Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 21:57

Er is hier in de gemeente anders uitgebreid onderzoek naar gedaan?

https://www.denhaagfm.nl/dhfm/4925503/o ... -acties-xr

XR zal best ambulances doorlaten, daar twijfel ik niet aan, maar door hun acties stonden de wegen naar de geblokkeerde kruispunten ook helemaal vol en konden de ambulances die kruispunten niet eens bereiken.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:13

Wat ik wel hilarisch grappig vind is dat de naam extinction rebellion eigenlijk te ingewikkeld is, op tv hebben ze het telkens over extension rebellion en dat is toch echt iets anders :j.

De hulpdiensten hadden er in DH wel degelijk last van en dat hebben ze ook kenbaar gemaakt.

Overigens vond ik de acties van de boeren met heel langzaam rijden met je trekker op de snelweg en het afsluiten van kruispunten heel hinderlijk. De actie bij Van der Wal, Kaag en Jetten thuis vond ik verwerpelijk.

Je kan trouwens ook anders demonstreren met hetzelfde effect en wellicht duurzame steun van de bevolking.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:45

Is de boeren demonstraties vergelijken met ER geen Whataboutism ?

Zie die term weleens voorbij komen, ik dacht ik gooi 'm eens terug :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:58

Ik vind alle demonstraties waar ik last van heb hinderlijk, wie of wat het ook doet :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:13

Het gaat mij om de selectieve verontwaardiging van media en politieke partijen.

Wat mij betreft is demonstreren een recht en over het algemeen hebben anderen daar last van.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:19

Wanneer de leraren demonstreren op het Malieveld heeft helemaal niemand daar last van. Wanneer XR zoals vandaag op de A10 gaat staan hebben mensen daar wel last van, net als van trekkers die op de snelweg rijden. Daar is niets selectiefs aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:23

prompter schreef:
Wanneer de leraren demonstreren op het Malieveld heeft helemaal niemand daar last van. Wanneer XR zoals vandaag op de A10 gaat staan hebben mensen daar wel last van, net als van trekkers die op de snelweg rijden. Daar is niets selectiefs aan.

Heb jij BBB, PVV, FvD, Ja21 gehoord dan tijdens de boerenprotesten?
Dat er wetten en maatregelen moesten komen?

De lerarendemonstraties kan je niet vergelijken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:35

Die heb ik nu niet gehoord, maar de hele Haagse gemeenteraad wel na de boerenprotesten waarbij net ingeplande bermen compleet kapot waren gereden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:41

prompter schreef:
Die heb ik nu niet gehoord, maar de hele Haagse gemeenteraad wel na de boerenprotesten waarbij net ingeplande bermen compleet kapot waren gereden.

Begrijpelijk, de Haagse gemeenteraad gaat daarover!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:02

Libra76 schreef:
En xr rijdt niet rond met doodskisten met de naam van Jesse Klaver erop, of steekt asbest in de fik, of dumpt mest op openbare wegen, of terroriseert een politicus bij haar huis, of steekt fakkels aan terwijl zij aan het werk is.
Dan heb ik liever XR waar een orkest speelt bijvoorbeeld

Nee XR demonsteert alleen tegen fossiele brandstoffen.
Zijn ze niet toevallig allemaal met de fiets op de A10 gekomen? :+
Of gewoon de auto gepakt.

Het is wachten op de eerste auto of vrachtwagen die op de actievoerders in zal rijden.

Iedereen mag demonstreren maar niet op snelwegen. Daar heb je aangewezen plekken voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:06

purny schreef:
Libra76 schreef:
En xr rijdt niet rond met doodskisten met de naam van Jesse Klaver erop, of steekt asbest in de fik, of dumpt mest op openbare wegen, of terroriseert een politicus bij haar huis, of steekt fakkels aan terwijl zij aan het werk is.
Dan heb ik liever XR waar een orkest speelt bijvoorbeeld

Het is wachten op de eerste auto of vrachtwagen die op de actievoerders in zal rijden.

Iedereen mag demonstreren maar niet op snelwegen. Daar heb je aangewezen plekken voor.

Inderdaad rirp Jack van Gelder op om met een tank over deze demonstranten te rijden.

Dat kan gewoon......

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:35

Nee, je mag niet met tanks op mensen inrijden, je mag ze er alleen mee opdrijven als het ware. Maar dat kan eventueel ook met een waterwerper of traangasverspreider. Zoals vroeger.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:50

ruitje schreef:

Nee want in deze vergelijk je appels met appels ipv appels met peren ;).
Ze doen feitelijk hetzelfde, maar de ene groep wordt door sommige mensen verketterd en de andere de hemel in geprezen. Dat is meten met twee maten en dus goed om te benoemen.

Beide groepen zitten imo fout als ze snelwegen of hulpdiensten blokkeren bijv.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:52

purny schreef:

Als het goed is zijn ze allemaal lopend gekomen. Vanaf hun thuis (lemen houtgestookte hut).
Want zonder fossiele brandstoffen en industrie is er, op dit moment, geen fiets, geen bus, tram, metro en ook geen trein.
Al die vervoersmiddelen bevatten aluminium en staal.
Dat is allemaal energie intensieve industrie en nog grotendeels fossiel.
(Bij gebrek aan niet-fossiele technieken die temperaturen van 1200 - 2000°C kunnen halen)

En zo'n fossiel product kan je als oprecht XR-demonstrant natuurlijk niet mee in aanraking komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:55

Veronica2 schreef:
Nee, je mag niet met tanks op mensen inrijden, je mag ze er alleen mee opdrijven als het ware. Maar dat kan eventueel ook met een waterwerper of traangasverspreider. Zoals vroeger.

Je mag zoveel niet. Maar dat bekend niet dat het niet kan gebeuren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:04

Veronica2 schreef:

Of een peloton Mariniers. Zoals nog vroeger :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:38

Waar waren de tanks en mariniers ten tijde van de boerenprotesten ?

O wacht, dan had Jack van Gelder de club van Mark van de Oever voor zijn deur gehad.

Ik heb niets met XR, maar de invloed van rechtse opiniemakers en rechtse politici is wel duidelijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:33

purny schreef:
Veronica2 schreef:

Je mag zoveel niet. Maar dat bekend niet dat het niet kan gebeuren.

Nee hoor, er gaat niemand met en tank op mensen inrijden. Je zou aan Van Gelder moeten vragen of hij het letterlijk zo meende of dat het overdrachtelijk bedoeld was.

Ja mariniers en ME die samen de waterwerpers en traangasverspreiders bedienen, dat is heel effectief.

Roodvos schreef:
purny schreef:

Als het goed is zijn ze allemaal lopend gekomen. Vanaf hun thuis (lemen houtgestookte hut).
Want zonder fossiele brandstoffen en industrie is er, op dit moment, geen fiets, geen bus, tram, metro en ook geen trein.
(Bij gebrek aan niet-fossiele technieken die temperaturen van 1200 - 2000°C kunnen halen)

En zo'n fossiel product kan je als oprecht XR-demonstrant natuurlijk niet mee in aanraking komen.

Ja lopend op schoenen van vegan-materiaal natuurlijk. Een van de grote missers vond ik de demo bij het Rijksmuseum, omdat de ING het Rijks sponsort. Gebruikt de bank z'n geld voor het stimuleren van cultuur, is het nog niet goed.
De kreet over fossiele subsidies heeft aardig post gevat bij het publiek, maar het is in de inhoud onjuist.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:43

Roodvos schreef:
purny schreef:

ehm.. vergeten we niet iets... TE PAARD! (of ezel). Of stoten die ook te veel uit?? :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:07

Ik vind dit soort opmerkingen echt kinderachtig en zeker niet inhoudelijk.

Het is selectief en populistisch dat politici om aanpassing van het recht op demonstraties vragen, omdat het doel of belang hun niet aanstaat.
Het is gevaarlijk dat opiniemakers als Jack van Gelder oproepen tot geweld naar deze demonstranten.

Dat demonstranten zich aan de wet of maatregelen moeten houden staat niet ter discussie.
Maar de boeren hielden zich ook niet aan de wet en maatregelen en veroorzaakten ook overlast en grote inzet van politie.
En laten we vooral niet vergeten dat bij iedere voetbalwedstrijd wetten en regels worden overtreden (o.a. vuurwerk en alcohol op straat en soms agressie) en dat dit veel politie-inzet vraagt.

