Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:54

Wat iedereen erover denkt is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Dus je gevoel en je verstand volgen en je niets aantrekken van al het commentaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:15

Tsja, ik had de dag na de aanslag een concert van de band Death Cab for Cutie. Een band waar ik heel veel leuke herinneringen aan heb. Ik zag er al de hele dag tegenop. Ik vind concertzalen zoals het oude tivoli, paradiso en bitterzoet altijd al een beetje claustrofobisch en denk altijd als ik in zo'n zaal sta: 'er moet nu niks gebeuren want dan is het direct helemaal mis'. Ik ben nogal een beelddenker en met dit soort dingen sta ik nogal hoog in m'n emotie dus ik was vreselijk bang dat ik daar zou staan en alleen maar het beeld van Bataclan voor me zou hebben. Het gevoel hoe die mensen gevangen hebben gezeten in die kleine zaal bekroop me ontzettend, plus het feit dat het ergens ongepast voelde. Ik wilde geen feestvieren, het voelde als dansen op andermans graf. Maar anderzijds wilde ik ook niet afzeggen, want dat is wat IS wil.

Uiteindelijk heb ik een uur voor aanvang besloten niet te gaan. Niet omdat ik bang was dat er iets zou gebeuren (ik werk notabene op schiphol, daar ben ik elke dag te vinden en is ook een flink doelwit), maar omdat ik bang was dat ik er gewoon vreselijk verdrietig van zou worden. Ik wilde graag m'n herinneringen aan deze band leuk houden, en niet daar staan en om me heen kijken en voor me zien hoe een dag eerder een afslachting heeft plaatsgevonden in eenzelfde soort zaal bij eenzelfde soort band. Ik ga naar die band voor m'n eigen plezier, niet om iemand iets te bewijzen. En vorige week kon ik even geen plezier ontvangen, teveel aangeslagen door de gebeurtenissen in Parijs.

Dus wat je ook doet, je doet het voor jezelf en voor je eigen plezier. Je hoeft niemand iets te bewijzen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:26

Nelleke, dat gevoel begrijp ik heel goed. Ik ben zelf ook fanatiek concertganger en ik moet zeggen dat ik de dag na de aanslag Eagles of Death Metal wou luisteren (ik vind 't al jaren een geweldige band), maar zelfs dat voelde... vreemd? aan op een of andere manier.
Kan me ook inbeelden dat als je net na zo'n aanslag in een concertzaal komt, je je echt niet op je gemak voelt. Zeker omdat je overspoeld wordt door de media met gruwelverhalen van mensen die het overleefd hebben, en als je dan in een soortgelijke venue zit, wordt het allemaal wel heel echt.

Varekaj schreef:
Voor zover ik heb gezien op hln staat het terreurniveau intussen op 4. Het hoogst mogelijke.

Vanochtend op Radio 1 zeiden ze dat dat een gerucht was, en dat het dus nog steeds op 3 staat :) Al zou Salah Abdeslam gisteren wel gespot zijn in het centrum van Brussel, maar of dat echt zo is, is nog steeds niet duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:28

Klopt, heb het intussen ook gezien. Ben blij dat ik thuis ben en lekker rustig de paarden kan verzorgen en voor school werken ipv in Brussel rond lopen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:58

Aanval met gijzeling op hotel in hoofdstad Mali

Foto: ANP

Gepubliceerd: 20 november 2015 09:38Laatste update: 20 november 2015 09:50

Gewapende mannen hebben vrijdag een groot hotel in de Malinese hoofdstad Bamako aangevallen

http://www.nu.nl/buitenland/4168685/aan ... -mali.html

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:59

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:18

Wat ik wel apart vind is dat mensen bom meldingen maken.
Niet dat het niet uiterst serieus genomen moet worden in deze tijd maar het lijkt mij 'logischer' dat je als Plaatser van een mogelijke bom dit juist niet meld.
Dit is imo puur angst zaaien

Dat het vreselijk is dat staat vast. Zieke geesten zijn het. Maar de hele wereld staat op het moment op zn kop

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:39

pien_2010 schreef:
Wat iedereen erover denkt is eigenlijk niet relevant. Het gaat erom dat jij doet waar jij je goed bij voelt. Dus je gevoel en je verstand volgen en je niets aantrekken van al het commentaar.

