Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:20

Friesfanaat schreef:
Ik kom net dit tegen. Wilders doet hier m.i. een 'Trumpje';

[ Afbeelding ]

Ik geloof er niks van.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:21

Friesfanaat schreef:

[ Afbeelding ]

Wat een quatsch, zeer opruïend dit.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:21

_San87_ schreef:
Friesfanaat schreef:

[ Afbeelding ]

Ik geloof er niks van.

Ik ook niet. Maar (een groot deel van) zijn achterban wel..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:22

61% voor de pvv?? Is er ergens een andere gemeente waar 1 partij zoveel stemmen heeft?

Triest, geeft hem wel als slechte verliezer aan, een deel van zijn achterban gaat hier helaas wel in geloven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:22

Friesfanaat schreef:
_San87_ schreef:

Ik geloof er niks van.

Ik ook niet. Maar (een groot deel van) zijn achterban wel..

Uiteraard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:28

Heeft hij dit zelf gepost of een van zijn volgers?

Naast dat ik het niet geloof zag ik namelijk nog zoiets langskomen, een zogenaamd artikel van het AD dat er een rekenfout gemaakt was in Rotterdam en D66 ten onrechte teveel stemmen had gekregen. Dus natuurlijk ben ik gaan zoeken naar dat artikel wat niet bestond. Maar het leek in eerste instantie wel heel echt dus snap best dat mensen daar in trappen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:30

MizzMontana schreef:
Ik stem “gewoon” op de bovenste van de partij en niet op een persoon. Voor het partijprogramma dus. Mijn man vroeg mij om voor hem op nr. 17 van zijn partij te kiezen. Ik dacht echt: hoezo heb jij een specifiek persoon uitgekozen waar ik nog nooit van heb gehoord :')

Dat schuift toch door naar boven? Ik dacht vroeger dat je stem verloren ging als je op een laaggeplaatste persoon stemde en er niet zo veel zetels kwamen, maar dat schijnt niet zo te zijn. Toen ik nog lid was van de PvdD was Marianne Thieme helemaal onderaan geplaatst als lijstduwster. Esther Ouwehand stond bovenaan maar die vond ik (toen al) minder aardig en daarom koos ik toen voor Marianne Thieme. Ik denk dat de partij het beter zou zijn blijven doen als zij aan het roer was gebleven, maar die zag het niet meer zitten. Ik stem voor een ideaal, maar zal zeker nooit op een persoon stemmen die ik onsympathiek vind.Er is keuze genoeg.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:31

Elisa2 schreef:
journee schreef:

Je kunt ook zeggen wat je wil zonder mensen voor van alles uit te maken. Het gaat vaak om de manier waarop. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je het onverstandig vind als mensen op radicaal rechtse partijen stemmen, in plaats van dom. Of zeggen dat je standpunten of uitspraken van partijen racistisch vindt, in plaats van zeggen dat stemmers op die partijen racist zijn. Dat is namelijk toch een wezenlijk verschil.

Precies en daar gaat het mij om en daar erger ik mij aan. :j

Het maakt niet zoveel uit hoe je het brengt, mensen voelen zich toch wel aangevallen in mijn ervaring. En hoe radicaler het gedachtegoed, hoe sneller men zich persoonlijk aangevallen voelt heb ik het idee, en hoe meer men vanuit emotie reageert. En dat echt gaat niet om links / rechts of een verschil van mening.

Over personen - ik stem ook op de inhoud van het partijprogramma. De persoon boeit me niet zoveel.

Over PVV - het was te verwachten. En hier gaan we weer, want met alle respect, is het écht zo gek dat PVV gebashed wordt? Want ze dóen toch gewoon ontzettend rare, nare dingen? Dit ook weer, echt een trumpje…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:34

Dat deedt PVDA ook met zijn genocide poster en daar kraait geen haan naar..dus nee. Ook dit zorgt er niet voor dat bashen goed te praten is.

