steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:03

Magrathea schreef:
Lekkere dooddoener he :')
Ga maar eens kijken in een echte politiestaat, dan kom je erachter dat het hier echt zo slecht nog niet is. (En nee niet alle agenten/ME-ers zijn heilige engeltjes, maar om nu te stellen dat ze allemaal erop uit zijn op bepaalde beroepsgroepen willekeurig kapot te stampen vind ik wel ver gaan hoor :n )


Gelukkig is het nog niet zo extreem hier. maar we moeten wel blijven oppassen dat het die kant niet op gaat. Het is wel een Reële dreiging als je kijkt naar bepaalde wetgeving die de laatste jaren is aangenomen en ook het feit dat de rechtsstaat onder druk staat door allerlei bezuinigingen.

Electra63

Berichten: 17919
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:50

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Lekkere dooddoener he :')
Ga maar eens kijken in een echte politiestaat, dan kom je erachter dat het hier echt zo slecht nog niet is. (En nee niet alle agenten/ME-ers zijn heilige engeltjes, maar om nu te stellen dat ze allemaal erop uit zijn op bepaalde beroepsgroepen willekeurig kapot te stampen vind ik wel ver gaan hoor :n )


Gelukkig is het nog niet zo extreem hier. maar we moeten wel blijven oppassen dat het die kant niet op gaat. Het is wel een Reële dreiging als je kijkt naar bepaalde wetgeving die de laatste jaren is aangenomen en ook het feit dat de rechtsstaat onder druk staat door allerlei bezuinigingen.



Wat voor wetgeving is er aangenomen waaruit blijkt dat we een politiestaat gaan worden?

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 12:56

Er zijn veel voorbeelden te vinden. Maar enkele zorgwekkende zaken zijn toch wel de sleepwet en SyRI. Gelukkig leven we op dit moment nog in een rechtsstaat waardoor SyRI nu aangevochten kan worden. maar een overheid die zich aan zulke praktijken schuldig maakt zal je op zijn minst wantrouwig tegenover moeten zijn.

Ook maken de bezuinigingen in de sociale advocatuur de rechter steeeds minder toegankelijk voor zeer veel mensen. De rechtstaat is niet iets vanzelfsprekends en die staat op dit moment wel degelijk onder druk.

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 13:57

8nnemiek schreef:
Er wordt momenteel enorm veel geëxporteerd, dus meer importeren is nergens voor nodig als er hier minder vee zou zijn.

Hier ook geen kinderen, weinig afval en uitstoot..
Maar ook mij zakt de moed wel eens in de schoenen als ik dan op Facebook zie hoe mensen woedend worden omdat ze een cadeaukaart van 12,50 van de postcode loterij krijgen waar ze vegetarische producten mee kunnen kopen :=



Het zou kunnen dat mensen woedend zijn op de postcodeloterij omdat de postcodeloterij tegen de boeren is of lijkt te zijn.
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16497
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:11

Ik kan op de afbeelding niet zien wat het punt nu is.

Ik vind dat voor- of tegen de boeren zo'n uit zijn verband gerukte tekst. De agrarische sector is veel te groot om het overal mee eens of overal op tegen te zijn. Raar dat het zo op een hoop gegooid wordt.

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:47

Dat plaatje is een grapje toch? :)
Niet zo serieus nemen Jessix :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 14:47

Oja, dat leuke plaatje. Ik denk dat je diverse overheidsinstanties, Rabobank, CDA, LTO etc. in precies zo'n plaatje kan gieten en dan betekent het precies evenveel :o Het is bijna alsof mensen met dezelfde achtergrond / doelstelling met elkaar optrekken.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:49

Als dat de reden zou zijn dan zouden ze geen lid zijn van de postcodeloterij, toch, juval? ;)

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:52

Klopt 8nnemiek, waarschijnlijk waren het geen boeren inderdaad. Waarom de ophef dan is weet ik niet.


Maar goed, om positief te blijven. Gister kwam er een persbericht van FDF voorbij dat er overlegd gaat worden mbt de problematiek met heel veel partijen, dat lijkt me goed nieuws.