Hier ben ik het niet totaal mee eens. Zulke angsten en eraan toegeven kunnen heel snel omslaan in irrationele angsten zodat je helemaal niks meer durft te doen.
De volgende aanslag gebeurt toch weer op een plek waar je het niet verwacht, zelf zou ik niet zo bang zijn voor appassionata maar eerder voor een herdenking of een nationale feestdag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:40

Ilona__ schreef:
Aanval met gijzeling op hotel in hoofdstad Mali

Foto: ANP

Gepubliceerd: 20 november 2015 09:38Laatste update: 20 november 2015 09:50

Gewapende mannen hebben vrijdag een groot hotel in de Malinese hoofdstad Bamako aangevallen

http://www.nu.nl/buitenland/4168685/aan ... -mali.html

In Mali is een VN-missie actief. Deze gijzeling heeft niets met IS te maken, denk ik.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:44

Walk The Moon (een Amerikaanse band) heeft ook hun hele UK/Europese tour gecanceld... Ik vind dat je je dan toch wel heel erg laat leiden door angst :n Ik zou ze over 2 weken gaan zien in Stockholm. Bovendien gaat hun tour in februari wel door en het lijkt me niet dat het dan ineens zoveel veiliger is.

Moeten dan ook alle restaurants en cafes dicht, omdat dat ook doelwitten waren?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:48

Volgens Franse media waren in het hotel twee conferenties aan de gang. Militairen waren bezig met een vergadering en tegelijkertijd waren imams samengekomen om een antwoord op het optreden van IS te bespreken.

1 dode

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:04

Ik ga zaterdag naar een concert van een Amerikaanse zangeres in Amsterdam. Ze is hier niet echt bekend maar in Amerika wel heel groot. Ik zou het best kunnen begrijpen als het niet door zou gaan, maar vooralsnog gaat het door, heeft ze getwitterd. Gister heeft ze nog in de Royal Albert Hall gespeeld. Waarschijnlijk scheelt het wel dat ze al in Europa was toen de aanslagen waren. Dan merk je dat echt niet heel Europa in brand staat.

Oh ja, en Mali is een voormalige kolonie van Frankrijk, waar een grote Franse troepenmacht is.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:09

Eulogy schreef:
Walk The Moon (een Amerikaanse band) heeft ook hun hele UK/Europese tour gecanceld... Ik vind dat je je dan toch wel heel erg laat leiden door angst :n Ik zou ze over 2 weken gaan zien in Stockholm. Bovendien gaat hun tour in februari wel door en het lijkt me niet dat het dan ineens zoveel veiliger is.

Moeten dan ook alle restaurants en cafes dicht, omdat dat ook doelwitten waren?

Je weet natuurlijk nooit wat hun redenen zijn hè, misschien kenden zij sommigen van de slachtoffers goed (bv. Nick Alexander, merch manager van EODM, werkte met heel veel verschillende bands, en er zijn ook een paar managers van Universal (het platenlabel) omgekomen) en zijn ze er daarom te persoonlijk van aangedaan.
Foo Fighters hebben hun EU tour ook gecanceld, maar aangezien Dave Grohl heel close is met Josh Homme (die niet bij de aanslag was) en Jesse Hughes (die er wel was) van Eagles of Death Metal, kan ik me echt wel inbeelden dat het hen persoonlijk heel erg treft. Het is erg heftig als zoiets een heel goede vriend overkomt.

Daarbij denk ik dat het ontzettend traumatiserend moet zijn als het een andere band overkomt. Het idee en de vrees dat jou zoiets kan gebeuren terwijl je op een podium staat, moet dan echt heel overweldigend zijn.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:17

Ook in Mali zijn het jihadisten.. Ik snap dat hun beleving van de wereld anders is dan die van de gemiddelde Nederlander. Wat ik echt niet kan snappen is dat je zo diep kan zinken dat je zoveel geweld kan gebruiken tegen onschuldige mensen. Mensen die gewoon een avondje uit waren,naar een restaurant, concert of naar een voetbalwedstrijd. Dat maakt het ook eng en ongrijpbaar, het is een groep mensen tegen een andere groep. Heb ook het idee dat het niet 1 'baas' is,zoals bijvoorbeeld in de 2e wereldoorlog Hitler was. Dat maakt het ongrijpbaar. Nu worden er steeds terroristen gedood maar er komen er altijd weer bij.
Na de bomaanslag in Bangkok waar we een paar dagen later heen gingen(overigens andere groepering) en afgelopen vrijdag dat wij ook in Parijs waren op zeer korte afstand, ben ik er wel een beetje klaar mee. Echt ontspannen zal ik voorlopig niet in grote steden lopen. Al ga ik er niets om laten, hoe eng het vrijdagavond ook was. Ik geloof in:als het je tijd is, is het je tijd. Gelukkig was het afgelopen vrijdag nog niet onze tijd want ik wil nog veel meer mooie dingen van de wereld zien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:25

Citaat:
De terroristische groepering Ansar Dine en Toeareg-rebel Iyad Ag Ghaly hebben recentelijk de oorlog verklaard aan Frankrijk, vanwege de inmenging van dat land in het conflict in Mali.