Er zit een verschil tussen of mensen zich aangevallen voelen of ook daadwerkelijk aangevallen worden. Dat laatste, daar gaat het om.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:36

anjali schreef:
MizzMontana schreef:
Ik stem “gewoon” op de bovenste van de partij en niet op een persoon. Voor het partijprogramma dus. Mijn man vroeg mij om voor hem op nr. 17 van zijn partij te kiezen. Ik dacht echt: hoezo heb jij een specifiek persoon uitgekozen waar ik nog nooit van heb gehoord :')

Dat schuift toch door naar boven? Ik dacht vroeger dat je stem verloren ging als je op een laaggeplaatste persoon stemde en er niet zo veel zetels kwamen, maar dat schijnt niet zo te zijn. Toen ik nog lid was van de PvdD was Marianne Thieme helemaal onderaan geplaatst als lijstduwster. Esther Ouwehand stond bovenaan maar die vond ik (toen al) minder aardig en daarom koos ik toen voor Marianne Thieme. Ik denk dat de partij het beter zou zijn blijven doen als zij aan het roer was gebleven, maar die zag het niet meer zitten. Ik stem voor een ideaal, maar zal zeker nooit op een persoon stemmen die ik onsympathiek vind.Er is keuze genoeg.

Ja dat schuift inderdaad door naar boven, en als zijn nr 17 genoeg voorkeurstemmen krijgt komt ze alsnog in de kamer.

Ik was vooral verbaasd dat hij wist wie er op nr 17 stond. Wel trots op hem dat hij op een vrouw heeft gestemd :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:37

Raineri schreef:
Briefpost was toch ook nog een flink aantal? Meen 90.000 stemgerechtigde oid?

>100k, heb de cijfers gisteren gepost. Maar daar zou Wilders minimaal 12-13k stemmen meer moeten halen dan D66, terwijl zowel historie als verwachting uitwijzen dat de PVV daar juist een stuk minder scoort dan D66. Twee jaar terug haalde Wilders daar überhaupt geen 12k stemmen, kwam niet eens in de buurt.

anjali schreef:
MizzMontana schreef:

Als je op een specifiek persoon stemt en genoeg mensen doen dat waardoor diegene de kiesdeler (totaal aantal stemmen / 150) haalt, komt diegene met voorkeursstemmen in de kamer. Dus als een partij 10 zetels haalt maar de #15 haalt zoveel voorkeursstemmen dat dat voldoende is voor een zetel, gaan de nummers 1 t/m 9 en de nummer 15 de kamer in namens die partij.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:37

Elisa2 schreef:

Naast dat ik het niet geloof zag ik namelijk nog zoiets langskomen, een zogenaamd artikel van het AD dat er een rekenfout gemaakt was in Rotterdam en D66 ten onrechte teveel stemmen had gekregen. Dus natuurlijk ben ik gaan zoeken naar dat artikel wat niet bestond. Maar het leek in eerste instantie wel heel echt dus snap best dat mensen daar in trappen.

Hijzelf. Op Facebook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:42

Elisa2 schreef:
Dat deedt PVDA ook met zijn genocide poster en daar kraait geen haan naar..dus nee. Ook dit zorgt er niet voor dat bashen goed te praten is.

Er zit een verschil tussen of mensen zich aangevallen voelen of ook daadwerkelijk aangevallen worden. Dat laatste, daar gaat het om.

Die genocide poster was van the rights forum. En wat is bashen wanneer je 2,5 jaar volledig achter het regime van Israël blijft staan, maandenlang tegenhoudt dat zeer ernstig zieke kids hier behandeld worden? En vlak voor de verkiezingen mag het ineens wel , dat is pas hypocriet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:43

Elisa2 schreef:

Hijzelf. Het was net ook op het nieuws.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:46

MizzMontana schreef:

Je zou eens moeten weten, GroenLinks Pvda en vvd waren echt horror om te tellen door alle verschillende kandidaten die mensen stemmen :') soms dacht ik echt waarom dan? Waarom specifiek nummer 70 op de lijst? :')

rien10

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:47

Omdat het je broer is, je zus, je moeder, je buurman, je man, je vrouw.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:51

rien10 schreef:
Omdat het je broer is, je zus, je moeder, je buurman, je man, je vrouw.

