
Dat zo'n man dan aan dat idee komt doordat je simpelweg vriendelijk "goedemorgen" zegt, dat klopt natuurlijk niet :=

Dat is dan ook niet zo. Meestal komen ze op het idee door te ervaren dat ze ermee wegkomen. Vriendelijk goedemorgen zeggen speelt geen rol.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:08

Ik begrijp sowieso niet dat mannen denken dat een foto van een piemel aantrekkelijk is :D

In sommige branches worden veel suggestieve opmerkingen gemaakt tegen of over vrouwen.
Als vrouw moet je dan stevig in je schoenen staan en gebekt zijn om daar te kunnen werken.

Ik ben in het OV of in het uitgaansleven ook weleens lastig gevallen, welke vrouw niet?
Ik heb wel mannelijke collega's gehad, die een beetje flirten of "leuke" opmerkingen maken, ik kan daar om lachen of een grapje over maken.
Maar geen collega of leidinggevende zou het in zijn hoofd durven halen om te ver te gaan. Ze weten vaak bij welke vrouwen of meisjes ze dit wel kunnen maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:20

Waarom gingen mannen in bosjes staan te potlood venten… ?
Dit is de moderne, minder koude variant hiervan..

Ik denk dat misschien de vrouwen die het niet kunnen voorstellen, een andere generatie zijn? Toen ik net werkte in de jaren 90, was er geen mobieltje om dingen mee te versturen.. er was amper e-mail..
Maar bazen en chefs (manager is meer van later misschien?) hielden net te lang vast met begroeten, raakten net een borst aan bij een omhelzing, tikte even vriendelijk op de billen etc .. dat gebeurde gewoon..

Dat ik nu, net als een aantal anderen, oud genoeg ben om er wat van te zeggen, en dat ik nu iemand een dickpic door de spreekwoordelijke strot zou duwen zegt niks over meiden die nu jong zijn en die het overkomt ..

Je had vroeger je baas niet “op je socials”, ze hadden alleen een thuis telefoon nummer, er was geen e-mail..
nu wordt je alleen al helemaal debiel van t aantal apps en groepen wat je voor je werk op je telefoon hebt staan, met alle contacten die daarbij horen ….

Vroeger had je podlootventers en genoeg sexuele intimidatie op de werkvloer.. dat is niet ineens verdwenen (helaas) het gaat er nu anders aan toe

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:26

Je hoeft soms ook maar een beetje aardig te doen en dat geeft mensen het idee dat ze al iets verder kunnen gaan. Ik merk het weleens aan de telefoon zelfs, ik ben op werk super vriendelijk aan de telefoon en zelfs dat lokt wel eens bepaalde opmerkingen en vreemde verzoeken uit. Dat terwijl ze me niet eens zien, maar ze (mannen vaak) zeggen dan dat ik mooi klink bijvoorbeeld.

Omdat je elkaar niet ziet voelt dat misschien net zo “veilig” om dat te doen als via social media of berichten.
Dus rare berichtjes van een baas kunnen ook voortkomen uit gewoon vriendelijk contact, dat hij het idee heeft van “ze mag me, dus moet ze dit ook tof vinden, vooral omdat ik de baas ben, dat is iedereens fantasie.”
Beetje vrij vertaald, maar voor het idee

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:35

Cer schreef:
Waarom gingen mannen in bosjes staan te potlood venten… ?
Dit is de moderne, minder koude variant hiervan..

Ik denk dat misschien de vrouwen die het niet kunnen voorstellen, een andere generatie zijn? Toen ik net werkte in de jaren 90, was er geen mobieltje om dingen mee te versturen.. er was amper e-mail..
Maar bazen en chefs (manager is meer van later misschien?) hielden net te lang vast met begroeten, raakten net een borst aan bij een omhelzing, tikte even vriendelijk op de billen etc .. dat gebeurde gewoon..

Dat ik nu, net als een aantal anderen, oud genoeg ben om er wat van te zeggen, en dat ik nu iemand een dickpic door de spreekwoordelijke strot zou duwen zegt niks over meiden die nu jong zijn en die het overkomt ..

