Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Volgens mij heeft nu iedere provincie in Nederland bezoek van de wolf gehad.
Zichtmelding Arkel ZHCitaat:Arkel, Zuid Holland
9-10-2024
Vanmorgen
Zichtmelding wolf
arkelzijde stond 20 meter achter mij en was weg voor ik het wist
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/XkE5qH ... tid=WC7FNe
Citaat:Niet te geloven dit Provincie Gelderland! Waarom wordt er niets gecommuniceerd over dat rasters volgens de norm van BIJ12 geen moer helpen! Dat is ook veelvuldig aangekaart op de bijeenkomst in Ermelo laatst! Maar dat wordt doodgezwegen! Wat een poppenkast!
tienus63 schreef:Aanval op twee jagers Zwolsebos Heerde gld afgelopen 25 september.Citaat:Er wordt wel meer stilgehouden!
In het Zwolse bos bij Heerde (GL) zijn op 25 september twee jagers aangevallen door een wolf. Volgens bronnen van de redactie zouden de faunabeheerders de wolven met stokken van zich af hebben geslagen. Gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland wil dat natuurorganisaties deze aanvallen direct openbaar maakt.
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/zEmG3x ... tid=WC7FNeCitaat:In het Zwolse bos bij Heerde (GL) zijn op 25 september twee jagers aangevallen door een wolf. Volgens bronnen van de redactie zouden de faunabeheerders de wolven met stokken van zich af hebben geslagen. Gedeputeerde Harold Zoet van de provincie Gelderland wil dat natuurorganisaties deze aanvallen direct openbaar maakt.
De aanval is tot nu toe niet naar buiten gebracht. De woordvoerder van provincie Gelderland laat weten dat het voorval bij de provincie bekend is, maar verwijst door naar Staatsbosbeheer als woordvoerder. Die geeft het volgende statement af.
„Eind september 2024 is er inderdaad een ontmoeting tussen een faunabeheerder en een wolf in het Zwolse bos geweest. Daarbij kwam de wolf dicht in de buurt van de faunabeheerder. Ontmoetingen tussen faunabeheerders en wolven komen vaker voor. Dat heeft te maken met de aard van het werk van faunabeheerders dat zich afspeelt op plekken waar wild zich laat zien, en dat zijn ook plekken waar wolven zijn. Ondanks dat de ontmoeting zeer dichtbij was, is het niet te zeggen of het om een aanval ging. Boswachters zijn op de hoogte en volgen de situatie.”
Volgens Staatsbosbeheer was het voorval niet a-typisch genoeg om het voorval zelf naar buiten te brengen en de mensen die er recreëren te waarschuwen. „Wij hebben het wel gemeld bij de instanties die het moeten weten. Maar de ontmoeting vond plaats op een rustige plek in het bos, waar weinig recreanten komen”, aldus de woordvoerder.
Meer openheid TBO
Naar aanleiding van het voorval bij Heerde laat gedeputeerde Harold Zoet van provincie Gelderland weten dat er veel meer openheid moet komen over wolvenaanvallen. „Wij hebben het voorval bewust niet zelf naar buiten gebracht omdat het plaatsvond op een terrein van Staatsbosbeheer. Vorige week vond er een soortgelijk incident plaats in de Kroondomeinen. Maar ik vind dat de terrein beherende organisaties (TBO's, red.) daar veel opener over moeten zijn en dat direct moeten melden. Ik merk dat dit soort organisaties ook aanvallen met doodgebeten dieren voor zich houden. Dat heeft te maken met discussies binnen de TBO’s, omdat daar ook veel meningen zijn met een pro-wolf standpunt.”
Pro-wolf organisatie
De aanvallen worden nu door het Wolvenmeldpunt vastgelegd. Dit meldpunt is door BIJ12, de uitvoeringsorganisatie van de provincies, ondergebracht bij een pro-wolf organisatie, namelijk de Zoogdierenvereniging. Op de vraag of het meldpunt beter ondergebracht kan worden bij een neutrale organisatie, laat Zoet weten: „Dat gesprek voer ik binnen het Inter Provinciaal Overlegorgaan. Het zou in ieder geval helpen dat we over objectieve informatie beschikken.”
Bron vee en gewas
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/112 ... ij-heerde/
tienus63 schreef:Ik lees het artikel als faunabeheerders/boswachters in dienst van SBB.
Maar dat is me niet helemaal duidelijk.
Als het jagers zouden zijn die er niets te zoeken hadden, was er vast stropers geschreven.
tienus63 schreef:Zichtmelding Drie GldCitaat:Zichtmelding Gelderland
10-10-2024
Om 11.45 uur op de Drieerweg thv de crossbaan rende een wolf de weg over in de richting van het Boshuis Drie.