Die zijn inderdaad vaak nog te beredeneren idd, maar soms hordes die op iemand ver achterin de lijst stemmen. En dan is het ook niet dat diegene uit de buurt komt oid :o? Maakt me toch altijd wel nieuwsgierig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:51

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Hijzelf. Het was net ook op het nieuws.

Het bericht is niet van Wilders, maar is een bericht dat hij heeft binnengekregen.
Dat kun je ook gewoon niet re-posten, in het landsbelang zullen we maar zeggen.

Maar dit bericht is dan wel weer van een andere orde: Gaat over de gebruikte verkiezingssoftware van HackDefence, waarvan de enig aandeelhouder en bestuurder een vertrouwenspersoon voor D66 in de provincie Zuid-Holland is.
Volgens GROK is dat waar (al weet je dat natuurlijk niet helemaal precies) maar als dat zo is, is dat hoogst ongelukkig. Iets met "de schijn van".

https://x.com/geertwilderspvv/status/19 ... 1402411428

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:57

Babootje schreef:
Het bericht is niet van Wilders, maar is een bericht dat hij heeft binnengekregen.
Dat kun je ook gewoon niet re-posten, in het landsbelang zullen we maar zeggen.

Maar dit bericht is dan wel weer van een andere orde: Gaat over de gebruikte verkiezingssoftware van HackDefence, waarvan de enig aandeelhouder en bestuurder een vertrouwenspersoon voor D66 in de provincie Zuid-Holland is.
Volgens GROK is dat waar (al weet je dat natuurlijk niet helemaal precies) maar als dat zo is, is dat hoogst ongelukkig. Iets met "de schijn van".

https://x.com/geertwilderspvv/status/19 ... 1402411428

Het bericht dat de claims moeten worden onderzocht is gewoon van Wilders?

BigOne

Wilders , hij heeft het zo goed voor met Nederland :
Wilders kondigt alvast aan fel oppositie te zullen voeren. "Maar al wordt D66 de grootste, de PVV zal Nederland niet laten afbreken en ons vanaf dag één met volle kracht 26 zetels sterk verzetten tegen zijn links-liberale wanbeleid", schrijft hij.

Babootje

_San87_ schreef:
Het bericht dat de claims moeten worden onderzocht is gewoon van Wilders?

Ja dat wel, maar het bericht zelf niet.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:58

Citaat:
Een woordvoerder van de gemeente Maastricht zegt dat er geen onregelmatigheden waren in Maastricht en de omliggende gemeentes uit de kiesregio. Daarmee weerspreekt hij dus de beschuldigingen uit het bericht van Wilders op X, waar de PVV-politicus geen onderbouwend bewijs voor leverde.

En

Citaat:
De suggestie die Wilders doet komt voor Linda Bos niet onverwachts, zegt ze tegen NU.nl. Bos is universitair hoofddocent politieke communicatie en journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. "Het lijkt op wat Donald Trump ook heeft gedaan toen hij de verkiezingen verloor van Joe Biden. Hij trekt in twijfel wie de winnaar is."

"Het verschil tussen PVV en D66 is ook klein, dus hij kan terecht vragen om een hertelling. Maar het probleem is dat hij dit doet op basis van berichten die er op het eerste gezicht niet heel geloofwaardig uitzien. Daarmee opent hij de aanval op de democratische procedure van onze verkiezingen."

Ik word echt helemaal misselijk van de opruïende aard van de berichten die deze man plaatst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:58

BigOne schreef:
Wilders , hij heeft het zo goed voor met Nederland :
Wilders kondigt alvast aan fel oppositie te zullen voeren. "Maar al wordt D66 de grootste, de PVV zal Nederland niet laten afbreken en ons vanaf dag één met volle kracht 26 zetels sterk verzetten tegen zijn links-liberale wanbeleid", schrijft hij.

Hadden ze ook moeten doen toen ze in het kabinet zaten. 26 lege stoelen min 2 (zoiets).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:05

Het klinkt allemaal nogal vergezocht, die beschuldigingen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:10

Slechte verliezer denk ik.

Ik stem niet per se op een vrouw, ook nog nooit op een lijsttrekker gestemd volgens mij. Ik zoek altijd uit wie de onderwerpen behandeld die ik het belangrijkste vind, wie daar echt voor staat in de partij.