Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Krips

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:33

Over de representativiteit van de poll hebben we het volgens mij al honder keer gehad. Volgens mij waren we het er toch wel enigzinds eens dat de poll niet representatief is?
- Bokker zijn gemiddeld van een bepaalde leeftijd, vrij jong
- Bokkers zijn over het algemeen vrouw
Enz.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:43

sarabande schreef:
Ja ik ook, gezien de houding van Wilders lijkt het ook niet echt waarschijnlijk dat er een werkbaar kabinet gaat komen

http://www.kranten.com/a/7716184/64120/

Hij blijft negatieve aandacht nodig hebben, en alleen in Nederland is te weinig.

Citaat:
,,Het is een gewelddadige ideologie vergelijkbaar met het communisme en fascisme", zei de PVV-leider op de Australische televisie.

tja, dat blijkt maar weer uit wat er vandaag in de Telegraaf stond, Geert heeft af en toe echt wel gelijk hoor ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:14

Alsof wilders de eerste is in de geschiedenis die de islam in de top 3 zet. En dan niet de top drie als in Jodendom, Christendom, en Islam. Maar de top 3: Communisme, Fascisme en Islam. Wilders is niet de eerste die dat heeft gezegd, dat was Daniel Pipes. Die daar overigens een boek over heeft geschreven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:56

Taj_Mahal schreef:
sarabande schreef:
Ja ik ook, gezien de houding van Wilders lijkt het ook niet echt waarschijnlijk dat er een werkbaar kabinet gaat komen

http://www.kranten.com/a/7716184/64120/

Hij blijft negatieve aandacht nodig hebben, en alleen in Nederland is te weinig.

Citaat:
,,Het is een gewelddadige ideologie vergelijkbaar met het communisme en fascisme", zei de PVV-leider op de Australische televisie.

tja, dat blijkt maar weer uit wat er vandaag in de Telegraaf stond, Geert heeft af en toe echt wel gelijk hoor ;)

Ik zou wat er in de Telegraaf staat, toch echt niet altijd als waarheid nemen.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:05

We zijn terug bij af al was het wel te verwachten dat dit kabinet er niet zou komen. Persoonlijk ben ik er blij mee. Naar mijn bescheiden mening zit de kracht van Wilders in de oppositie. De PVV is eenzelfde partij als de LPF was: zoals de hele LPF draaide op Pim; zo draait de hele PVV op Geert. We zouden eenzelfde problemen krijgen als toentertijd met de LPF als Wilders al dan niet met gedoogsteun in de regering zou komen, laat staan dat hij ook nog eens een 10 of meer ministers zou moeten gaan leveren (wat is er bijv van een Mat Herben terecht gekomen!).
In de oppositie kan Geert de boel lekker een beetje warm stoken zonder in feite keihard te moeten bewijzen dat hij het kan.

Hoe het verder moet? Geen idee.. vragen vragen vragen en momenteel geen antwoorden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:13

Volgens mij is het doel van een politieke partij niet om de boel op te stoken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:17

silverado schreef:
In de oppositie kan Geert de boel lekker een beetje warm stoken zonder in feite keihard te moeten bewijzen dat hij het kan.

Hoe het verder moet? Geen idee.. vragen vragen vragen en momenteel geen antwoorden

Als je vind dat een land regeren opstoken is, zal je inderdaad weinig antwoord op vragen over regeren krijgen.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:25

@ Sarabande:

ik vrees dat uw mijn woorden verkeerd leest of misschien ben ik onduidelijk geweest. Een land regeren is zeker niet de boel opstoken. Wat ik bedoelde is dat de Nederlandse politiek de laatste jaren heel erg in het slop geraakt is. Laten we wel wezen: wat gaat er nog van hedendaagse politici uit tov hun voorgangers zoals een Dries van Agt of anderen. Het is goed dat er een politicus die mensen af en toe wakker schudt en ik zie hierin een rol voor Wilders. Ik hoop echter van harte dat Wilders nooit een premier wordt van dit land want dan zijn we er slecht aan toe.

Ik ben van mening dat een land geregeerd dient te worden door "wijze" mannen en dat is zeer zeker niet wat er nu gaande is.

Persoonlijk ben ik al jaren een trouw VVD stemmer maar zelfs deze partij maakt er momenteel een potje van.. helaas.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:33

OK verkeerd begrepen, sorry Y;(

Ik ben ook niet blij met wat er nu gebeurd. Door de hetze van Wilders tegen "links", en zolang Verhagen daar zit is het onmogelijk dat de PVDA met het CDA samenwerkt is er een totale impasse ontstaan.

Ik denk dat Rutte een ander houding past. Ze hebben toegegeven dat de pogingen om paars te maken een fake was omdat Verhagen en Rutte al op 10 juni afgesproken hadden samen iets te doen.