Iyad Ag Ghaly deed mee aan de invasie in Noord-Mali van Toeareg-rebellen en strijders die aan al-Qaida-gelieerd zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:39

Tcm62 schreef:
3man aangehouden...integenstelling tot gewonre criminaliteit heeft de politie nu wel ogen en oren van de burger, dat verwacht ik zeker wel....en luxe auto's met Belgisch kenteken op arabisch klinkende namen, verhuurbedrijven of namen van lieden die antecedenten hebben zullen nu allemaal stelselmatig nagetrokken worden en bij twijfel meteen onderzocht worden...

Gaat Rutte nu weer speechen dat iedereen fijn uit moet gaan?

Ik denk persoonlijk dat appasionata wel kan, maar denk eerder aan grote dansfeesten, massale discoteken.

Het heeft niet zo veel te maken met de burger. De moslim(!)-burgmeester van Rotterdam zat daarbinnen. De verdachte auto was vlak achter zijn dienstauto geparkeerd.
De burgemeester is niet bepaald geliefd onder (radicale) moslims. Ze vinden hem een verrader.

Ik durf wel te zeggen dat dit een geplande aanslag was op hem. En top dat die verijdeld is. Dat geeft mij juist een veilig gevoel, dat de veiligheidsdiensten blijkbaar effectief zijn.

EDIT: Het schijnt toch allemaal toeval te zijn geweest.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:41

In Mali zit Boko haram..... Net zo slecht

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:43

Het zou mooi zijn als die nu ook aangepakt worden. Wat dat betreft is deze aanslag niet zo handig. Nu hebben ze de aandacht op zich gericht. Als ze zich stil hadden gehouden hadden ze verder lekker hun gang kunnen gaan, want het boeide het westen geen r**t tot nu toe.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:44

_Deco_ schreef:
Ook in Mali zijn het jihadisten.. Ik snap dat hun beleving van de wereld anders is dan die van de gemiddelde Nederlander. Wat ik echt niet kan snappen is dat je zo diep kan zinken dat je zoveel geweld kan gebruiken tegen onschuldige mensen. Mensen die gewoon een avondje uit waren,naar een restaurant, concert of naar een voetbalwedstrijd. Dat maakt het ook eng en ongrijpbaar, het is een groep mensen tegen een andere groep. Heb ook het idee dat het niet 1 'baas' is,zoals bijvoorbeeld in de 2e wereldoorlog Hitler was. Dat maakt het ongrijpbaar. Nu worden er steeds terroristen gedood maar er komen er altijd weer bij.

IS heeft wel een leider, Abu Bakr al-Baghdadi. Alleen is IS altijd heel erg vaag geweest over zijn persoon (er zijn maar 2 foto's van hem en het is niet zijn echte naam), net om hem meer ongrijpbaar te maken. Hij spreekt niet in videoboodschappen (zoals bv. Bin Laden wel deed) en er zijn ook maar heel weinig mensen binnen IS die hem zien/spreken. Misschien is dat net wel een strategie om ervoor te zorgen dat hij moeilijker te vinden/pakken/doden is. Weinig mensen die weten hoe hij er uitziet of waar hij is. Maar hij is wel degelijk het mastermind achter ontzettend veel gruwelijke daden.

Er zijn heel veel mensen die ervoor pleiten om hem te targetten, omdat hij wel degelijk de leider is van de sekte (wat IS eigenlijk is). Zonder hem zouden zijn volgers kunnen beginnen twijfelen aan IS. Velen zijn ervan overtuigd dat als je hem met z'n hyperextreme gedachten te pakken krijgt, IS veel gemakkelijker neer te halen is. Alleen is dat dus erg moeilijk als je bijna niet weet hoe de beste man er op dit moment uitziet, of waar hij uithangt.

Hier een korte uitleg over wat de leider van IS eigenlijk betekent voor IS: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... DO/2.41329
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 20-11-15 12:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:44

En wie zegt dat het geen afleidingsmanoeuvre is voor iets heel anders? :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:02

op de VUB/ULB zijn ook behalve de lessen, de festiviteiten vandaag afgelast door aanwijzingen voor terreur en de veiligheid die niet gegarandeerd kan worden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:04

Citaat:
Geen Nederlanders in hotel

Onder de gegijzelden zijn ook buitenlanders, onder anderen Amerikanen, Chinezen, Turken en Fransen. Er zijn geen Nederlandse militairen in het hotel ondergebracht, heeft Defensie laten weten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:46

Er zijn al bevrijdingstroepen naar binnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:06

Er zijn 4 Belgen in het hotel in balaco. Er zouden 15 gijzelaars net buiten kunnen raken zijn en 6/9 doden gevallen zijn bij de bestorming ( VTM nieuws)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:17

Op het nieuws zeggen ze nu dat er geen directe dreiging voor Vub/ulb was. Maar in de mail die de studenten gisteren kregen (waaronder ik dus) stond wel dacht ze concrete aanwijzingen hadden voor een mogelijke terreurdaad.