[ Afbeelding ]
Bron wolf gezien op de Veluwe
https://www.facebook.com/share/p/ooo375 ... tid=K35XfP
Babootje schreef:Het artikel laat ook weten dat er dit jaar 55 wolvenwelpen zijn geregistreerd. Dus maak je borst maar nat voor de toekomst. Ik denk ook dat het nodig is dat er een loket komt voor dit soort aanvallen. Deze meldingen moeten op 1 plek terecht komen denk ik.
Citaat:Maarn, Utrecht
10-10-2024
18.45
Zichtmelding wolf
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Citaat:Het is stil aan de overkant...
In het Zwolse bos bij Heerde (GL) zijn op 25 september twee jagers aangevallen door een wolf. Dit werd door bronnen aan de redactie van Agrio gemeld. De faunabeheerders zouden de wolven met stokken van zich af hebben geslagen.
Het is stil aan de overkant...
De aanval is niet naar buiten gebracht. Provincie Gelderland laat weten dat het voorval bij hen bekend is, maar verwijst door naar Staatsbosbeheer als woordvoerder.
Staatsbosbeheer verklaard dat er eind september 2024 inderdaad een ontmoeting tussen een faunabeheerder en een wolf in het Zwolse bos is geweest. Daarbij kwam de wolf dicht in de buurt van de faunabeheerder.
Ontmoetingen tussen faunabeheerders en wolven komen vaker voor, zegt men. Dat heeft te maken met de aard van het werk van faunabeheerders dat zich afspeelt op plekken waar wild zich laat zien, en dat zijn ook plekken waar wolven zijn.
Staatsbosbeheer houd het bewust bij een ontmoeting in een rustig deel van het bos, waar geen mensen komen. Men laat zich ook niet uit of het een aanval was.
Bijzonder, of juist niet.
Bewust spreekt men over het "met stokken van zich afslaan van de wolven".
Staatsbosbeheer vond het ook niet nodig om met dit voorval zelf naar buiten te komen.
Vorige week heeft er ook al een soortgelijk incident plaats in de Kroondomeinen. Terrein Beherende Organisaties (TBO's) horen daar veel opener over te zijn en moeten dat direct melden, vind gedeputeerde Harold Zoet van provincie Gelderland.
Hij merkt dat dit soort organisaties ook aanvallen met doodgebeten dieren voor zich houden. Dat heeft te maken met discussies binnen de TBO’s, omdat daar ook veel meningen zijn met een pro-wolf standpunt.
Daar heb je hem... veel meningen met een pro-wolf standpunt.
De aanvallen worden nu door het Wolvenmeldpunt vastgelegd. Dit meldpunt is door BIJ12 ondergebracht bij een pro-wolf organisatie, de Zoogdierenvereniging.
En u snapt heel goed waarom!
De Zoogdierenvereniging gaat er als pro-wolf organisatie echt niet mee te koop lopen dat er al 2 incidenten zijn met faunabeheerders.
Zal men de reservebank al aan het vullen zijn? Want iedereen voelt, op zijn klompen aan, dat dit een keer echt fout gaat.
Klusje voor Niko van het grote geld,
of... is hij dan niet zo'n held?
✒️Boerin Schrijft
Bron:
https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/112 ... ij-heerde/
Citaat:Ruinen, Drenthe
11-10-2024
6.30
Melding gehuil van wolf
Onze hond kwam net grommend en mank in huis en ben toen achter de boerderij gaan kijken, koeien waren over de zeik die tegen het bos aanlopen maar kan/durf niet alleen naar achter te gaan kijken.
Omgeving Gijselterbos
Citaat:Belgisch Limburg, Opoeteren
10-10-2024
+/- 14.00
Zichtmelding wolf
Stak weg over tussen
Opoeteren en Neerglabbeek
Citaat:Elspeet, Gelderland
11-10-2024
00.15
Wolven gehuil
Ik heb zojuist wolvengehuil gehoord. En het wolvengehuil kwam uit de richting van leuvenum. Ze hebben zo ongv 5 minuten gehuild. Dit is waarschijnlijk éen van de roedels die daar loopt.
Citaat:Maarn, Utrecht
10-10-2024
19.50
Zichtmelding wolf
heb omstreeks 19.50 een wolf met jonkie gezien op de Maarnse Grindweg .Ik zag hem vlakbij oversteken. Er was ook een jonkie bij.
Citaat:Mantinge/ Nieuw-balinge Drenthe
10-10-2024
Tussen 07.15 en 09.20
Gisterochtend hebben wij een aanval gehad op onze schapen na dat ik ze om 7: 15 los had gedaan uit de nachtkooi. Toen ik om +- 20 over negen weer langs reed zag ik een dood schaap in de kooi liggen en ben even gaan kijken. Die bleek aangevreten ook lag er een dood schaap achter de kooi en waren er nog 5 met bijtplekken.
Bij12 is geweest en we twijfelen tussen een goud jakhals of een jonge wolf (tanden waren vrij dicht op elkaar).
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf