Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
prompter schreef:Wanneer de leraren demonstreren op het Malieveld heeft helemaal niemand daar last van. Wanneer XR zoals vandaag op de A10 gaat staan hebben mensen daar wel last van, net als van trekkers die op de snelweg rijden. Daar is niets selectiefs aan.
Libra76 schreef:En xr rijdt niet rond met doodskisten met de naam van Jesse Klaver erop, of steekt asbest in de fik, of dumpt mest op openbare wegen, of terroriseert een politicus bij haar huis, of steekt fakkels aan terwijl zij aan het werk is.
Dan heb ik liever XR waar een orkest speelt bijvoorbeeld
purny schreef:Libra76 schreef:En xr rijdt niet rond met doodskisten met de naam van Jesse Klaver erop, of steekt asbest in de fik, of dumpt mest op openbare wegen, of terroriseert een politicus bij haar huis, of steekt fakkels aan terwijl zij aan het werk is.
Dan heb ik liever XR waar een orkest speelt bijvoorbeeld
Nee XR demonsteert alleen tegen fossiele brandstoffen.
Zijn ze niet toevallig allemaal met de fiets op de A10 gekomen?![]()
Of gewoon de auto gepakt.
Het is wachten op de eerste auto of vrachtwagen die op de actievoerders in zal rijden.
Iedereen mag demonstreren maar niet op snelwegen. Daar heb je aangewezen plekken voor.
ruitje schreef:Is de boeren demonstraties vergelijken met ER geen Whataboutism ?
Zie die term weleens voorbij komen, ik dacht ik gooi 'm eens terug
purny schreef:Nee XR demonsteert alleen tegen fossiele brandstoffen.
purny schreef:Veronica2 schreef:Nee, je mag niet met tanks op mensen inrijden, je mag ze er alleen mee opdrijven als het ware. Maar dat kan eventueel ook met een waterwerper of traangasverspreider. Zoals vroeger.
Je mag zoveel niet. Maar dat bekend niet dat het niet kan gebeuren.
Roodvos schreef:purny schreef:Nee XR demonsteert alleen tegen fossiele brandstoffen.
Als het goed is zijn ze allemaal lopend gekomen. Vanaf hun thuis (lemen houtgestookte hut).
Want zonder fossiele brandstoffen en industrie is er, op dit moment, geen fiets, geen bus, tram, metro en ook geen trein.
Al die vervoersmiddelen bevatten aluminium en staal.
Dat is allemaal energie intensieve industrie en nog grotendeels fossiel.
(Bij gebrek aan niet-fossiele technieken die temperaturen van 1200 - 2000°C kunnen halen)
En zo'n fossiel product kan je als oprecht XR-demonstrant natuurlijk niet mee in aanraking komen.
Roodvos schreef:purny schreef:Nee XR demonsteert alleen tegen fossiele brandstoffen.
Als het goed is zijn ze allemaal lopend gekomen. Vanaf hun thuis (lemen houtgestookte hut).
Want zonder fossiele brandstoffen en industrie is er, op dit moment, geen fiets, geen bus, tram, metro en ook geen trein.
Al die vervoersmiddelen bevatten aluminium en staal.
Dat is allemaal energie intensieve industrie en nog grotendeels fossiel.
(Bij gebrek aan niet-fossiele technieken die temperaturen van 1200 - 2000°C kunnen halen)
En zo'n fossiel product kan je als oprecht XR-demonstrant natuurlijk niet mee in aanraking komen.
IMANDRA schreef:ruitje schreef:Is de boeren demonstraties vergelijken met ER geen Whataboutism ?
Zie die term weleens voorbij komen, ik dacht ik gooi 'm eens terug
Nee want in deze vergelijk je appels met appels ipv appels met peren.
Ze doen feitelijk hetzelfde, maar de ene groep wordt door sommige mensen verketterd en de andere de hemel in geprezen. Dat is meten met twee maten en dus goed om te benoemen.
Beide groepen zitten imo fout als ze snelwegen of hulpdiensten blokkeren bijv.
juval schreef:Boeren zijn ook aangepakt, er zijn heel wat boetes uitgedeeld en boeren vervolgd voor schade die is aangericht. Die zijn er minder goed vanaf gekomen dan de stalbezetters in Boxtel.
Van de week is er een heel debat geweest over het recht op demonstratie, en hoever je daarin mag gaan. Hoeveel overlast het mag veroorzaken en de samenleving ontwrichten.
Als een burgemeester een demonstratie verbiedt vanwege de veiligheid (tijdens voetbalwedstrijd tegen israel bijv.) en als er dan toch mensen de straat op gaan, dat vind ik niet kunnen.
Maar ook dat er demonstraties zijn tijdens de dodenherdenking, of tijdens de sinterklaasintocht. Ja, daar moet/mag een burgemeester wat mij betreft ook verbieden *(en handhaven!) Heeft ook met fatsoen te maken, dat doe je niet.
Bij mensen/politici thuis langs gaan is een no go! Dat moet echt hard bestraft worden.
Maar verder is demonstreren een goed recht.