Ook word ik wel blij van het partijprogramma van de BBB:
https://boerburgerbeweging.nl/programma ... ndaZzhu268

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:59


Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:22

Magrathea schreef:
Oja, dat leuke plaatje. Ik denk dat je diverse overheidsinstanties, Rabobank, CDA, LTO etc. in precies zo'n plaatje kan gieten en dan betekent het precies evenveel :o Het is bijna alsof mensen met dezelfde achtergrond / doelstelling met elkaar optrekken.


Ik vind het alleen maar goed om dat te weten vooral wanneer een noemenswaardig deel daarvan behoorlijk actief is in de media of reclamecampagnes voert. Informatie is namelijk altijd gekleurd. >er is niets mis mee om daar als kijker/consument rekening mee te houden. Het zou juist goed zijn wanneer meer mensen zich daar bewust van zijn. Dan weet je ook gelijk dat je overal gekleurde informatie voorgeschoteld krijgt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:28

Jeetje wat complot theorie.
Het is heel simpel. Kijk hoe groot Nederland is in oppervlakte. En kijk hoeveel procent van oppervlakte land/vee bouw is. Vergelijk met andere landen en je ziet dat hier veelste veel is. Dan ook nog met combinatie hoeveel mest en gif hier gebruikt wordt per m2 landbouw.

Voor rest moeten boeren niet zeuren en ander mensen lastig vallen.

Kinke

Berichten: 20587
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:16

Voor de rest ga ik Blussem in ieder geval negeren :D

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:18

Blussem schreef:
Jeetje wat complot theorie.
Het is heel simpel. Kijk hoe groot Nederland is in oppervlakte. En kijk hoeveel procent van oppervlakte land/vee bouw is. Vergelijk met andere landen en je ziet dat hier veelste veel is. Dan ook nog met combinatie hoeveel mest en gif hier gebruikt wordt per m2 landbouw.

Voor rest moeten boeren niet zeuren en ander mensen lastig vallen.


Je bent zelf simpel :')

Zo simpel ligt het natuurlijk niet :Y)

Voor de rest volg ik het advies van kinke.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 08:50

Ik las net een paar interessante artikelen over veevoer, soja olie en sojaschroot.
Ik dacht dat soja geproduceert werd voor veevoer en dat daarom gezegd werd : minder vee want minder voer en dan minder soja teelt.
Maar slechts een gedeelte aan rest (!) product gaat naar veevoer. De rest is in principe voor menselijke consumptie en bijv cosmetica.
Dus die soja produceren ze toch wel, en dan wordt het restproduct in veevoer gestopt (want ja, das dan toch over)..

En dan deze: https://www.ad.nl/binnenland/een-huisdier-is-net-zo-slecht-voor-het-milieu-als-met-je-suv-naar-marokko~ab3e9d06/
De impact van huisdieren op het milieu (beetje kort door de bocht maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:03

Blussem schreef:
Jeetje wat complot theorie.
Het is heel simpel. Kijk hoe groot Nederland is in oppervlakte. En kijk hoeveel procent van oppervlakte land/vee bouw is. Vergelijk met andere landen en je ziet dat hier veelste veel is. Dan ook nog met combinatie hoeveel mest en gif hier gebruikt wordt per m2 landbouw.

Voor rest moeten boeren niet zeuren en ander mensen lastig vallen.

eens, boeren die stoppen krijgen ook een regeling.

de agrarische sector is goed voor (maar) 1,8% van de Nederlandse economie.
en het aantal banen is ook maar 2,5% van het totaal aantal banen in Nederland.
maar wel 46% van het stikstof..

vind het dus allemaal flink uit verhouding en hoop op veranderingen in deze sector

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:15

Cer schreef:
Ik las net een paar interessante artikelen over veevoer, soja olie en sojaschroot.
Ik dacht dat soja geproduceert werd voor veevoer en dat daarom gezegd werd : minder vee want minder voer en dan minder soja teelt.
Maar slechts een gedeelte aan rest (!) product gaat naar veevoer. De rest is in principe voor menselijke consumptie en bijv cosmetica.
Dus die soja produceren ze toch wel, en dan wordt het restproduct in veevoer gestopt (want ja, das dan toch over)..

