Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:56

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat deze tactiek van Rutte vooral bedoeld was/is om de boel nú zo rustig mogelijk te houden richting usa, zodat europa tijd heeft om zich voor te bereiden op een NATO zonder USA.

En als dat inderdaad het beoogde doel was, denk ik dat dit geslijm een heel verstandige aanpak was voor nú.

Iedere maand, half jaar etc waarin USA nog soort van meedoet in NATO is een maand, half jaar, extra waarin Europa daar ruimte voor krijgt.

Rutte is niet van mijn partij. Nooit geweest en de kans dat dat ooit gebeurt acht ik heel klein.
Maar ik denk wél echt dat er iets positiefs zit in Rutte op die extreme politieke slijm-positie en zorgen dat de zooi zo lang mogelijk aan elkaar hangt voor het klapt...

Precies dit. Achter de schermen wordt er vermoedelijk echt wel het 1 en ander aangescherpt. Oók zonder Trump in de Navo hadden we onze defensie flink op moeten schroeven - nu doen we dat ook, maar in een relatier iets rustigere positie

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:19

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:41

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:44

Dit had nu.nl nog als toevoeging

“Het hooggerechtshof spreekt zich uit tegen de huidige manier waarop federale rechters besluiten van de president tijdelijk tegenhouden. Dat gebeurde de laatste jaren steeds vaker, al sinds de tijd dat Barack Obama nog president was. Het besluit is nu in het voordeel van de Republikeinen, maar kan bij een eventuele Democratische verkiezingswinst ook voordelig zijn voor een Democratische president.”

Dat hoor ik vaker, dat men ‘niet moet vergeten dat het de andere kant dus ook op kan’ (schrale troost misschien)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:58

Grootste gevaar zit in het feit dat ze al tijdens de verkiezingen zeiden dat ze nooit meer hoefden te stemmen wanneer ze nu trump kozen , ik lachte erom maar nu heb ik het gevoel dat er het komende jaar hele rare dingen staan te wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:45

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:03

De snelheid waarmee het allemaal gaat is verbazingwekkend. Maar als je ook ziet hoe makkelijk een nieuwe president de democratie kan afbreken dan kun je alleen maar concluderen dat er voor zijn aantreden van alles al fout was. Ach kijk eens wat de VS in de afgelopen 20 jaar allemaal voor draconische wetgeving heeft ingevoerd.

Hier moeten we ook zeker niet naief zijn mbt afbraak van de rechtsstaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:29

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:56

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 00:29

Psychiater over of inderdaad Carl Jung dit risico al aan zag komen 100 jaar geleden.

Citaat:
Carl Jung Predicted Trump & MAGA? The Shocking 100-Year-Old Psychological Theory! #archetypes #modernpolitics #populism

Could a psychiatrist from 100 years ago really foresee the rise of Trump and MAGA? Carl Jung, one of the greatest minds in psychology, warned us about mass movements, authoritarian figures, and the unconscious forces that drive society.

In this video, I explore Jung’s prophetic insights into collective psychology and how they eerily mirror today’s political landscape. As we witness rising polarization and cultural division, Jung’s work provides a powerful lens to understand what's happening around us-and within us.

This video looks into archetypes, the shadow self, and mass projections, all of which help explain the Trump phenomenon. If you’re looking to understand the deeper psychological patterns behind modern populism, authoritarianism, and MAGA, this is for you.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 06:39

Ik begrijp niet helemaal hoe een verschuiving naar een “even year” election voor een veel hogere turn out kan zorgen?

https://amp.miamiherald.com/news/local/ ... 65285.html

Los van het zomaar verschuiven zonder instemming en de langere termijn voor een paar mensen, waarom zouden in “even year elections” meer mensen stemmen? (Of lees ik iets verkeerd?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:10

Ik denk dat alle landen die nu nog goud in de VS hebben liggen dit beter heel snel weg kunnen halen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:32

Misschien hopen ze in Florida dat de republikeinen de macht kunnen houden door een aantal maanden later te gaan stemmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:46

Cer schreef:
Dit had nu.nl nog als toevoeging

“Het hooggerechtshof spreekt zich uit tegen de huidige manier waarop federale rechters besluiten van de president tijdelijk tegenhouden. Dat gebeurde de laatste jaren steeds vaker, al sinds de tijd dat Barack Obama nog president was. Het besluit is nu in het voordeel van de Republikeinen, maar kan bij een eventuele Democratische verkiezingswinst ook voordelig zijn voor een Democratische president.”

Dat hoor ik vaker, dat men ‘niet moet vergeten dat het de andere kant dus ook op kan’ (schrale troost misschien)

‘De andere kant’ hoort dat soort rechten evenmin te krijgen. Pure uitholling van het systeem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:17

Precies! Trias Politica naar de knoppen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:36

Afbeelding

Deze is dan wel weer grappig. Code 'Daddy' moet je gebruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:19

BigOne schreef:
Grootste gevaar zit in het feit dat ze al tijdens de verkiezingen zeiden dat ze nooit meer hoefden te stemmen wanneer ze nu trump kozen , ik lachte erom maar nu heb ik het gevoel dat er het komende jaar hele rare dingen staan te wachten.