Na al deze weken van konkelen en dreigen zouden ze zoals enige wijze politici vanavond op TV zeiden over de schaduwen heen moeten springen en het landsbelang voor ogen nemen. Ik denk wel dat het CDA Verhagen moet dumpen, per slot wilde hij er achter de rug van het congres een akkoord en gedoog akkoord door douwen, dat moet af gestraft worden als de druppel van alle zaken die hij de laatste jaren heeft gemanipuleerd

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:41

Het nadeel van een 4 jarig politiek stelsel is dat politici vaak een korte termijn visie hebben en daardoor het landsbelang vaak vergeten. Dit is president iets anders daar deze maximaal voor 8 jaar gekozen kan worden en deze dus een iets langere visie heeft.

Maar goed dat is het stelsel waarin we leven. Ik ben het er volledig mee eens dat men nu eindelijk eens naar het belang van Nederland moet kijken zeker in deze economisch onrustige tijden.

Hoe men het intern bij het CDA oplost weet ik niet maar waarschijnlijk blijft men kronkelen. Vergeet u ook aub een Camiel Eurlings niet die ons fijntjes een kilometerheffing door de strot duwt en een Ab Klink die ons hele zorgstelsel om zeep heeft geholpen en het onnodig veel duurder heeft gemaakt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:44

Ik denk dat we nog blij mogen zijn met een persoon als Ab Klink, het is een CDA-er maar misschien heeft hij nederland wel behoed voor iets waar we nog lang last van zouden hebben.
Verhagen gaat voor eigen eer en glorie, dhr. Ab Klink liet nog enig fatsoen zien, lijk het zo.

Niet dat ik me erg verdiept heb in de persoon Ab Klink.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:49

Ik ben zeer zeker niet anti-CDA en ben zelfs van mening dat het CDA in de basis een zeer goede partij is. Men heeft alleen de laatste jaren te worstelen met interne problemen.

Ab Klink is zeer zeker een capabel man maar het feit dat hij het rookverbod in de horeca heeft bewerkstelligd neem ik hem niet in dank af. **silverado zit nu even in de subjectieve modus**

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:53

silverado schreef:
Ik ben zeer zeker niet anti-CDA en ben zelfs van mening dat het CDA in de basis een zeer goede partij is. Men heeft alleen de laatste jaren te worstelen met interne problemen.

Ab Klink is zeer zeker een capabel man maar het feit dat hij het rookverbod in de horeca heeft bewerkstelligd neem ik hem niet in dank af. **silverado zit nu even in de subjectieve modus**

Het gaat dan om het rookverbod en het zorgstelsel wat om zeep geholpen is?

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:59

Doelt u op de Subjectieve modus? In dat geval gaat het alleen om het rookverbod. Wat ik bedoel met subjectief is dat ik graag een sigaretje rookte tijdens het uitgaan (inmiddels reeds enige tijd rook-vrij) maar uiteraard kan en mag ik een politicus niet veroordelen om enkel en alleen het feit dat hij mij een sigaret in de horeca ontneemt.

Betreffende het zorgstelsel: dat is flink duurder geworden (de kosten voor zorg uiteraard ook) maar is de kwaliteit van de zorg verbeterd? daarnaast is het voor veel mensen met een nominaal inkomen of daaronder financieel gezien een erg zware last geworden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:03

silverado schreef:
Betreffende het zorgstelsel: dat is flink duurder geworden (de kosten voor zorg uiteraard ook) maar is de kwaliteit van de zorg verbeterd? daarnaast is het voor veel mensen met een nominaal inkomen of daaronder financieel gezien een erg zware last geworden.

Dat is ook het probleem binnen deze hele formatie. Volgens Rutte was men het eens, CDA heeft weinig met de zorg ondanks de christelijke grondslag die naastenliefde doet verwachten. Maar Geert heeft zijn kiezers grote beloftes op dat punt gedaan en gedoogde dus wat VVD en CDA daar mee voor hadden.

Dat vooral is de reden dat ik blij ben dat deze onzalige coalitie niet doorgaat.

Een nationaal kabinet met wat meer zorg en de boel wat meer verdeeld dat lijkt me voor het land het beste.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:09

ik ben erg benieuwd hoe de Nederlandse politiek zich gaat onwikkelen de komende tijd.

Ik ga u bij dezen verlaten voor een paar uur slaap en neem morgen weer graag aan de discussie deel

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:10

silverado schreef:
Doelt u op de Subjectieve modus? In dat geval gaat het alleen om het rookverbod. Wat ik bedoel met subjectief is dat ik graag een sigaretje rookte tijdens het uitgaan (inmiddels reeds enige tijd rook-vrij) maar uiteraard kan en mag ik een politicus niet veroordelen om enkel en alleen het feit dat hij mij een sigaret in de horeca ontneemt.

Ook ik rook erg graag een sigaret, dat wordt op sommige locaties flink onmogelijk gemaakt en zeker in het winterseizoen, erg jammer voor ons rokers, ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik daar qua gezondheid slechter van wordt.

Het zorgstelsel is zeker flink duurder geworden. Ik had dat ook graag anders gezien, het begint aardig te lijken op het amerikaanse stelsel. Ik persoonlijk mag tot nu toe nog steeds niet klagen over de kwaliteit van de gezondheidszorg al geloof ik zeker dat het in bepaalde gevallen geen verbetering zal zijn.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:25

sarabande schreef:
silverado schreef:

Dat is ook het probleem binnen deze hele formatie. Volgens Rutte was men het eens, CDA heeft weinig met de zorg ondanks de christelijke grondslag die naastenliefde doet verwachten. Maar Geert heeft zijn kiezers grote beloftes op dat punt gedaan en gedoogde dus wat VVD en CDA daar mee voor hadden.