Dat is niet waar. De soja wordt voor het vee geteeld (niet alles, maar wel zo’n 90% dacht ik), maar bij het persen tot veevoer komt er olie vrij, sojaolie, die wel voor mensen wordt gebruikt. Maar omdat er zo veel soja/veevoer wordt geproduceerd is de sojaolie enorm goedkoop. Het is dus gewoon een restproduct van het veevoer.

juval

Berichten: 13330
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:42

Cer schreef:
Ik las net een paar interessante artikelen over veevoer, soja olie en sojaschroot.
Ik dacht dat soja geproduceert werd voor veevoer en dat daarom gezegd werd : minder vee want minder voer en dan minder soja teelt.
Maar slechts een gedeelte aan rest (!) product gaat naar veevoer. De rest is in principe voor menselijke consumptie en bijv cosmetica.
Dus die soja produceren ze toch wel, en dan wordt het restproduct in veevoer gestopt (want ja, das dan toch over)..

En dan deze: https://www.ad.nl/binnenland/een-huisdier-is-net-zo-slecht-voor-het-milieu-als-met-je-suv-naar-marokko~ab3e9d06/
De impact van huisdieren op het milieu (beetje kort door de bocht maar toch)


Klopt, onze melkkoeien krijgen gecertificeerdesojaschroot door het voer, een restproduct dus. We zijn ook al hard op zoek naar alternatieven. De sojaschroot is overigens maar een heel klein deel van het rantsoen. Meest bestaat uit gras, mais en andere restproducten uit de voedselproductie, zoals bierbostel en aardappelresten.

Caesar
Berichten: 9316
Geregistreerd: 20-01-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 09:52

@brokjes; je naam zou meer wijsheid doen vermoeden... als je de percentages zo noemt, dan zou je als zwart wit denker een punt hebben. Maar trek het even door naar bijvoorbeeld pensionhouders... zonder boeren of grasland kunnen zij ook niet verder omdat er vaak amper grond bij hun bedrijven vrij ligt. Water of natuurgrond zou voor hen dus ook tegenwerken, het zou niet kunnen vanwege giftige planten of geen rijk genoeg gras. En zo kan ik nog wel doorgaan maar dit heeft misschien wat betrekking op je waardoor je ook andere kanten ziet...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:26

brokjes schreef:
Blussem schreef:
Jeetje wat complot theorie.
Het is heel simpel. Kijk hoe groot Nederland is in oppervlakte. En kijk hoeveel procent van oppervlakte land/vee bouw is. Vergelijk met andere landen en je ziet dat hier veelste veel is. Dan ook nog met combinatie hoeveel mest en gif hier gebruikt wordt per m2 landbouw.

Voor rest moeten boeren niet zeuren en ander mensen lastig vallen.

eens, boeren die stoppen krijgen ook een regeling.

de agrarische sector is goed voor (maar) 1,8% van de Nederlandse economie.
en het aantal banen is ook maar 2,5% van het totaal aantal banen in Nederland.
maar wel 46% van het stikstof..

vind het dus allemaal flink uit verhouding en hoop op veranderingen in deze sector


Een regeling? heb je enig idee wat die regeling inhoudt?