Het hooggerechtshof zou eigenlijk moeten worden voorzien van rechters zonder politieke kleur, zodat ze zonder beïnvloeding recht kunnen spreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:24

bij het Witte Huis en het ministerie van Financiën zijn vannacht barricades neergezet; het soort dat ze alleen opzetten als ze zich schrap zetten voor een tegenreactie. Geen protesten, geen parades, geen reden. Alleen maar staal, stilte en speculatie
https://x.com/allenanalysis/status/1938802390607765642

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:34

Vanwege een protestmars, zegt grok.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:05

Maar dat is dus blijkbaar hoe het systeem in elkaar zit daar :?
Het kan dus blijkbaar .. daar kunnen wij van alles van vinden maar als het daar zo mag en ze zeggen zelf “ja de andere kant kan het ook” dan is dat wat het is. Het lijkt dan niet onwettig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:05

Ik denk dat het ook een poging kan zijn om de R-en / MAGA's een lampje aan te laten gaan van joh hee je kan dit nu wel geweldig vinden maar het is natuurlijk wel zo dat als de R-en nu deze mogelijkheid krijgen, bij een wisseling van de wacht de D-en dat dan ook kunnen :)*

Sowieso vind ik het bizar dat een hooggerechtshof zo politiek kan zijn.
Je zou toch op zijn minst verwachten dat het in de regels zou staan dat het half om half moet zijn qua politieke affiliatie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:11

pmarena schreef:
Ik denk dat het ook een poging kan zijn om de R-en / MAGA's een lampje aan te laten gaan van joh hee je kan dit nu wel geweldig vinden maar het is natuurlijk wel zo dat als de R-en nu deze mogelijkheid krijgen, bij een wisseling van de wacht de D-en dat dan ook kunnen :)*

Sowieso vind ik het bizar dat een hooggerechtshof zo politiek kan zijn.
Je zou toch op zijn minst verwachten dat het in de regels zou staan dat het half om half moet zijn qua politieke affiliatie.

Ik denk niet dat de R-en en (zeker) de MAGA’s ervan uit gaan dat er ooit nog D-en aan de macht komen. Een deel zal zelfs de stelling onderschrijven dat verkiezingen niet langer nodig zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:17

Uiteraard. En sowieso zijn ze natuurlijk ongelofelijk hypocriet. Maar realistisch gezien is het natuurlijk wel gewoon goed om niet de handen in de lucht te gooien en daar maar aan toe te geven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:56

[url][/url]
Femke_Tweety schreef:
Benzz schreef:
Check het handje geven van Willem alexander aan Trump. Trump die altijd de hand naar zich toe trekt. Willem was hem voor.

https://nos.nl/liveblog/2572170-koning- ... -artikel-5

Gaaf.

Ik zie nog iets, geen idee of het een doelbewuste keuze was richting Trump.
Maar omdat er doorgaans over allerlei kleins nagedacht wordt denk ik van wel.

De twee belangrijkste livreien onderaan de trap van het bordes, belangrijke functies,

Zijn een (blanke) vrouw en een (donkere) man.
Alsof diversiteitsbeleid zeer extreem bewust zichtbaar gemaakt is

Als dit daadwerkelijk bewust zo gekozen is, vind ik het een heerlijk statement richting waar Trump mee bezig is.
Zonder ook maar ergens politiek op spanning te zetten. Wèl zichtbaar.

Dat trump alleen de trap op gaat, en dus letterlijk niet tegemoet gekomen wordt, door níemand, is nog zoiets.

En ik geloof er geen drol van dat dat onbewust is....

De fijne zeer subtiele manieren om te laten zien wat je echt denkt.

Niet dat ik denk dat die hork subtiel genoeg is om dat op te pikken.
En misschien ook wel....

Even wat ophelderen: De twee lakeien onder aan de trap hebben even niks te doen omdat de deuren van Trumps auto geopend en gesloten worden door zijn eigen beveiligers. Bij de andere gasten die aankomen openen de lakeien de auto deuren, dat is hun functie. Verders niks achter zoeken hoor.
Alleen de trap op is ook gebruikelijk, niet alleen bij Trump, boven worden ze door de adjudant van de Koning ontvangen.
https://www.nu.nl/317824/video/wereldle ... diner.html

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:11

Electra63 schreef:
Benzz schreef:
Maar ik lees nergens dat hij Trump feliciteert met dode slachtoffers.

Nee, maar dank je wel voor je geweldige acties in Iran, die niemand anders durfde......
Door die acties/bombardementen (over en weer) zijn wel onschuldige slachtoffers gevallen.

Ik vind dat gewoon niet kunnen.

Ach ja, en door acties uit Iran zijn door de jaren heen ook erg veel slachtoffers gevallen.