Je had vroeger je baas niet “op je socials”, ze hadden alleen een thuis telefoon nummer, er was geen e-mail..
nu wordt je alleen al helemaal debiel van t aantal apps en groepen wat je voor je werk op je telefoon hebt staan, met alle contacten die daarbij horen ….

Vroeger had je podlootventers en genoeg sexuele intimidatie op de werkvloer.. dat is niet ineens verdwenen (helaas) het gaat er nu anders aan toe

Ja, dat weet ik.
Ik ben oud genoeg dat ik ook weleens potloodventers ben tegen gekomen.
Zeker als ik alleen ging paardrijden in het bos.

Maar dat waren vieze, rare mannetjes, niet helemaal goed van boven. :D

Dat vind ik heel anders dan bijboorbeeld een Marc Overmars of andere manager/leidinggevende.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 21:47

Ja dat heb je er zelf van gemaakt hoor :')
Ik heb wel eens een crossbrommer achter me aan gehad .. dat was geen vies raar mannetje ..gewoon een gast met een brommert, die kon heel makkelijk over t ruiterpad nl.
Het zit in alle lagen ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:12

Electra63 schreef:
Maar geen collega of leidinggevende zou het in zijn hoofd durven halen om te ver te gaan. Ze weten vaak bij welke vrouwen of meisjes ze dit wel kunnen maken.

'Bij wie ze het kunnen maken' gaat trouwens ook heel erg om de omgeving. Juist als omgeving maak je dat verschil. Want wat kun je als vrouw precies doen als niemand je gelooft, de politie je weghoont en je werkgever eerder jou ontslaat dan de dader? Jouw nee maakt dan geen indruk. Terwijl een 'beslist niet' heel sterk is als je weet dat je werkgever zo iemand meteen de laan uitstuurt. En de politie een grondig onderzoek in zou stellen als je aangifte doet.

De nadruk wordt nog steeds veel te veel gelegd op de individuele persoon die het overkomt, maar dat is niet terecht. Het zijn de leidinggevenden, schoolbesturen, klachtencommissies, politiebeambten en alle anderen met invloed die het verschil kunnen maken. Als ik ergens nee op zeg, is het de steun van die mensen die verschil kan maken. En daar heb ik als individu die niet op die positie zit vaak maar heel weinig invloed op.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:58

Popstra schreef:
En toch kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat je als volwassen vrouw zomaar in ene zonder enige aanleiding een dickpick van je baas of hogere toe gestuurd krijgt!
Daar moet zeker wat aan vooraf gegaan zijn en als volwassen vrouw zijnde kun je dat ook afkappen als je er niet van gediend bent je getrouwde baas, hogere, vader van een paar kids jou in ene prive gaat benaderen.
Dat zou toch elk weldenkend mens een vreemde gang van zaken vinden!? Of ben ik nu ouderwets en braaf in mijn denken!?.

Ik zie het niet bepaald voor me ik in ene een dickpick van mijn qoach zou krijgen. Ik zou vragen of hij wellicht het verkeerde nummer had ingetoetst en het niet voor mij bedoeld was of dat hij wel helemaal goed in zijn bovenkamer is!

Je kunt het je dan waarschijnlijk ook moeilijk voorstellen dat in sommige sectoren (bijv in een groot deel van de muziek- en entertainment industrie) de grens tussen zakelijk en privé niet altijd zwart wit is.

Netwerken is minstens zo belangrijk als het bezitten van een talent.
En tegen de verkeerde persoon aangeven dat je ergens niet van gediend bent kan betekenen dat je 'bij nader gezien toch niet geschikt bent voor een rol' of je ergens niet meer terug wordt gevraagd.
Als die verkeerde persoon een bewezen artiest/regisseur of iemand is die veel invloed heeft is er in veel bedrijven nog steeds de cultuur om klachten hierover weg te moffelen of als niet relevant aan te doen, omdat het ook voor de melder consequenties kan hebben.

Daarom is het zo goed dat deze uitzending van BOOS is gemaakt. Want het is niet iets wat alleen bij de Voice gebeurd.

Er is imo geen hetze gaande.. Sleutelfiguren in organisaties zien zich genootzaakt dit gesprek aan te gaan in hun bedrijf en wat er nu naar boven komt zijn geen oude koeien, maar geluiden die eerder geen gehoor vonden.
Dat zie je nu ook bij Ajax.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:40