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:42

Ongeveer minimaal 2.miljoen euro. per bedrijf van 30 ha. Agrarische grond doet ongeveer 50 tot 60.000 per ha. Nog een miljoen voor de gebouwen en wat verplaatsingskosten = 3 miljoen. Bij stoppende boeren komt daar de veestapel, machines enz. nog bij. Kunnen ze waarschijnlijk de hypotheek en andere schulden aflossen. Hoe groot was dat potje van mevr. Schouten ook alweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:15

Caesar schreef:
@brokjes; je naam zou meer wijsheid doen vermoeden... als je de percentages zo noemt, dan zou je als zwart wit denker een punt hebben. Maar trek het even door naar bijvoorbeeld pensionhouders... zonder boeren of grasland kunnen zij ook niet verder omdat er vaak amper grond bij hun bedrijven vrij ligt. Water of natuurgrond zou voor hen dus ook tegenwerken, het zou niet kunnen vanwege giftige planten of geen rijk genoeg gras. En zo kan ik nog wel doorgaan maar dit heeft misschien wat betrekking op je waardoor je ook andere kanten ziet...

tsja, dat is dan vervelend voor de pensionhouder. is ook wel een moeilijke constructie om je bedrijf uit te oefenen op andermans grond

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:29

het is lastig om allemaal op een rijtje te krijgen..

Nederland is een aanzienlijk exportland vwb landbouwproducten. Nummer 1 qua waarde (!) schijnt sierteelt en bloembollen etc te zijn (waarde vind ik weer lastig ten opzichte van hoeveelheid, maar oke).

Dan zuivel, eieren, vlees, groenten en fruit, waarbij fruit dan ook weer wederexport is.
Op een andere website van het cbs zijn machines het belangrijste exportproduct, daarna volgt pas sierteelt en de rest.
Het belangrijkste exportproduct is babymelk voor China. Op een andere CBS website staat dat we vnl naar Duitsland en Belgie exporteren (wat op zich grappig is, want blijkbaar kunnen die twee landen zichzelf niet van voedsel / producten voorzien, maw ze produceren niet genoeg maar hebben wel een lagere stikstofemissie :+ . Ik denk dan 'ga eerst eens je eigen spullen produceren en kijk dan eens waar je staat tov het Europese beleid vwb normen)

Daarbij menen een aantal mensen ook dat NL (grotendeels) moet stoppen met produceren voor export. Eigenlijk zeg je dan :"Jammer dat jullie niet genoeg veilig babymelk hebben, of eten, maar wij gaan het niet meer produceren, dus kijk verder maar even wat je doet".. Of snap ik dat verkeerd?
(eer je in een land waar het nu niet goed lukt, een werkende voedselketen opgestart hebt, ben je een paar jaar verder vermoed ik? Buiten dat ze dat dan wel meteen compleet biologisch moeten doen, anders zijn zij daarna de sjaak met emmissieafspraken etc) .

Overigens vraag ik me af of agrarische grond zoveel waard blijft als bijv de overheid erachteraan gaat. De veestapel en 2e hand machines zullen niet veel opbrengen (wie gaat die gebruiken ook...gezien alles moet krimpen).. En ze moeten hun pensioen er ook vaak nog uithalen (en als ze helemaal van het bedrijf afgaan, zullen ze ergens moeten wonen misschien?)

hoe meer ik erover lees, hoe slechter ik de echte oorzaak begrijp... de PASgebieden begrijp ik niet en de zorg om die 'zeldzame' dieren snap ik niet helemaal...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:52

misterA schreef:
Ongeveer minimaal 2.miljoen euro. per bedrijf van 30 ha. Agrarische grond doet ongeveer 50 tot 60.000 per ha. Nog een miljoen voor de gebouwen en wat verplaatsingskosten = 3 miljoen. Bij stoppende boeren komt daar de veestapel, machines enz. nog bij. Kunnen ze waarschijnlijk de hypotheek en andere schulden aflossen. Hoe groot was dat potje van mevr. Schouten ook alweer?



Nou hier zijn de prijzen al tussen de 80 en 100.000 per hectare, dus die 2 miljoen is lachertje.
Dus kortom wederom genaaid door de overheid.

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:25

Boeren die zo veel grond hebben zouden ook alleen de dieren (of een deel) kunnen opgeven en als akkerbouwer verder kunnen gaan.

Hier in de regio zijn de afgelopen jaren meerdere boeren gestopt met vee (vrijwillig, zonder tegemoetkoming zelfs) en zijn asperges of bosbessen of aardbeien gaan kweken.