Maar het is gemakkelijker om deze demonstranten belachelijk te maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:26

Boeren zijn ook aangepakt, er zijn heel wat boetes uitgedeeld en boeren vervolgd voor schade die is aangericht. Die zijn er minder goed vanaf gekomen dan de stalbezetters in Boxtel.

Van de week is er een heel debat geweest over het recht op demonstratie, en hoever je daarin mag gaan. Hoeveel overlast het mag veroorzaken en de samenleving ontwrichten.
Als een burgemeester een demonstratie verbiedt vanwege de veiligheid (tijdens voetbalwedstrijd tegen israel bijv.) en als er dan toch mensen de straat op gaan, dat vind ik niet kunnen.

Maar ook dat er demonstraties zijn tijdens de dodenherdenking, of tijdens de sinterklaasintocht. Ja, daar moet/mag een burgemeester wat mij betreft ook verbieden *(en handhaven!) Heeft ook met fatsoen te maken, dat doe je niet.

Bij mensen/politici thuis langs gaan is een no go! Dat moet echt hard bestraft worden.

Maar verder is demonstreren een goed recht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:27

IMANDRA schreef:
ruitje schreef:

Nee want in deze vergelijk je appels met appels ipv appels met peren ;).
Ze doen feitelijk hetzelfde, maar de ene groep wordt door sommige mensen verketterd en de andere de hemel in geprezen. Dat is meten met twee maten en dus goed om te benoemen.

Beide groepen zitten imo fout als ze snelwegen of hulpdiensten blokkeren bijv.

Ze doen ten eerste niet hetzelfde. En ze worden beiden door een deel van NL de hemel in geprezen en door een deel verketterd. Dus ik ga hierin niet met je mee.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:32

juval schreef:
Boeren zijn ook aangepakt, er zijn heel wat boetes uitgedeeld en boeren vervolgd voor schade die is aangericht. Die zijn er minder goed vanaf gekomen dan de stalbezetters in Boxtel.

Van de week is er een heel debat geweest over het recht op demonstratie, en hoever je daarin mag gaan. Hoeveel overlast het mag veroorzaken en de samenleving ontwrichten.
Als een burgemeester een demonstratie verbiedt vanwege de veiligheid (tijdens voetbalwedstrijd tegen israel bijv.) en als er dan toch mensen de straat op gaan, dat vind ik niet kunnen.

Maar ook dat er demonstraties zijn tijdens de dodenherdenking, of tijdens de sinterklaasintocht. Ja, daar moet/mag een burgemeester wat mij betreft ook verbieden *(en handhaven!) Heeft ook met fatsoen te maken, dat doe je niet.

Bij mensen/politici thuis langs gaan is een no go! Dat moet echt hard bestraft worden.

Maar verder is demonstreren een goed recht.

Of ik heb de tijdlijn verkeerd, maar volgens mij zijn na de protesten alle trekkers op kenteken gezet.

Oh, en er is met scherp op ze geschoten ook volgens mij, die jongen van 16 toch?

Het is bizar, hoe het hier omgedraaid word en dat het al 3 pagina's over boerenprotesten gaat, terwijl dat hoe lang geleden is en hoe vaak is voorgekomen?

Kan het weer over ER gaan, die met hun demonstraties structureel de boel ontwrichten.

Ipv dat rookgordijn opgooien en het over de boeren hebben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:39

Volgens art 9 van de grondwet kan een burgemeester een demonstratie verbieden en zo ja, moet er ingegrepen worden, punt. Welke groep dan ook demonstreert. Wat betreft boeren, ze hadden een groot voordeel van trekkers stop je niet zomaar. Maar gezien de zwaai van yesilgoz politiek gezien snap ik nu wel wat beter waarom er destijds achteraf boetes zijn opgelegd en er niet direct is ingegrepen. Niet de schuld van boeren maar van politici die hun eigen agenda hadden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 14:46

Ik vond ER in Naturalis ook veel te ver gaan met hun doodsmaskers op.