Dat vooral is de reden dat ik blij ben dat deze onzalige coalitie niet doorgaat.

Een nationaal kabinet met wat meer zorg en de boel wat meer verdeeld dat lijkt me voor het land het beste.

De beloftes van Wilders aan zijn kiezers zijn inwisselbaar voor van alles, als het maar in het straatje past tegen een ieder de niet in het autochtone straatje past.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 02:18

Dat is wel heel kort door de bocht krackertje. Ik neem aan dat je het zo schrijft omdat je een punt wil maken. Maar ik kan wel vanuit mezelf spreken dat ik totaal niet in het beeld pas wat jij 'blijkbaar' van een pvv-stemmer hebt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 02:33

christel1857 schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht krackertje. Ik neem aan dat je het zo schrijft omdat je een punt wil maken. Maar ik kan wel vanuit mezelf spreken dat ik totaal niet in het beeld pas wat jij 'blijkbaar' van een pvv-stemmer hebt.

Misschien dat de PVV-stemmers een ander beeld hebben van Wilders als dat ik heb?

Als ik het over Wilders heb, heb ik het niet over jou als individu maar over de persoon Wilders zoals ik hem beoordeel op datgene wat hij laat zien.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 02:42

krackertje schreef:
christel1857 schreef:

Misschien dat de PVV-stemmers een ander beeld hebben van Wilders als dat ik heb?

Als ik het over Wilders heb, heb ik het niet over jou als individu maar over de persoon Wilders zoals ik hem beoordeel op datgene wat hij laat zien.

Oke, dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd.

in dit filmpje verwerpt Wilders zelf een aantal van de 'beschuldigingen'.
http://www.youtube.com/watch?v=XjF-1gWKlX8

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:58

Wilders verwerpt altijd beschuldigingen, en is de eerste die beschuldigd. Kijk eens naar de uitspraken die hij tijdens de formatie gedaan heeft. Hij heeft willens en wetens mensen van het CDA te kakken gezet en gezegd dat za daar maar aan moesten wennen. Dat was imo de reden dat zoveel mensen uit die partij vraagtekens gingen plaatsen.
Daarbij zei hij dat hij zich zo bleef gedragen ondanks gedoogakkoord en vervolgens maakte hij Klink uit voor leugenaar.
Dat was een brug te ver en het is goed dat dit voor het tot stand komen van zon kabinet gebeurt is en niet tijdens.

Hij heeft zich voor eens en altijd buiten iedere regering geplaatst hoe groot hij ook wordt.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:07

sarabande schreef:
Hij heeft zich voor eens en altijd buiten iedere regering geplaatst hoe groot hij ook wordt.

Let goed op wat er de komende weken gaat gebeuren.;-)

Uiteindelijk gaat het toch deze VVD-PVV-CDA combinatie worden.:j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:33

@jantergouw: het is gebruikelijk beweringen die worden gedaan als ware het feiten, worden onderbouwd door bronvermelding. Als je iets post wat jouw mening/gevoel/idee is, dan kun je dat aangeven door te zeggen: "Ik vind/denk/etc." Zo krijgen we geen rare gedachtes over jou in een tent op de kermis met een glazen bol... ;)

Ik ben ook erg benieuwd hoe het verder zal gaan. Vandaag moest ik de hele dag werken, zal morgen de krant eens uitspitten.
Op de radio naar het werk hoorde ik een of andere hoogleraar o.i.d. wel vertellen dat het Wilders waarschijnlijk wel goed uitkomt dat hij er nu met goede sier (en volgens deze meneer ook wel terecht) van zijn verplichtingen afkomt. Al is dit ook wel weer lastig voor de PVV zei deze man; mocht de PVV hier veel stemmen mee gaan winnen, dan zal het erg lastig zijn met de Provinciale Statenverkiezingen om goede mensen te krijgen. Daarom zou Wilders het ook niet echt erg vinden dat hij geen gesprekskandidaat voor het formeren van een kabinet is. (dus niet als gedogende partij)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:17

Je geeft een eigen interpretatie aan de regels, want je hoeft alleen bronvermelding te doen als je ook daadwerkelijk iets uit een andere bron plaatst. Iedereen kan op z'n vingers natellen dat mijn opmerking over dat het toch VVD-PVV-CDA gaat worden, mijn mening is, daar niemand in de toekomst kan kijken.
En die mening ben ik nog steeds toegedaan, simpelweg omdat er geen andere haalbare opties zijn.

Al kan Wilders geen goeie mensen vinden, dan nog steeds heeft hij het aantal zetels in de Eerste Kamer die nodig zijn om het een linkse regering heel lastig, zo niet onmogelijk, te maken.
De stem van iemand die niet capabel is en die van iemand die wel capabel is, tellen beiden gewoon voor 1.